Γιώργος Μ.
Γιώργος Μπάτζιος
Το ίδιο και η ουσία των προσεγγίσεων.Τα δε ερωτήματα παραμένουν αναπάντητα...
Το ίδιο και η ουσία των προσεγγίσεων.Τα δε ερωτήματα παραμένουν αναπάντητα...
Το ίδιο και η ουσία των προσεγγίσεων.
Το φερόμενο ως απόσπασμα "εκ της προς Καισαρίαν πατρικίαν επιστολής" του Μ. Βασιλείου (έκδ. Y. Courtonne, Paris 1957, τ. 1, σσ. 203-204) συμπεριλήφθηκε στις Συλλογές Κανόνων (βλ. P.-P. Joannou, Fonti, τ. 2, Roma 1963, σσ. 191-193) και άσκησε μεγάλη επιρροή στα υστεροβυζαντινά χρόνια. Όμως, το 2005 ο S. J. Voicu ("Cesaria, Basilio (Ep. 93/94) e Severo = Caesaria, Basilius (Ep. 93/94) and Severus", Augustinianum 35, 1995, σσ. 697-703) έδειξε με πειστικό τρόπο ότι το εν λόγω απόσπασμα προέρχεται από επιστολή του Σευήρου Αντιοχείας. Η παράθεσή του από τον Α. Μάρκου είναι χρήσιμη, εφόσον επιτρέπει, δηλ. δεν απαγορεύει (αν και δεν την εφαρμόζει ο ίδιος ο επιστολογράφος), την καθημερινή μετάληψη του άρτου κατ᾽οίκον. (Επρόκειτο για συνήθη πρακτική των Μονοφυσιτών να φέρουν μαζί τους τη Θ. Κοινωνία, προς αποφυγήν προσέλευσης σε Χαλκηδόνιες εκκλησίες.) Ωστόσο, το κείμενο διαχωρίζει ξεκάθαρα μεταξύ "μετάληψης" της Θ. Κοινωνίας και "τέλεσης" του μυστηρίου στο παράδειγμα της Αιγύπτου. Επίσης, επιβεβαιώνει εμμέσως την παλαιά συνήθεια λήψης (άνευ τελέσεως Θ. Κοινωνίας κάθε Τετάρτη και Παρασκευή, η οποία διασώζεται μέχρι σήμερα κατά την περίοδο της Μ. Τεσσαρακοστής και μόνον.
...
Δυστυχώς το μοναστηριακό τυπικό δεν αποτελεί πανάκεια αλλά πολλές φορές έχει τα λάθη του. Υπάρχουν μαρτυρίες για Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως τον 9ο αιώνα ότι λειτουργούσε καθημερινά, υπάρχουν επίσης κι άλλες μαρτυρίες περί της καθημερινής τελέσεως της Θείας Λειτουργίας. Όπως επί παραδείγματι η Μονή των Ακοιμήτων.ΠΡΟΣΟΧΗ: α) Στο αρχαίο Σαββαΐτικο Τυπικό ΑΠΑΓΟΡΕΥΟΤΑΝ η τέλεση της Θείας Λειτουργίας, όταν είχαμε ακολουθία Μη Εορταζομένου Αγίου (δηλαδή, οι ιερείς δεν είχαν το δικαίωμα, να λειτουργήσουν). Η ορθή αυτή τυπική τάξη διασώζεται σήμερα μόνο στις καθημερινές ημέρες του Τριωδίου (Μεγάλη Τεσσαρακοστή), αφού, ακόμη και σήμερα, όλοι οι ιερείς αποδέχονται, ότι απαγορεύεται η τέλεση της Θείας Ευχαριστίας τις ημέρες αυτές (δηλαδή, από τη Δευτέρα μέχρι και την Παρασκευή των εβδομάδων της Μεγάλης Τεσσαρακοστής). Δυστυχώς, όμως, η ορθή αυτή τυπική τάξη δεν διατηρήθηκε εκτός του Τριωδίου. Έτσι, σήμερα οι ιερείς νομίζουν, ότι –εκτός Τριωδίου– έχουν το δικαίωμα, να τελούν το μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας όλες τις ημέρες του χρόνου (όταν, βέβαια, οι ίδιοι το επιθυμούν ή –κατά την προσωπική τους κρίση– νομίζουν, ότι πρέπει, να Λειτουργήσουν). Στα πλαίσια αυτής της εσφαλμένης τυπικής αντίληψης εντάσσεται και το νεώτερο έθος της καθημερινής τέλεσης του Μυστηρίου της Θείας Ευχαριστίας, όπως συμβαίνει σήμερα σε ορισμένες μονές (ιδίως στο Άγιον Όρος). β) Στο αρχαίο Σαββαΐτικο Τυπικό, όταν είχαμε ακολουθία Μη Εορταζομένου Αγίου εκτός Τριωδίου, ετελείτο –αντί για τη Θεία Λειτουργία– η Ακολουθία των Τυπικών...
http://oodegr.co/oode/biblia/typiko1/kef5.htm