Σπυρίδων Περιστέρης

PanagiotisK

ως άνωθεν^
#21
κ. Ιωάννη,

α) Δεν έγραψα κάπου ότι οι λαρυγγισμοί είναι εξωπαραδοσιακοί (αντιθέτως). Μήπως εννοείτε ότι ο Περιστέρης δεν κάμνει λαρυγγισμούς; Με φαίνεται ότι κάμνει, απλά δεν αναλύει τόσο όσο άλλοι (και δεν λέω ότι οι αναλύσεις αυτές είναι εξωπαραδοσιακές - καθένας επιλέγει το μέτρο).
Αυτή η ποικιλία εκτελέσεων αναιρεί την πιστή (μετά ποιοτικών χαρακτήρων) εκτέλεση του κειμένου; Μάλλον όχι. Ως εκ τούτου, ούτε ο Ναυπλιώτης είναι λάθος (αν είναι δυνατόν, να γράφω τούτο!) ούτε ο Περιστέρης. Λάθος είναι η παντώς είδους κονσερβοποίηση της μουσικής, άρα συμφωνούμε.

β) Αν διαβάσετε προσεκτικότερα, θα ιδείτε ότι δεν γράφω "είναι ο παραδοσιακότερος και σοβαρότερος ψάλτης" αλλά "τον ανάγουν σε παραδοσιακότερο από πολλούς "παραδοσιακούς" ". Έχει σημασία η διαφορά αυτή. Στην δική σας περίπτωση θα ήτο "ιεροσυλία" να το γράψω αυτό.

Δι' αυτά πάντως που διαφοροποιούν τον Περιστέρη, του πατριαρχικού ύφους είμαι ο πλέον αναρμόδιος να κρίνω λόγω της ημιμάθειάς μου, η οποία είναι χειρότερη της αμάθειας και η οποία κάμνει εμένα ή τον α ή τον χ να νομίζει ότι έχει τη δυνατότητα να κρίνει τέτοιους ιερούς ογκόλιθους με δεκάδες χρόνια τριβής στο αναλόγιο, τόσο ελαφρά.

Η άποψη είναι δικαίωμα αλλά ο σεβασμός υποχρέωση.
 

Νίκος Κ.

Παλαιό Μέλος
#22
Πριν λίγο, επισκέφθηκα το peristeris.blogspot.com
Οι άνθρωποι κάνουν εκπληκτική προσπάθεια.
Βρήκα μια απίστευτη εκτέλεση του Περιστέρη στο Χαίρε Νύμφη και το Αλληλούια των Χαιρετισμών.
Ιδιαίτερη εντύπωση μου έκανε η έκταση της φωνής του στα δύσκολα φωνήεντα (ι και ε). Πρέπει να χτυπάει άνω si.
Παραθέτω το link. κατεβάστετο. Αξίζει τον κόπο,άλλωστε είναι πολύ μικρό το αρχείο(1,5 ΜΒ).
Θα ζητήσω απ'τον διαχειριστή εάν έχει ολόκληρη την ακολουθία.
http://peristeris.blogspot.com/2009/01/blog-post_6374.html
Το ''Χαίρε νύμφη ανύμφευτέ'' και το ''Αλληλούια'' των Χαιρετισμών είναι σύνθεση του Στανίτσα. Απλά το αναφέρω.
 

petrosgrc

Γαλάνης Πέτρος
#23
κ. Γαλάνη,
δεν έχω γνώσεις ευρωπαϊκής μουσικής αλλά δεν μπορώ να καταλάβω από που το συμπεραίνετε εσείς αυτό. Σεβαστή η άποψή σας, ότι ο Περιστέρης ευρωπαϊκίζει, όμως έχετε υπόψιν

α) Τα βυζαντινότατα διαστήματά του

β) Τη πεντακάθαρη, χωρίς δικές του αναλύσεις, πιστή εκτέλεση των κειμένων (παρότι ο λάρυγξ του μπορούσε να εκτελέσει σχεδόν τα πάντα)

γ) τη λεβέντικη και αρχοντική πρόσληψη συμφώνων (ασχέτως του ιδίου ύφους) και (προσωπική) εκτέλεση ποικιλμάτων

και πάρα πολλών ακόμη στοιχείων όπου τον ανάγουν σε παραδοσιακότερο από πολλούς "παραδοσιακούς".

