Πώς να ψάλλουμε ως χορός

Marcus06_07

New member
Αξιοσέβαστοι πατέρες της εκκλησίας μας και αγαπητοί ιεροψάλτες ευτυχισμένο το νέο έτος!

Καθώς είμαι αρκετά νέος για ιεροψάλτης και αρχάριος, δηλαδή δεν πηγαίνω σε κάποια σχολή λόγω του περιορισμένου ελεύθερου χρόνου μόνο παρακολουθούσα κάποια μαθήματα στο youtube και με βοηθά ένας ιερέας στην εκκλησία όπου και διακονώ όποτε έχω την ευκαιρία (χωρίς να θέλω να περιαυτολογώ και να εξυψόνομαι) είμαστε από 2 μέχρι 4-5 αρχάριους (μερικοί συν τω εαυτώ πολλές φορές ξεφεύγουμε από τον τόνο) και όταν ψάλλουμε (αν και οι περισσότεροι δεν είμαστε παράφωνοι) δεν ακουγόμαστε ωραία παρά μόνο σαν ''ξεκούρδιστο παιχνίδι''. Επομένως απευθύνομαι σε όσους από εσάς ξέρετε ή ψάλλετε σε χορό να μου εξηγήσετε πώς μπορώ μάθω κάποια μέθοδο σχετικά με αυτό ή αν έχετε να μου επισυνάψετε κάποιο αρχείο - φωτογραφία που να έχει κάποια μέθοδο εκμάθησης για ψάλσιμο χορού.

Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων!​
 
Χαίρετε!
"Ο χορός των ιεροψαλτών", αποτελείται από "μονάδες ιεροψαλτών"!
Για να έχουν εύηχο αποτέλεσμα, "τα μαθήματα", που ψάλλονται από το χορό, θα πρέπει ο κάθε ιεροψάλτης - μέλος του χορού, να τα γνωρίζει, όσο το δυνατόν καλλίτερα!
Κάποια, από τα μέλη του χορού, θα είναι μελωδοί - α΄ φωνή και κάποιοι, θα ισοκρατούν.
Εάν υπήρχε η δυνατότητα να κάνετε και πρόβες, σε κάποια μαθήματα, που θα ψαλλούν την επόμενη Ακολουθία, θα ήταν το ιδανικότερο. (Π.χ. πριν ή μετά τον Αναστάσιμο Εσπερινό του Σαββάτου, όπως έκανε, η προηγούμενη γενιά των ιεροψαλτών, εδώ "στη Συμβασιλεύουσα πόλη" ).
 
Χαίρετε!
"Ο χορός των ιεροψαλτών", αποτελείται από "μονάδες ιεροψαλτών"!
Για να έχουν εύηχο αποτέλεσμα, "τα μαθήματα", που ψάλλονται από το χορό, θα πρέπει ο κάθε ιεροψάλτης - μέλος του χορού, να τα γνωρίζει, όσο το δυνατόν καλλίτερα!
Κάποια, από τα μέλη του χορού, θα είναι μελωδοί - α΄ φωνή και κάποιοι, θα ισοκρατούν.
Εάν υπήρχε η δυνατότητα να κάνετε και πρόβες, σε κάποια μαθήματα, που θα ψαλλούν την επόμενη Ακολουθία, θα ήταν το ιδανικότερο. (Π.χ. πριν ή μετά τον Αναστάσιμο Εσπερινό του Σαββάτου, όπως έκανε, η προηγούμενη γενιά των ιεροψαλτών, εδώ "στη Συμβασιλεύουσα πόλη" ).
Καλησπέρα σας!

Ξέχασα να αναφέρω πως στην εκκλησία όπου και ψάλλω εκτός από εμένα και τον ιερέα-βοηθό μου που μόνο εμείς γνωρίζουμε τα βασικά στοιχεία της βυζαντινής μουσική κανείς άλλος δεν μπορεί να αναγνώσει μουσικά κείμενα. Επίσης κάτι που ξέχασα να αναφέρω είναι ότι εγώ λόγω ηλικίας έχω μεσαία προς ψηλή φωνή, άλλοι έχουν βαριά φωνή και δυσκολεύομαι να ψάλλω σύμφωνα με τον δικό τους τόνο. Επομένως, δεν μπορούμε δυστυχώς να κάνουμε μαθήματα ούτε πρόβες...

