Περί της ψαλμώδησης του κοντακίου στη Λειτουργία

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#1
Συνειθίζεται σε κάποιες ενορίες να ψάλλουν το κοντάκιο στη Λειτουργία (μετά τη μικρή είσοδο) δίχορο ή ακόμα και ...τρίχορο (ιερείς, α' ψάλτης, β΄ψάλτης). Αυτό δεν συμβαίνει με όλα τα κοντάκια από οτι γνωρίζω αλλά κυρίως με το "Η Παρθένος Σήμερον" και το "Τη Υπερμάχω". Αλλού συνηθίζεται να το ψάλλουν οι ιερείς και να παίρνει κατάληξη ο αριστερός ψάλτης.

Σχόλια;
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
#2
Τα δίχορα-τρίχορα κοντάκια πιστεύω ότι αποσκοπούν στο να δώσουν "μεγαλοπρέπεια" στη λατρεία. Προσωπικά δεν μου αρέσουν καθόλου. :mad: Επίσης (όπως έχω πει και άλλη φορά) πιστεύω ότι τα κομμάτια που ψάλλουν οι ιερείς (δεδομένης της έλλειψης μουσικής των παιδείας) πρέπει να περιοριστούν στο ελάχιστο!
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#3
Τα δίχορα-τρίχορα κοντάκια πιστεύω ότι αποσκοπούν στο να δώσουν "μεγαλοπρέπεια" στη λατρεία. Προσωπικά δεν μου αρέσουν καθόλου. :mad: Επίσης (όπως έχω πει και άλλη φορά) πιστεύω ότι τα κομμάτια που ψάλλουν οι ιερείς (δεδομένης της έλλειψης μουσικής των παιδείας) πρέπει να περιοριστούν στο ελάχιστο!
Δίχορο πρέπει να ψάλλεται μόνο το "Τη υπερμάχω" και μόνον όταν ψάλλεται αργά.
Το δεύτερο "Τη υπερμάχω" (σύντομον) ανήκει κανονικά εις τον β´ χορόν.
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
#4
Να ψάλλεται σειρούλα αλλά στην κανονική του θέση (ακολουθία του ακαθίστου), όχι στη λειτουργία. :d
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#5
Να ψάλλεται σειρούλα αλλά στην κανονική του θέση (ακολουθία του ακαθίστου), όχι στη λειτουργία. :d
Εννοείτε όχι στην Λειτουργία.
Και στον Ακάθιστο μόνο όταν ψάλλεται το αργόν
Το σύντομον το ψάλλει κανονικά ο β' χορός
 

Lampadarios

Καλαφάτης Θανάσης
#6
Πάντως θυμάμαι τον διακοΦιρφυρή στο πανυγήρι της Διονυσίου να το λέει δίχορο αρχομένου του β χορού και ο ίδιος λέει το Ως λυτρωθείσα.Μάλλον αυτό πρέπει να γίνεται μόνο για το Τη Υπερμάχω.
 

apostolos

Απόστολος Κομπίτσης
#7
Παιδιά,

Το Κοντάκιο μετά την Μικρά Είσοδο ψαίλνετε πάντοτε από τον δεξιό ψάλτη, ΕΚΤΟΣ εάν γίνετε συλλείτουργο. Τότε και μόνο ψαίλνετε από το Βήμα από τους ιερείς (μαζί με τον αρχιερέα, εάν λειτουργήσει). Το "Τη Υπερμάχω" (νομίζω έχουμε πεί και άλλοτε) ψαίλνετε δίχορον ΜΟΝΟΝ στους Χαιρετισμούς και στον Ακάθιστο, ποτέ στην Θ. Λειτουργία. Τα άλλα Κοντάκια (Ἡ παρθένος σήμερον", κ.α.) κανονικά ΔΕΝ ψαίλνονται δίχορον. Ως για τρίχορες εκτελέσεις, αυτές δεν υπάρχουν.

