Μετά ἀπό 13 χρόνια, ἀγαπητέ
@neoklis, σαφῶς ἔχω ἀποκτήσει περισσότερη πεῖρα καί σαφέστατα μπορῶ νά διαβάζω καί νά ἑρμηνεύω τή διάταξη τῶν ΔΕΕ, πού γιά φέτος (8/6/2024) ἔχει ὡς ἐξῆς:
Ἡ ἀκολουθία ψάλλεται κατὰ τὴν ἐν τῷ Πεντηκοσταρίῳ τάξιν συμψαλλομένης καὶ τῆς ἀκολουθίας τοῦ Μηναίου· δοξαστικὰ τὰ τοῦ Μηναίου, Καὶ νῦν, τὰ τοῦ Πεντηκοσταρίου· ἐξαποστειλάριον καὶ κοντάκιον μόνον τὰ τῆς ἑορτῆς τῆς Σαμαρείτιδος.
Ὁ
@MTheodorakis εἶχε δώσει τήν ἐξήγηση, πού γιά μέν τό ἐξαποστειλάριον ἐννοεῖ ὅτι, ἀφοῦ πρόκειται γιά τήν ἀπόδοση τῆς ἑορτῆς τῆς Σαμαρείτιδος, δέν ψάλλονται ὅσα ἐξαποστειλάρια προβλέπονταν τήν Κυριακή, ἀλλά μόνον τῆς Σαμαρείτιδος, γιά δέ τό κοντάκιον (πρόκειται γιά τό τῆς λειτουργίας –ἀφοῦ ἕπεται τοῦ ἐξαποστειλαρίου– καί ὄχι γιά τό τοῦ ὄρθρου) ὅτι ἐπίσης ψάλλεται τῆς Σαμαρείτιδος.
Ὡς ἐκ τούτου, γιά τήν συμπλοκή τῆς ἐν τῷ Πεντηκοσταρίῳ προβλεπομένης ἀκολουθίας μετά τῆς τοῦ Μηναίου (8/6/2024,
Μνήμη τῆς Ἀνακομιδῆς τοῦ Λειψάνου τοῦ Ἁγίου Μεγαλομάρτυρος Θεοδώρου τοῦ Στρατηλάτου), τά δοξαστικά τοῦ ἁγίου στά Δόξα, τῶν κεκραγαρίων καί ἀποστίχων τοῦ ἑσπερινοῦ καί στά ἀπόστιχα τοῦ ὄρθρου, ἐνῶ στά Καὶ νῦν, ψάλλονται τά τῆς Σαμαρείτιδος.
Στούς κανόνες προηγεῖται ὁ κανών τῆς Σαμαρείτιδος εἰς 4 μετά τοῦ εἱρμοῦ, ἐπιλεγομένων 3 τροπαρίων, τοῦ α΄, β΄ καί δ΄ (ἄνευ τοῦ Δόξα, τριαδικοῦ, Καὶ νῦν, θεοτοκίου) καί ἕπεται ὁ κανών τοῦ ἁγίου ἄνευ τοῦ εἱρμοῦ εἰς 4. Στό τέλος τῶν γ΄, ς΄, η΄ καί θ΄ ᾠδῶν οἱ εἱρμοί τοῦ κανόνος τοῦ ἁγίου.
Ἀπό γ΄ [τό κοντάκιον τῆς Σαμαρείτιδος χῦμα] τό μεσῴδιον κάθισμα τοῦ ἁγίου, Δόξα, Καὶ νῦν, τῆς Σαμαρείτιδος (ἐπιλέγω τοῦ ὄρθρου τῆς Παρασκευῆς «
Ἐκ φρέατος νάματα», γιά τήν μή ἐπανάληψη τοῦ τῆς β΄ στιχ.).
Ἀφ᾿ ς΄ κοντάκιον καί οἶκος τοῦ ἁγίου, συναξάριον.
Ἐξαποστειλάρια τοῦ ἁγίου καί τῆς Σαμαρείτιδος.
Αἶνοι ὅπως στό Πεντηκοστάριον, καθώς καί ἀπόστιχα, ἀλλά στό Δόξα, τοῦ ἁγίου «
Ἁγιωσύνης δωρεά», Καί νῦν, τῆς Σαμαρείτιδος «
Τάδε λέγει Κύριος τῇ Σαμαρείτιδι».
Ἀπολυτίκια ὅπως στόν ἑσπερινό καί στό Θεὸς Κύριος ἤ μόνον «
Τὸ φαιδρὸν τῆς ἀναστάσεως».
Στή λειτουργία κοντάκιον τῆς Σαμαρείτιδος (πρβλ. ΤΜΕ σέ κάποιες διατάξεις Μηνολογίου ἐντός Πεντηκοσταρίου καί Προθεωρία § 40 κατ᾿ ἀναλογίαν τῆς ἑβδομάδος Θωμᾶ), ἀλλά σύμφωνα μέ ΣΤ καί ΕΟΠ (πρβλ. ΤΜΕ Προθεωρία § 40) τό τοῦ Πάσχα.
______________________________
Ἀναφορικά μέ τό «
Τὸ ἀπ᾿ αἰῶνος ἀπόκρυφον», πού τίθεται ὡς θεοτοκίον καί μετά τήν α΄ στιχ., θά ἔλεγα ὅτι πρόκειται γιά ἀντιγραφή ἀπό τήν ἀκολουθία τῆς Κυριακῆς πού ἀποδίδεται. Οἱ εἰδότες ἄς ἐπιλέξουν κάποιο ἄλλο, ἐνδεχομένως τό τῆς β΄ στιχ. τῆς Κυριακῆς.