Η άποψή μου είναι, ότι ο Σπυρίδων Περιστέρης είναι μια από τις μεγαλύτερες ψαλτικές μορφές που πέρασαν από το αναλόγιο.

Απαντώ σε ένα-ένα τα επιχειρήματα:

α) Εδώ διαφωνώ. Ακόμα και τους ήχους οι οποίοι θεωρούνται "ευρωπαϊκοί" (άγια του σκληρού διατόνου δηλαδή το γνωστό μινόρε, πλ. α΄ εναρμόνιο κλπ) οι παραδοσιακοί τον λένε πολύ διαφορετικά από τον Σπ. Περιστέρη.

β) Εδώ διαφωνώ τελείως. Αυτό που κάνει ο Σπυρίδων Περιστέρης είναι μετροφωνία. Αλλά ούτε και πιστή εκτέλεση των μαθημάτων κάνει, διότι πουθένα στα κλασικά κείμενα δε γράφει piano, forte, pianissimo, fortissimo κλπ. Ακόμα τα κλασικά κείμενα δεν έχουν πουθενά τόσες πολλές αργίες στη χρονική αγωγή. Άρα πρόκειται περί μίας ελεύθερης εκτέλεσης που χρησιμοποιεί σαν καλλωπιστικά σημεία όχι τους χαρακτήρες ποιότητας αλλά τους χρωματισμούς και τη χρονική αργία τα οποία προσιδιάζουν στην ευρωπαϊκή μουσική και τα οποία ο Luciano Pavarotti και τόσοι άλλοι εκτελούν υπέροχα.

γ) Όσον αφορά τα φωνήεντα, επίτρεψέ μου να πω ότι η εκφορά των φωνηέντων του Σπ. Περιστέρη μου θυμίζει κάποιους αστούς οι οποίοι προσπαθούν να δείξουν ότι μιλούν αριστοκρατικά και έτσι τονίζουν τα φωνήεντα υπερβολικά. Συγχωρήστε με αλλά εγώ είμαι πιο "χωριάτης". Τα ποικίλματά του δε, δεν είναι μέσα στο χώρο της παράδοσης καθ' ότι τα κάνει τελείως με το λαιμό και όχι με το λάρυγγα όπως απαιτεί η ανατολική μουσική.

Κατά την άποψή μου ο Σπ. Περιστέρης υπήρξε ένας πολύ ταλαντούχος άνθρωπος, με σημαντική μουσική παιδεία και αξιοσημείωτη καλλιφωνία, ο οποίος όμως προσπάθησε να ικανοποιήσει τους αστούς της Αθήνας της εποχής εκείνης οι οποίοι είχαν μάθει με τον Ι. Σακελλαρίδη, δίνοντάς τους ένα ελαφρύτερο αστικό άκουσμα ψαλτικής διανθισμένο με ευρωπαϊκά στοιχεία. Συγχωρήστε με, αλλά εμένα δε μου αρέσουν τα ημίμετρα. Όταν θέλω να ακούσω π.χ. τα ανοιξαντάρια του Ραιδεστηνού, θέλω να τα ακούσω από παραδοσιακό ψάλτη. Όταν θέλω να ακούσω π.χ. το vesti la giubba ή το nessun dorma κ.α. θέλω να ακούσω τον Luciano Pavarotti, τον Placido Domingo, τον Andrea Bocelli. Έκαστος στο είδος του!
 

PanagiotisK

ως άνωθεν^
#24
Και σαν διευκρίνηση, λόγω δικής μου κακής διατυπώσεως. Στο:

"χωρίς δικές του αναλύσεις"

αναφερόμουν στα:

"προσόντα με λαρυγγισμούς νυχτερινών μαγαζιών" όπου ορθώς επισημάνατε.

Ευχαριστώ
 

PanagiotisK

ως άνωθεν^
#25
κ. Γαλάνη
Όπως προανέφερα δεν έχω γνώσεις ευρωπαϊκής άρα δεν καταλαβαίνω πολλά από αυτά που κάνατε τον κόπο να γράψετε. Μπορεί να έχετε δίκιο.
Αναιρώ αυτά τα οποία ανέφερα δια τον Περιστέρη ως θετικά [τα α), β)], έως ότου μάθω την ευρωπαϊκήν. Τότε θα καταλάβω καλύτερα. Προς το παρών μένω έξω, κάθε κριτικής στο πρόσωπό του. Ευχαριστώ δια τον κόπο.
 
