Αγαπητέ μου κ. Παπαδόπουλε,
Γράφετε
Έτσι περιττεύει να ηχογραφήσω τα διαστήματα διότι έχουν παραχθεί από τον μελωδό.
Σας παρακαλώ πολύ να ηχογραφήσετε επι ταμπουρά όπως σας το ζήτησα. Με ενδιαφέρει, όπως και θα ενδιαφέρει και άλλους.....
Γράφετε
Πιστεύω ότι τα διαστηματικά του Καρά σε θεωρητικό επίπεδο δεν επιδέχονται αμφισβήτηση διότι είναι τεκμηριωμένα με μαθηματικά.
Διαφωνώ ριζικώς, όπως και θα διαφωνήσουν πάρα πολλοί. Απο που ν αρχήσουμε; Ανοίξατε σας παρακαλώ την κριτική του κ. Κατσιφή και κοιτάξατε πόσα μαθηματικά λάθη κάνει ο Καράς στις κλίμακες και τα τονικά διαστήματα, κυρίως τα χρωματικά και τα εναρμόνια. Στην κριτική μελέτη ο Κατσιφής όχι μόνο σχολιάζει ουσιαστικά τα λάθη αλλα και παραθετει τις συγκεκριμένες σελίδες απο τους δύο τόμους του Θεωρητικού του Καρά.
Επίσης, στο Θεωρητικό παρουσιάζονται μόρια όπως π.χ. 23.5 (κοιτάξατε παρακαλω ένα προηγούμενο μύνημά μου με τον σχετικό πίνακα) χωρίς να μας παραθέτει ο Καράς τους λόγους απο τους οποίος παράγονται αυτά τα μόρια....
Γιαυτό και παράθεσα τον πίνακα. Και μέχρι στιγμής, κανένας δεν είχε την καλοσύνη να αποφανθεί πως εντώς του πίνακος αυτού εκπροσωπούνται όλα τα διαστήματα και οι λόγοι (και να απαντηθούν τα απορρούμενα) απο τις εκδοθείσες και ανέκδοτες εργασίες του Καρά.
Γράφετε
όντως τα διαστηματικά του Καρά δεν ανταποκρίνονται πλήρως στην ακουστική παράδοση, και αυτό δεν χρειάζεται τον Μελωδό για να φανεί, αφού αρκεί να ακούσει κανείς τους Πατριαρχικούς που ψάλλουν το Ζω-Νη του δευτέρου ως ελάχιστο τόνο, ενώ ο Καράς τον δίνει ως ημιτόνιο.
Όχι δεν ανταποκρίνονται πλήρως,
δεν ανταποκρίνονται ΚΑΘΟΛΟΥ σε καμμία παράδοση. Και δεν είναι μόνο τα χρωματικά. Προχωρήσατε και στα εναρμόνια...
Γράφετε
Κρίμα που δεν έχουμε ακουστικό υλικό από την εποχή του Χρύσανθου για να δούμε τι πορεία έχουν τα διαστηματικά, όχι σε 60 αλλά σε 160 χρόνια.
Ηχητικό όχι. Αλλα, διαφωνήτε πως ο Ιάκωβος Ναυπλιώτης δεν ανταποκρίνεται στα παραδεδωμένα τα οποία τα άκουσε απο τους μαθητές των Τριών; Και, εφ όσον ο Ναυπλιώτης συμμετείχε στις μουσικές σχολές με άλλους γνωστούς ψάλτες, τι διαστήματα φανταζόσαστε θα δίδακταν οι συνάδελφοί του; Γιατί π.χ. τα ίδια διαστήματα έψελνε ο Πρίγγος και ο μακαρίτης ο Γεώργιος Σύρκας (αμφότεροι προερχόμενοι απο διαφόρους δασκάλους αλλα κοινή πηγή και συνεργασία στα πρόσωπα του Ραιδεστηνού, του Βιολάκη, του Σαρανταεκκλησιώτη, του Βασιλειάδη και του Καμαράδου);
Γράφετε
Νομίζω ότι (αγνοουμένων των έλξεων) η ΕΛΒΥΧ ψάλλει ακριβώς τα διαστήματα που ψάλλουν οι Παραδοσιακοί ψάλτες.
Ένα απο τα ΠΟΛΛΑ παραδείγματα: Ακούσατε την πρόσφατη εκτέλεση του "Αυγούστου μοναρχήσαντος" της ΕΛΒΥΧ (youtube) με τις εκτελέσεις των Κωνσταντινουπολιτών ψαλτών της παλιάς εποχής. ΤΟ ΙΔΙΟ ΑΚΟΥΣΜΑ ΕΙΝΑΙ; Τα ίδια τονικά διαστήματα είναι; Για να είστε σίγουρος και επι αντικειμενικής βάσης, περάστε και τα δύο ηχητικά (ΕΛΒΥΧ και κάποιου Κωνσταντινουπολίτη ψάλτη της παλιάς εποχής στο λογισμικό Sonic Visualiser (πληροφορίες πιο κάτω). Είναι τα διαστήματα τα ίδια; και, ποιά διαστήματα προσεγγίζουν (εάν δεν φτάνουν 99.99% την προσέγγιση) τα θεωρητικά των Χρυσανθινών η και της Επιτροπής του 1881;
Γράφετε
Όσον αφορά στις έλξεις, αυτές τοποθετούνται και βάσει της θεωρητικής υπόδειξης αλλά πολλές φορές και βάσει ακουσμάτων από παραδοσιακούς ψάλτες.