Ωστόσο, πολλές φορές που πηγαίνω σε "μεγάλους ναούς" όπου υπάρχουν χοροί που ένα-δύο κάνουν ισοκράτημα και οι υπόλοιποι είναι οι ''μελωδοί''. Σε αυτούς τους μελωδούς όμως παρατηρώ ότι ο καθένας ψάλλει το εκάστοτε ύμνο με τον δικό του τρόπο δηλαδή με κάποιες μικρές αλλαγές οι οποίες όμως ακούγονται εύηχα. Για αυτές τις αλλαγές θα ήθελα να μάθω μήπως και μπορέσω να τις αξιοποιήσω για να ακουγόμαστε ωραία.

Φυσικά όμως, αν έχετε εσείς ή κάποιος άλλος κάτι να μου προτείνετε ούτως ώστε να ακουγόμαστε πιο ομοιόμορφα είμαι διαθέσιμος να μάθω.​

 
Καλησπέρα σας!

1. Ξέχασα να αναφέρω πως στην εκκλησία όπου και ψάλλω εκτός από εμένα και τον ιερέα-βοηθό μου που μόνο εμείς γνωρίζουμε τα βασικά στοιχεία της βυζαντινής μουσική κανείς άλλος δεν μπορεί να αναγνώσει μουσικά κείμενα. ..............................................................................................​
2. Σε αυτούς τους μελωδούς όμως παρατηρώ ότι ο καθένας ψάλλει το εκάστοτε ύμνο με τον δικό του τρόπο δηλαδή με κάποιες μικρές αλλαγές

3. οι οποίες όμως ακούγονται εύηχα.
Καλημέρα.
1. Η πληροφορία, που δίνετε, είναι, δυστυχώς, "απαγορευτική συνθήκη" για τη σύσταση βυζαντινού χορού!
2. Μονωδιακά, θα μπορούσε ο καθένας ιεροψάλτης "να εκτελεί τα μαθήματα" κατά το δοκούν...
Χορωδιακά,
όμως, αυτό δεν ενδείκνυται, διότι "ετερόκλητα στοιχεία", μέλη ενός χορού, καλλιτεχνικά, δεν μπορεί να συνυπάρξουν...
3. Το επίρρημα εύηχα, που αρχικά έθεσα, ως τελικό, ακουστικά, αποτέλεσμα αναφέρετε στην από χορού εκτέλεση των ύμνων!
Συμπέρασμα: Με τις παρούσες συνθήκες, δεν μπορείτε να κάνετε χορωδία.:cry:
Αρχίζετε, λοιπόν, την ταχύρυθμη εκμάθηση της Ε.Β.Μ. και μέχρι να φτάσετε στο επίπεδο, που θα ψάλλετε τα μαθήματα, όλα τα μέλη του χορού, "με μια φωνή", το κάθε μέλος ακούει ηχογραφήσεις μαθημάτων, εδώ.:)
 
Με βάση τους περιορισμούς που περιγράφετε η καλύτερη λύση είναι να βρείτε έναν ψάλτη που να αναλάβει το αναλόγιο και εσείς γύρω του να μαθαίνετε ότι προλαβαίνετε στη διάρκεια των ακολουθιών.

Ακόμα και με σπουδές, ακόμα και με πρόβες, η πρακτική μαθητεία κοντά σε κάποιον είναι απαραίτητη. Πόσο μάλλον χωρίς αυτές.
 
Καλημέρα και καλή χρονιά!

Οι κύριοι συνάδελφοι έχουν δίκιο στο ότι είναι δύσκολο, δεδομένων των συνθηκών, η δημιουργία χορού. Παρόλα αυτά, αν έχω κάτι να προτείνω σχετικά με την εκγύμναση, είναι οι κρατημένοι φθόγγοι (ισοκρατημα ή όχι).

Εξηγώ:

- Αν πρόκειται να κάνετε κάποιου είδους πρόβα, δοκιμάστε όλοι μαζί κρατημένους φθόγγους ξανά και ξανά. Θα βοηθήσει το σύνολο να αποκτήσει αίσθηση του τόνου και μάθει να ακούει γύρω γύρω και όχι μόνο τον εαυτό του.

