Περί των προσομοίων πλ. δ΄ «Ω του παραδόξου» και εξαποστειλαρίων

#1
[Σημ. συντ. (π.Μ.)] Τα επόμενα μηνύματα μεταφέρθηκαν από εδώ, ως γενικά και μη σχετιζόμενα άμεσα με το θέμα.

Διαπιστώνω βασικές ελλείψεις στα προσόμοια του πλαγίου τετάρτου <<Ω ΤΟΥ ΠΑΡΑΔΟΞΟΥ ΘΑΥΜΑΤΟΣ>>,από πολλούς συναδέλφους.
Δέν μπορώ να καταλάβω το γιατί...Ε'ιναι τόσο δύσκολο να ανοίξετε το ΕΙΡΜΟΛΟΓΙΟ ΤΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ στη σελίδα 486 και να το πείτε 100 φορές?
Eπίσης στα ΕΞΑΠΟΣΤΕΙΛΆΡΙΑ <<ΕΠΕΣΚΕΨΑΤΟ ΗΜΑΣ,..ΕΠΕΦΑΝΗ Ο ΣΩΤΗΡ..ΕΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙ ΤΩ ΙΕΡΩ ...ΑΠΟΣΤΟΛΟΙ ΕΚ ΠΕΡΑΤΩΝ ...Ο ΟΥΡΑΝΟΝ ΤΟΙΣ ΑΣΤΡΟΙΣ...ΤΟΝ ΝΥΜΦΩΝΑ ΣΟΥ ΒΛΕΠΩ..>> ΕΙΡΜΟΛΟΓΙΟΝ ΙΩΑΝΝΟΥ ΣΕΛΙΔΕΣ 199 ΕΩΣ 201 κάνουν κατάληξη στον ΝΗ,από πού προκύπτει αυτό ?
 
Last edited by a moderator:
#2
Διαπιστώνω βασικές ελλείψεις στα προσόμοια του πλαγίου τετάρτου <<Ω ΤΟΥ ΠΑΡΑΔΟΞΟΥ ΘΑΥΜΑΤΟΣ>>,από πολλούς συναδέλφους.
Δέν μπορώ να καταλάβω το γιατί...Ε'ιναι τόσο δύσκολο να ανοίξετε το ΕΙΡΜΟΛΟΓΙΟ ΤΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ στη σελίδα 486 και να το πείτε 100 φορές?
Eπίσης στα ΕΞΑΠΟΣΤΕΙΛΆΡΙΑ <<ΕΠΕΣΚΕΨΑΤΟ ΗΜΑΣ,..ΕΠΕΦΑΝΗ Ο ΣΩΤΗΡ..ΕΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙ ΤΩ ΙΕΡΩ ...ΑΠΟΣΤΟΛΟΙ ΕΚ ΠΕΡΑΤΩΝ ...Ο ΟΥΡΑΝΟΝ ΤΟΙΣ ΑΣΤΡΟΙΣ...ΤΟΝ ΝΥΜΦΩΝΑ ΣΟΥ ΒΛΕΠΩ..>> ΕΙΡΜΟΛΟΓΙΟΝ ΙΩΑΝΝΟΥ ΣΕΛΙΔΕΣ 199 ΕΩΣ 201 κάνουν κατάληξη στον ΝΗ,από πού προκύπτει αυτό ?
απολυτως σωστος.Κυριε παπαστεφανακη εχουμε το ιδιο επιθετο.εγω ειμαι απο κρητη μοιρες.εσεις αν επιτρεπεται
 