ΚΑΜΜΙΑ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΑΔΟΣΗ!!! Απο που και πότε; Παραθέσατέ μου ένα αντιπροσωπευτικό κομμάτι (με τις υφεσοδιέσεις της ΕΛΒΥΧ) με ηχητικό της ΕΛΒΥΧ και παραθέσατε το ίδιο κείμενο (χωρίς υφεσοδιέσεις) απο παραδοσιακό ψάλτη. Ένα δραματικό παράδειγμα είναι το Αναστασιματάριο του Πρίγγου απο τον κ. Κωνσταντίνου που δεν έχει ΚΑΜΜΙΑ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟ ΤΙ ΕΨΕΛΝΕ Ο ΠΡΙΓΓΟΣ.
Γράφετε
Αλλά στα θέματα των διαστημάτων δε νομίζω ότι πρέπει να στεκόμαστε τόσο πολύ.
Σε τί άλλο θέλετε να σταθούμε; Στην ερμηνεία των παλαιών σημαδοφώνων; Στην ανάλυσή ακόμα και τον βασικών άφωνων νευμάτων; Απο που τα παρέλαβαν όλα αυτά με τον τρόπο που τα εκτελούν; Σε ποιά ηχητικά των τελευταίων 60 ετών των Κωνσταντινουπολιτών ψαλτών ακούγονται τέτοιες ερμηνείες;
Γράφετε
Εκτός σπανίων (πολύ σπανίων) εξαιρέσεων, δεν υπάρχει ψάλτης που να ψάλλει δύο φορές ένα μάθημα και να μην έχει καμμία διαστηματική διαφορά (αποδεδειγμένο, δοκιμάστε το και στον εαυτό σας),
Διαφωνώ. Ακούστε τον Ναυπλιώτη σε διάφορες εκτελέσεις του ιδίου κειμένου και τον Στανίτσα και περάσατε το ηχητικό απο το (δωρεάν, αλλά πολυ χρήσιμο) λογισμικό Sonic Visualiser (
www.sonicvisualiser.com) και θα θαυμάσετε την σχεδόν 100% προσέγγιση των διαφορετικών εκτελέσεων. Υπάρχουν και ψάλτες σήμερα που έχουν τέτοιο προσόν. Μην το θεωρείτε απίθανο.....
Γράφετε
αλλά και ούτε να συμφωνεί πάντα 100% με τα θεωρητικά διαστήματα.
Και πάλι, ακούστε τον Ναυπλιώτη δια μέσου Sonic Visualiser......υπάρχουν και σήμερα ψάλτες με τέτοιο χάρισμα. Δεν είναι απίθανο......
Γράφετε
Απλά όταν ο Καράς ασχολήθηκε με τα Αρμονικά οι λοιποί ήταν επαναπαυμένοι στις φωνές τους
Δεν ήταν μόνο ο Καράς. Τον Ψάχο τον ξεχάσατε; Κι αυτός παρουσίασε εργασίες σε διεθνή συνέδρια, και μάλιστα πρίν ακόμη ασχοληθεί ο Καράς με την ΒΜ.
κ. Παπαδόπουλε, πριν το 1982 δεν υπήρχε κανένα θέμα που είχε διχάσει την ψαλτική οικογένεια. Εγωϊσμοι υπήρχαν. Μεγάλοι και μικροί. Αλλα ουδείς δεν έψελνε διαφορετικά απο τους άλλους ούτε ερμήνευε διαφορετικά απο τους άλλους. Απο την στιγμή που πέρασε ο ΛΑ και η ΕΛΒΥΧ απο το διαφημιστικό "Θεωρούμε τον εαυτό μας άριστη χορωδία στην εκτέλεση" στην απόλυτη δήλωση πως "Η μέθοδος την οποία ακολουθούμε, πειθαρχούμε, και διδάσκουμε είναι η ιστορικώς αυθεντική παράδοση της ΒΜ η οποία έτσι εκτελούταν και έτσι ερμηνευόταν υπο Κουκουζέλους, Κλαδά και Χρυσάφη" τότε άρχησε η αμφισβήτηση του ΛΑ και τα υπόλοιπα.
Εαν ήταν απλό προσωπικό θέμα ζήλιας, γιατί δεν έτρεξαν επι εποχής Χορωδιών Βασιλικού, Πέττα και Καραμάνη κάποιοι "υπέρμαχοι" να αμφισβητήσουν την Θεωρητική βάση και ερμηνεία αυτών αλλα και όλων των άλλων Χοραρχών και Δασκάλων τις εποχής εκείνης;
Σκεφτείτε το λίγο.
ΝΓ