[Ερώτηση] Ποιό θεωρείται το «πληρέστερο» δοξαστάριο;

petros

Παλαιό Μέλος
#1
Θα ήθελα να απευθύνω ένα παραπλήσιο ερώτημα:
Ποιο θεωρείται το πιο "πληρέστερο" δοξαστάριο; :rolleyes:

Ευχαριστώ
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#3
Ποιο θεωρείται το πιο "πληρέστερο" δοξαστάριο; :rolleyes:
Με τη λέξη πληρέστερο, θα αναφέρεσαι στην πληρότητα της ύλης. Από τα κλασικά κείμενα, το δοξαστάριο (Κυψέλη) του Στεφάνου Λαμπαδαρίου είναι το πληρέστερο όπως έχει συζητηθεί και αλλού, εφόσον έχει έναν τόμο για τους μεγάλους και επίσημους Αγίους και τις δεσποτικοθεομητορικές εορτές και έναν ακόμη για τους λιγότερο γνωστούς Αγίους (πάντα αναφερόμενος στα Μηναία και όχι σε ξεχωριστές ακολουθίες). Φυσικά η ύλη συμπληρώνεται με τον τόμο Τριώδιο-Πεντηκοστάριο.
Αν αναφέρεσαι στην ποιότητα (κάτι που είναι και υποκειμενικό) προσωπικά θεωρώ ότι πέρα από την πιστότητα στην μεταφορά της παράδοσης, ο Πέτρος ο Λαμπαδάριος διακατέχονταν από μία ξεχωριστή αισθητική αντίληψη της ψαλμωδίας που ελάχιστοι μεταγενέστεροι (θα τολμούσα να πω και προγενέστεροί του) είχαν. Αυτό γίνεται φανερό κυρίως στις προσωπικές του συνθέσεις στις οποίες παρατηρεί κανείς να υπάρχουν όλα: Εγκράτεια, ομορφιά, δεξιοτεχνία, προσευχή, ταπείνωση κα πολλά άλλα... Αυτός που έδωσε στο στιχηραρικό είδος μελοποιΐας, την σημερινή μορφή που όλοι θαυμάζουμε (άσχετα αν σήμερα δεν μπορούμε να το χρησιμοποιήσουμε με την άνεση που του αρμόζει), δεν είναι άλλος από τον Πέτρο ο οποίος δικαίως ονομάζεται τέταρτη πηγή της μουσικής μας. Προσωπικά για μένα, ο Πέτρος είναι μονόδρομος στο Δοξαστάριο και αισθάνομαι τυχερός που τα έργα του σώθηκαν, έστω και με τις "αναγκαίες" προσθήκες των σωτήρων του, διότι και αυτοί προσπάθησαν να τον μιμηθούν.

Υ.Γ. Ζητώ συγγνώμη για τον ενθουσιασμό, έχω επαναλάβει και αλλού τα παραπάνω, αλλά όποτε αναφέρομαι στον Πέτρο αισθάνομαι σαν να μιλάει κάποιος της Ευρωπαϊκής για τον Μότσαρτ. Από που να ξεκινήσεις και που να τελιώσεις...
 
Last edited:

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#5
Από τα κλασικά κείμενα, το δοξαστάριο του Στεφάνου Λαμπαδαρίου...
Πες το καλύτερα "Κυψέλη", όπως άλλωστε το ξέρουν κι οι περισσότεροι, μιας και δεν είναι και τόσο του Στεφάνου.
 

Stathis

Ευστάθιος Μεντζάς
#6
Πες το καλύτερα "Κυψέλη", όπως άλλωστε το ξέρουν κι οι περισσότεροι, μιας και δεν είναι και τόσο του Στεφάνου.
Βασιλη, τι εννοεις δεν ειναι και τοσο του Στεφανου; Ποιου ειναι;

Παντως κι εγω νομιζω οτι αυτο ειναι το πληρεστερο εργο...
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#7
Βασιλη, τι εννοεις δεν ειναι και τοσο του Στεφανου; Ποιου ειναι;

Παντως κι εγω νομιζω οτι αυτο ειναι το πληρεστερο εργο...
Είναι έκδοση του Στεφάνου και εξήγηση (ή καταγραφή). Το κείμενο όμως είναι "Κατα το μέλος σύμφωνος προς το Δοξαστάριο του Πέτρου Λαμπαδαρίου του Πελοποννησίου. Κατα δε την προφοράν προς το του Κων/νου Πρωτοψάλτου." (από τον τίτλο της πρώτης έκδοσης του 1857)

Στην επανέκδοση του Πολυχρονάκη, αυτό δεν αναγράφεται...
 

Stathis

Ευστάθιος Μεντζάς
#8
Είναι έκδοση του Στεφάνου και εξήγηση (ή καταγραφή). Το κείμενο όμως είναι "Κατα το μέλος σύμφωνος προς το Δοξαστάριο του Πέτρου Λαμπαδαρίου του Πελοποννησίου. Κατα δε την προφοράν προς το του Κων/νου Πρωτοψάλτου." (από τον τίτλο της πρώτης έκδοσης του 1857)

Στην επανέκδοση του Πολυχρονάκη, αυτό δεν αναγράφεται...

Ευχαριστω κι απο δω για την απαντηση. Μια απορια ομως,
ο Κωνσταντίνος εχει εκδώσει δικο του δοξασταριο. Με ιδιαιτερο υφος που απεχει αρκετα απο αυτο της κυψελης του Στεφανου...
 

Bασίλης

Παλαιό Μέλος
#9
Ελλείψει Κωνστντίνου.... ο Γέροντας....
Τι ψάχνετε στα μοντέρνα αυτός έγραψε τα κλασσικά.
 
Top