Πέτρος Μανέας (1870-1950)

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#21

Καί νά φανταστεῖτε τί εἶχε γραφεῖ ἐδῶ δεικτικά γιά τό Ναό μας.
Καλά τά εἶχα γράψει ὅμως ἐγώ ἐδῶ.
Αὐτό τό Τῇ ὑπερμάχῳ σέ μινόρε ἀνέβηκε ἐδῶ (πρώτη ἐπισύναψη) καί τό εἶχα σχολιάσει ἐγώ (ὡς πρωτάκουστο γιά μένα), ἀλλά ἐπειδή ἡ παραθέσασα εἶχε ἀποκαλύψει τό ὄνομα τῆς ἐν λόγῳ μοναχῆς καί τή μονή, διεγράφησαν ὅλα..., ἡ δέ παραθέσασα ἄλλαξε καί αὐτή τό ὄνομά της ("πακέτο" μέ τή μοναχή) σέ poly.

ΥΓ. Ὑπ᾿ ὄψιν ὅτι ἐγώ πρόλαβα καί εἶχα ἀκούσματα προερχόμενα ἀπό τή Ζωοδόχο Πηγή Ἀκαδημίας καί ὅλο τό team τοῦ πατρός-Ἀγγέλου μέ προεξάρχοντα τόν Μανέα, πού συνέχισαν καί συνεχίζουν ὅσες ἀπέμειναν τήν παράδοσή του. Κάτι ξέρει ὁ Γιῶργος ἀπό Βύρωνα...


 

Γιώργος Μ.

Παλαιόν μέλος
#22
Κι εγώ ελπίζω ότι δεν ακούγεται πουθενά έτσι (με Αλληλούια). Επίσης νομίζω ότι δεν ψάλλεται έτσι πια σε ναούς. Διατηρώ μια επιφύλαξη για την Πλάκα (Αθηνών), όπου υπάρχει μεγάλη παράδοση εναρμόνισης (π.χ. στο ναό της Μεταμορφώσεως).
Αλλά ας μείνουμε στο μουσικό σκέλος. Εν προκειμένω σας ζήτησα να σκύψουμε λίγο στο μουσικό μας παρελθόν κι ευχαριστώ που ανταποκριθήκατε.

ΥΓ Σίγουρα το να είσαι "ευαίσθητος σε θέματα αλλοίωσης της παράδοσης" δε σημαίνει ότι είσαι τυφλός παραδοσιολάτρης, πόσο μάλλον όταν είσαι ώριμος άνθρωπος.

ΥΓ 2
Ερωτήσεις : Ο Παρθένιος Μετεωρίτης σε τί ήχο έχει μελοποιήσει το Τη υπερμάχω; Γιατί άραγε;
Τώρα μπορείς να προσθέσεις και τον Μανέα...
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#23
Διατηρώ μια επιφύλαξη για την Πλάκα (Αθηνών), όπου υπάρχει μεγάλη παράδοση εναρμόνισης (π.χ. στο ναό της Μεταμορφώσεως).
Καμμία νά μή διατηρεῖς. Ἐκεῖ ἀπλῶς ἔχουν κερκυραϊκή παράδοση ἀπό τόν ἀείμνηστο παπα-Μάριο. Καμμία σχέση.

Ἀλλά κι ἐγώ πού εἶπα ὅτι ἔχω ἀθηναϊκά ἀκούσματα, ποτέ αὐτό δέν τό εἶχα ἀκούσει, γι᾿ αὐτό καί τότε ἐξεπλάγην ἀπό τήν ἀνώνυμη μοναχή.


 

Γιώργος Μ.