Απόστολος
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#8
Παιδιά,

Το Κοντάκιο μετά την Μικρά Είσοδο ψαίλνετε πάντοτε από τον δεξιό ψάλτη, ΕΚΤΟΣ εάν γίνετε συλλείτουργο. Τότε και μόνο ψαίλνετε από το Βήμα από τους ιερείς (μαζί με τον αρχιερέα, εάν λειτουργήσει). Το "Τη Υπερμάχω" (νομίζω έχουμε πεί και άλλοτε) ψαίλνετε δίχορον ΜΟΝΟΝ στους Χαιρετισμούς και στον Ακάθιστο, ποτέ στην Θ. Λειτουργία. Τα άλλα Κοντάκια (Ἡ παρθένος σήμερον", κ.α.) κανονικά ΔΕΝ ψαίλνονται δίχορον. Ως για τρίχορες εκτελέσεις, αυτές δεν υπάρχουν.

Απόστολος
Γιατί όχι από το Β΄ χορό όπως λέει το ΤΜΕ;
 
#9
Στην Εκκλησία που ψάλλω μόνο " Η Παρθένος σήμερον.." και το " Τη Υπερμάχω .." ψάλλουμε οι δύο χοροί τα άλλα Κοντάκια τα ψάλλει ο δεξιος χορός .
 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
#10
οσον αφορα στον Ακαθιστο υμνο, στο Αγιο Ορος επειδη λενε και στις 4 στασεις το αργο τη υπερμαχω (διχορο), ξεκινούν οι χοροί εναλλάξ. Δηλαδή, πρώτη κ τρίτη στάση ο α΄κ δεύτερη κ τέταρτη στάση ο β΄ χορός.

Α στάση: αρχίζει το αργό τη υπερμάχω ο ά χορός.
χαιρε νύμφη κ αλληλούια: τα δύο πρώτα ο α΄
τρίτο τέταρτο ο β΄
πέμπτο έκτο ο α΄.
αφού τελειώνει ο α΄ το τελευταίο αλληλούια, συνεπώς, ξεκινά ο β΄
χορός το σύντομο τη υπερμαχω, το οποίο ψάλλεται ΔΙΧΟΡΟ.

Αναλόγως κ στις υπόλοιπες στάσεις.

Αυτό γίνεται τουλάχιστον στην Ι Μ Διονυσίου η οποία σημειωτέον έχει παράδοση στο τυπικό, το οποιο όμως διαφέρει ακόμα κ απο των υπολοιπων μονών του Αγίου Ορους, σε ορισμένα βεβαια σημεία.
 
#11
παντως το καλυτερο τυπικο το εχει η μονη βαρλααμ στα μετεωρα της διονυσιου ειναι πολυ απλο kostaeri1
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
#12
παντως το καλυτερο τυπικο το εχει η μονη βαρλααμ στα μετεωρα της διονυσιου ειναι πολυ απλο kostaeri1
Αν θέλεις γίνε λίγο πιο αναλυτικός...μπορείς να ανεβάσεις τίποτα?
 

petrosgrc

Γαλάνης Πέτρος
#13
Στην περιοχή μας (Πάτρα) υπάρχει η συνήθεια κάποια κοντάκια όπως π.χ. «Τη Υπερμάχω» ή «Η Παρθένος σήμερον» να λέγονται διαλογικά με τους ιερείς και τους δύο χορούς. Είναι μόνο τοπική συνήθεια ή το κάνουν και αλλού;

Η ψαλμωδία του τροπαρίου γίνεται δηλαδή ως εξής:

Ιερείς: Ἡ Παρθένος σήμερον τὸν Ὑπερούσιον τίκτει
Α΄ χορός: Καὶ ἡ γῆ τὸ σπήλαιον τὸ ἀπροσίτῳ προσάγει
Β΄ χορός: Ἄγγελοι μετὰ ποιμένων δοξολογοῦσι
Ἱερεῖς: Μάγοι δὲ μετὰ ἀστέρος ὁδοιποροῦσι
Α΄ χορός: Δι' ἡμᾶς γὰρ ἐγεννήθη
Β΄ χορός: Παιδίον νέον, ὁ πρὸ αἰώνων Θεός.
 
