Τη Μεγάλη Εβδομάδα αντικαθίσταται το "Πληρωθήτω" όπως και το "Είδομεν το φώς" ή ψάλλεται κανονικά; Π.χ. το Πάσχα ψάλλουμε "Χριστός Ανέστη" αντί για το Είδομεν αλλά "Πληρωθήτω" κανονικά;
O Shota Gugushvili με ενημέρωσε οτι:
(α) στη Γεωργιανή παράδοση αντικαθίσταται και το Πληρωθήτω όπως και το Είδομεν.
(β) στη Ρωσική παράδοση επίσης
(γ) το Σαβαϊτικό τυπικό δεν αναφέρει συγκεκριμένα αλλά λέει οτι αντικαθίσταται τη Μ. Πέμπτη οπότε μάλλον και τις άλλες ημέρες.
Θα κοιτάξω τί (εάν) λέει επ'αυτού ο π. Γ. Ρήγας εάν κανείς δεν το κάνει πρίν από μένα.
Σήμερα είδα το μεγάλου μεγέθους Πεντηκοστάριο που έχουμε στο ψαλτήρι και λέει οτι αντικαθίσταται και το Πληρωθήτω με το Χριστός Ανέστη (το Πάσχα).
αντικαθίσταται το Πληρωθήτω με το Χριστός Ανέστη (το Πάσχα).
Μήπως τό «Μνήσθητι, εὔσπλαχνε, καὶ ἡμῶν, καθὼς ἐμνημόνευσας τοῦ λῃστοῦ, ἐν τῇ βασιλείᾳ τῶν οὐρανῶν» ἀφορᾷ στήν Μεγάλη Παρασκευή καί μόνον, καί πού λόγῳ τῆς καταργήσεως τῆς θείας λειτουργίας (τελείας -;- ἤ προηγιασμένης) αὐτήν τήν ἡμέρα μετετέθη στό Μ. Σάββατον (πού δέν φαίνεται νά ἁρμόζει καί τόσον);1) Μεγάλη Πέμπτη: [...] εις την μετά την μετάληψην ευλόγησιν: "Μνήσθητι εύσπλαχνε και ημών"
(Τ.Κ. και Σύστημα Τυπικού, το "κοινωνόν με παράλαβε" ακούγεται μετά την κοινωνία πρωθύστερο και ανακόλουθο)
Για τον πιό πάνω λόγο μετά το "Πάντοτε νυν και αεί" το "Πληρωθήτω"
2) Μεγάλο Σάββατο:[...] εις την μετά την μετάληψην ευλόγησιν: "Μνήσθητι εύσπλαχνε"
Μήπως τό «Μνήσθητι, εὔσπλαχνε, καὶ ἡμῶν, καθὼς ἐμνημόνευσας τοῦ λῃστοῦ, ἐν τῇ βασιλείᾳ τῶν οὐρανῶν» ἀφορᾷ στήν Μεγάλη Παρασκευή καί μόνον, καί πού λόγῳ τῆς καταργήσεως τῆς θείας λειτουργίας (τελείας -;- ἤ προηγιασμένης) αὐτήν τήν ἡμέρα μετετέθη στό Μ. Σάββατον (πού δέν φαίνεται νά ἁρμόζει καί τόσον);
Σημ.: Συλλογισμός «κλεμμένος».
Καί τό Εἴδομεν τό φῶς εἶναι στιχηρό τοῦ ἑσπερινοῦ τῆς Πεντηκοστῆς.Το οποίο όμως είναι τροπάριο των Μακαρισμών του Β' ήχου της Κυριακής των Μυροφόρων.
Αὐτή εἶναι «ρητορική» ἐρώτηση; Κάτι ξέρεις;Άραγε υπάρχουν και άλλα 4 όμοια (εκτός των τεσσάρων του Πεντηκοσταρίου) ώστε να συμπληρωθεί ο αριθμός των τροπαρίων και μάλιστα με Τριαδικόν και Θεοτοκίον;
σαλίβερος χαράλαμπος;39275 said:Εμείς στην ενορία μου δεν το λέμε ποτέ δεν το ήξεραν και έτσι δεν λέγεται.
Ἀγαπητέ Χαράλαμπε, πού εἶσαι μαθητής καί δείχνεις πάντα «πνεῦμα μαθητείας» καί σέ ἔχουμε ἐπαινέσει γι᾿ αὐτό ἀλλοῦ, φαντάζομαι, ὅτι ἀναφέρεσαι στό Πληρωθήτω.Εμείς στην ενορία μου δεν το λέμε ποτέ δεν το ήξεραν και έτσι δεν λέγεται.
Ἀγαπητέ Χαράλαμπε, πού εἶσαι μαθητής καί δείχνεις πάντα «πνεῦμα μαθητείας» καί σέ ἔχουμε ἐπαινέσει γι᾿ αὐτό ἀλλοῦ, φαντάζομαι, ὅτι ἀναφέρεσαι στό Πληρωθήτω.
Μοῦ θυμίζεις κάποιους πού παρομοίως στά μουσικολογικά ἀπορρίπτουν κάτι πού δέν ξέρουν!
Προφανῶς εἶναι τόσο παλαιές, πού θά ἴσχυε αὐτό πού ἔγραψα παραπάνω:Δὲν ἔχω συναντήσει παλαιὲς μαρτυρίες γιὰ τὴν ἀντικατάσταση τοῦ «Πληρωθήτω...» κατὰ τὸ Πάσχα καὶ τὴ διακαινήσιμο ἑβδομάδα.
Καί τό Εἴδομεν τό φῶς εἶναι στιχηρό τοῦ ἑσπερινοῦ τῆς Πεντηκοστῆς.
Ἐδῶ φαίνεται ὅτι αὐτά ὅλα εἶναι πρόσθετα (ἀπολυτίκια δεσποτικῶν κλπ.) «εις την μετά την μετάληψιν ευλόγησιν» (δηλ. μετά τό Σῶσον ὁ Θεὸς τὸν λαόν σου), πού κι αὐτό δέν ὑπῆρχε, ἀλλά μόνον τό Πληρωθήτω ὑπῆρχε στό τέλος τοῦ κοινωνικοῦ (ἤγουν τῆς θ. μεταλήψεως) εἰσαγόμενο μέ τό Πάντοτε νῦν καὶ ἀεί... πού εἶναι ἤ τό Καὶ νῦν τοῦ κοινωνικοῦ ἤ τό τέλος τῆς εὐχῆς ἐν τῷ συστεῖλαι τὰ ἅγια.
Μυστικὸν δὲ καὶ κοινωνικόν, ἦχος μέσος δʹ· Τοῦ δείπνου σου τοῦ μυστικοῦ, σήμερον. Τὸ αὐτὸ λέγεται καὶ ἀπολυτίκιον ἀντὶ τοῦ Πληρωθήτω.