Παλαιόν μέλος
#24
(πάτερ, στο προηγούμενο μήνυμα συμπέσαμε)

τα μεν περί της μοναχής δεν τα είχα παρακολουθήσει, όσο για τα αθηναϊκά ακούσματα έχετε δίκιο. Προσωπικά τιμώ παρα πολύ την κάθε τοπική μουσική παράδοση, για όποιο λόγο κι αν εγκαθιδρύθηκε, γι' αυτό και δεν με ξενίζει η Πλάκα (όπου όμως, το μόνο κακό, είναι ότι χρησιμοποιείται αρμόνιο, απ' ό, τι ξέρω, εννοώ στον συγκεκριμένο ναό), ούτε η Ζωοδόχος Πηγή (τότε, γιατί τώρα νομίζω ότι ψάλλουν μαθητές του Αγγελόπουλου), ούτε η ίδια η Κέρκυρα. Κι εγώ άκουσα την λειτουργία της πανηγύρεως του ναού σας: ύστερα από την πρώτη αναγνωριστική ακρόαση, κατάλαβα το ύφος και το αποδέχτηκα απόλυτα λειτουργώντας ως απλώς εκκλησιαζόμενος. Είναι βέβαια μεγάλο θέμα συζήτησης το αν πρέπει να συγχέουμε το λατρευτικό βίωμα με την ψαλτική παιδεία (το προτιμώ από το ψαλτικό γούστο) και δεν θα το ανοίξω εγώ εδώ.

Αν με ανεχτείτε, θα ανεβάσω και το Σήμερον κρεμάται, εν όψει των ημερών και μέχρι εκεί. Αν μη τι άλλο, κάποιος καλός φίλος είχε ζητήσει ακούσματα του Μανέα στην ενότητα αυτή.
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#25
Ίσως κάποιος που γνωρίζει τον κ. Κωνσταντίνο Λαγούρο πρωτοψάλτη Καναδά ο οποίος αναφέρεται σαν μαθητής του Μανέα να μπορεί να μάθει περισσότερα για αυτόν και να ρωτήσει για σχετικό αρχείο ηχογραφήσεων αν υπάρχει. Ευχαριστώ πολύ.
 
Last edited:

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
#26
Και πάλι περί δίσκων του Πέτρου Μανέα ο λόγος. Αυτή τη φορά σας ανεβάζω εικόνες από ετικέτες δίσκων που πουλήθηκαν από το e-bay και περιγράφονται αναλυτικά στα παρακάτω link.


Τώρα που ξέρουμε κάποια στοιχεία, μπορούμε να ψάξουμε στους κοντινούς αριθμούς δίσκων για άλλες ηχογραφήσεις του ισίου. Σημειωτέον πως από τα παραπάνω το μόνο που μας λείπει είναι το «Ο Θεός το κρίμα σου» που δεν μπορώ να φανταστώ τι είναι.
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#27
Και πάλι περί δίσκων του Πέτρου Μανέα ο λόγος. Αυτή τη φορά σας ανεβάζω εικόνες από ετικέτες δίσκων που πουλήθηκαν από το e-bay και περιγράφονται αναλυτικά στα παρακάτω link.


Τώρα που ξέρουμε κάποια στοιχεία, μπορούμε να ψάξουμε στους κοντινούς αριθμούς δίσκων για άλλες ηχογραφήσεις του ισίου. Σημειωτέον πως από τα παραπάνω το μόνο που μας λείπει είναι το «Ο Θεός το κρίμα σου» που δεν μπορώ να φανταστώ τι είναι.
Εύγε, Γιάννη.! ''Ο Θεός το κρίμα σου'' είναι πιθανότατα εκλογή ψαλμικών στίχων που ψαλλόταν σε βασιλικές τελετές. Μέλος σε πλ δ υπάρχει από όσο θυμούμαι στον 4ο τόμο του Μουσ. Πανδέκτη της Ζωής, αλλά και νωρίτερα στον Αγαθ. Κυριαζίδη στις Δύο Μέλισσες. Δεν έχω πρόσβαση αυτή τη στιγμή...
 
Last edited:

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
#28
Από εδώ αναδημοσιεύω τη γνωστή (στην ιστοσελίδα εκείνη) δισκογραφία του Πέτρου Μανέα.

