Περπινιάς Ν. Μιχαήλ

duodim

Δημήτρης Δημητρακόπουλος
#1
Ανοίγω σήμερα στην παρούσα υποεννότητα νέο θέμα για τον εκ Σμύρνης σημαντικότατο μουσικοδιδάσκαλο και ιεροψάλτη Μιχαήλ Ν. Περπινιά (1903-1975), δάσκαλο πολλών σύγχρονων ψαλτών και μουσικολόγων.
Ο γιός του Νίκος με τη σύζυγό του, μου εμπιστεύθηκαν πρόσφατα το αρχείο του για μελέτη και έρευνα. Εκεί βρέθηκαν, πέραν των βιβλίων, μουσικών χειρογράφων κ.α. και ηχητικά ντοκουμέντα. Ευγενικά, συμφώνησαν για τη δημοσιοποίηση αυτού του σημαντικού υλικού, το οποίο απαιτεί αρκετό χρόνο για έρευνα και μελέτη. Σταδικά και στο forum θα παρέχονται τεκμήρια από αυτό το αρχείο, με τη βεβαιότητα, ότι πέραν από τη συναισθηματική αξία για πολλούς συναδέλφους, αποτελούν και υλικό που αφενός θα συνδράμει στη μελέτη της μουσικής μας και θα είναι χρήσιμο για τους σύγχρονους ερευνητές της, αφ' ετέρου θα δώσει αφορμή για γόνιμη συζήτηση και απόψεις.
Θα παρακαλούσα τον Δημήτρη, αν είναι δυνατόν στην ενότητα ηχογραφήσεις να ανοιχθεί υποενότητα με τον τίτλο "Σμυρναίοι" στην οποία μπορεί να ενταχθεί ο Μ. Περπινιάς.Σήμερα, δίνομε ένα σύντομο βιογραφικό του σημείωμα και επισυνάπτουμε ηχητικό υλικό που επεξεργαστήκαμε από μαγνητικό μέσο καταγραφής φωνής(πομπίνα) της δεκαετίας του 1960.
Ευχαριστώ
Δ.Δημητρακόπουλος
Μιχαήλ Ν. Περπινιάς (1903-1975)
(Βιογραφικό σημείωμα)
Ο Μιχαήλ Νικολάου Περπινιάς, ιατρός, μουσικοδιδάσκαλος, μελοποιός και καλλίφωνος ψαλμωδός, γεννήθηκε στη Σμύρνη το έτος 1903. Από έγκυρες πληροφορίες, φαίνεται, ότι σπούδασε στην παλαίφατη Ευαγγελική Σχολή της Σμύρνης. Το 1922, στην καταστροφή της Σμύρνης, μετά από περιπετειώδη καταδίωξη των Τούρκων, κατόρθωσε τελικά να φθάσει και να εγκατασταθεί στη Χίο. Πέραν της εμβριθούς κλασικής του παιδείας, εξαιρετική ήταν η μουσική του παιδεία και κατάρτιση, η γνώση του τυπικού της Εκκλησίας. Γνωρίζοντας σε βάθος Βυζαντινή αλλά και Ευρωπαϊκή μουσική, από τα μελοποιήματά του, διαπιστώνει κανείς τον επηρεασμό του από τις μουσικές συνθέσεις των Πρωτοψαλτών Σμύρνης, Νικολάου Γεωργίου και Μισαήλ Μισαηλίδη.
Παρέμεινε στη Χίο και στη συνέχεια, αφού υπηρέτησε τη στρατιωτική του θητεία, ενεγράφη στην Ιατρική σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Ολοκλήρωσε τις σπουδές του με την ειδικότητα του δερματολόγου. Κατά τις χρονικές αυτές περιόδους έψαλε σε διάφορους ναούς αλλά και δίδασκε την ψαλτική τέχνη σε πολλούς νέους στο Αίγιο και στην Αθήνα
Στη συνέχεια επανέρχεται στη Χίο και εγκαθίσταται εκεί οριστικά. Ασκεί την ιατρική του ειδικότητα, ψάλλει σε διάφορους ναούς και επί πολλά χρόνια στον Ι.Ναό Παναγίας Λετσαίνης. Παράλληλα ιδρύει άτυπη σχολή, στην οποία με περισσή αγάπη, διδάσκει δωρεάν βυζαντινή μουσική. Στα τελευταία χρόνια της ζωής του, εγκαθίσταται, για οικογενειακούς λόγους, στην Αθήνα. Ο θάνατός του ήλθε την 5η Μαίου 1975.
Ο Μιχαήλ Περπινιάς, ήταν, αυτό που λέγεται, « γεννημένος ψάλτης». Γνώριζε σε βάθος τη θεωρία της μουσικής και εκτελούσε με ακρίβεια και πιστότητα τις κλασσικές συνθέσεις των εκκλησιαστικών ύμνων. Διατηρώντας την ψαλτική παράδοση της Σμύρνης, μελοποίησε σε νέες συνθέσεις πολλούς ύμνους.
Επί πέντε δεκαετίες συνέγραφε θεωρητικό της μουσικής με τίτλο «νεώτατον πλήρες θεωρητικόν της καθ’ ημάς Εκκλησιαστικής Βυζαντινής Μουσικής , το οποίο, δυστυχώς, δεν πρόφθασε να εκδόσει.
Δίδαξε πλήθος μαθητών. Πολλοί απ’ αυτούς έγιναν ψάλτες ικανοί, που τιμούν τα ιερά αναλόγια των Εκκλησιών μας, σε πολλές πόλεις της Ελλάδας. Άλλοι, επηρεασμένοι από τη διδασκαλία του, αναδείχθηκαν σπουδαίοι μουσικοδιδάσκαλοι, συνεχίζοντας το έργο του. Όλοι, οι μαθητές του, οι ψάλτες που τον γνώρισαν, τον θυμούνται με αγάπη, τον ευγνωμονούν, σέβονται και τιμούν τη μνήμη του.
 

