Περί της Εκλογής και του Εκλογαρίου

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#1
Στις αγρυπνίες συνήθως ψάλλουμε μετά τους συνήθεις πολυελαίους (Δούλοι, ή Λόγον ή/και Εξομολογείσθε) και στίχους από ένα βιβλίο που λέγεται Εκλογή Ψαλμών (Εκλογάριο) και περιέχει επιλεγμένους ψαλμικούς στίχους αρμόδιους για την εορτή. Γνωρίζει κάποιος πληροφορίες περί της ιστορίας του βιβλίου αυτού (ποιός και πότε το εισήγαγε) και της ψαλμώδησης της εκλογής πρίν από την περισσή του Πολυελαίου; Επίσης έχω παρατηρήσει οτι η εκλογή ψάλλεται συνήθως σύντομα στο Άγιον Όρος. Ο π. Ιερόθεος όμως (και άλλοι, αν θυμάμαι καλά π.χ. η Σιμωνόπετρα) έχουν μελοποιήσει και αργοσύντομες εκλογές.
 

Panagiotis

Γενικός συντονιστής
#2
H εκλογή των ψαλμών αποδίδεται στον ιερομόναχο Νικηφόρο Βλεμμύδη (1197-1272). Η χρήση της του πολυελέου και της εκλογής αν και στην Ελλάδα ατόνησε εν τούτοις συνεχίζεται στις σλαβόφωνες εκκλησίες και στη ρουμανική εκκλησία. Μάλιστα στη Βουλγαρική παράδοση ο ήχος της εκλογής διαφέρει από εορτή σε εορτή (νενανώ για θεομητορικές, βαρύς για μάρτυρες, λέγετος για ιεράρχες κλπ.) ενώ στη ρουμανική είναι ένας "περίεργος" α΄ήχος, τον οποίο τα παλαιότερα βιβλία θεωρούν πλ.δ΄. Φυσικά οι στίχοι του πολυελέου και της εκλογής έχουν περιοριστεί δραστικά στην ενοριακή πράξη, αλλά νομίζω κάτι είναι και αυτό από το να μην χρησιμοποιούνται καθόλου ή να χρησιμοποιούνται σε άσχετο χρόνο (δηλ. κοινωνικό!)
 

kaelthas

Νεκτάριος Ρ.
#3
να χρησιμοποιούνται σε άσχετο χρόνο (δηλ. κοινωνικό!)
την ώρα που μοιράζεται το αντίδωρο μπορούν να ψαλλούν; ή πρέπει μόνο σε καμια αγρυπνία; (που και αυτό τωρα δύσκολο , αφού όλοι θέλουν να τελειώσουν στις 12.30!!!)

και κατι off-topic....
πρόσφατα ανέκδοτοι στίχοι πολυελέου και εκλογής ηχογραφήθηκαν απο τη χορωδία Θεσσαλονικείς Υμνωδοί χοράρχης Ιωάννης Λιάκος
 

Panagiotis

Γενικός συντονιστής
#4
ή πρέπει μόνο σε καμια αγρυπνία; (που και αυτό τωρα δύσκολο , αφού όλοι θέλουν να τελειώσουν στις 12.30!!!)
Δυστυχώς οι αγρυπνίες πιστεύω ότι εκφυλίστηκαν και έγιναν μια "ευσεβής" ακολουθία κάτι σαν εξελιγμένη παράκληση ή ίσως βραδυνή λειτουργία. Η επιλογή των ημερών στις οποίες θα γίνει αγρυπνία γίνεται με κριτήρια μάλλον "εμπορικά" (πχ πόσο δημοφιλής είναι ο τιμώμενος άγιος, εάν την ίδια ημέρα γίνεται αγρυπνία σε κοντινό ναό κλπ.) Αποκορύφωμα αυτού του εκφυλισμού θεωρώ την τέλεση αγρυπνίας κατά την απόδοση του πάσχα (ΚΑΙ ΟΧΙ ΤΗ ΔΕΣΠΟΤΙΚΗ ΕΟΡΤΗ ΤΗΣ ΑΝΑΛΗΨΕΩΣ)-συνήθως με διάφορα παρακμιακά φαινόμενα όπως επανάληψη της τελετής "Δεύτε λάβετε φως" :mad:
 