- Αν πρόκειται να ανεβείτε στο αναλόγιο, προτιμήστε όσο μπορείτε να ψέλνετε μόνο εσείς και οι υπόλοιποι να ισοκρατουν. Ακούγεται εγωιστικό και ίσως κακοκαρδιθούν κάποιοι, αλλά είναι ο μόνος τρόπος να μάθουν να βρίσκουν και να κρατάνε τον τόνο. Μπορείτε να ψέλνετε μαζί μόνο τα "χιτάκια". Ακόμα, μπορείτε να επιλέγετε κυλιόμενα κάποιον να συμψαλλει μαζί σας και οι υπόλοιποι να ισοκρατουν.

Συνήθως, αυτά βοηθάνε ακόμα και τους πιο "ανεπιδεκτους" μαθήσεως.

Καλή δύναμη!
 
Αξιοσέβαστοι πατέρες της εκκλησίας μας και αγαπητοί ιεροψάλτες ευτυχισμένο το νέο έτος!

Καθώς είμαι αρκετά νέος για ιεροψάλτης και αρχάριος, δηλαδή δεν πηγαίνω σε κάποια σχολή λόγω του περιορισμένου ελεύθερου χρόνου μόνο παρακολουθούσα κάποια μαθήματα στο youtube και με βοηθά ένας ιερέας στην εκκλησία όπου και διακονώ όποτε έχω την ευκαιρία (χωρίς να θέλω να περιαυτολογώ και να εξυψόνομαι) είμαστε από 2 μέχρι 4-5 αρχάριους (μερικοί συν τω εαυτώ πολλές φορές ξεφεύγουμε από τον τόνο) και όταν ψάλλουμε (αν και οι περισσότεροι δεν είμαστε παράφωνοι) δεν ακουγόμαστε ωραία παρά μόνο σαν ''ξεκούρδιστο παιχνίδι''. Επομένως απευθύνομαι σε όσους από εσάς ξέρετε ή ψάλλετε σε χορό να μου εξηγήσετε πώς μπορώ μάθω κάποια μέθοδο σχετικά με αυτό ή αν έχετε να μου επισυνάψετε κάποιο αρχείο - φωτογραφία που να έχει κάποια μέθοδο εκμάθησης για ψάλσιμο χορού.

Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων!​
Χαίρετε κ. συνάδελφε!
Το πρώτο σκέλος της ερώτησή σας το κάλυψαν οι συνάδελφοι! Θα προσπαθήσω να σας απαντήσω με τις μέχρι τώρα αποκτηθείσες γνώσεις της φωνητικής στο δεύτερο σκέλος περί τόνου.
Σε ότι αφορά το <<στονάρισμα>> των νοτών δηλαδή, το να ψαλλετε "κάτω" από τον τόνο έχει να κάνει αρχικά είτε με παθολογικά αίτια τα οποία απ'ότι καταλαβαίνω δεν υφίστανται οπότε, το πρόβλημα εστιάζεται κυρίως σε ένα πρώτο επίπεδο στην ορθότητα χειρισμού της αναπνοής. Αν μάθετε μέσω φωνητικής εκπαίδευσης να αναπνέετε σωστά το πρόβλημα θα εξαλειφθεί. Σε ένα δεύτερο επίπεδο, είναι ότι θα πρέπει το αυτί σας να <<εξελιχθεί>> μουσικά δηλαδή, να ακούει και να αντιλαμβάνεται σωστά τους τόνους και την μελωδία το οποίο με τακτική εξάσκηση και επιμονή θα αποκτηθεί.
Καλή μουσική συνέχεια!
 
Θα μπορούσατε επίσης να μάθετε να ψάλλετε μαζί χορωδιακά τα βασικά μέλη της Θ. Λειτουργίας. (Δεν είναι απαραίτητο να γνωρίζετε βυζαντινή μουσική). Για παράδειγμα να ακούσετε από κάποια ηχογράφηση και να κανετε πολλές πρόβες στα αντιφωνα, τρισάγιο, ένα απλό χερουβικό, λειτουργικά και ένα εύκολο Αξιον έστιν. Απλά κάποιος θα πρέπει να αναλάβει το ρόλο του χοράρχη για να συντονίζει τους υπόλοιπους.
 
Back
Top