[Ερώτηση] Ποιος είναι ο καταληκτικός οίκος του Ακαθίστου Ύμνου κατά την Ακολουθία των Χαιρετισμών;

billion

Active member
Χαίρετε,

Θα ήθελα να ρωτήσω το εξής:
Στους Δ' χαιρετισμούς και στον Ακάθιστο ύμνο, μετά το τέλος του "Ώ Πανύμνητε Δέσποινα" επισυνάπτουμε ξανά την πρώτη στάση "Άγγελος Πρωτοστάτης";

Γνωρίζετε αν υπάρχει κάποια εξήγηση επ' αυτού;

Ευχαριστώ προκαταβολικά!
 


Ὁ αὐτόμελος οἶκος «Ἄγγελος πρωτοστάτης…» δὲν ἐπαναλαμβάνεται μετὰ τὸν τελευταῖο οἴκο (τυπικὰ Εὐργέτιδος ιβ' αἰ. σ. 537, Μεσσήνης τοῦ ἔτους 1131 σ. 224, χφ. Λειμῶνος 31 τριῴδιο-πεντηκοστάριο ιβ' αἰ. φ. 70v).

Ἔγινε παρερμηνεία τῆς ἐπανάληψης τοῦ κουκουλίου «Τῇ ὑπερμάχῳ...» (πρβλ. ΤΑΣ κεφ. λε').
 
Last edited:

ΤΑΣ κεφ. λε'
Φαίνεται νά εἶναι ἰσχυρή ἡ διάταξη τοῦ ΤΑΣ, πού καταγράφει τό Τριῴδιον καί τό Ὡρολόγιον. Ἡ ὅποια ἑρμηνεία τῆς ἐπανάληψης τοῦ α΄ οἴκου θά εἶναι ὑποθετική.
Τό ΤΜΕ δέν καταγράφει μιά τέτοια ἐπανάληψη, ἐκτός ἄν τήν θεωρεῖ δεδομένη ἐκ τοῦ Ὡρολογίου.

 
Last edited:
Ὅταν προτιμήθηκε καὶ ὑπερίσχυσε τὸ προοίμιο «Τῇ ὑπερμάχῳ...» ἔναντι τοῦ ἀρχικοῦ «Τὸ προσταχθὲν μυστικῶς...», ἀκολούθησε τὸ νὰ μὴν ἐπαναλαμβάνεται στὸ τέλος[1] τὸ «Τὸ προσταχθὲν μυστικῶς...» ἐπαναφέροντας τὸ βασικὸ θέμα τοῦ ὕμνου, τὸν Εὐαγγελισμό, ἀλλὰ τὸ ἄσχετο «Τῇ ὑπερμάχῳ...». Τότε κάποιες μονὲς θεώρησαν ὅτι ἡ ἐπαναφορὰ μπορεῖ νὰ γίνει μὲ τὸν πρῶτο οἶκο, κάτι ποὺ δὲν συναντᾶται σὲ καμμία ἄλλη ἐκτέλεση κοντακίου.

Ἡ ὀρθὴ τάξη εἶναι ὅτι ὁ αὐτόμελος οἴκος «Ἄγγελος πρωτοστάτης…» δὲν ἐπαναλαμβάνεται μετὰ τὸν τελευταῖο οἴκο

(τυπικὰ Εὐεργέτιδος μεταξὺ τῶν ἐτῶν 1098-1118 σ. 537, Μεσσήνης τοῦ ἔτους 1131σ. 224, χφφ. Βατοπαιδίου 1190 τριῴδιο ιβ’ αἰ. φ. 57r, Λειμῶνος 31 τριῴδιο-πεντηκοστάριο ιβ' αἰ. φ. 70v, ἁγ. Σάβα 609 ψαλτήριο ιβ’ αἰ. φ. 299v, Τ. Σταυροῦ 73 ΤΑΣ ιγ’ αἰ. φ. 92r, Σταυρονικήτα 47 τριῴδιο ιγ’ αἰ. φ. 80r, Σινὰ 1102 ΤΑΣ τοῦ ἔτους 1364 φ. 72r, Σινὰ 1103 Σιναϊτικὸ τυπικὸ ιδ’ αἰ. φ. 126v, Σινὰ 984 εὐχολόγιο ιε’ αἰ. φ. 221v).


[1] Πάγια διάταξη κοντακίων.
 
Ἐπανερχόμενοι σέ αὐτό τό θέμα, μέ ἀφορμή τό νέο θέμα καί μήνυμα ἐδῶ, καί διαβάζοντας πάλι τήν ἑρμηνεία τοῦ Μανόλη, διαπιστώνω
1. Μία ἀσάφεια (τελικά) —παρά τό προφανῶς σαφές— στό ΤΑΣ κεφ. λε'. Ἡ φράση «Εἶθ᾿ οὕτω τὸν α΄ οἶκον καὶ τὸ κοντάκιον» φαίνεται ἐμβόλιμη. Κάτι πού προσπαθεῖ νά διορθώσει τό ΤΑΣ2010 (Τατάρνης) ἀνεπιτυχῶς.
2. Ἐκτός ἀπό τό ΤΒ, πού μνημόνευσα, εἶδα ὅτι καί τό ΤΔ δέν προβλέπει τήν ἐπανάληψη τοῦ οἴκου «Ἄγγελος πρωτοστάτης…», ἀλλά ἀνάγνωση ἀπό τόν ἀναγνώστη, μετά τήν ψαλμωδία τοῦ «Τῇ ὑπερμάχῳ...», ὅπως γίνεται καί τοῦ Εὐαγγελισμοῦ, πού ἀκολουθεῖ τό συναξάρι.

Αὐτά βέβαια στήν ἀκολουθία στόν ὄρθρο, ὅπου ἐπηρέασε καί τήν ἀκολουθία στό ἀπόδειπνο, ἄν καί τά ΤΚΠ καί ΤΜΕ δέν ἀναφέρουν ἐπανάληψη τοῦ «Ἄγγελος πρωτοστάτης…», οὔτε ψαλμωδία τοῦ «Τῇ ὑπερμάχῳ...», παρά μόνον στό Παράρτημα (ὅπως ἔχουμε γράψει καί ἀλλοῦ παλιά, ὅταν τέθηκε τέτοια ἐρώτηση).

Σημ. Νά ἐξετάζουμε διαφορετικά τήν ἀκολουθία στό ἀπόδειπνο καί διαφορετικά στόν ὄρθρο καί νά βλέπουμε ἐπιδράσεις. Ἐπίσης τό ΤΣ δέν προβλέπει τήν ἀκολουθία στόν ὄρθρο, ἀλλά συναπτῶς μέ τήν πρεσβεία τῆς Παρασκευῆς ἑσπέρας.
 
Back
Top