Όλοι οι δίσκοι στον παραπάνω σύνδεσμο φέρουν χρονολογία 1911 και λέγεται πως ηχογραφήθηκαν στην Odeon Γερμανίας. Εντούτοις, οι γνωστές εξ αυτών ηχογραφήσεις δε μοιάζουν να πραγματοποιήθηκαν με τη μέθοδο του χωνιού που εφαρμοζόταν την εποχή εκείνη. Ακόμη, οι δίσκοι αυτοί δε μαρτυρούνται στην αναλυτική εργασία για τις ηχογραφήσεις Σμυρνιών καλλιτεχνών που δημοσίευσε ο Αριστομένης Καλυβιώτης στο βιβλίο του «ΣΜΥΡΝΗ - Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΖΩΗ 1900-1922». Αντιθέτως, οι δίσκοι που αναφέρονται εκεί, και ανέβασα το σχετικό απόσπασμα εδώ, δεν υπάρχουν στην παρακάτω λίστα ή έχουν διαφορετικούς αριθμούς μήτρας. Στοιχείο που συνηγορεί επίσης στο ότι οι παρακάτω δίσκοι είναι μεταγενέστεροι είναι και η αναφορά στα links του παραπάνω μηνύματός μου πως οι δίσκοι ηχογραφήθηκαν μεταξύ των ετών 1925-1930. Άλλο στοιχείο είναι πως κάποιες από τις παρακάτω ηχογραφήσεις είναι χρονολογημένες στο CD της FM Records με χρονολογίες 1929 και 1930, τις οποίες παραθέτω κι εδώ στα αντίστοιχα μέλη.

Επομένως, ως τώρα δύο λίστες δίσκων του Μανέα έχουμε, αυτή του μηνύματος 12 και την παρακάτω.

Τα μέλη που μας λείπουν από το forum και το εμπόριο είναι ολόκληρη η λίστα του μηνύματος 12, το «Επί σοι χαίρει Κεχαριστωμένη» του δίσκου GZA 6001 και οι δίσκοι GZA 6008, GZA 6009, GZXX 4802 και GZA 6005. Για τον τελευταίο αυτό αμφιβάλλω αν περιλαμβάνονται μόνο τα αναγραφόμενα, αφού και στους δίσκους GZA 6002 & GZA 6007 κάποια μέλη της α' πλευράς αναγράφονται στη δεύτερη, όμως οι γνωστές μας πηγές τα έχουν μαζί.

Από τα μέλη που ήδη έχουμε, το μόνο που δεν υπάρχει στην παρακάτω λίστα είναι το «Δεύτε λάβετε φως» που ανέβασα σε προηγούμενο μήνυμά μου. Ενδεχομένως, λοιπόν, να είναι άλλου ερμηνευτή. Πείτε μου και οι υπόλοιποι τι πιστεύεται σχετικά.

GZA 6001
1 ΕΝ ΙΟΡΔΑΝΗ - ΙΟΡΔΑΝΗ ΠΟΤΑΜΕ - ΟΣΟΙ ΕΙΣ ΧΡΙΣΤΟΝ
2 ΕΠΙ ΣΟΙ ΧΑΙΡΕΙ ΚΕΧΑΡΙΤΩΜΕΝΗ

GZA 6002 (1930)
1 ΙΔΟΥ Ο ΝΥΜΦΙΟΣ ΕΡΧΕΤΑΙ - ΤΟΝ ΝΥΜΦΩΝΑ ΣΟΥ ΒΛΕΠΩ
2 ΕΡΧΟΜΕΝΟΣ Ο ΚΥΡΙΟΣ

GZA 6003 (1930)
1 ΘΕΟΤΟΚΕ ΠΑΡΘΕΝΕ ( ΤΕ-ΡΙ-ΡΕΜ )
2 ΤΗ ΥΠΕΡΜΑΧΩ ΣΤΡΑΤΗΓΩ

GZA 6004
1 ΑΝΑΣΤΑΣΕΩΣ ΗΜΕΡΑ
2 ΣΗΜΕΡΟΝ ΚΡΕΜΑΤΑΙ (1930)