Panagiotis

Γενικός συντονιστής
#5
την ώρα που μοιράζεται το αντίδωρο μπορούν να ψαλλούν;
Δεν βρίσκω το λόγο γιατί να μην ψαλλούν τότε, αν και λόγω αδιαφορίας του κόσμου και φωνητικής οικονομίας του ψάλτη νομίζω ότι δεν χρειάζεται τότε να ψάλλεις τίποτε
 

kaelthas

Νεκτάριος Ρ.
#6
Δεν βρίσκω το λόγο γιατί να μην ψαλλούν τότε, αν και λόγω αδιαφορίας του κόσμου....δεν χρειάζεται τότε να ψάλλεις τίποτε
συμφωνω, ακόμα και το σσσσστ στο μικρόφωνο δεν πιάνει τότε, οι γιαγιάδες είναι αποφασισμένες να τα πούνε όλα τότε και είναι ικανές να σου πουν έσενα σσστ που δεν τους αφήνεις να μιλήσουν

Δεν βρίσκω το λόγο γιατί να μην ψαλλούν τότε, ..... φωνητικής οικονομίας του ψάλτη νομίζω ότι δεν χρειάζεται τότε να ψάλλεις τίποτε
Καλά στο τέλος δεν είναι που έχει "ανοίξει" η φωνή σου;
 

souldatos

Στέφανος Σουλδάτος
#8
νομίζω ότι δεν χρειάζεται τότε να ψάλλεις τίποτε
Νομίζω πως ο κόσμος παρόλο που μιλάει θέλει κάτι να ακούγεται. Μια φορά ψάλλαμε στο τέλος καταβασίες. Τελειώνοντας κάποια καταβασία, είχαν μείνει 15 άνθρωποι, οπότε δεν έφτανε να πούμε ολόκληρη καταβασία και σταματάμε. Μετά από 10 δεπτερόλεπτα μας φωνάζει η "παλαβή της ενορίας" (κάθε ενορία έχει έναν σαλταρισμένο φαντάζομαι): "Ψάλτε! Ψάλτε! Δεν τελειώσε ακόμα!". :D
 
#11
Στις αγρυπνίες συνήθως ψάλλουμε μετά τους συνήθεις πολυελαίους (Δούλοι, ή Λόγον ή/και Εξομολογείσθε) και στίχους από ένα βιβλίο που λέγεται Εκλογή Ψαλμών (Εκλογάριο) και περιέχει επιλεγμένους ψαλμικούς στίχους αρμόδιους για την εορτή.
Ήθελα μόνο να αναφέρω ότι η διάταξη που ορίζει την ψαλμωδία του λατρινού πολυελέου (ψαλμοί ρλδ΄ και ρλε΄) ακολούθως δε της εκλογής δεν προβλέπεται από το ΤΜΕ για τις ενορίες. Το τελευταίο ορίζει μόνο τον λατρινό πολυέλεο για τις δεσποτικές, μόνο τον μδ΄ (μετά καταλλήλων εφυμνίων) για τις θεομητορικές, ενώ για τις μνήμες αγίων μόνο την εκλογή (ή μόνο τον λατρινό, αν δεν υπάρχει η δυνατότητα ψαλμωδίας της εκλογής).

Υ.Γ: Στην ενορία μου όταν ψάλλουμε εκλογή συνήθως την ψάλλουμε σε νενανω.
 
Last edited:

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
#12
Ἐκλογὴ ψαλμῶν Νικηφόρου τοῦ Βλεμμύδου (1197-1272) ἐντοπίζεται στὰ χφφ. ΕΒΕ 857 τέλη ιγ’ αἰ., 2047 τυπικὸ Συμεὼν Θεσσαλονίκης μεταξὺ τῶν ἐτῶν 1416-1429 φ. 25r, Συμεὼν Θεσσαλονίκης (+1429) P. G. τ. 155 στ. 569A, χφ. Paris. Coisl. gr. 38 ΤΑΣ-τριῴδιο-πεντηκοστάριο τοῦ ἔτους 1431 φφ. 12r, 23v, 24v, 263r, 445v, 477v.
 
Top