[Ερώτηση] Πρέπει να ψάλλουμε κάτι μετά το πέρας της Θ. Λειτουργίας;

Stavros78

Σταύρος Ζαχαρίου
#1
Ανοίγω αύτο το θέμα (δεν ξέρω αν έχει συζητηθεί πιο παλιά) σχετικά με το αν πρέπει να ψάλλουμε κάτι μετά το πέρας της Θ. Λειτουργίας και κατά την διάρκεια που ο ιερέας δίνει το αντίδωρο. Στη δική μας την εκκλησία είχαμε τη συνήθεια να ψάλλουμε είτε κάποιους ύμνους από τον Εσπερινό ή καταβασίες.
Επίσης ένα θέμα που είναι σχετικό, στην περίπτωση που θα γίνει αρχιερατική Θ. Λειτουργία, έχει επικρατήσει (τουλάχιστον στη Κύπρο) να ψάλλονται η καταβασίες. Υπάρχει κάτι στο Τυπικό γι' αυτό το θέμα; Τελικά τί προβλέπουν οι κανόνες; Τί επιτρέπεται και τί όχι; Ευχαριστώ.
 

Panagiotis

Ἱεροδιάκονος Δαβίδ Γενικός συντονιστής
#2
Εγώ εδώ και 4-5 χρόνια δεν ψάλλω τίποτα μετά το τέλος της Θ. Λειτουργίας. Πρώτον κανείς δεν προσέχει και δεύτερον δεδομένου ότι δεν οδηγώ τις Κυριακές η συγκοινωνία είναι αραιή και πρέπει να βιαστώ.
 

Θανασακης

Παλαιό Μέλος
#3
Ανοίγω αύτο το θέμα (δεν ξέρω αν έχει συζητηθεί πιο παλιά) σχετικά με το αν πρέπει να ψάλλουμε κάτι μετά το πέρας της Θ. Λειτουργίας και κατά την διάρκεια που ο ιερέας δίνει το αντίδωρο. Στη δική μας την εκκλησία είχαμε τη συνήθεια να ψάλλουμε είτε κάποιους ύμνους από τον Εσπερινό ή καταβασίες.
Επίσης ένα θέμα που είναι σχετικό, στην περίπτωση που θα γίνει αρχιερατική Θ. Λειτουργία, έχει επικρατήσει (τουλάχιστον στη Κύπρο) να ψάλλονται η καταβασίες. Υπάρχει κάτι στο Τυπικό γι' αυτό το θέμα; Τελικά τί προβλέπουν οι κανόνες; Τί επιτρέπεται και τί όχι; Ευχαριστώ.
Και εμεις τις αργες καταβασιες ψαλλουμε.Παντως επειδη δεν γνωριζω ,ενδιαφερομαι να μαθω εαν προβλεπεται κατι σχετικο.:)
 

Θανασακης

Παλαιό Μέλος
#4
Εγώ εδώ και 4-5 χρόνια δεν ψάλλω τίποτα μετά το τέλος της Θ. Λειτουργίας. Πρώτον κανείς δεν προσέχει.
Αυτο το τελευταιο οντως ειναι γεγονος.Επικρατει το χαος οταν φτανει η στιγμη για το αντιδωρο.Ασε που πολλοι τη στιγμη που ψαλλεις ανεβαινουν στο αναλογιο κ αρχιζουν κ συζητουν περι ανεμων κ υδατων λες κ εχει τελειωσει η λειτουργια ενω εσυ εν τω μεταξυ ψαλλεις!
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#5
Από το τυπικό δεν προβλέπεται κάτι (απ' το ΤΜΕ τουλάχιστον), αλλά πολλοί αισθητικοί παράγοντες συντελούν στο να ψάλλεται κάτι μετά το Δι ευχών, όπως το ότι το εκκλησίασμα εισήλθε στο Ναό ακούγοντας ψαλμωδία και με την ίδια αίσθηση τον αποχωρίζεται. Όμως όπως λέει και ο κ. Γενικός σε πολλές ενορίες δεν "βολεύει" κάτι τέτοιο. Σε αυτήν που υπηρετώ, την στιγμή του Δι ευχών ακούγεται ένα ηχητικό κύμα κουτσομπολιών, τοπικών νέων και ανταλλαγών συνταγών (κυρίως για γλυκά) που δυναμώνει και κορυφώνεται την ώρα του Αμήν. Η όποια προσπάθεια ψαλμώδησης οτιδήποτε τη στιγμή εκείνη, αντί την καταλλαγή μετατρέπει το κύμα σε τσουνάμι :eek:. Κάλιο τα αμίλητα σε αυτές τις περιπτώσεις, παρά τα μιλημένα λοιπόν. Ο καθένας πράττει ανάλογα με το περιβάλον.
 