GZA 6005
1 Η ΓΕΝΝΗΣΙΣ ΣΟΥ ΧΡΙΣΤΕ
2 Η ΠΑΡΘΕΝΟΣ ΣΗΜΕΡΟΝ - ΕΠΕΣΚΕΨΑΤΟ ΗΜΑΣ

GZA 6006
1 ΔΕΥΤΕ ΕΙΔΟΜΕΝ ΠΙΣΤΟΙ - ΤΙ ΘΑΥΜΑΖΕΙΣ ΜΑΡΙΑΜ
2 ΧΡΙΣΤΟΣ ΓΕΝΝΑΤΑΙ - ΜΑΓΟΙ ΚΑΙ ΠΟΙΜΕΝΕΣ - ΝΕΗΓΕΝΕΣ ΜΑΓΩΝ

GZA 6007 (1929)
1 ΕΙΣ ΠΑΣΑΝ ΤΗΝ ΓΗΝ - ΤΟΝ ΟΥΡΑΝΟΦΑΝΤΟΡΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ
2 ΠΑΤΕΡΑ ΥΙΟΝ

GZA 6008
1 Ο ΘΕΟΣ ΤΟ ΚΡΙΜΑ ΣΟΥ ( ΨΑΛΜΟΣ ΤΟΥ ΔΑΒΙΔ ) 1ΟΝ ΜΕΡΟΣ
2 Ο ΘΕΟΣ ΤΟ ΚΡΙΜΑ ΣΟΥ ( ΨΑΛΜΟΣ ΤΟΥ ΔΑΒΙΔ ) 2ΟΝ ΜΕΡΟΣ

GZA 6009
1 ΔΟΞΟΛΟΓΙΑ Ι
2 ΔΟΞΟΛΟΓΙΑ ΙΙ

GZXX 4802
1 ΚΑΣΣΙΑΝΗ 1ΟΝ ΜΕΡΟΣ
2 ΚΑΣΣΙΑΝΗ 2ΟΝ ΜΕΡΟΣ
 
Last edited:

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#29
Νόμιζα ότι είχα ανεβάσει αυτά που είχα από παλιά, αλλά μόλις είδα ότι δεν το έκανα. Λοιπόν, το αρχείο MANEAS APO KASETA.zip περιέχει αρχεία από μια κασέτα που μου είχε δώσει ένας φίλος. Το MANEAS APO MP3 KASETAS.zip είναι από τα mp3 που αναφέρω παραπάνω. Επίσης, αν υπάρχει η άδεια από τους διαχειριστές, μπορώ να ανεβάσω και τα καθαρότερα όλων που είναι κομμάτια από την έκδοση της FM Records MUSIC OF THE GREEK ORTHODOX CHURCH 1924-1930. Αν ισχύει ότι δεν υπάρχουνε δικαιώματα για τις ηχογραφήσεις άνω των 50 χρόνων, δεν θα υπάρχει πρόβλημα. Κάποια κομμάτια θα τα δείτε διπλά. Άλλος ήχος και άλλη ταχύτητα αναπαραγωγής. Επίσης, έχει και ένα-δύο αρχεία με την πολυφωνική χορωδία του.
Δύο σύνδεσμοι για το CD αυτό. Ένας για αγορά και ένας για κατέβασμα (επί πληρωμή).
 

Panagiotis

Γενικός συντονιστής
#30
Εύγε, Γιάννη.! ''Ο Θεός το κρίμα σου'' είναι πιθανότατα εκλογή ψαλμικών στίχων που ψαλλόταν σε βασιλικές τελετές. Μέλος σε πλ δ υπάρχει από όσο θυμούμαι στον 4ο τόμο του Μουσ. Πανδέκτη της Ζωής, αλλά και νωρίτερα στον Αγαθ. Κυριαζίδη στις Δύο Μέλισσες. Δεν έχω πρόσβαση αυτή τη στιγμή...
Στη δοξολογία επί τοις ονομαστηρίοις του διαδόχου, όπως με είχε πληροφορήσει ο αείμνηστος πατέρας μου.
 