Last edited:

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
#26
Κ. Παναγιώτη, δεν είστε ο μοναδικός αποδέκτης του παραπάνω μηνύματός μου. Η αλήθεια είναι ότι ίσως παρεξήγησα το "παραδοσιακότερο από πολλούς "παραδοσιακούς"", και συγγνώμη γι' αυτό. Η τοποθέτησή μου ήταν απάντηση σε πολλά μηνύματα, όπως και το σχετικό με "τα άγια τοις κυσί". Όπως είπα και πριν, σέβομαι τον Περιστέρη σαν προσωπικότητα διότι κράτησε αυτά που παρέλαβε και εκπροσώπησε μια σχολή, αλλά, για τους λόγους που προανέφερα, δεν τον θεωρώ και τον παραδοσιακότερο ψάλτη.
 

Bασίλης

Παλαιό Μέλος
#27
Προσυπογράφω α και β του Πέτρου για να μην τα επαναλμβάνω...

αλλά στο γ) ο Περιστέρης έκανε εξαιρετική τοποθέτηση φωνής! Τώρα η εκφορά΄μπορεί να ήταν ιδιάζουσα αλλά αυτό δεν αναιρεί την φωνητική κατάρτιση που είχε.....

Στις μέρες μας και έτσι όπως μεγάλωσαμε όλοι εμεις οι "40ρηδες και κάτω" έχουμε τη πολυτέλεια (με άλλα λόγια τσάμπα μαγκιά) να υποστηρίζουμε ότι όταν ακούμε Βυζαντινη μουσική θέλουμε να την ακούμε αυθεντικά από Φιρφιρή κ Σια.... (και πρώτος εγώ που υποστηρίζω οτι η ΒΜ σταματά στη Λάρισα) αλλά αν δεν ήταν ο Περιστέρης να φέρει ομαλά την αλλάγή από Σακελλαρίδη σε Στανίτσα πολύ αμφιβαλλώ αν θα ήμασαν εδώ που είμαστε με τους μισούς διδάκτορες και του αλλούς μισους άρχοντες μαίστορες..... (επι τη ευκαιρία μας δουλεuουν οι Φαναριώτες με το οφφίκια που στέλνουν.... δεν έχει άδικο ο ποιητής)......
 
Last edited:

koudounellis

Ευστράτιος Κουδουνέλλης
#28
κ. Δημήτρη μήπως θα μπορούσατε να μας ανεβάσετε κάτι από τον κ. Σπ. Περιστέρη από το πλούσιο αρχείο σας;
Ευχαριστώ........
Έστω 'ο,τι μπορείτε να πάρουμε μια καλή γεύση .
Περνά - πρνά η μέλισσα με τα μελισόπουλα ........
Το ξέρετε το τραγούδι πάμε να το εφαρμόσουμε και από τον Περιστέρη και από όλους τους τόσο ικανούς άρχοντες ψαλτάδες-δασκάλους που έχουμε στη μικρή αλλά μεγάλη σε πλούτο και ποικιλία Ελλάδα μας.
 

npapadimit

Νικόλαος Παπαδημητρίου - Πύργος
#29
Θα πρότεινα να μην μπερδεύουμε και εξισώνουμε τα ΑΓΙΑ με τα ανθρώπινα χαρίσματα καθώς επίσης τα μέσα με τους σκοπούς.
Ας προσφέρει ο καθένας ότι νομίζει και ας λάβει ο καθένας ότι νομίζει ότι τον αναπαύει καλύτερα.
Ας μην βρίσκουμε αφορμές για διαφωνίες σε πράγματα, που ως επί το πλείστον όλοι συμφωνούμε, αλλά η έλλειψη αμεσότητας (κυρίως ... θέλω να πιστεύω) μας διαφοροποιεί.
Μη προτρεχέτω το πληκτρολόγιο...:wink:

Περιστέρης
Ακάθιστος 1982
 

Attachments

#30
Ηταν μοναδικος ...Αυτο το παθος του για τον Ιησου για την τεχνη για την παραδοση.Γυρισε ολη την ελληνικη επαρχια για καταγραφες δημοτικων τραγουδιων ζυμωθηκε με τους αληθινους και αυθεντικους κατοικους .Ο σπουδαιος πατερας του περνουσε ωρες ατελειωτες με ψαχο και ΑΓ Νεκταριο και κουβενταζανε για τεχνη και Θεο..Σε αυτο το περιβαλλον γαλουχηθηκε..
 

