Π10. "Χριστός ανέστη" αντί του "Είη το όνομα Κυρίου"

Shota

Παλαιό Μέλος
#1
Στο Λειτουργικο του Κ. Ψαχου εντοπισα αυτο το "Χριστός ανέστη".

Τι "αλχημεια" ειναι αυτη; Γιατι αλλαζεται ο ηχος του απολυτικιου οταν ψαλλεται αντι του "Ειη το ονομα Κυριου";
 

Attachments

emakris

Μέλος
#2
Στο Λειτουργικο του Κ. Ψαχου εντοπισα αυτο το "Χριστός ανέστη".

Τι "αλχημεια" ειναι αυτη; Γιατι αλλαζεται ο ηχος του απολυτικιου οταν ψαλλεται αντι του "Ειη το ονομα Κυριου";
Μιμείται ουσιαστικά το μέλος του "Εἴη τὸ ὄνομα". Δεν ξέρω εάν πρόκειται για πολύ παλαιά παράδοση, πάντως έχει τη λογική της. Σε εκείνο το σημείο της ακολουθίας θα ήταν υπερβολή να ψάλει κανείς τρεις φορές το "κανονικό" Χριστός ανέστη. Μια άλλη εναλλακτική είναι το ειρμολογικό εκ του Κε (το έχει καταγράψει ο Σακελλαρίδης).
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#3
Στο Λειτουργικο του Κ. Ψαχου εντοπισα αυτο το "Χριστός ανέστη".

Τι "αλχημεια" ειναι αυτη; Γιατι αλλαζεται ο ηχος του απολυτικιου οταν ψαλλεται αντι του "Ειη το ονομα Κυριου";
Αλχημεία;
Εγώ έτσι το θυμάμαι και έτσι το ψάλλω.
 

Shota

Παλαιό Μέλος
#5
Μιμείται ουσιαστικά το μέλος του "Εἴη τὸ ὄνομα". Δεν ξέρω εάν πρόκειται για πολύ παλαιά παράδοση, πάντως έχει τη λογική της.
Την καταγραφει κι ο Βουδουρης.

Σε εκείνο το σημείο της ακολουθίας θα ήταν υπερβολή να ψάλει κανείς τρεις φορές το "κανονικό" Χριστός ανέστη. Μια άλλη εναλλακτική είναι το ειρμολογικό εκ του Κε (το έχει καταγράψει ο Σακελλαρίδης).
Το ζητημα για μενα ειναι αν ο ηχος του απολυτικιου ειναι κατι σχετικο η πρεπει να τηρειται απαραιτητως αυτο που λενε τα λειτουργικα βιβλια.
 

Attachments

Shota

Παλαιό Μέλος
#6
Ηχογραφήσεις από τον Πατριαρχικό Ναό:
Στανίτσας - Δανιηλίδης 1961 και Αστέρης - Χαριατίδης 2010.
Ευχαριστουμε. Αυτα ομως ειναι γνωστα. Η ερωτηση μου ηταν "γιατι". Γιατι ειναι δεκτη αυτη η πρακτικη, αλλα ειναι απαραδεκτο να ψαλλει κανεις ας πουμε το "Υπερευλογημενη υπαρχεις" σε αλλους ηχους εκτος απο τον β᾽;
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#7

ΤΜΕ σ. 371 «Μετὰ τὴν Ὀπισθάμβωνον εὐχὴν τὸ Χριστὸς ἀνέστη τρὶς χῦμα», ὅπου χῦμα σημαίνει σέ β΄ ἦχο (πρβλ. ΤΜΕ, Προθεωρία § 48).

Δέν πρόκειται ἀκριβῶς γιά ἀπολυτίκιο μέ τήν ἔννοια πού τό θεωρεῖς ὅπως στίς μνῆμες καί ἑορτές. Πρόκειται γιά τό τροπάριο τοῦ Πάσχα, πού στόν κανόνα τοῦ Πάσχα ψάλλεται σέ α΄ ἦχο. Σέ α΄ ἦχο ἐπίσης κατά ΤΓΡ ψάλλεται ἀντί τοῦ «Πλούσιοι ἐπτώχευσαν». Τροπάριο πού ὅταν ἀντικαθιστᾶ κάτι ἄλλο τό ἀκολουθεῖ καί στόν ἦχο. Γιά τήν μή ἀλλαγή τοῦ ἤχου ἔχει καταγραφεῖ καί σέ πλ. α΄ εἱρμολογικό (ὅπως ἀναφέρθηκε) ἀλλ᾿ αὐτό ἔχει νά κάνει περισσότερο καί μέ τήν καταγραφή τοῦ «Εἴη τὸ ὄνομα» σέ πλ. α΄ εἱρμολογικό. Καί τό «Πλούσιοι ἐπτώχευσαν» ἔγινε παράδοση καί σέ πλ. α΄. Στά ἀρχαῖα τυπικά, ὅπως γνωρίζεις, κάποια τροπάρια ἐψάλλοντο στόν ἦχο τῆς ἐβδομάδος. Καί τά ἐφύμνια τῶν ἀντιφώνων σέ πλ. α΄.