#3
Με συγχωρειτε. Σε ποιες καταλήξεις αναφερεστε...;;;
Διαπιστώνω βασικές ελλείψεις στα προσόμοια του πλαγίου τετάρτου <<Ω ΤΟΥ ΠΑΡΑΔΟΞΟΥ ΘΑΥΜΑΤΟΣ>>,από πολλούς συναδέλφους.
Δέν μπορώ να καταλάβω το γιατί...Ε'ιναι τόσο δύσκολο να ανοίξετε το ΕΙΡΜΟΛΟΓΙΟ ΤΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ στη σελίδα 486 και να το πείτε 100 φορές?
Eπίσης στα ΕΞΑΠΟΣΤΕΙΛΆΡΙΑ <<ΕΠΕΣΚΕΨΑΤΟ ΗΜΑΣ,..ΕΠΕΦΑΝΗ Ο ΣΩΤΗΡ..ΕΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙ ΤΩ ΙΕΡΩ ...ΑΠΟΣΤΟΛΟΙ ΕΚ ΠΕΡΑΤΩΝ ...Ο ΟΥΡΑΝΟΝ ΤΟΙΣ ΑΣΤΡΟΙΣ...ΤΟΝ ΝΥΜΦΩΝΑ ΣΟΥ ΒΛΕΠΩ..>> ΕΙΡΜΟΛΟΓΙΟΝ ΙΩΑΝΝΟΥ ΣΕΛΙΔΕΣ 199 ΕΩΣ 201 κάνουν κατάληξη στον ΝΗ,από πού προκύπτει αυτό ?
 

zoslen

Βύρων Αναγνωστόπουλος
#4
Το σχόλιο του κ. Παπαστεφανάκη είναι τουλάχιστον άστοχο, αλλά δυστυχώς αρκετοί από τους ψάλτες έχουν αντίστοιχο τρόπο σκέψης και εμμονή με συγκεκριμένα βιβλία.
Ο ψάλλων σε καμία περίπτωση δεν είναι υποχρεωμένος να ακολουθεί στα προσόμοια και τους ειρμούς αποκλειστικά και μόνο το ειρμολόγιο του Ιωάννου, υπάρχουν τόσα ειρμολόγια, προφορικές παραδόσεις ακόμη και αυτοσχεδιασμοί, και το ίδιο φυσικά ισχύει και για τα δοξαστικά, στιχηρα, παπαδικά μέλη κλπ.

Πριν κάποια χρόνια έγινε κάτι αντίστοιχο στο αναλόγιό μου με τα προσόμοια "Ποίοις ευφημιών". Λέω εγώ το πρώτο όπως το έχει ο Πέτρος στο ειρμολόγιο. Λέει ο αριστερός αυτοσχεδιαστικά, στο ίδιο στυλ. Λέει και ο τρίτος όπως το έχει ο Ιάκωβος, με μετατροπή σε διατονικό γένος σε κάποια σημεία. Όταν τελείωσε το κομμάτι του λέει ο αριστερός :
"Το μπέρδεψες το κομμάτι, έβαλες διάτονο, σου ξέφυγε, να το προσέξεις άλλη φορά".
"Ή ίσως να ανοίξεις εσύ κανένα βιβλίο γιατί την άλλη φορά θα πούμε όλοι του Ιακώβου και αν δεν το ξέρεις θα σου πω ακριβώς το ίδιο", του απάντησα και με δυσκολία συγκράτησα το γέλιο μου όταν είδα το τρομοκρατημένο του ύφος ότι θα έπρεπε να πει κατι συγκεκριμένο...

Στα εν λόγω προσόμοια ("Ω του παραδόξου"), είναι πολύ δημοφιλής η εκδοχή του Σακελλαρίδη, χωρίς τις καταλήξεις δηλαδή στον πΑ. Μια χαρά είναι και αυτά, προσδίδουν ποικιλία...
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#5
... είναι πολύ δημοφιλής η εκδοχή του Σακελλαρίδη,...
Καί στά ἐξαποστειλάρια... :)

Ὁ κ. Παπαστεφανάκης δέν εἶναι τυχαῖος. Ὄντως ὅμως ὑπάρχουν τέτοιες νοοτροπίες καί συμπεριφορές θά ἔλεγα (και να το πείτε 100 φορές), πού σέ μιά κοινότητα, πού ἐπί δεκαετία καί πλέον ἔχουμε "ψηθεῖ", δέν "περνᾶνε" αὐτά. Αὐτά σέ ὑπηκόους ἤ ὐφισταμένους, καί ἐκεῖ πού δέν ὐπάρχει ἀντίλογος... :cool: Ἐδῶ ἔχουμε "φάει τά μοῦτρα μας" ἄν συμπεριφερθήκαμε ἔτσι... ;)

... περαστικά, βέβαια, αὐτά...
 