Attachments

Γιώργος Μ.

Παλαιόν μέλος
#31

Όπως και νάχει, θεωρώ ότι στο παρόν θέμα γίνεται ένα μνημόσυνο στον αείμνηστο, με τα αποσπάσματα που ανεβάζουν οι φίλοι καθώς και με το πρώτο μήνυμα του κ. Παπαδημητρίου με την αναφορά στον βίο του, θα πρότεινα λοιπόν να το κρατήσουμε έτσι. Για κριτική ας ανοίξει άλλο θέμα από όποιον θέλει και εκεί τα ξανακουβεντιάζουμε. Καταννοώ να γίνει κριτική επί των ηχογραφήσεων σε κάτι συγκεκριμένο, αλλά η γενική κριτική προς ένα πρόσωπο δεν είναι σωστό να γίνεται εδω...
Συμφωνώ απόλυτα...
 

lefme

Νέο μέλος
#32
κ. Δημήτρη μήπως θα μπορούσατε να μας ανεβάσετε κάτι από τον κ. Σπ. Περιστέρη από το πλούσιο αρχείο σας;
Ευχαριστώ........
Έστω 'ο,τι μπορείτε να πάρουμε μια καλή γεύση .
Περνά - πρνά η μέλισσα με τα μελισόπουλα ........
Το ξέρετε το τραγούδι πάμε να το εφαρμόσουμε και από τον Περιστέρη και από όλους τους τόσο ικανούς άρχοντες ψαλτάδες-δασκάλους που έχουμε στη μικρή αλλά μεγάλη σε πλούτο και ποικιλία Ελλάδα μας.
Σε παρακολουθώ φίλε "koudounellis" αλλά απ'ότι βλέπω επιμένεις να ζητάς από τον "δημητριος μπουργιωτης" υλικό του Περιστέρη(που δεν είναι πια κύριος-εφ όσον εκοιμήθη), χωρίς όμως να ζητάς ένα συγγνώμη ή να παραθέτεις τις πηγές σου για την αντιγραφή αρχείων.
Διάβασε σε παρακαλώ πολύ τους κανόνες των forum παγκοσμίως & από δω & στο εξής να τους τηρείς.
Υ.Γ. Δυστυχώς,για σένα, υπάρχουν κανόνες και στο internet..... όχι μόνο στην Εκκλησία...
 

petrosgrc

Γαλάνης Πέτρος
#33

Όπως και νάχει, θεωρώ ότι στο παρόν θέμα γίνεται ένα μνημόσυνο στον αείμνηστο, με τα αποσπάσματα που ανεβάζουν οι φίλοι καθώς και με το πρώτο μήνυμα του κ. Παπαδημητρίου με την αναφορά στον βίο του, θα πρότεινα λοιπόν να το κρατήσουμε έτσι. Για κριτική ας ανοίξει άλλο θέμα από όποιον θέλει και εκεί τα ξανακουβεντιάζουμε. Καταννοώ να γίνει κριτική επί των ηχογραφήσεων σε κάτι συγκεκριμένο, αλλά η γενική κριτική προς ένα πρόσωπο δεν είναι σωστό να γίνεται εδω. Από την άλλη, αν το επιτρέπει ο Δημήτρης, η γνώμη μου περισσεύει.
Για αυτό ακριβώς το λόγο άνοιξα το θέμα "Περί αθηναϊκού ύφους" ώστε να συζητήσουμε συνολικά για το ύφος και όχι για το πρόσωπο του Σπ. Περιστέρη. Αλλά απ' ό,τι φαίνεται, δεν υπήρξε ενδιαφέρον. Αυτό πάντως που παρατηρώ είναι ότι η συγκεκριμένη σχολή ψαλτικής είναι ιδιαίτερα "προσωποκεντρική". Υπάρχει ο Σπ. Περιστέρης και από εκεί το χάος. Γι' αυτό και εκτιμούν ότι μόλις αρχίσουν να φεύγουν οι μαθητές του ή αυτοί που τον είχαν ακούσει, το ύφος αυτό σιγά-σιγά θα σβήσει.
 

