[Ερώτηση] Ποια είναι κατάλληλα χερουβικά για αρχαρίους;

ΣΙΦΗΣ

μανουσακακης ιωσηφ
#1
καλησπερα θα ηθελα να ρωτησω ποια ειναι τα καταλληλα χερουβικα για αρχαριους ...ευχαριστω
 

seniko

Δημήτριος Βασιλείου
#2
καλησπερα θα ηθελα να ρωτησω ποια ειναι τα καταλληλα χερουβικα για αρχαριους ...ευχαριστω
Αυτό που λένε οι άλλοι και ο αρχάριος ακούει και προσέχει?????!!!!! :D:D:D:D
 

Μιχαήλ Τσαβαρής

Πρωτοψάλτης Ιερού Ναού Αγίου Νικολάου Ρόδου
#3
καλησπερα θα ηθελα να ρωτησω ποια ειναι τα καταλληλα χερουβικα για αρχαριους ...ευχαριστω
Πιστεύω του Θ.Φωκαέως είναι όχι μόνο τα καταλληλότερα για έναν αρχάριο αλλά για όλους τους ιεροψάλτες. Πρέπει να δώσεις εναν προσδιορισμό στον όρο αρχάριος . Εγώ οταν ήμουν αρχάριος έκανα Αναστασηματάριο :p Πάντως εγώ σχεδόν πάντα Φωκαέα λέω. Στον Γ ήχο λέω μερικές φορές του Γρηγορίου που και αυτό πιστεύω δεν έχει δύσκολες θέσεις. Επίσης υπάρχουν και τα Χερουβικά του Πέτρου.Τα υπόλοιπα από νεώτερους διδασκάλους τα λέω για να σπάει η μονοτονία.

Ρίξε μια ματιά εδώ στην συλλογή του κ.Νεοκλή Λευκοπούλου. Έχει οτι θέλεις! Εξαιρετική δουλειά.
http://analogion.com/forum/showthread.php?t=11943
 

Xristos

Ιωαννίδης Στέφανος, Ειδικευόμενος Νευρολογίας, Πα.
#4
Ή αυτο που ελεγε ο δασκαλος σου τις καθημερινες, και το εμαθες απ εξω χωρις να το διαβασεις ποτε :Ρ

ps. Εγω ξεκινησα με τα συντομα του Νικολαϊδη, εχουν ανεβει εδω
http://analogion.com/forum/showthread.php?t=106&page=11 μηνυμα #104
(Χαρακτηριστικο παραδειγμα για Χερουβικο που δεν διαβασα ποτε μου ειναι το του α' ηχου :D ) Στο ιδιο θεμα, ομως, θα βρεις πολλα αξιολογα πραγματα!
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#5
καλησπερα θα ηθελα να ρωτησω ποια ειναι τα καταλληλα χερουβικα για αρχαριους ...ευχαριστω
Προτείνω τα Χερουβικά της Εβδομάδος των Πέτρου και Γρηγορίου, μετά από ηχητική μελέτη μέσω ενός έμπειρου και σωστού δασκάλου, ώστε ο αρχάριος να μάθει σωστά τις θέσεις του παπαδικού μέλους, προτού τις ψάλλει. Δύο επίσης άλλες λύσεις, είναι τα σύντομα Χερουβικά του Βασ. Νικολαΐδη, καθώς επίσης και του Δοσ. Κατουνακιώτου, τα οποία (ιδιαιτέρως τα δεύτερα) έχουν τις θέσεις στην όσο το δυνατόν πιο σύντομη και απλή σύνδεσή τους.
 

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
#7
Συμφωνώ απόλυτα και επαυξάνω. Απλά, όμορφα, σχετικά σύντομα. Προσοχή μόνο μη τα πεις πολύ γρήγορα λόγω άγχους και ο παπάς δεν έχει προλάβει ούτε να θυμιάσει.

Του Φωκαέως, κατά τη γνώμη μου πάντα, είναι πολύ όμορφα, τα βάζω πολύ συχνά αλλά δεν είναι τόσο απλά, έχουν μεγαλύτερη διάρκεια από τα πρώτα και απαιτούν μεγαλύτερη φωνητική έκταση.