 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
#8
Όπως σαστίσατε εσείς, και το ονομάσατε «αλχημεία», σαστίζουν και άλλοι που δεν το 'χουν ακούσει έτσι, γι' αυτό και είναι καλό να προβάλεται η παράδοση.

Προφανώς, το «Χριστός ανέστη» τείνει να μιμηθεί στο σημείο εκείνο το «Είη το όνομα» για μελική ποικιλία, αφού από την αρχή του Όρθρου έχει ήδη ειπωθεί περί τις 50-55 φορές, άλλοτε σε πλ. α' και άλλωτε σε α'.
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#9
Ευχαριστουμε. Αυτα ομως ειναι γνωστα. Η ερωτηση μου ηταν "γιατι". Γιατι ειναι δεκτη αυτη η πρακτικη, αλλα ειναι απαραδεκτο να ψαλλει κανεις ας πουμε το "Υπερευλογημενη υπαρχεις" σε αλλους ηχους εκτος απο τον β᾽;
Πρώτος ο ήχος του Χριστός Ανέστη με μέλος δευτέρου, όπως το "τον Τάφον σου Σωτήρ" το "Σε την υπερ νουν"(στην τετραφωνία) "Τον δεσπότην και αρχιερέα"(στην διφωνία) κλπ κλπ Τα είπα τα ξαναπα και τα ξαναλέω. Το ίδιο γίνεται και στο "Υπερευλογημένη" το οποίο ψάλλεται στον ήχο που προηγείται με μέλος όμως δευτέρου, το οποίο σημαίνει κοινοί δεσπόζοντες φθόγγοι ίδιο μέγεθος διφωνίας με τον ήχο που προηγήθηκε. Το άκουσμα του β ήχου επιτυγχάνεται σε όλα τα μεγέθη τρίτης όπως έχω πει και ξαναλέω το ίδιο και το άκουσμα του νενανώ. Αυτό είναι και το "χύμα" ψάλσιμο το οποίο εναλλάσσεται ή /και ταυτίζεται και με το κλιτόν. Πολλά απολυτίκια επίσης ψάλλονται έτσι, δεν είναι άλλος ήχος, το μέλος είναι διαφορετικό!
 

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
#11
... Μια άλλη εναλλακτική είναι το ειρμολογικό εκ του Κε (το έχει καταγράψει ο Σακελλαρίδης).
Μια τρίτη εναλλακτική είναι το ειρμολογικό εκ του Πα (όπως ψάλλεται στον Κανόνα), το οποίο προτείνει ο Κουντιάδης.

Πρώτος ο ήχος του Χριστός Ανέστη με μέλος δευτέρου ...
Πρβλ.
 

Attachments

Shota

Παλαιό Μέλος
#13

Σέ α΄ ἦχο ἐπίσης κατά ΤΓΡ ψάλλεται ἀντί τοῦ «Πλούσιοι ἐπτώχευσαν».
Νομιζω πως αυτο μαλλον σημανει οτι κατα την παραδοση του Σκιαθου ψαλλεται οπως στον κανονα. Αλλα γιατι οχι σε βαρυ;
 

Shota

Παλαιό Μέλος
#14
Μια τρίτη εναλλακτική είναι το ειρμολογικό εκ του Πα (όπως ψάλλεται στον Κανόνα), το οποίο προτείνει ο Κουντιάδης.
Μαλλον το ιδιο γινεται και κατα τον Τυπικο του π. Γεωργιου Ρηγα.
 

Attachments

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#16
Μια τρίτη εναλλακτική είναι το ειρμολογικό εκ του Πα (όπως ψάλλεται στον Κανόνα), το οποίο προτείνει ο Κουντιάδης.
Μαλλον το ιδιο γινεται και κατα τον Τυπικο του π. Γεωργιου Ρηγα.
Το ίδιο με το συνημμένο έχει κ ο Φαρλέκας στη σελ. 50.
Τό πλέον συνηθισμένο ἐδῶ νοτιώτερα. Δηλαδή ἐγώ ποτέ δέν ἔχω ἀκούσει αὐτό τοῦ β΄ ἤχου, χωρίς νά σημαίνει ὅτι δέν τό παραδέχομαι ὡς ὀρθόν.

 
#18
Ο Βασιλικος ποια παράδοση ακολουθεί ;
Το άπαξ ,χάριν συντομίας του δίσκου .
Απο τους πρώτους που απέκτησα μικρός .
Νομίζω μεχρι και τα αντιφωνα τα λένε άπαξ για να χωρέσουν στον δίσκο (κασέτες ) ολα ...

Υ.Γ.Κι εγω οπως και ο Δημητρης (πως θα ηταν δυνατόν άλλωστε το αντίθετο ) εχω υπόψιν απο μικρό παιδι ,αυτο το του δεύτερου ήχου .
 
#19
Συμπληρωματικά να γράψω πως κακώς συγχέουμε το Χριστός Ανεστη με αλλα απολυτίκια .
Το Χριστός Ανεστη ειναι κάτι διαφορετικό .
Ούτε βέβαια την κουβέντα όλη ,με το Υπερευλογημενη κ.α ...
 
Top