koudounellis

Ευστράτιος Κουδουνέλλης
#34
Σε παρακολουθώ φίλε "koudounellis" αλλά απ'ότι βλέπω επιμένεις να ζητάς από τον "δημητριος μπουργιωτης" υλικό του Περιστέρη(που δεν είναι πια κύριος-εφ όσον εκοιμήθη), χωρίς όμως να ζητάς ένα συγγνώμη ή να παραθέτεις τις πηγές σου για την αντιγραφή αρχείων.
Διάβασε σε παρακαλώ πολύ τους κανόνες των forum παγκοσμίως & από δω & στο εξής να τους τηρείς.
Υ.Γ. Δυστυχώς,για σένα, υπάρχουν κανόνες και στο internet..... όχι μόνο στην Εκκλησία...
Καλημέρα σας.

Μήπως έχετε κάτι ηχητικό να μας προσφέρετε για τον μεγάλο αυτό δάσκαλο;
θα ήταν πιο φρόνιμο από τις αντιπαραθέσεις.
(Για την ιστορία το παραπάνω υλικό μου απεστάλη με προσωπικό μήνυμα από μελος του φόρουν λεγοντάς να το ανεβάσω αν σε στενοχωρεί το αποσύρω και άλλη φορά θα προσέχω χαίρε..)
 
#35
Για αυτό ακριβώς το λόγο άνοιξα το θέμα "Περί αθηναϊκού ύφους" ώστε να συζητήσουμε συνολικά για το ύφος και όχι για το πρόσωπο του Σπ. Περιστέρη. Αλλά απ' ό,τι φαίνεται, δεν υπήρξε ενδιαφέρον. Αυτό πάντως που παρατηρώ είναι ότι η συγκεκριμένη σχολή ψαλτικής είναι ιδιαίτερα "προσωποκεντρική". Υπάρχει ο Σπ. Περιστέρης και από εκεί το χάος. Γι' αυτό και εκτιμούν ότι μόλις αρχίσουν να φεύγουν οι μαθητές του ή αυτοί που τον είχαν ακούσει, το ύφος αυτό σιγά-σιγά θα σβήσει.
αθηναικο υφος δεν ειναι μονο η σχολή περιστερη.Υπαρχουν και αλλοι δασκαλοι.Απλα υπαρχει συγγενεια σε καποια χαρακτηριστικα.Καθαρη αρθρωση ορθοφωνια ,ισοκρατημα με λογια ..Πραγματι εκανες καλα και ανοιξες το θεμα.Τωρα αν ειναι προσωποκεντρικη η σχολη περιστερη και οχι η αθηναικη ειναι ενα ζητημα μεγαλο.Μην ξεχνας εχουν περασει μολις 10 χρονια απο τον θανατο του..ηταν και η προσωπικοτητα του πολυ δυνατη ,ξεχωριζε με την παρουσια του την φυσικη ,την φωνη του,την παιδεια του τις γνωσεις του κλπ..Στην μητροπολη αυτη την στιγμη βρισκονται οι καλυτεροι μαθητες του .Αποστολος Παπαδοπουλος ενας απιστευτος μουσικος και Αλεξης Κατσαρος ενας δεινος ερμηνευτης ..και θα ειναι για πολυ ακομα ..
 
Last edited:

petrosgrc

Γαλάνης Πέτρος
#36
Εξακολουθείς αγαπητέ Δημήτρη παρά την παράκλησή μου να έχεις αυτήν την προσβλητική έκφραση "Τα άγια τοις κυσίν" ενώ μάλιστα μου λες ότι έχω περιορισμένη μουσική αντίληψη. Επαναλαμβάνω την παράκλησή μου να αποσύρεις αυτήν την έκφραση ενώ το αν έχω περιορισμένη μουσική αντίληψη, είναι μια ακόμα βεβιασμένη κρίση σου η οποία εκπηγάζει από το γεγονός ότι εγώ δε δέχομαι τη σχολή Περιστέρη (την οποία ονομάζουμε και "Αθηναϊκή") σαν παραδοσιακό βυζαντινό άκουσμα. Οφείλω πάντως να σε ενημερώσω ότι έχω αρκετά ακούσματα και της σχολής Περιστέρη, ενώ προσπάθησα κατά καιρούς να ακούσω αυτή τη σχολή απροκατάληπτα. Tα συμπεράσματα τα οποία εξάγω είναι αυτά τα οποία έγραψα εδώ και διαφέρουν πολύ από τα δικά σου. Οι ακούοντες ας κρίνουν... Αν εξαιρέσεις πάντως την Αθήνα η οποία έχει και μια παράδοση ευρωπαϊσμού στην ψαλτική, στις υπόλοιπες πόλεις η σχολή αυτή έχει ελάχιστους εκπροσώπους και πολλοί από αυτούς "νοθεύουν" (και καλά κάνουν) αυτό το ύφος δίνοντάς του πιο παραδοσιακά στοιχεία. Στην Πάτρα πάντως αυτό ισχύει.
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
#37
... Αν εξαιρέσεις πάντως την Αθήνα η οποία έχει και μια παράδοση ευρωπαϊσμού στην ψαλτική...
Και η Πάτρα έχει (πχ Τριάντης) απλά δεν είναι πρόσφατη (ούτε για υπερήλικες σαν εμένα! :D)
 

