Πρίγγου: Τρισάγιον-Δύναμις Σαμπάχ - Δύναμις "Όσοι εις Χριστόν" με θέσεις Σαμπάχ

Johnsteff

Στεφούλης Ιωάννης
#1
Μεταφέρω από αλλού και εμπλουτίζω, ανοίγοντας νέο θέμα με τίτλο:
ΚΩΝ/ΝΟΥ ΠΡΙΓΓΟΥ: ΤΡΙΣΑΓΙΟΝ-ΔΥΝΑΜΙΣ ΣΑΜΠΑΧ - ΔΥΝΑΜΙΣ "ΟΣΟΙ ΕΙΣ ΧΡΙΣΤΟΝ" ΜΕ ΘΕΣΕΙΣ ΣΑΜΠΑΧ.

Το "Δύναμις - Όσοι εις Χριστόν" Πρίγγου απαντάται εκτός από τη μορφή με τις φράσεις "εβαπτίσθητε" και "ενεδύσασθε", εκεί όπου ανέρχονται εκ του Γα συνεχώς ως τον άνω Πα (για να κατέλθουν έπειτα) να έχουν τον Δι, τον άνω Ζω (η φράση "εβαπτίσθητε") και τον άνω Πα φυσικούς και αναλλοιώτους και σε άλλη μορφή, όπου οι δυο αυτές φράσεις έχουν τεθεί σε μορφή ήχου "Α΄Παθητικού ή Νάου των Βυζαντινών ή Μακάμ Σαμπάχ" με τους φθόγγους αυτούς σε ύφεση διαρκείας. Υπάρχει μαρτυρία του άρχοντος Ταλιαδώρου περί της υπάρξεως τέτοιων ιδιογράφων Πρίγγου. Ο μόνος όμως που κράτησε μόνον αυτή την εκδοχή και γραπτώς και προφορικώς, ως τη μόνη ΘΕΩΡΗΤΙΚΩΣ ΟΡΘΗ είναι ο άρχων Καραμάνης. Μαρτυρεί μάλιστα για την ύπαρξή της και σε ιδιόγραφα του Πρίγγου αλλά ΚΑΙ σε ζωντανές εκτελέσεις του (παλαιότερες) δια των οποίων εδιδάχθη το "Δύναμις" αυτό. Η απλοποίηση που επέφερε ο Πρίγγος στις φράσεις αυτές σε κατοπινή στιγμή και "φάση" του, εκφέροντάς τες πλέον με φυσικούς τους παραπάνω φθόγγους μπορεί να ερμηνευθεί ως συνειδητή αποφυγή του έντονου χρώματος Σαμπάχ ή και ως διευκόλυνση των εκτελεστών του μαθήματος. Την απλουστευμένη αυτή μορφή (με αναλλοίωτους τους Δι, άνω Ζω -για τη μια φράση- και άνω Πα) ακολουθούν όλοι οι υπόλοιποι μαθητές του Πρίγγου καθώς και ο ίδιος ο Πρίγγος από ένα χρονικό σημείο και μετά (σύμφωνα με τις ηχογραφήσεις του που διαθέτουμε).

Αυτήν ακριβώς τη μελική πορεία του ήχου "Α΄παθητικού ή σαμπάχ ή Νάου για τους Βυζαντινούς σύμφωνα με τους πιο αυθεντικιστές" όσον αφορά το Τρισάγιον-Δύναμις Πρίγγου στον ήχο αυτό εξηγεί (σε εγγραφή που μας διασώζεται και όπου οι δυο τους συμψάλλουν το "Τρισάγιον και Δύναμις Σαμπάχ") ο ίδιος ο Πρίγγος στο Χατζημάρκο. Του λέει: "Κι όταν λέμε ήχο Σαμπάχ τι εννοούμε; Το να έχουμε τους φθόγγους Δι, άνω Ζω και άνω Πα σε ΔΙΑΡΚΗ ύφεση". Εξαιρείται η φράση 'Αθά..." του (κατά προσαρμογή-διασκευή εις το του Πέτρου Εφεσίου-Νηλέως Καμαράδου) Δύναμις όπου ο άνω Πα είναι φυσικός, επειδή εδώ επενέβη συνθετικά ο Πρίγγος και έχουμε μεταβολή (μάλιστα κατά δυο συνθετικές εκδοχές Πρίγγου εντελώς διαφορετικές). Αυτήν όμως τη μόνη αυθεντική εκδοχή του Τρισαγίου-Δύναμις μόνον ο Καραμάνης από τους συνεχιστές Πρίγγου τη διασώζει στο βιβλίο και στις εκτελέσεις του. Δηλ. είναι ο μόνος που κράτησε τη μόνιμη ύφεση στον άνω Πα. Οι λοιποί μαθητές Πρίγγου που την έψαλλαν και την έγραφαν με φυσικό τον άνω Πα, συγγνώμη που θα το πώ, απλά ή δεν την κατάλαβαν ή δεν τη θέλησαν-μπόρεσαν.

ΒΕΒΑΙΩΣ ΤΟ ΘΕΜΑ ΣΑΜΠΑΧ ΚΑΙ ΠΩΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΣΗΜΕΙΩΝΕΤΑΙ ΠΑΝΩ ΣΤΟ ΜΟΥΣΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΟ ΠΟΥ ΥΠΑΡΧΕΙ "ΚΡΥΜΜΕΝΟ" ΜΕΣΑ ΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Α΄ΚΑΙ ΠΛΑ΄ΗΧΟΥ (που εξηγεί και το γιατί ο Καραμάνης είχε δίκαιο στο θέμα του "Δύναμις-Όσοι εις Χριστόν") ΕΙΝΑΙ ΤΕΡΑΣΤΙΟ ΚΑΙ ΔΕΝ ΤΟ ΑΝΟΙΞΑ...
 

Johnsteff

Στεφούλης Ιωάννης
#2
Αν και υπάρχουν (με πιθανή ελαφρά εκτλεστική παρέμβαση στη γραφή) στη Λειτουργία του Καραμάνη αυτές οι μορφές των μελών, θα μπορούσε κάποιος να τις δακτυλογραφήσει και να τις αναρτήσει εδώ; Υπόσχομαι ότι θα προσφέρω -κατά δύναμιν- την ελάχιστη εξής βοήθεια: να προβώ σε όποια παρατήρηση επί του κειμένου χρειαστεί -για λαθάκια και βελτιώσεις ή απορίες.
 
#4
Μπορεί κάποιος να ανεβάσει σε μουσικό κείμενο
Τρισάγιον-Δύναμις Σαμπάχ - Δύναμις "Όσοι εις Χριστόν" με θέσεις Σαμπάχ
 
Last edited by a moderator:
Top