Σπυριδόπουλος Βασ. & χορωδία: Λειτουργικά Χρυσάνθου Χιτζιασκιάρ-Κιουρδί (26-10-08)

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
Αφού ξαναευχαριστήσω τον κ. Θεοτοκάτο για τη συμβολή του, ανεβάζω κι εγώ αυτά που είχα προαναγγείλει (υπήρχαν τεχνικές δυσκολίες, ανυπέρβλητες, γι’ αυτό καθυστέρησα). Είναι από την Κυριακή των Αγίων πατέρων (Μάϊος του 2008), η λειτουργία από το τέλος του Χερουβικού έως και το Άξιον εστί (αν και η Κυριακή είναι πλ. Β΄, τα λειτουργικά είναι του πλ. Α΄, με έντονα ωστόσο χρωματικά στοιχεία). Μου άρεσαν τόσο τα λειτουργικά που τα μετέγραψα, ωστόσο εντελώς τυχαία τα ξανάκουσα σε άλλο ναό, οπότε εικάζω ότι είναι από το βιβλίο του Χρυσάνθου. Στην περίπτωση αυτή, αν κάποιος τα έχει και μπορεί (ειδικά αν είναι «χρυσανθοπωρωμένος»….), θα μου έκανε πολύ μεγάλη χάρη αν τα ανέβαζε.

Σημειώσεις: 1. Ο ναός του αγ. Δημητρίου λόγω κατασκευής έχει αρκετή αντήχηση. Ζητώ συγνώμη. 2. Παρατηρήστε πόσο ωραίες είναι οι εκφωνήσεις. Έτσι είναι οι κληρικοί στη Θεσσαλονίκη; 3. Τι γνώμη έχετε για το ισοκράτημα στο Πα όταν η κατάληξη είναι στον κάτω Κε; 4. Σε άλλη ευκαιρία θα ανεβάσω το δοξαστικό των αγίων Πατέρων και το χερουβικό. Καλό μήνα σε όλους!

Αγαπητε Γιωργο (και λοιοποι Φιλοι)
Τα λειτουργικα που αναφερεις ειναι οντως του αειμνηστου Αρχωντα Πρωτοψαλτη Χρυσανθου Θεοδοσοπουλου και περιεχονται στο βιβλιο του ''Θεια
Λειτουργια'' στις σελιδες 146-148 . Τα επισυναπτω σε ΖΙΠ .
Ειναι Πλ.Δος χρωματικος (μακαμι Χιτζιασκιαρ-Κιουρδι οπως τα ονομαζε ο ιδιος)
και συνηθως τα εψαλλε στην επταφωνια τους σε Κυριακες Πλ.Βου ή Πλ.Δου .
Ομως μπορουν να ψαλλουν και σε αρμονια εκφωνησεων του Πλ.Αου (οπως αυτα που ανεβασες) , εαν ψαλλουν ως ΝΗ' = ΚΕ των εκφωνησεων , οποτε και
ο ΝΗ = κε ή αν προτιμας ΓΑ = ΠΑ . Ειναι οντως πολυ ωραι και πολυ τεχνικα λειτουργικα . Τα επισυναπτω και εγω , οπως εψαλλησαν στην εφετεινη πανηγυρη του Αγιου Δημητριου (26-10-08) , απο την χορωδια του ναου (ειναι
στην ουσια η παλια χορωδια επι Χρυσανθου) υπο την διευθυνση του κ. Βασιλη
Σπυριδοπουλου , σημερινου πρωτοψαλτη του ναου . Τα διπλα ισα στις καταληξεις (προσωπικα μου αρεσουν) Γα του κειμενου = Πα της ψαλλωμενης αρμονιας και ΝΗ = κε , ειναι μια ''πατεντα'' του αειμνηστου Χρυσανθου . Ετσι
εψαλλωντο ανεκαθεν (καποια στιγμη θα τα ανεβασω απο τον Χρυσανθο) στον
Αγιο Δημητριο επι πρωτοψαλτιας Χρυσανθου και οι μαθητες τους ειναι αξιοι συγχαρητηριων που συνεχιζουν πιστα την παραδοση του δασκαλου τους . Να πω οτι η χορωδια ειναι τοσο εξοικοιωμενη με αυτα που εψαλλωντο τοτε , ωστε
οι ισοκρατες (και εν πολλοις και οι του μελους) ξερουν απεξω τι ισο θα καμουν
και που . Διπλα ισοκρατηματα χρησιμοποιουσε ο αειμνηστος Χρυσανθος και σε αλλες περιπτωσεις . Ενδεικτικα αναφερω τα λειτουργικα σε Δευτεροπρωτο και τα του Πλ.Αου του Πριγγου Πα'-Πα (Κε-κε) .
 