lefme

Νέο μέλος
#38
Εξακολουθείς αγαπητέ Δημήτρη παρά την παράκλησή μου να έχεις αυτήν την προσβλητική έκφραση "Τα άγια τοις κυσίν" ενώ μάλιστα μου λες ότι έχω περιορισμένη μουσική αντίληψη. Επαναλαμβάνω την παράκλησή μου να αποσύρεις αυτήν την έκφραση ενώ το αν έχω περιορισμένη μουσική αντίληψη, είναι μια ακόμα βεβιασμένη κρίση σου η οποία εκπηγάζει από το γεγονός ότι εγώ δε δέχομαι τη σχολή Περιστέρη (την οποία ονομάζουμε και "Αθηναϊκή") σαν παραδοσιακό βυζαντινό άκουσμα. Οφείλω πάντως να σε ενημερώσω ότι έχω αρκετά ακούσματα και της σχολής Περιστέρη, ενώ προσπάθησα κατά καιρούς να ακούσω αυτή τη σχολή απροκατάληπτα. Tα συμπεράσματα τα οποία εξάγω είναι αυτά τα οποία έγραψα εδώ και διαφέρουν πολύ από τα δικά σου. Οι ακούοντες ας κρίνουν... Αν εξαιρέσεις πάντως την Αθήνα η οποία έχει και μια παράδοση ευρωπαϊσμού στην ψαλτική, στις υπόλοιπες πόλεις η σχολή αυτή έχει ελάχιστους εκπροσώπους και πολλοί από αυτούς "νοθεύουν" (και καλά κάνουν) αυτό το ύφος δίνοντάς του πιο παραδοσιακά στοιχεία. Στην Πάτρα πάντως αυτό ισχύει.
Αγαπητέ "petrosgrc", σ'ότι αφορά το "νόθευμα" που αναφέρεις, αυτό οφείλεται στο ότι η ερμηνεία του ύφους του Περιστέρη & του "Αθηναϊκού" ύφους γενικότερα, είναι το "εξ ακοής" ύφος. Λιανότερα: Το αποδίδει κανείς ΑΝ & ΜΟΝΟ ΑΝ το έχει ακούσει, ζήσει, βιώσει, εντρυφήσει κλπ... Και δεν αναφέρομαι σε φαινόμενα μιμητισμού(μακρυά από μας αυτή η πάθηση). Είναι βρε αδελφέ, κάτι σαν έρωτας, κάτι σαν λατρεία, που όταν την βιώνει κανείς, αναγεννάται. Έρχονται εικόνες & ακούσματα στο μυαλό του που έχει ζήσει & θέλει πάλι και πάλι...
Τώρα, σ'ότι αφορά την τοπική παράδοση στην Πάτρα, αρκεί μια βόλτα σε κεντρικό Ναό της πόλης & θα καταλάβεις εάν διατηρείται το ύφος. Επίσης, πόσοι Ιεροψάλτες της περιοχής σου "έκαναν" στα αναλόγια της Μητροπόλεως Αθηνών είτε σαν φοιτητές, στρατιώτες κλπ...
Υ.Γ. Όσο για τα "Ευρωπαϊκά" που είπες, στις αρχές Σεπτέμβρη κάθε έτους γίνονται τα εγκαίνια της ΔΕΘ - Θεσ/νίκη. Εκεί ψάλλει ο Ταλιαδώρος. Αν ακούσεις το "Αλληλούια" θα καταλάβεις ποιοί είναι οι "αλλοιωτές" του βυζαντινού ύφους.
Για την υπογραφή: Ας μην είμαστε απόλυτοι στις θέσεις μας και "ευσεβιστικά" διεκδικούμε την μοναδικότητα στη ζωή. Το "απόλυτο" υπάρχει ΜΟΝΟΝ ως έννοια στα Μαθηματικά.
Ευχαριστώ
 
