Στήν ἀρχή νόμιζα ὅτι γίνεται ὑπαινιγμός γιά συρραφή ἠχητικῶν. Ἄρα ἀφοῦ πρόκειται γιά συνειδητή ἐπιλογή, τότε ἔχει σχέση μέ τό «πρόβλημα» πού ἔχει ἀναπτυχθεῖ στό θέμα: Γιατί το κεκραγάριο του κυρ-Γιακουμάκη σε ήχο Τέταρτο «άγια» καταλήγει στον ΚΕ;
Π. Μάξιμε ευλογείτε.
Ευχαριστούμε για αυτήν την ενδιαφέρουσα παραπομπή, αλλά στην συγκεκριμένη ηχογράφηση από την Ι. πανήγυρη στην Ι. Μ. των Ιβήρων το 15αυγουστο του 1977, οι Ιεροψάλτες πατέρες - γέροντες, ευθύς εξ' αρχής, ξεκινούν το "Κύριε εκέκραξα με Β' ήχο" και δεν είναι ότι αρχίζουν με Δ' και καταλήγουν κάπου αλλού!
Θεώρησα, με το πεπερασμένο χοικό & φτωχό σε γνώσεις & αρετές μυαλό μου, ότι το έψαλλαν έτσι, ως πιο γνωστό, πανηγυρικό και συνηθισμένο μάθημα σ' όλους. (Με την έννοια ότι το γνώριζαν και θα μπορούσαν να το αποδόσουν όλοι, με μεγαλύτερη μουσική ακρίβεια & άνεση, από το "κύριε εκέκραξα" σε Δ', που είναι πιο σπάνιο)!
Παραθέτω και μια άποψη που υπάρχει σε μήνυμα του Μουσικολόγου κ. Χάρη Συμεωνίδη, από μαρτυρία του αειμνήστου
π. Διονύσιου Σιωνίδη. "Ο μακαριστός π. Διονύσιος Σιωνίδης, τον οποίο ευτύχησα να τον έχω ιερέα, τα 8 χρόνια που έψαλλα στο μετόχι (Κοιμήσεως Θεοτόκου) της Ι.Μ. Γρηγορίου στην Σταυρούπολη, και ο οποίος ήταν μέγας τυπικάρης και φιλαγιορείτης (είχε κάνει πάνω από 40 φορές Ανάσταση στο Αγ. Όρος, είχε περάσει ...μήνες με τον διακο-Διονύση), επέμενε πάντα σε πανηγυρικές ακολουθίες -αγρυπνίες που τελούσαμε τότε, να ψάλω τα κεκραγάρια του Ιακώβου σε Β', όταν ο ήχος είχε ιδιόμελα πλ. Β' (όπως της Υψώσεως, που λέγαμε τα αργά κατά το "Όλην αποθέμενοι").
"Μου έλεγε, ότι έτσι συνηθίζονταν στο Αγ. Όρος, λόγω του πανηγυρικού ύφους των κεκραγαρίων του Β' ήχου, έναντι αυτών του πλ. Β', με το δεδομένο μάλιστα, πως στα (ειρμολογικά) προσόμοια η κλίμακα που χρησιμοποιείται είναι αυτή του Β΄ ήχου".