#14
Στην περιοχή μας (Πάτρα) υπάρχει η συνήθεια κάποια κοντάκια όπως π.χ. «Τη Υπερμάχω» ή «Η Παρθένος σήμερον» να λέγονται διαλογικά με τους ιερείς και τους δύο χορούς. Είναι μόνο τοπική συνήθεια ή το κάνουν και αλλού;

Η ψαλμωδία του τροπαρίου γίνεται δηλαδή ως εξής:

Ιερείς: Ἡ Παρθένος σήμερον τὸν Ὑπερούσιον τίκτει
Α΄ χορός: Καὶ ἡ γῆ τὸ σπήλαιον τὸ ἀπροσίτῳ προσάγει
Β΄ χορός: Ἄγγελοι μετὰ ποιμένων δοξολογοῦσι
Ἱερεῖς: Μάγοι δὲ μετὰ ἀστέρος ὁδοιποροῦσι
Α΄ χορός: Δι' ἡμᾶς γὰρ ἐγεννήθη
Β΄ χορός: Παιδίον νέον, ὁ πρὸ αἰώνων Θεός.
Δυστυχώς .....:(
...το χω ακούσει και αλλού .
όπως βέβαια και με άλλα κοντάκια ..
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#15
Δυστυχώς .....:(
...το χω ακούσει και αλλού .
όπως βέβαια και με άλλα κοντάκια ..
Γιατί δυστυχώς; Δεν ξέρω βέβαια εάν προβλέπεται από κάποια διάταξη, ή από που ξεκινά μια τέτοια συνήθεια.
 

evangeloskarp

Παλαιό Μέλος
#16
Στην περιοχή μας (Πάτρα) υπάρχει η συνήθεια κάποια κοντάκια όπως π.χ. «Τη Υπερμάχω» ή «Η Παρθένος σήμερον» να λέγονται διαλογικά με τους ιερείς και τους δύο χορούς. Είναι μόνο τοπική συνήθεια ή το κάνουν και αλλού;

Η ψαλμωδία του τροπαρίου γίνεται δηλαδή ως εξής:

Ιερείς: Ἡ Παρθένος σήμερον τὸν Ὑπερούσιον τίκτει
Α΄ χορός: Καὶ ἡ γῆ τὸ σπήλαιον τὸ ἀπροσίτῳ προσάγει
Β΄ χορός: Ἄγγελοι μετὰ ποιμένων δοξολογοῦσι
Ἱερεῖς: Μάγοι δὲ μετὰ ἀστέρος ὁδοιποροῦσι
Α΄ χορός: Δι' ἡμᾶς γὰρ ἐγεννήθη
Β΄ χορός: Παιδίον νέον, ὁ πρὸ αἰώνων Θεός.

Ναι με την ίδια σειρά τα έχω ακούσει και εγώ
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#17
Ἡ «συνήθεια» μᾶλλον προέρχεται ἀπὸ κακὴ ἑρμηνεία τῆς ψαλμώδησης τοῦ κοντακίου ἀπὸ τοὺς ἱερεὶς στὸ συλλείτουργο ἤ ἀπὸ τὸ «μεράκι» τοῦ λειτουργοῦ. Βέβαια στὴν περίπτωση αὐτὴ μπορεῖ πολὺ ἁπλὰ κατόπιν συνεννόησης νὰ τὸ ψάλλει ὁ ἱερέας ἐξ ὁλοκλήρου καὶ νὰ λείπει ἡ συνήθης χασμωδία.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#18
Στην περιοχή μας (Πάτρα) υπάρχει η συνήθεια κάποια κοντάκια όπως π.χ. «Τη Υπερμάχω» ή «Η Παρθένος σήμερον» να λέγονται διαλογικά με τους ιερείς και τους δύο χορούς. Είναι μόνο τοπική συνήθεια ή το κάνουν και αλλού;

Η ψαλμωδία του τροπαρίου γίνεται δηλαδή ως εξής:

Ιερείς: Ἡ Παρθένος σήμερον τὸν Ὑπερούσιον τίκτει
Α΄ χορός: Καὶ ἡ γῆ τὸ σπήλαιον τὸ ἀπροσίτῳ προσάγει
Β΄ χορός: Ἄγγελοι μετὰ ποιμένων δοξολογοῦσι
Ἱερεῖς: Μάγοι δὲ μετὰ ἀστέρος ὁδοιποροῦσι
Α΄ χορός: Δι' ἡμᾶς γὰρ ἐγεννήθη
Β΄ χορός: Παιδίον νέον, ὁ πρὸ αἰώνων Θεός.
Και στην οργανική μου θέση (κωμόπολη των περιχώρων Ηρακλείου) το ίδιο γινόταν. Κατόπιν συννενοήσεως έπαψε να ισχύει.
 
Top