Last edited:

p.iwannis

Νέο μέλος
#39
Βρήκα στο http://peristeris.blogspot.com/2009/01/blog-post_29.html
το στιχηρόν των Αίνων. Το βρίσκω εκπληκτικό, αν & δεν το έχω ακούσει από τον Περιστέρη ή κάποιον άλλον Ιεροψάλτη.
Δεν συμφωνώ όμως με το " εφετζίδικο" που αναφέρουν οι συντάκται για κάποιους άλλους Ιεροψάλτες.
Σας ευχαριστώ. π. Ιωάννης
 

npapadimit

Νικόλαος Παπαδημητρίου - Πύργος
#40
Για αυτό ακριβώς το λόγο άνοιξα το θέμα "Περί αθηναϊκού ύφους" ώστε να συζητήσουμε συνολικά για το ύφος και όχι για το πρόσωπο του Σπ. Περιστέρη. Αλλά απ' ό,τι φαίνεται, δεν υπήρξε ενδιαφέρον. Αυτό πάντως που παρατηρώ είναι ότι η συγκεκριμένη σχολή ψαλτικής είναι ιδιαίτερα "προσωποκεντρική". Υπάρχει ο Σπ. Περιστέρης και από εκεί το χάος. Γι' αυτό και εκτιμούν ότι μόλις αρχίσουν να φεύγουν οι μαθητές του ή αυτοί που τον είχαν ακούσει, το ύφος αυτό σιγά-σιγά θα σβήσει.
Ένα μικρό σχόλιο περί ύφους:
Κάποτε ο Μακαριστός Χριστόδουλος σε ένα συνέδριο (μάλλον Ιεροψαλτικό.... αν θυμάται κάποιος λεπτομέρειες ας τις αναφέρει) είχε εκφράσει την ελπίδα και την προσδοκία κάποια στιγμή να εκλείψει το λεγόμενο "ΥΦΟΣ" από την ψαλτική μας τέχνη.
Η προσωπική μου άποψη είναι ότι κάτι τέτοιο είναι δυνατόν, όσο δυνατόν είναι να εκλείψουν και οι ιδιωματισμοί αλλά και οι τοπικές διάλεκτοι από τη γλώσσα μας.
Πολλοί είναι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι το Σμυρναίικο λεγόμενο ψαλτικό ύφος με κυριότερο εκπρόσωπο τον Νικόλαο, έσβησε με τελευταίο εκπρόσωπο τον Μητροπολίτη πρώην Πατρών Νικόδημο. Αμφιβάλλω!
Η Μουσική μας είναι ένας Θεόπνευστος κώδικας επικοινωνίας με τον Θεό. Το ύφος της πρέπει να είναι ανάλογο με το ήθος της και να μην αποτελεί σκοπό, αλλά μέσο ΣΩΤΗΡΙΑΣ.
Δεν είναι μουσική για τη μουσική αλλά επενδύει τον θεόπνευστο πάλι λόγο.

Φίλε Πέτρο που υπογράφεις ότι: "Η βυζαντινή μουσική είναι η μόνη τέχνη που θα μείνει μετά τη δευτέρα παρουσία. Όσοι μπούμε στον παράδεισο, θα ψάλλουμε βυζαντινά"

Θα σου απαντούσα: "ας μπούμε και ας ψάλλουμε και φράγκικα..."

Κάποτε ένας Ιεροκήρυκας έλεγε πως συνάντησε στο δρόμο μια γιαγιούλα που τον ήξερε από μικρό παιδί και τη ρώτησε τι κάνει. -Καλά είμαι παπά μου, του λέει. Και την ξαναρωτάει μήπως επιθυμούσε κάτι που να μπορούσε να της το προσφέρει. -Τι να θέλω παιδάκι μου, του λέει, μια καρέκλα στον Παράδεισο...
Και η απάντηση: "Μου θες και καρέκλα γιαγιά...

Ν.Κ.Π.
ΚΑΛΑΜΑΤΑ
 
Top