Panagiotis

Γενικός συντονιστής
#31
Στη δοξολογία επί τοις ονομαστηρίοις του διαδόχου, όπως με είχε πληροφορήσει ο αείμνηστος πατέρας μου.
O οποίος έλεγε για τον σπουδαίο ψάλτη της ενορίας αγ. Αικατερίνης Σμύρνης, δηλ. τον Μανέα (σύμφωνα με διηγήσεις της μητέρας του Σοφίας, ενορίτισσας του εν λόγω ναού) και για το ότι έκανε "καριέρα" στην Αθήνα.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
#32
Βάζοντας στο google το όνομα του Πέτρου Μανέα με παρέπεμψε συν τοις άλλοις στο βιβλίο "Η Φωνητική Ορθοφωνία" του Ονουφρίου Σώχου. Εκεί, στο τέλος του πονήματος, γράφει τα παρακάτω, συμπεριλαμβανομένης και της παραπομπής στο υποσέλιδο:

Θα αναφέρω ακόμη και κάτι άλλο από την προσωπική μου εμπειρία.

Τα πρώτα μου «μαθήματα» στα θεία νάματα της ανυπέρβλητης Βυζαντινής Μουσικής τα πήρα το 1945 και για τρία συνεχή χρόνια από τον αείμνηστο πρωταθλητή Πέτρο Μανέα* στην Αθήνα, όταν ήλθα από την Τήνο, στην Εκκλησία της Ζωοδόχου Πηγής στην οδό Ακαδημίας, όταν ήμουν 10 ετών. Με άφηνε να ψάλλω, όταν είχε το μικτό χορό (γυναίκες – άνδρες) στους Χαιρετισμούς, ενώ τις Κυριακές μου έλεγε μόνο να ακούω, χωρίς να ψάλλω. Τότε δεν υπήρχαν τα μικρόφωνα και η υπέροχη φωνή του ακούγονταν έξω στο δρόμο και στη μικρή πλατεία της Εκκλησίας, ο δε κόσμος που μαζεύονταν για να τον ακούσει ήταν το κάτι άλλο. Μου έλεγε πολλές φορές με τη χαρακτηριστική φωνή του: «Πουλάκι μου, πήγες στη Μελπομένη; Πήγες στην Καλλιόπη; Πήγες στη Μερόπη; Εγώ τον κοίταζα πάντα απορημένος, γιατί δεν… ήξερα αυτές τις «κυρίες». Πολύ αργότερα κατάλαβα πως μου ανέφερε ονόματα από τις εννέα Μούσες!!!

__________
*Και πάλι από το προσωπικό Αρχείο του Εθνομουσικού και Πρωτοψάλτη-Καθηγητή της Βυζαντινής Μουσικής κ. Θεοδώρου Θ. Βασιλείου, σας μεταφέρω στοιχεία της βιογραφίας του Πέτρου Μανέα.

«Ο Πέτρος Μανέας εγεννήθη εν Κωνσταντινουπόλει το έτος 1876 και απέθανε εν Αθήναις στο έτος 1950, διατελέσας α΄ Κανονάρχης εν τω Πατριαρχικώ Ναώ παρά Ιακώβου Ναυπλιώτη. Μεταβάς το 1920 εις Σμύρνην διωρίσθηκε Πρωτοψάλτης Ι.Ν.Αγίου Γεωργίου και Αγ. Αικατερίνης. Ήλθε το 1922 εις Ελλάδα και διετέλεσε Πρωτοψάλτης Αγ. Λουκά Πατησίων, το 1924 μετέβη εις Αίγυπτον και διωρίσθηκε Πρωτοψάλτης του Αγ. Κων/νου Καΐρου. Επιστρέψας το 1928 είς την Ελλάδα προσελήφθη πάλι στον Αγ. Λουκά και το 1930 διορίσθηκε στον Ι. Ναό Ζωοδόχου Πηγής Ακαδημίας μέχρι του θανάτου του. Απεβίωσε τον Ιούλιο 1950».

Να συμπληρώσω κι εγώ κάτι σημαντικό για το συνθετικό του έργο. Υπήρξε πολυγραφότατος και πολλά εψάλλοντο από τον ίδιο και το Βυζαντινό Χορό που είχε. Δυστυχώς ολίγα διεσώθησαν και πολλά διεσκορπίσθησαν. Αυτά τα αναφέρω με πάσαν ευθύνην, διότι τα έζησα ο ίδιος.
 