Attachments

  • Λειτουργικα ΧΡΥΣΑΝΘΟΥ (Χιτζιασκιαρ-Κιουρδι).ZIP
    280.7 KB · Views: 535
  • 23'25''=Λειτουργικα(Χρυσανθου).mp3
    6.7 MB · Views: 657
Αγαπητέ κ. Λιναρδάκη,
μόλις τώρα μου συμπληρώσατε την ακολουθία του πανηγυριού της αγίας Βαρβάρας (είχαμε σκοπό να ψάλλουμε αυτά).
Οι ευχαριστίες είναι φτωχές. Ο Θεός να σας ανταποδώσει όλη την προσφορά σας (και ειδικότερα στα συγκεκριμένα αιτήματα)….

Επι των τεχνικών: τα λειτουργικά αυτά, με τη γλυκιά εναλλαγή του χρωματικού με το εναρμόνιο με καθήλωσαν, αλλά και όλη λειτουργία. Η ηχογράφηση από μόνη της, το ξέρετε καλά, χάνει πολύ: ήταν το όλο λειτουργικό πλαίσιο και η ψαλτική νοοτροπία του χορού και του χοράρχη που έδιναν την αξία στα ψαλλόμενα. Είναι αυτό που θα μπορούσα να χαρακτηρίσω με μια λέξη «ηγεμονικότητα» και που αποτελεί (κατά τη φτωχή μου γνώμη) κυρίαρχο χαρακτηριστικό του πατριαρχικού ύφους.

Για το διπλό ισοκράτημα: κι εμένα μου άρεσε πολύ. Απλώς δεν είναι το διπλό ισοκράτημα της σχολής Αγγελόπουλου, π.χ, όπου υπάρχει μία σταθερή και μία κινούμενη γραμμή. Ήταν περισσότερο κάτι που θύμιζε διφωνία. Προσωπικά θα το έκανα…

Είναι όντως άξιοι συγχαρητηρίων οι συνεχιστές της παράδοσης του Χρύσανθου!
 
Αγαπητε Γιωργο (και λοιοποι Φιλοι)
Ομως μπορουν να ψαλλουν και σε αρμονια εκφωνησεων του Πλ.Αου (οπως αυτα που ανεβασες) , εαν ψαλλουν ως ΝΗ' = ΚΕ των εκφωνησεων , οποτε και
ο ΝΗ = κε ή αν προτιμας ΓΑ = ΠΑ . Ειναι οντως πολυ ωραι και πολυ τεχνικα λειτουργικα

Η αντιστοιχία με τις εκφωνήσεις δηλαδή είναι ακριβώς ίδια με το λειτουργικά σε "κιουρδί" του Πρίγγου.
 
Αγαπητέ κ. Λιναρδάκη,
μόλις τώρα μου συμπληρώσατε την ακολουθία του πανηγυριού της αγίας Βαρβάρας (είχαμε σκοπό να ψάλλουμε αυτά).
Οι ευχαριστίες είναι φτωχές. Ο Θεός να σας ανταποδώσει όλη την προσφορά σας (και ειδικότερα στα συγκεκριμένα αιτήματα)….

Επι των τεχνικών: τα λειτουργικά αυτά, με τη γλυκιά εναλλαγή του χρωματικού με το εναρμόνιο με καθήλωσαν, αλλά και όλη λειτουργία. Η ηχογράφηση από μόνη της, το ξέρετε καλά, χάνει πολύ: ήταν το όλο λειτουργικό πλαίσιο και η ψαλτική νοοτροπία του χορού και του χοράρχη που έδιναν την αξία στα ψαλλόμενα. Είναι αυτό που θα μπορούσα να χαρακτηρίσω με μια λέξη «ηγεμονικότητα» και που αποτελεί (κατά τη φτωχή μου γνώμη) κυρίαρχο χαρακτηριστικό του πατριαρχικού ύφους.

Για το διπλό ισοκράτημα: κι εμένα μου άρεσε πολύ. Απλώς δεν είναι το διπλό ισοκράτημα της σχολής Αγγελόπουλου, π.χ, όπου υπάρχει μία σταθερή και μία κινούμενη γραμμή. Ήταν περισσότερο κάτι που θύμιζε διφωνία. Προσωπικά θα το έκανα…

Είναι όντως άξιοι συγχαρητηρίων οι συνεχιστές της παράδοσης του Χρύσανθου!