Attachments

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
#2
Ευχαριστούμε.

Για αυτά:

...μιας και έχουμε στα χέρια μας το χειρόγραφο μουσικό του αρχείο και θεωρητικό της μουσικής 500 σελίδων, το οποίο συνέγραφε επί 50 χρόνια (ανέκδοτο), τα οποία μας εμπιστεύθηκε ο γιος του...
Υπάρχει προοπτική δημοσίευσης ή εκδόσεως; Ειδικότερα αναφέρομαι στο Θεωρητικό.

Ευχαριστώ.
Κ.Ε.
 

duodim

Δημήτρης Δημητρακόπουλος
#3
Ευχαριστούμε.

Για αυτά:



Υπάρχει προοπτική δημοσίευσης ή εκδόσεως; Ειδικότερα αναφέρομαι στο Θεωρητικό.

Ευχαριστώ.
Κ.Ε.
Αγαπητέ κ. Κωστόπουλε,
Γνωρίζοντας τα περισσότερα θεωρητικά της μουσικής, παλαιά τε και νεώτερα, μπορώ να πω, ότι το θεωρητικό του αείμνηστου Περπινιά, έχει να μας δώσει πλείστες όσες, αλλά και αξιόλογες πληροφορίες και για τα «ψιλά γράμματα» στη θεωρία της μουσικής. Για τον ίδιο, η συγγραφή αυτή αποτελούσε έργο ζωής. Μάλιστα την δεκαετία του 1970 βρέθηκε σε φάση εκδόσεώς του. Δυστυχώς, τον πρόφθασε ο θάνατος.
Πρωταρχικός μας σήμερα στόχος είναι, κατ’ αρχάς, η έκδοσή του, γνωρίζοντας όμως τις δυσκολίες πάσης φύσεως που υπάρχουν (διευθέτηση υλικού, επιμέλεια, διορθώσεις, κόστος κ.α.). Εάν δεν ευοδωθεί σε σχετικά σύντομο χρόνο η προσπάθεια μας αυτή, θα επιδιώξουμε τη δημοσίευση του υλικού, χρησιμοποιώντας μεθόδους και μέσα που σήμερα η τεχνολογία προσφέρει. Όλα αυτά γίνονται βεβαίως, γιατί πιστεύουμε πρώτα στην ωφέλεια που θα προκύψει για τα μουσικά μας πράγματα, για να τιμήσουμε τη μνήμη του Μ. Περπινιά, τον οποίο είχαμε την τύχη να γνωρίσουμε προσωπικά στην εφηβική μας ηλικία και γιατί μας συνδέει αδελφική φιλία από παιδιά με το γιό του Νίκο.
 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
#5
Ανοίγω σήμερα στην παρούσα υποεννότητα νέο θέμα για τον εκ Σμύρνης σημαντικότατο μουσικοδιδάσκαλο και ιεροψάλτη Μιχαήλ Ν. Περπινιά (1903-1975), δάσκαλο πολλών σύγχρονων ψαλτών και μουσικολόγων.
.................................................................................................
Όλοι, οι μαθητές του, οι ψάλτες που τον γνώρισαν, τον θυμούνται με αγάπη, τον ευγνωμονούν, σέβονται και τιμούν τη μνήμη του. [/B]
Αγαπητε Δημητρη Καλη Χρονια
Πολλα Ευχαριστηρια και πολλα Συγχαρητηρια για το θεμα που ανοιξες για τον αειμνηστο πρωτοψαλτη και μουσικοδιδασκαλο Μιχαλη Ν. Περπινια .
Συνεχισε . Να εισαι καλα και παντα τετοια .
 