#7
Πάντως, υπάρχει "επίσημη" τρόπον τινα οδηγία του Πατριαρχείου επ' αυτού. Η ακόλουθη διάταξη περιλαμβάνεται στο κείμενο με τίτλο «Τάξις Πατριαρχικών Χορών, καταρτισθείσα υπό της Π/χικής και Συνοδικής Επιτροπής επί της Θ. Λατρείας προς εφαρμογήν υπό των Πατριαρχικών Χορών» που εξέδωσε η Μεγάλη Αρχιδιακονία το 1987:

«Κατά την ώραν της διανομής του αντιδώρου, οι χοροί ψάλλουσιν, είτε αργάς Καταβασίας είτε Καλλοφωνικούς Ειρμούς, κατά την κρίσιν του Πρωτοψάλτου.»

Άλλωστε, όπως μαρτυρούν πάμπολλοι χειρόγραφοι κώδικες, η ψαλμώδηση κατά τη διανομή του αντιδώρου είναι ο κατ΄εξοχήν σκοπός των καλοφωνικών ειρμών.

Τώρα βέβαια και η ξεκούραση της φωνής καλή είναι, δε λέω...:)
 

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
#8
Παραθέτω τι κάνουμε συνήθως στο ναό μας, για τη συζήτηση και μόνο.

1. Αργές καταβασίες σε κανονικό χρόνο.
2. Σύντομες καταβασίες σε χρόνο χελώνα (για να χαρούν και οι βοηθοί).
3. Πολυέλεο στον ήχο της ημέρας.
4. Πασαπνοάρια Αίνων Ιακώβου στον ήχο της ημέρας, ακολουθούμενα από τη στιχολογία τους.
5. Τυπικά.
6. Θεοτόκε Παρθένε Μπερεκέτου (τους 2 πρώτους πόδες)

Δόξα τω Θεώ, η στενότητα του ναού δυσκολεύει τον κόσμο να φύγει και έχουμε αρκετό χρόνο. Μια φορά μάλιστα την ώρα που ψάλλαμε ένας άνθρωπος πέρασε ΜΕΣΑ από το ψαλτήρι, στον κενό χώρο μεταξύ του "επίπλου" και "των ανθρώπων".
 

tb---

τσοπάνης
#10
Εμείς βάζουμε cd's με μεγάλες επιτυχίες των Γονίδη , Γαϊτάνου και άλλων, πάντα στο κλίμα των ημερών.

Αν υπάρχουν και πολλά βρέφη και παιδιά ,βάζουμε επιλογή από τα «ζουζούνια»
 
#11
Εμείς βάζουμε cd's με μεγάλες επιτυχίες των Γονίδη , Γαϊτάνου και άλλων, πάντα στο κλίμα των ημερών.

Αν υπάρχουν και πολλά βρέφη και παιδιά ,βάζουμε επιλογή από τα «ζουζούνια»
Υποθέτω με ηλεκτρονικό ισοκράτη πάντοτε . . .
 

vaiacum

η ταλαιπωρία σε όλο της το μεγαλείο...
#12
Εγώ συνήθως διαβάζω αργά και καθαρά,την "Ευχαριστίαν μετά την Θείαν Μετάληψιν" (σελ. 301 στο εγκόλπιο του αναγνώστου), κατόπιν προτροπής του Πρωτοσυγκέλλου της Μητροπόλεως μας. Μπορώ να πω ότι έχει αποτέλεσμα, δεν γίνεται σαματάς στο εκκλησίασμα (είναι και το διαλογικό στοιχείο με τον ιερέα...), όπως γίνεται όταν ψέλνω, ας πούμε, καταβασίες. Δοκιμάστε το και θα δείτε (που λέει και η παλιά διαφήμιση...).

Δ. Καταραχιάς
 

EIRYK EMNOSHELE

Qu'est-ce que je ferais sans toi?
#13
Εγώ συνήθως διαβάζω αργά και καθαρά,την "Ευχαριστίαν μετά την Θείαν Μετάληψιν" (σελ. 301 στο εγκόλπιο του αναγνώστου), κατόπιν προτροπής του Πρωτοσυγκέλλου της Μητροπόλεως μας. Μπορώ να πω ότι έχει αποτέλεσμα, δεν γίνεται σαματάς στο εκκλησίασμα (είναι και το διαλογικό στοιχείο με τον ιερέα...), όπως γίνεται όταν ψέλνω, ας πούμε, καταβασίες. Δοκιμάστε το και θα δείτε (που λέει και η παλιά διαφήμιση...).