Last edited:

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
#33
Νόμιζα ότι είχα ανεβάσει αυτά που είχα από παλιά, αλλά μόλις είδα ότι δεν το έκανα. Λοιπόν, το αρχείο MANEAS APO KASETA.zip περιέχει αρχεία από μια κασέτα που μου είχε δώσει ένας φίλος. Το MANEAS APO MP3 KASETAS.zip είναι από τα mp3 που αναφέρω παραπάνω. Επίσης, αν υπάρχει η άδεια από τους διαχειριστές, μπορώ να ανεβάσω και τα καθαρότερα όλων που είναι κομμάτια από την έκδοση της FM Records MUSIC OF THE GREEK ORTHODOX CHURCH 1924-1930. Αν ισχύει ότι δεν υπάρχουνε δικαιώματα για τις ηχογραφήσεις άνω των 50 χρόνων, δεν θα υπάρχει πρόβλημα. Κάποια κομμάτια θα τα δείτε διπλά. Άλλος ήχος και άλλη ταχύτητα αναπαραγωγής. Επίσης, έχει και ένα-δύο αρχεία με την πολυφωνική χορωδία του.

View attachment 6316
View attachment 6315
Το δεύτερο από τα αρχεία του παραπάνω μηνύματος το ξανανεβάζω διότι πλέον μπορώ να κόβω mp3 εξασφαλίζοντας ότι δεν θα επανακωδικοποιηθεί ο ήχος, οπότε τα παρακάτω είναι στην ποιότητα του πρωτοτύπου. Ανεβάζω και άκοπη την ηχογράφηση διότι στην αρχή μιλάει ο συλλέκτης που μεταφέρει τους δίσκους. Αναφέρει και το όνομα του κ. Δροσινού που τον βοηθάει. Έπειτα βάζει τους δίσκους να παίξουν και τους γράφει εξωτερικά. Αξίζει να ταυτοποιήσουμε τον άνθρωπο και, αν κάποιος τον έχει θάρρος, αφού τον ευχαριστήσει εκ μέρους όλων μας, να εισηγηθεί ώστε να ξαναγίνει η ψηφιοποίηση με εσωτερική μεταφορά του σήματος διότι οι δίσκοι του είναι πεντακάθαροι, είναι οι καλύτερες σε ποιότητα ηχογραφήσεις του Μανέα που έχουμε μετά το CD. Τα μόνα ελαττώματα της ηχογράφησης είναι πως σε κάποια σημεία κόβονται απότομα ή αυξομειώνεται η ένταση εγγραφής, στοιχεία που οφείλονται στην εξωτερική μεταφορά...
 

Attachments

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
#34
Μέχρι στιγμής δύο βιογραφίες ανέβηκαν του Πέτρου Μανέα. Η πρώτη είναι από το βιβλίο του Παναγιώτη Αντωνέλλη «Η Βυζαντινή Εκκλησιαστική Μουσική» (1956) που ακούμε εδώ και διαβάζουμε εδώ (ανάρτηση του μέλους Drygi), ενώ σε παραπάνω μήνυμα αποδίδεται η ίδια βιογραφία και στον Θεόδωρο Βασιλείου, που προφανώς απλά τη μετέφερε στον Ονούφριο Σώχο. Η δεύτερη είναι από τον Τάκη Καλογερόπουλο στο βιβλίο του «Λεξικό της Ελληνικής μουσικής» (2001) και ανέβηκε εδώ. Τις παραθέτω και τις δύο παρακάτω για να δούμε ομοιότητες και διαφορές.

Παναγιώτη Αντωνέλλη «Η Βυζαντινή Εκκλησιαστική Μουσική» (1956):
Μανέας Πέτρος (1876-1950): Εγεννήθη εν Κων/πόλει, διατελέσας α' κανονάρχης εν τω Πατριαρχικώ Ναώ παρά Ιακώβω Ναυπλιώτη. Μεταβάς το 1920 εις Σμύρνην διωρίσθη Α' ψάλτης Αγ. Γεωργίου και Αγ. Αικατερίνης. Ελθών το 1922 εις Ελλάδα διετέλεσε Α' ψάλτης Αγ. Λουκά (Πατησίων)* μέχρι του 1924, οπότε μεταβάς εις Αίγυπτον διωρίσθη Α' ψάλτης του εν Καΐρω Αγ. Κων/νου. Επιστρέψας το 1928 εις Ελλάδα προσελήφθη Α' ψάλτης πάλιν του Αγ. Λουκά, το δε 1930 διωρίσθη Α' ψάλτης Ζωοδόχου Πηγής (Ακαδημίας)* όπου παρέμεινε μέχρι του θανάτου του. Ο καλλίφωνος και εγκρατής ούτος μουσικός απεβίωσε τον Ιούλιον του 1950.