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
#7
Πρωταρχικός μας σήμερα στόχος είναι, κατ’ αρχάς, η έκδοσή του, γνωρίζοντας όμως τις δυσκολίες πάσης φύσεως που υπάρχουν (διευθέτηση υλικού, επιμέλεια, διορθώσεις, κόστος κ.α.). Εάν δεν ευοδωθεί σε σχετικά σύντομο χρόνο η προσπάθεια μας αυτή, θα επιδιώξουμε τη δημοσίευση του υλικού, χρησιμοποιώντας μεθόδους και μέσα που σήμερα η τεχνολογία προσφέρει.
Ευχαριστώ, καλή δύναμη και αναμένουμε.
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#8
Θερμές ευχαριστίες κ. Δημήτρη για το σπάνιο υλικό. Θα κάνω νέα ενότητα μόλις προλάβω ελπίζοντας και σε άλλα (έστω δείγματα εάν πρόκειται να εκδοθούν) τέτοια. Να είσαι καλά.
 

koudounellis

Ευστράτιος Κουδουνέλλης
#9
Υπάρχει προοπτική δημοσίευσης ή εκδόσεως; Ειδικότερα αναφέρομαι στο Θεωρητικό.
Μπορείτε να μας πείτε κάποια τιμή για την έκδοση του του θεωρητικού ( που απαιτήται) και δεν ξέρετε εδώ Ελλάδα είναι μπορεί να βοηθήσουμε όλοι να βγει. Αξίζει σε ανθρώπους που προσέφεραν να προσφέρουμε.
 

duodim

Δημήτρης Δημητρακόπουλος
#10
Αγαπητέ κ. Κουδουνέλη σας ευχαριστούμε.
Για να είμαστε έτοιμοι να ζητήσουμε προσφορές από εκδότες, είναι αναγκαίο να προηγηθούν εργασίες προετοιμασίας, διευθέτησης του χειρογράφου, που απαιτούν τη διάθεση ικανού χρόνου. Αυτό κάνουμε τώρα.
 

koudounellis

Ευστράτιος Κουδουνέλλης
#11
Αγαπητέ κ. Κουδουνέλη σας ευχαριστούμε.
Για να είμαστε έτοιμοι να ζητήσουμε προσφορές από εκδότες, είναι αναγκαίο να προηγηθούν εργασίες προετοιμασίας, διευθέτησης του χειρογράφου, που απαιτούν τη διάθεση ικανού χρόνου. Αυτό κάνουμε τώρα.
Kαλή δύναμη στο έργο σας περιμένουμε.:):)
 

duodim

Δημήτρης Δημητρακόπουλος
#12
Θερμές ευχαριστίες κ. Δημήτρη για το σπάνιο υλικό. Θα κάνω νέα ενότητα μόλις προλάβω ελπίζοντας και σε άλλα (έστω δείγματα εάν πρόκειται να εκδοθούν) τέτοια. Να είσαι καλά.
"Ανεβάζω" σε κείμενο (pdf) τα "Ανοιξαντάρια" του Μιχ. Περπινιά σε ήχο δεύτερο, από χειρόγραφο τετράδιό του. Θεώρησα καλό να ενταχθούν σ' αυτό το θέμα (Περπινιάς) και όχι στην υποενότητα "ανοιξαντάρια, για να υπάρχουν συγκεντρωμένα τεκμήρια από το αρχείο του. Ευχαριστώ.
 