#6
Αγαπητοί συνάδελφοι και φίλοι ιεροψάλτες και μη,η παρέμβαση μου είναι γενική και απευθύνεται σε όλους μας,με πρώτο εμένα,και έχει το νόημα μιας δεύτερης ματιάς στα εγκεκριμένα μουσικά βιβλία,που χρησιμοποιούνται στις εκκλησίες.Καί δέν είναι μία απλή εμμονή .Εδώ μιλάμε γιά τα βιβλία με την ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΗ ΣΦΡΑΓΙΔΑ.Οσο για το 100 φορές ήταν ένα σήμα λόγου.
Ομως υπάρχει και ένα ζήτημα,μού έτυχε πρίν πολλά χρόνια σε Ναό της Αθήνας,φαντάζομαι θα έχει τύχει και σε σας,Όταν κάποιος ιερωμένος
με κάλεσε στο Ιερό μετά το τέλος της ακολουθίας και απαίτησε για κάποιο ΕΞΑΠΟΣΤΕΙΛΑΡΙΟ <<Νά το λέτε όπως το λέει ο κόσμος από κάτω>>.
Εκεί τι κάνουμε?Ποιός είναι αρμόδιος να προστατεύσει τους ψάλτες από τέτοιες αυθαιρεσίες?
 

ARGITAN

Παλαιό Μέλος
#7
[Σημ. συντ. (π.Μ.)] Τα επόμενα μηνύματα μεταφέρθηκαν από εδώ, ως γενικά και μη σχετιζόμενα άμεσα με το θέμα.

Διαπιστώνω βασικές ελλείψεις στα προσόμοια του πλαγίου τετάρτου <<Ω ΤΟΥ ΠΑΡΑΔΟΞΟΥ ΘΑΥΜΑΤΟΣ>>,από πολλούς συναδέλφους.
Δέν μπορώ να καταλάβω το γιατί...Ε'ιναι τόσο δύσκολο να ανοίξετε το ΕΙΡΜΟΛΟΓΙΟ ΤΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ στη σελίδα 486 και να το πείτε 100 φορές?
Eπίσης στα ΕΞΑΠΟΣΤΕΙΛΆΡΙΑ <<ΕΠΕΣΚΕΨΑΤΟ ΗΜΑΣ,..ΕΠΕΦΑΝΗ Ο ΣΩΤΗΡ..ΕΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙ ΤΩ ΙΕΡΩ ...ΑΠΟΣΤΟΛΟΙ ΕΚ ΠΕΡΑΤΩΝ ...Ο ΟΥΡΑΝΟΝ ΤΟΙΣ ΑΣΤΡΟΙΣ...ΤΟΝ ΝΥΜΦΩΝΑ ΣΟΥ ΒΛΕΠΩ..>> ΕΙΡΜΟΛΟΓΙΟΝ ΙΩΑΝΝΟΥ ΣΕΛΙΔΕΣ 199 ΕΩΣ 201 κάνουν κατάληξη στον ΝΗ,από πού προκύπτει αυτό ?
Η κατάληξη στον ΝΗ των παραπάνω τροπαρίων (αυτομέλων), προκύπτει από το γεγονός ότι πρόκειται για μέλη πολύ,παλιά τα οποία διατηρούν τρόπο λειτουργίας των ήχων που πλέον σήμερα δεν διακρίνονται...άρα είναι κειμήλια παλαιότητας (βλ.σχετικά "Μέθοδος Διδασκαλίας της ΒΥζ. Μουσικής-Θωρητικόν" Γεωργίου Χατζηθεοδώρου...
 

zoslen

Βύρων Αναγνωστόπουλος
#8
Ομως υπάρχει και ένα ζήτημα,μού έτυχε πρίν πολλά χρόνια σε Ναό της Αθήνας,φαντάζομαι θα έχει τύχει και σε σας,Όταν κάποιος ιερωμένος
με κάλεσε στο Ιερό μετά το τέλος της ακολουθίας και απαίτησε για κάποιο ΕΞΑΠΟΣΤΕΙΛΑΡΙΟ <<Νά το λέτε όπως το λέει ο κόσμος από κάτω>>.
Εκεί τι κάνουμε?Ποιός είναι αρμόδιος να προστατεύσει τους ψάλτες από τέτοιες αυθαιρεσίες?
Σε αυτό έχετε απόλυτο δίκαιο. Πολλά κομμάτια έχουν καθιερωθεί με κάποιο τρόπο ο οποίος απέχει παρασάγγας από τα κλασικά κείμενα. (φως ιλαρον του σακελλαριδη, θεοτοκε παρθενε αρκετα παρηλαγμενο από του Πρωγάκη πολλά προσόμοια και ειρμοι κλπ). Σαφώς και είναι ΤΡΑΓΕΛΑΦΙΚΟ να σου κανουν παρατηρηση επειδή ΑΓΝΟΟΥΝ το κλασικό κείμενο!