*συμπληρώσεις του Θεοδώρου Βασιλείου

Τάκη Καλογερόπουλου «Λεξικό της Ελληνικής μουσικής» (2001):
Μανέας Πέτρος (Κων/πολις 1870 - Αθήνα 1950). Διακεκριμένος και εξαιρετικά καλλίφωνος πρωτοψάλτης-μουσ/δάσκαλος-μελοποιός από τη Σμύρνη (μαθητής των Γ. Βιολάκη και Μ. Μισαηλίδη, που του δίδαξαν το εκκλ. ύφος). Αρχικά έψαλλε σε διάφορους ναούς της Σμύρνης (Αγία Άννα Εφέσου: 1888, Άγιος Παντελεήμονας Γκιοζ-Τεπέ: 1889, Κοίμηση Θεοτόκου: 1903, Αγία Αικατερίνη: ώς το 1915 --με μια διακοπή το 1905, οπότε έψαλλε μετά από πρόσκληση του μητροπολίτη Ευγένιου στον Άγιο Μηνά Ηρακλείου--, Άγιο Δημήτριο: 1917-22). Το 1922 ήλθε στην Ελλάδα και αφού έψαλλε επί δίμηνο στον Άγιο Αχίλλειο της Λάρισας, εγκαταστάθηκε στην Αθήνα και υπηρέτησε στον Άγιο Λουκά Πατησίων ώς το 1924 και από το 1927 ώς το 1930 (στο ενδιάμεσο διάστημα έψαλλε στο Κάιρο). Το 1931 ανέλαβε πρωτοψάλτης στη Ζωοδόχο Πηγή (οδού Ακαδημίας), όπου «άφησε εποχή» με τους καλλωπιστικούς φθόγγους και τους "λαρυγγισμούς" του. Η φήμη του συγκρίθηκε με εκείνη του Κανακάκη (Μητρόπολις) και του Ταμπουρά (Αγία Τριάδα Πειραιώς). Επίσης μελοποίησε πολλά μαθήματα (όπως το "Τῇ Ὑπερμάχῳ" σε πλάγιο Α', που ψάλλεται ακόμα). Στους μαθητές του, οι: Ιωάννης Θωμαϊδης, Κων/νος Λαγούρος, Νικόλαος Πετράς, Γεώργιος Τρυψωνόπουλος, κ.ά. Ο γιος του Φίλιππος Μανέας ήταν κι αυτός ιεροψάλτης και μετείχε στον βυζ. Χορό του πατέρα του.
Οι δύο βιογραφίες συγκλίνουν χονδρικά από την ανάληψη του ψαλτηρίου του Αγ. Λουκά Πατησίων και εξής, με ελάχιστη απόκλιση στα έτη.

Χρονολογία γεννήσεως είναι το 1876 κατά τον Παναγιώτη Αντωνέλλη και το 1870 κατά τον Τάκη Καλογερόπουλο. Όπως και να 'χει, δε θα μπορούσε να είναι πρωτοκανόναρχος του Ναυπλιώτη όπως γράφει ο Π. Αντωνέλλης, καθώς ο Ναυπλιώτης το 1905 ανέλαβε Λαμπαδάριος και το 1911 Πρωτοψάλτης, οπότε ο Μανέας στην καλύτερη των περιπτώσεων ήταν γύρω στα '30 στα χρόνια που ο Ναυπλιώτης πρωτοανέλαβε κύριος ψάλτης.

