kermeniwts
Νέο μέλος
χαίρετε. κάποτε άκουσα ότι το βιβλίο του Αποστόλου πρέπει να βρίσκεται επάνω στην Αγία Τράπεζα και ο ιερέας να το δίνει στον ψάλτη ή τον αναγνώστη...τί λέτε;
Ἡ παράδοση τοῦ ἀποστόλου στὸν ἀναγνώστη καὶ ἡ παραλαβή του πάλι στὸ ἱερὸ ἀπὸ τὸν ἱερέα ἤ ἀρχιερέα εἶναι ἀδικαιολόγητος νεωτερισμός
(Ἰ. Φουντούλη Ἀπαντήσεις τ. 2 σ. 161 κ. ἑ.).
Γιατί δε μπορεί αυτή η συνεννόηση να γίνει το πρωί πριν την έναρξη του όρθρου;ειχα έναν ψάλτη, ο οποιος έκανε συνέχεια λάθη στο Προκείμενο και τον στιχο...του έδινα το χαρτί με την ακολουθία και δεν το δεχόταν...οπότε, για πρακτικούς λόγους, ο ιερέας δίνει και δείχνει συγχρόνως το αποστολικό ανάγνωσμα και το Προκείμενο. και αν δυσκολεύεται να γυρίσει τις σελίδες από το Προκείμενο στο ανάγνωσμα, του δίνουμε το φυλλάδιο, το βάζει μέσα στο βιβλίο του Αποστόλου και διαβάζει από το φυλλάδιο.
Δὲν λέμε τίποτε.χαίρετε. κάποτε άκουσα ότι το βιβλίο του Αποστόλου πρέπει να βρίσκεται επάνω στην Αγία Τράπεζα και ο ιερέας να το δίνει στον ψάλτη ή τον αναγνώστη...τί λέτε;
Υπάρχει ένα φυλλάδιο του καθ. Στάθη που εξηγεί αυτή την τάξη και έχει και μια σειρά αλληλουιαρια για μετά. Το χρησιμοποιούν αρκετοί ναοί και πρέπει να υπάρχει και στο ψαλτολογιο.
Εδώ, επ' ευκαιρία, θα ήθελα να καταθέσω λίγο ένα "παράπονο" για τη μη καθολική εφαρμογή της ψαλμώδησης του "Αλληλούϊα" μετά των στίχων προ του Ευαγγελίου σε συνδυασμό με τη θυμίαση του ιερέως. Θα μπορούσε η ποιμαίνουσα Εκκλησία με εγκυκλίους και αποφάσεις να πιέσει λίγο περισσότερο στην εφαρμογή αυτής της τελετουργίας η οποία αφ' ενός μέσω των στίχων δίνει τον χαρακτήρα της ημέρας και αφ' ετέρου προετοιμάζει με μία άλλη ιεροπρέπεια τους πιστούς για την ανάγνωση του Ευαγγελίου. Η "λύση" χάριν συντομίας να θυμιάζει ο ιερέας κατά την ανάγνωση του Αποστόλου νομίζω ότι δεν μπορεί να υποκαταστήσει αυτήν την όμορφη τελετουργία καθώς δεν φαίνεται το βασικό, ότι η θυμίαση είναι για το Ευαγγέλιο και άρα πρέπει να έπεται του Αποστόλου... Ξέρω... Ευσεβείς πόθοι...
Πολύ σωστά αὐτά, ἀλλά δέν εἶναι τό θέμα αὐτό ἐδῶ, ἄλλωστε τά ἔχουμε ἐπισημάσει ἀπό 15ετίας:Να πούμε ότι πρακτικές τύπου να θυμιάζει ο ιερέας ή να βγαίνει ο διάκος, όταν υπάρχει, με το Ευαγγέλιο για να κατευθυνθεί στον άμβωνα ή το δεσποτικό ως είθισται, νιώθω ότι απάδουν προς το παράγγελμα "Σοφία, πρόσχωμεν" που έχει δώσει προηγουμένως ο ιερέας για την ανάγνωση του Αποστόλου. Δεν είναι ψαλμωδία ο Απόστολος ώστε να συμβαίνουν άλλα πράγματα ταυτοχρόνως, γι' αυτό και ο Αναγνώστης ο κανονικά χειροθετημένος θεωρείται ανώτερος του Ιεροψάλτη... Κάπως έτσι είναι η δική μου ερμηνεία, ας με διορθώσει κάποιος αν κάνω λάθος...
Κανείς δέν κινεῖται τήν ὥρα τοῦ Ἀποστόλου!Ἐγώ σέ ὅσα ἔχω γράψει ἐδῶ καί ἀλλοῦ, τό μόνο πού θά συμπληρώσω εἶναι ὅτι αὐτό τό θέμα πρέπει νά καταστεῖ (ἐπαναστατικό) αἴτημα τῶν ψαλτῶν πρῶτα, οἱ ὁποῖοι παραθεωροῦνται/ὑποτιμῶνται/περιφρονοῦνται ἀπαγγέλλοντες τόν ΑΠΟΣΤΟΛΟ ἀπό κινήσεις θυμιάτος καί μεταφορᾶς τοῦ Εὐαγγελίου στό ἄμβωνα ἀπό παπᾶδες καί διάκους. Τούς πιστούς πού πρέπει νά εἶναι προσηλωμένοι στό ἀνάγνωσμα θά τούς ὑπολογίσει κανείς ;
Τι άλλο θα ακούσουμε.....Γιατί συνήθως επειγουν άλλα πράγματα εκείνη τη στιγμή. Να μπει καταρχάς ευλογητός και στο μεταξύ να οργανωθεί ο ίδιος ο Όρθρος... να βρει ο παπάς πρόσφορο, λιβάνι κλπ. Να βρει ο ψάλτης τα "εν τω εσπερινω απολυτίκια" την ώρα που διαβάζει τον εξαψαλμο κλπ.
Αστε που συχνά αμφότεροι δεν είναι σε θέση να συζητήσουν γιατί η φωνή ακόμα δεν βγαίνει. Βασικά ούτε για να φτάσουν στην εκκλησία δεν είχαν δυνάμεις και συγκεντρώνουν τις εναπομείνασες για να σταθούν στα πόδια τους και να ξεκινήσουν.
Ο Απόστολος λοιπόν θα βρεθεί λίγο πριν την ώρα του, ψάλλοντας παράλληλα κάτι άλλο. Το ότι το προκείμενο δεν είναι πάντα αυτό που γράφει ακριβώς πάνω θα γίνει αντιληπτό αρκετά χρόνια μετά. Με έτοιμες ακολουθίες μάλλον δεν θα γίνει ποτέ.
δεν εφαρμόζεται κάτι διαφορετικό...θυμαμαι τον ιερέα του χωριου μου πριν 40-50 χρόνια που έδινε αυτός τον Απόστολο στον ψάλτη...Όταν εφαρμόζεται αυτό το τελετουργικό έχει σημασία αν ο Απόστολος θα βρίσκεται στην Αγία Τράπεζα;