Δυστυχώς 2 τινά μπορεί να πράξει κανείς:
1) Αν δεν ψαλλει κανεις λογω οικονομικης αναγκης, κανει εξηγηση στον προισταμενο "αν δεν σου αρεσει οπως ψαλλω, τα μαζευω και γεια σας".
2) Αν υπάρχει η οικονομική αναγκη κανει κανείς την καρδια του πετρα και υποκύπτει στην "παραγγελια".

(Φανταστείτε ότι μου έχει κάνει παρατήρηση ιερέας διότι στο χερουβικό του Πέτρου (της εβδομάδος, ήχος Α') δεν του άρεσε η σύντομη θέση στο "Τριάδι". "Τι τριάδι ήταν αυτό που είπες ρε κακομοίρη;" μου είπε καθώς θύμιαζε. (Ήθελε να ακούει "Τριαδι" όσο θύμιαζε). "Ότι γράφει το κείμενο λέω", του απάντησα. "Πφφφφ, σιγά το χερούβικο, να λες αλλο αλλη φορα", μου απάντησε.)

Απλώς να επισημάνω ότι τα κομμάτια αυτά τα έχει μάθει ο κόσμος καθ' αυτόν τον τρόπο διότι έτσι τα ακούει από τους ψάλτες εδώ και πάρα πολλά χρόνια.
Κάποια πράγματα, αν θέλουμε να αλλάξουν, πρέπει να αλλάζουν μαχαίρι, λιγο λίγο θα συνηθίσει και ο κόσμος της ενορίας στο καινουριο τροπάριο.
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
#9
Ομως υπάρχει και ένα ζήτημα,μού έτυχε πρίν πολλά χρόνια σε Ναό της Αθήνας,φαντάζομαι θα έχει τύχει και σε σας,Όταν κάποιος ιερωμένος
με κάλεσε στο Ιερό μετά το τέλος της ακολουθίας και απαίτησε για κάποιο ΕΞΑΠΟΣΤΕΙΛΑΡΙΟ <<Νά το λέτε όπως το λέει ο κόσμος από κάτω>>.
Εκεί τι κάνουμε?Ποιός είναι αρμόδιος να προστατεύσει τους ψάλτες από τέτοιες αυθαιρεσίες?
Ο Σακελλαρίδης και κάθε μελοποιός συγγραφέας παρουσιάζει κάτι δικό του, κάτι διαφορετικό.
Καλά είναι του Πέτρου, αλλά βλέπουμε ότι τά χερουβικά του Γρηγορίου είναι διαφορετικά με πιο αργό "τριάδι".
Ειδάλλως θα είχαμε από ένα βιβλίο του Πέτρου (που είναι η βάση) και θα γλιτώναμε και τα έξοδα.
Τώρα ο Σακελλαρίδης όντας μεγάλος μουσικός έγραψε αυτά που έψελνε όπως πίστευε ότι ήταν καλύτερα. Δηλ. και του Λαμπαδαρίου να διάβαζε είχε το ελεύθερο να εκφραστεί και να συναισθηματοποιήσει το Ω!!! του παραδόξου θαύματος. Όπως στόν σημερινό απόστολο έτσι και η ανατολική μουσική δέν υπόκειται σε κανόνες νόμου αλλά διαθέτει την ελευθερία έκφρασης πάνω στη γραπτή παράδοση του Πέτρου εν αντιθέσει με την ευρωπαϊκή μουσική πού στηρίζεται σε κανόνες μετροφωνίας και αρμονίας όπως αυτοί αναγράφονται στα θεωρητικά και τις παρτιτούρες.
Εάν στους ψάλτες και το εκκλησίασμα επικρατήσουν ακούσματα Σακελλαρίδη, Καραμάνη, Στανίτσα κ.α. δε σημαίνει αναγκαστικά ότι ήλθε και το πλήρωμα του χρόνου, αντίθετα ίσως έτσι πρέπει να είναι.
Νομίζω ότι ο κ. Απόστολος στην Μητρόπολη, ο κ. Γρηγόρης στην Πειραιώς κ.α. πρέπει να λένε τα κλασικά διότι διαμορφώνουν το άκουσμα στην Ελλάδα.
Οι υπόλοιποι να ρίξουμε λίγο νερό στο κρασί μας για να ευχαριστήσουμε τους εν τω ναώ πού πολλές φορές σε μικρές εκκλησίες συμψάλλουν.
Ας ψάλλουμε δύο " Ἁπόστολοι εκ περάτων" κατά παράδοση και δύο κατά άκουσμα του λαού.
Καί ο Στανίτσας και άλλοι επώνυμοι το "φως ιλαρόν"του Σακελλαρίδη έψαλλον.
 