Προτείνω τα Χερουβικά της Εβδομάδος των Πέτρου και Γρηγορίου, μετά από ηχητική μελέτη μέσω ενός έμπειρου και σωστού δασκάλου, ώστε ο αρχάριος να μάθει σωστά τις θέσεις του παπαδικού μέλους, προτού τις ψάλλει. Δύο επίσης άλλες λύσεις, είναι τα σύντομα Χερουβικά του Βασ. Νικολαΐδη, καθώς επίσης και του Δοσ. Κατουνακιώτου, τα οποία (ιδιαιτέρως τα δεύτερα) έχουν τις θέσεις στην όσο το δυνατόν πιο σύντομη και απλή σύνδεσή τους.
 

Μανώλης Παπαδάκης

Πρωτοψάλτης Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου Εξω Μουλιανών
#8
Πρέπει να δώσεις εναν προσδιορισμό στον όρο αρχάριος . Εγώ οταν ήμουν αρχάριος έκανα Αναστασηματάριο :p Πάντως εγώ σχεδόν πάντα Φωκαέα λέω.
Συμφωνώ και γω για να πάει κάποιος στα Χερουβικά, πρέπει πρώτα να κάνει πρώτα βασική θεωρία, ύστερα να πάει στο σύντομο και μετά στο Αργό Αναστασιματάριον. Μετά Κανόνες, σύντομες καταβασίες και δοξολογίες. Ύστερα στο Δοξαστάριον του Πέτρου, και τέλος στα λεγόμενα αργά μαθήματα
( Χερουβικά, Κοινωνικά, Κεκραγάρια και πασαπνοάρια Ιακώβου κ.λπ.) Δηλ. θα χει φτάσει στην 5η τάξη, συν άλλα τόσα χρόνια στο αναλόγιο. Άρα όταν θα χει φτάσει να λέει Χερουβικά θα έχει περάσει στο επόμενο στάδιο...:rolleyes:
Τα Χερουβικά του Φωκαέα έχω την αίσθηση ό,τι είναι και τα πιο όμορφα γραμμένα, και τα πιο πολυχρησιμοποιημένα αλλά και μεγάλη φωνητική έκταση θέλουν οπως π.χ. του Β' ήχου) Χαρακτηριστική είναι η δήλωση του άρχοντος Πρωτοψάλτη της ΜΧΕ Θρ.Στανίτσα που δήλωσε για τον Φωκαέα (και συγκεκριμένα αναφερόμενος στα Χερουβικά του) ό,τι ήταν μεγάλος <<μάγειρας>> αλλά λίγοι μπορούν να εκτελέσουν με ακρίβεια τις <<συνταγές>> του.
 

phokaeus

Παλαιό Μέλος
#9
Εγώ προσωπικά δεν έχω πολύ <<παιδαγωγική εμπιερεία>>, ας πούμε, αλλα υποθετώ οτι και τα του Αλεξάνδρου Βυζαντίου είναι ίσως χρήσιμα για αχαρίους..
 

Xristos

Ιωαννίδης Στέφανος, Ειδικευόμενος Νευρολογίας, Πα.
#10
Συμφωνώ και γω για να πάει κάποιος στα Χερουβικά, πρέπει πρώτα να κάνει πρώτα βασική θεωρία, ύστερα να πάει στο σύντομο και μετά στο Αργό Αναστασιματάριον. Μετά Κανόνες, σύντομες καταβασίες και δοξολογίες. Ύστερα στο Δοξαστάριον του Πέτρου, και τέλος στα λεγόμενα αργά μαθήματα ( Χερουβικά, Κοινωνικά, Κεκραγάρια και πασαπνοάρια Ιακώβου κ.λπ.) Δηλ. θα χει φτάσει στην 5η τάξη, συν άλλα τόσα χρόνια στο αναλόγιο. Άρα όταν θα χει φτάσει να λέει Χερουβικά θα έχει περάσει στο επόμενο στάδιο...:rolleyes:
Περα απ' το εκπαιδευτικο κομματι που πρεπει να εχει μια σειρα και μια συνοχη, υπαρχουν αναγκες σε ναους που πρεπει να καλυπτονται, οποτε το να ξερει κανεις 5 νοτες εστω και εμπειρικα ειναι πολυ χρησιμο! (εγω τουλαχιστον φροντισα μερικες στοιχειωδεις ακολουθιες να βγαζω κουτσα στραβα, και ας κανω 3 χρονακια μονο βυζαντινη.. :D )
Και φυσικα, η ψαλτικη (τουλαχιστον για μενα) πανω απ' ολα ειναι χομπυ! Αν θελει κανεις να μαθει Χερουβικο, γιατι οχι;; :)