Attachments

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
#13
"Ανεβάζω" σε κείμενο (pdf) τα "Ανοιξαντάρια" του Μιχ. Περπινιά σε ήχο δεύτερο, από χειρόγραφο τετράδιό του...
Ευχαριστώ διά τον κόπον και το ενδιαφέρον.
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#14
Σταδιακά και στο forum θα παρέχονται τεκμήρια από αυτό το αρχείο, ...
κ. Δημήτρη, υπάρχει τίποτα νεώτερο σχετικά με την έκδοση του αρχείου του Μ. Περπινιά; Ότι άλλα δείγματα μπορείτε να ανεβάσετε, θα είμαστε ευγνώμονες. Ευχαριστώ.

Βρήκα και περισσότερα βιογραφικά στοιχεία και φωτογραφία εδώ (σ.19, ο δεύτερος από δεξιά με τα γυαλιά).




Από τα βιογραφικά μεταφέρω:

Ήταν συνεχιστής της μεγάλης Μουσικής Σχολής της Σμύρνης και πολλές φορές αντιδικούσε με τους οπαδούς της Σχολής της Κωνσταντινουπόλεως, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν σεβόταν τους μεγάλους δασκάλους της σχολής αυτής.


Τα μέλη του διακρίνονται από γλυκύτητα, αξεπέραστη τέχνη στη χρήση των μουσικών κλιμάκων, περίτεχνο συνδυασμό των διατονικών με τις χρωματικές και εναρμόνιες κλίμακες ώστε να αποδίδονται με αξεπέραστη ακρίβεια όχι μόνο τα νοήματα των εκκλησιαστικών ύμνων, αλλά και τα θρησκευτικά συναισθήματα, το λατρευτικό ύφος, το συγκινησιακό, το πανηγυρικό, το φιλοσοφικό περιεχόμενό τους. Ήταν αυστηρός και αμετακίνητος όσον αφορά στο σωστό τονισμό, τη σωστή έκφραση, τη χρονική ακρίβεια και το ρυθμό. Μελοποιώντας και ψάλλοντας έπασχε ή χαιρόταν μαζί με τον υμνωδό και μετέδιδε τον ψυχισμό του στο εκκλησίασμα. Τόσο πολύ βαθιά αφοσιωμένος ήταν στην απόδοση νοημάτων και θρησκευτικών συναισθημάτων, ώστε στο τέλος αυτοαπεκαλείτο «ο καλόγερος».
«Δωρεάν ελάβετε δωρεάν δότε» ήταν η μόνιμη εντολή του προς τους μαθητές του.

 
Last edited by a moderator:

duodim

Δημήτρης Δημητρακόπουλος
#15
Αγαπητέ Δημήτρη
Πιέζομαι από υποχρεώσεις και χρόνο. Λίγη υπομονή.
Ευχαριστώ
 

duodim

Δημήτρης Δημητρακόπουλος
#16
κ. Δημήτρη, υπάρχει τίποτα νεώτερο σχετικά με την έκδοση του αρχείου του Μ. Περπινιά; Ότι άλλα δείγματα μπορείτε να ανεβάσετε, θα είμαστε ευγνώμονες. Ευχαριστώ.
Χερουβικόν Ηχος Πλ Β. Σύνθεσις Μιχ. Περπινιά (1963). Ψάλλει ο ίδιος.
 