#10
Σε αυτό έχετε απόλυτο δίκαιο. Πολλά κομμάτια έχουν καθιερωθεί με κάποιο τρόπο ο οποίος απέχει παρασάγγας από τα κλασικά κείμενα. (φως ιλαρον του σακελλαριδη, θεοτοκε παρθενε αρκετα παρηλαγμενο από του Πρωγάκη πολλά προσόμοια και ειρμοι κλπ). Σαφώς και είναι ΤΡΑΓΕΛΑΦΙΚΟ να σου κανουν παρατηρηση επειδή ΑΓΝΟΟΥΝ το κλασικό κείμενο!

Δυστυχώς 2 τινά μπορεί να πράξει κανείς:
1) Αν δεν ψαλλει κανεις λογω οικονομικης αναγκης, κανει εξηγηση στον προισταμενο "αν δεν σου αρεσει οπως ψαλλω, τα μαζευω και γεια σας".
2) Αν υπάρχει η οικονομική αναγκη κανει κανείς την καρδια του πετρα και υποκύπτει στην "παραγγελια".

(Φανταστείτε ότι μου έχει κάνει παρατήρηση ιερέας διότι στο χερουβικό του Πέτρου (της εβδομάδος, ήχος Α') δεν του άρεσε η σύντομη θέση στο "Τριάδι". "Τι τριάδι ήταν αυτό που είπες ρε κακομοίρη;" μου είπε καθώς θύμιαζε. (Ήθελε να ακούει "Τριαδι" όσο θύμιαζε). "Ότι γράφει το κείμενο λέω", του απάντησα. "Πφφφφ, σιγά το χερούβικο, να λες αλλο αλλη φορα", μου απάντησε.)

Απλώς να επισημάνω ότι τα κομμάτια αυτά τα έχει μάθει ο κόσμος καθ' αυτόν τον τρόπο διότι έτσι τα ακούει από τους ψάλτες εδώ και πάρα πολλά χρόνια.
Κάποια πράγματα, αν θέλουμε να αλλάξουν, πρέπει να αλλάζουν μαχαίρι, λιγο λίγο θα συνηθίσει και ο κόσμος της ενορίας στο καινουριο τροπάριο.
Πολύ σωστά τα λέτε...ακριβώς έτσι και έγινε...μετά από λίγο καιρό και χωρίς δεύτερη κουβέντα <<πήρα το καπελάκι μου και έφυγα>>.Και να φαντασθείτε ότι ο κόσμος από κάτω πάντα συμφωνούσε με το σωστό ψάλσιμο,γιατί ο Ναός αυτός είχε παράδοση καλών ψαλτάδων,μόνο ο νεοφερμένος προϊστάμενος είχε άλλα γούστα.Ετυχώς έκτοτε μέχρι και σήμερα έχω πάντα άψογες συνεργασίες.Όμως φταίμε και μείς λιγάκι,και εννοώ την ιεροψαλτική τάξη...πρόσφατα άκουσα κάποιο χοροστατούντα Αρχιερέα να ψάλλει το Εξαποστειλάριο σωστά και να το επανα-λαμβάνει ο Λαμπαδάριος λάθος....
 
Top