Ακόμη, στα 1911 τον βρίσκουμε αποδεδειγμένα στη Σμύρνη να έχει διαμορφώσει κάποια φήμη ώστε να ηχογραφεί και δίσκους, οπότε η πληροφορία του Παναγιώτη Αντωνέλλη ότι το 1920 μετέβη στη Σμύρνη είναι μάλλον ανακριβής.

Ως εκ τούτου, μεταξύ των δύο βιογραφιών εμπιστεύομαι περισσότερο αυτή του Τάκη Καλογερόπουλου, που είναι και αρκετά λεπτομερέστερη, τουλάχιστον ως προς τη θητεία του στα αναλόγια.

Άραγε ο Βουδούρης να καταθέτει κάποια μαρτυρία; Παρακαλώ όσους φίλους καταλαβαίνουν τα γράμματά του να ψάξουν και να μας ενημερώσουν αν βρούνε κάτι. Το ίδιο και για όσους βρουν βιογραφικά στοιχεία του από άλλες πηγές που δεν ταυτίζονται με τα παραπάνω.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
#35
Το Δοξαστικό «Αναστάσεως ημέρα» που ηχογράφησε ο Πέτρος Μανέας στην Odeon Γερμανίας, στο δίσκο GZA 6004 (1930), ανέβηκε εδώ και στα δύο επιμέρους αρχεία σε διαφορετικές ποιότητες και πάλι εδώ, όμοιο με το δεύτερο zip του προηγούμενου μηνύματος. Το καλύτερο, κατά τη γνώμη μου, ποιοτικά, καθ' ότι το μη χείρον βέλτιστον, είναι αυτό του δευτέρου zip, που το ξανανέβασα και στο άλλο μήνυμα. Το κακό είναι ότι κόβεται στο «τη Αναστάσει». Το άλλο συνεχίζει μέχρι το «και ούτω βοήσωμεν», έχει όμως πολλά προβλήματα στην ποιότητα. Έτσι, κρατώντας το ένα αναλλοίωτο, προσέθεσα στο τέλος το ελλείπον τμήμα από το άλλο, αφού πρώτα του διόρθωσα το pitch και έφερα στα ίσα τις εντάσεις τους. Το ανεβάζω κι εδώ.
 

Attachments

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
#37
Βρήκα και άλλη μια μεταφορά του πολυφωνικού «Ιδού ο Νυμφίος έρχεται» του Πέτρου Μανέα. Προέρχεται από τη σελίδα αυτή και την επισυνάπτω, καθώς έχει διαφορετικό ήχο από το CD. Είναι μάλλον ανεπεξέργαστος αλλά πεντακάθαρος ο ήχος.
 

Attachments

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
#38
Ανεβάζω και τρίτη βιογραφία του Πέτρου Μανέα, πολύ ακριβέστερη των παραπάνω. Προέρχεται από το βιβλίο του Φιλίππου Οικονόμου «Εκκλησιαστική Βυζαντινή Μουσική και Ψαλμωδία», τ. β', 1994, σελ. 212-213. Στις παραπάνω συγκρίσεις έρχεται να επαληθεύσει τη βιογραφία που παραθέτει ο Τάκης Καλογερόπουλος.
 

Attachments

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
#39
Και πάλι από τη σελίδα αυτή τα δύο επισυναπτόμενα μέλη. Πρόκειται για το δίσκο Odeon GZA 6004.

Το συγκεκριμένο «Αναστάσεως ημέρα» της Odeon είναι η πρώτη πηγή που μας το δίνει πλήρες. Ακούγοντάς το θα καταλάβετε το λόγο που λογοκρίθηκε από τις άλλες δύο πηγές που μέχρι τώρα μας το έδιναν: στο «Χριστός Ανέστη» μπαίνει πολυφωνική χορωδία. Μπορείτε πλέον να σβήσετε την κοπτο-ραπτική μου στο μήνυμα αυτό από τα αρχεία σας διότι εδώ είναι πλήρες και με πολύ πιο σωστό ήχο παρά την έντονη αποθορυβοποίηση.

Το «Σήμερον κρεμάται» βρίσκεται σε καλύτερη ποιότητα στο CD της FM Records.
 

Attachments

Top