Εχω ξαναγραψει καπου στο φορουμ (δεν θυμαμαι που) οτι το 1985 ο αειμνηστος Χρυσανθος , εψαλλε σε ιδιωτικη ηχογραφηση στο γραφειο μου στο
Ηρακλειο διαφορα μελη απο το βιβλιο του Θεια Λειτουργια . Μεταξυ αυτων ειναι και τα εν λογω λειτουργικα . Την ολη αυτη ηχογραφηση θα την ανεβασω σε προσεχη εκπομπη .
Και μια πληροφορια (για ΟΛΟΥΣ τους φιλους του φορουμ) :Καπου μεσα στον επομενο μηνα (Δεκεμβριο) θα γινει στην Θεσσαλονικη τιμητικη εκδηλωση για τα 20 χρονια (24-9-1988) απο τον θανατο του Χρυσανθου . Θα ψαλλουν υμνοι δικης του συνθεσης , απο χορωδια μαθητων του που θα διευθυνει ο σημερινος πρωτοψαλτης του Αγιου Δημητριου , εκλεκτος συναδελφος Βασιλης Σπυριδοπουλος . Αν μαθω λεπτομερειες θα ενημερωσω . Ισως μπορεσουν να βοηθησουν σχετικα , οι Θεσσαλονικεις του φορουμ .
 
Και μια πληροφορια (για ΟΛΟΥΣ τους φιλους του φορουμ) :Καπου μεσα στον επομενο μηνα (Δεκεμβριο) θα γινει στην Θεσσαλονικη τιμητικη εκδηλωση για τα 20 χρονια (24-9-1988) απο τον θανατο του Χρυσανθου . Θα ψαλλουν υμνοι δικης του συνθεσης , απο χορωδια μαθητων του που θα διευθυνει ο σημερινος πρωτοψαλτης του Αγιου Δημητριου , εκλεκτος συναδελφος Βασιλης Σπυριδοπουλος . Αν μαθω λεπτομερειες θα ενημερωσω . Ισως μπορεσουν να βοηθησουν σχετικα , οι Θεσσαλονικεις του φορουμ .

Υπάρχει κάτι από αυτή την εκδήλωση;
 
Μιας και ο Νικόλαος θύμισε το θέμα, θα ήθελα να ρωτήσω αν θα βάζατε στο ισοκράτημα Πα όταν το μέλος καταλήγει στο κάτω Κε; Είναι κάτι σαν τριφωνία, αλλά ο άρχων, όπως ακούω, το εφαρμόζει και σίγουρα προσδίδει κάποια ομορφιά. Ποια η γνώμη σας;

(Αποκλείονται από τις απαντήσεις ο Παναγιώτης και ο Κώστας Βαγενάς... :wink: )
 
Μιας και ο Νικόλαος θύμισε το θέμα, θα ήθελα να ρωτήσω αν θα βάζατε στο ισοκράτημα Πα όταν το μέλος καταλήγει στο κάτω Κε; Είναι κάτι σαν τριφωνία, αλλά ο άρχων, όπως ακούω, το εφαρμόζει και σίγουρα προσδίδει κάποια ομορφιά. Ποια η γνώμη σας;

(Αποκλείονται από τις απαντήσεις ο Παναγιώτης και ο Κώστας Βαγενάς... :wink: )

Να αποκλείσεις κ τον εορτασόμενο του ερχομένου Σαββάτου..
Ακου το ιωβηλαίον του Πρίγγου...
 
Μιας και ο Νικόλαος θύμισε το θέμα, θα ήθελα να ρωτήσω αν θα βάζατε στο ισοκράτημα Πα όταν το μέλος καταλήγει στο κάτω Κε; Είναι κάτι σαν τριφωνία, αλλά ο άρχων, όπως ακούω, το εφαρμόζει και σίγουρα προσδίδει κάποια ομορφιά. Ποια η γνώμη σας;

(Αποκλείονται από τις απαντήσεις ο Παναγιώτης και ο Κώστας Βαγενάς... :wink: )

Η διασταύρωση φωνών επιτρέπεται μόνο στην αντίστιξη ...στο Βυζαντινό μέλος απαγορεύεται ,δια ροπάλου !!! διότι το ισοκράτημα είναι ένα απλό βοηθητικό στοιχείο της μελωδίας .
 
Last edited:
Back
Top