Attachments

Last edited by a moderator:

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#17
Ευχαριστούμε πολύ κ. Δημήτρη. Ενδιαφέρουσα εκτέλεση. Θυμίζει Σφήκα και Βαμβουδάκη κάπως.
 

kuman

Εμ.Γ. Κουλούρης
#18
Ευχαριστούμε πολύ κ. Δημήτρη. Ενδιαφέρουσα εκτέλεση. Θυμίζει Σφήκα και Βαμβουδάκη κάπως.
Δεν έχω να προσθέσω κάτι σημαντικό στο θέμα για τον αείμνηστο Μιχάλη Περπινιά, που άνοιξε εδώ και πολύ καιρό ο πατριώτης μου και άξιος συνεχιστής της ψαλτικής παράδοσης του νησιού μου κ. Δημήτρης Δημητρακόπουλος.

Ας με συγχωρέσει η ομήγυρης που επαναφέρω το θέμα μετά από πολύ καιρό, αλλά αισθάνθηκα έντονα την ανάγκη να εκφράσω τα συναισθήματα που μου δημιουργήθηκαν ακούγοντας απόψε τη φωνή ενός ανθρώπου που εδώ και χρόνια ακούω το όνομά του από ανθρώπους που τον έζησαν και τον έχουν αναδείξει στο μυαλό μου σαν ένα ψάλτη θρύλο για τη Χίο, μαζί με τους Βινάκη, Χατζησταμάτη, Γιέμελο, Σφήκα, Μουντέ και άλλους πολλούς.

Μεγάλωσα στο ίδιο σπίτι με τον παππού μου και επί 40 χρόνια καλιφωνότατο πρωτοψάλτη του Αγίου Μάρκου Βροντάδου, Δημήτρη Τελλή (1913-1986). Η ακουστική μου μνήμη είναι πλήρης ακουσμάτων από την ηλικία που δεν θυμάμαι τη ζωή μου.

Σε ηλικία 18 χρόνων έφυγα από το νησί, σπούδασα τη μουσική, εμπλούτισα τα ψαλτικά μου ακούσματα.

Γιατί τα λέω όλα αυτά; Προφανώς δεν θέλω να περιαυτολογήσω.

Όσες φορές ακούω παλιούς Χιώτες ψάλτες αισθάνομαι την ακουστική μου μνήμη να σκιρτά. Ακούω κάτι πολύ γνώριμο και πολύ οικείο. Όλοι έχουν ένα ιδιαίτερο γνώρισμα στο ύφος τους, που δεν το έχω συναντήσει πουθενά. Το ίδιο ύφος ακούω όταν βρίσκομαι στο νησί από αρκετούς Χιώτες ψάλτες.

Μήπως τελικά μπορούμε να μιλάμε για Χιώτικο ύφος;

Συγχωρέστε με αν σας κούρασα. Ελπίζω τουλάχιστον η παρέμβασή μου αυτή να γίνει αφορμή να μας πεί ο κ. Δημητρακόπουλος τι γίνεται με εκείνο το θεωρητικό του Μιχάλη Περπινιά.
 
Last edited:

duodim

Δημήτρης Δημητρακόπουλος
#19
Αγαπητέ πατριώτη Χαἰρε. Ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια. Χρόνια με απασχολή τό θέμα του "Χιώτικου ψαλτικού ιδιώματος". Δεν ξέρω αν μπορούμε να μιλάμε για ιδιαίτερο "ύφος". Φρονώ όμως,πως το χιώτικο άκουσμα αποτελεί Σχολή.Η Χίος σταυροδρόμι (ναυτιλία, εμπόριο κ.α) στη μεσόγειο, έκπαλαι, επηρεάστηκε αλλά και επηρέασε μουσικά, δέχθηκε και έδωσε μεγάλους μουσικούς και ψάλτες (Πόλη, Σμύρνη, Ηπειρωτική Ελλάδα και αλλού). Πεδίον δόξης λαμπρόν για έρευνα από νέους Χιώτες επιστήμονες.
Ὀσο για τον αείμνηστο Περπινιά, αφιερώνω αρκετό από το λίγο χρόνο μου, μήπως μπορέσουμε και δώσουμε κάτι για κοινή ωφέλεια. Δεν είναι μόνο το Θεωρητικό του, υπάρχουν μουσικά του χειρόγραφα και άλλο αρχειακό υλικό.
Ν'σαι καλά.
ΔΔ
 
Top