Προσοχή μόνο μη τα πεις πολύ γρήγορα λόγω άγχους και ο παπάς δεν έχει προλάβει ούτε να θυμιάσει.
Δεν ειμαι ο μονος που την επαθα δηλαδη, ε;; :D
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#11
Του Φωκαέως, κατά τη γνώμη μου πάντα, είναι πολύ όμορφα, τα βάζω πολύ συχνά αλλά δεν είναι τόσο απλά, έχουν μεγαλύτερη διάρκεια από τα πρώτα και απαιτούν μεγαλύτερη φωνητική έκταση.
Προσωπικά τα επέλεξα για τη συγκεκριμένη περίπτωση, όχι λόγω της ευκολίας ή της σύντομης μελοποίησής τους, αλλά λόγω του άριστου (μεταξύ ελαχίστων εξαιρέσεων) "δεσίματος" των θέσεων σε σημείο που, αν και δεν είμαι γνώστης του τρόπου της παλαιάς μουσικής μελοποιείας, κάποιες στιγμές ξεπερνάει και τον Γρηγόριο και τον Πέτρο.

Για παράδειγμα, πιστεύω ότι το Τριάδι του πλαγίου του Δ΄ ήχου είναι ανεπανάληπτο και αρκετά ανώτερο από το αντίστοιχο του Πέτρου (αναφέρομαι στη σειρά που έχει εκδοθεί και όχι στα ανέκδοτα, όπου ειδικά στον ήχο που αναφέρομαι, ο Πέτρος είναι άφθαστος σε όλη τη σύνθεση). Στον αντίποδα, στον πλάγιο του Β΄ ήχο από το "Πάσαν" μέχρι το "μέριμναν" το μέλος του Θεοδώρου αγριεύει αστόχως και άνευ αιτίας κατ' εμέ (άνευ αιτίας αισθητικής, διότι θεωρητική φυσικά και υπάρχει) ενώ στο σημείο αυτό ο Γρηγόριος είναι αρκετά πιο γλυκύς.

Για την φωνητική έκταση όντως υπάρχουν ζόρικες περιπτώσεις όπως αυτή του Β΄ ήχου και του πλαγίου του, θα έλεγα όμως ότι είναι θέμα αυτογνωσίας κατ' αρχήν και σωστών επιλογών ξεκολημένων από τα ντο ρε μι κατ' επέκταση. Στην ψαλμωδία αφενός πρέπει πρώτα αυτός που ψάλλει να αισθάνεται άνετα ώστε να αισθανθούν και οι ακροατές το ίδιο, αφετέρου οι τονοδότες όταν πλέον δεν μας βοηθούν αλλά μας πιέζουν, καλό θα είναι να μένουν στο ράφι. Δεν θα ξεχάσω μία εκτέλεση Χερουβικού Άγια από τον Άρχοντα Πρωτοψάλτη Λ. Αστέρη με το Δι στο τονικό ύψος του Ρε#, του οποίου το άκουσμα και η ερμηνεία ήταν γάργαρο νερό, καθώς επίσης και τους Αίνους της Μ. Τετάρτης από τον αείμνηστο πρωτοψάλτη Θ. Στανίτσα από το Λα, στους οποίους ο άνθρωπος Ψάλλει δεν παίζει.

Εντελώς υποκειμενικά...
 
Last edited:
#12
Περα απ' το εκπαιδευτικο κομματι που πρεπει να εχει μια σειρα και μια συνοχη, υπαρχουν αναγκες σε ναους που πρεπει να καλυπτονται, οποτε το να ξερει κανεις 5 νοτες εστω και εμπειρικα ειναι πολυ χρησιμο! (εγω τουλαχιστον φροντισα μερικες στοιχειωδεις ακολουθιες να βγαζω κουτσα στραβα, και ας κανω 3 χρονακια μονο βυζαντινη.. :D )
Και φυσικα, η ψαλτικη (τουλαχιστον για μενα) πανω απ' ολα ειναι χομπυ! Αν θελει κανεις να μαθει Χερουβικο, γιατι οχι;; :)


Δεν ειμαι ο μονος που την επαθα δηλαδη, ε;; :D
Αδερφε οποιος θελει μαθαίνει!!
διαβασε και τα χερουβικά του Δοσιθέου που είναι πολύ απλά!!!!
 

giorgos052

Γεώργιος Μ. Καλογερόπουλος
#14
Πιστεύω και εγώ ότι του Φωκαέως είναι αρκετά για αρχή για έναν αρχάριο. Από εκεί και πέρα παίζει ρόλο και η μουσική αντίληψη που έχει ο καθένας.
 
Top