Δ. Καταραχιάς
Και εμείς το ίδιο κάνουμε. Μετά το πέρας της ακολουθίας, διαβάζουμε τη θεία ευχαριστία, με τον ίδιο τρόπο όπως και εσείς, εκτός από τις περιπτώσεις που ο ιερέας συντάσσεται με την άποψη του συχωρεμένου Ι. Φουντούλη (σχετικό θέμα εδώ). Σε αυτές τις περιπτώσεις ψάλλουμε τις αργές καταβασίες.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
#14
Σύμφωνα με τον τ. Άρχοντα Β' Δομέστιχο της Μ.τ.Χ.Ε.κ. Δημοσθένη Παϊκόπουλο, μετά το «Δι ευχών» στο Πατριαρχείο έψαλλαν πάντοτε τις Αργές Καταβασίες της ημέρας. Ενίοτε και καλοφωνικούς ειρμούς, όμως μετά τις Καταβασίες.
 
#15
Μετά την απόλυση των Κυριακάτικων λειτουργιών αξιόλογη επιλογή είναι οι ειρμοί του αναστάσιμου κανόνα του ήχου σε αργό μέλος, ή το αναστάσιμο εωθινό ιδιόμελο εάν στον προηγηθέντα Όρθρο έχει αντικατασταθεί.
 
#16
Μετά την απόλυση των Κυριακάτικων λειτουργιών αξιόλογη επιλογή είναι οι ειρμοί του αναστάσιμου κανόνα του ήχου σε αργό μέλος, ή το αναστάσιμο εωθινό ιδιόμελο εάν στον προηγηθέντα Όρθρο έχει αντικατασταθεί.
Πολύ καλή επιλογή πράγματι. Παλαιότερα οι αναστάσιμοι ειρμοί ψάλλονταν και ως καταβασίες στον Όρθρο μέχρι που με βασιλικό διάταγμα καθιερώθηκε να ψάλλονται οι καταβασίες της εκκλησιαστικής περιόδου.
 
#17
Αυτό μάλλον θα πρέπει να μεταφερθεί στα ευτράπελα, αλλά το γράφω εδώ, επειδή είναι σχετικό. Πριν από καμιά δεκαριά χρόνια στον ναό που έψαλλα στη Βοστώνη ο ιερέας συνήθιζε να βάζει κασέτα με ύμνους μετά το τέλος της Λειτουργίας. Μια Κυριακή λοιπόν βάζει κατά λάθος την κασέτα απ' την άλλη πλευρά και, μόλις αρχίζει να μοιράζει το αντίδωρο, ξεκινάνε τα κλαρίνα και τα βιολιά έναν καλαματιανό άλλο πράμα:). Το πώς δεν έπεσε να σκοτωθεί, καθώς έτρεχε σαν τον Carl Lewis να αλλάξει την κασέτα -- καθότι ήταν και λίγο ευτραφής και τα άμφια εμπόδιζαν τις κινήσεις του --, είναι θαύμα. Φυσικά, όλο το εκκλησίασμα έσκασε στα γέλια:).
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#18
Πολύ καλή επιλογή πράγματι. Παλαιότερα οι αναστάσιμοι ειρμοί ψάλλονταν και ως καταβασίες στον Όρθρο μέχρι που με βασιλικό διάταγμα καθιερώθηκε να ψάλλονται οι καταβασίες της εκκλησιαστικής περιόδου.
Έχουμε στοιχεία για το Βασιλικό αυτό διάταγμα;
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#20
οι αναστάσιμοι ειρμοί ψάλλονταν και ως καταβασίες στον Όρθρο
Στο Ψαλτολόγιο παλαιότερα ανα-ζητήθηκε η πηγή αλλά δεν βρέθηκε κάτι και ίσως να είναι μια απλή εικασία.
Διαφωνώ πάντως και με τον χαρακτηρισμό αναστάσιμοι ειρμοί.
Οι ειρμοί αυτοί δεν αναφέρουν καθόλου περί της Αναστάσεως, είναι απλά οι ειρμοί του Αναστασίμου Κανόνος.
 
Top