[Ερώτηση] Ονομασία εκκλησιαστικής μουσικής

kikikons

Νέο μέλος
#1
Νομίζω ότι την σήμερον ημέρα , μετά από τόσα που έχουν ειπωθεί περί "Βυζαντίου", τουλάχιστον εμείς οι ψάλτες , δεν πρέπει να ονομάζουμε την μουσική μας "βυζαντινή". Όπως λέει ο π.Ιωάννης Ρωμανίδης (βλ. βιογραφικό http://tiny.cc/lx7fz) την ονομασία "βυζαντινή αυτοκρατορία" την ευφηύραν οι Φράγκοι για να μας αποκόψουν από το ΡΩΜΑΪΚΟ-ΡΩΜΑΙΪΚΟ παρελθόν μας. Ως γνωστόν, οι Φράγκοι από την εποχή του Καρλομάγνου, οπότε κατέκτησαν την Ρώμη, ήθελαν να λέγονται αυτοί Ρωμαιο-φράγκοι και εμάς άρχισαν να μας αποκαλούν Γραικούς-Greeks και όχι Ρωμαίους-Ρωμιούς, όπως και είμαστε .Οι ίδιοι οι Φράγκοι ευφηύραν και την φάλτσα συγκερασμένη κλίμακα την οποία επίσης θέλησαν διαχρονικά να επιβάλουν αντί της φυσικής (που χρησιμοποιούμε ακόμα και σήμερα εμείς σε πείσμα του φραγκικού πολιτισμικού επεκτατισμού και φασισμού).Είναι κρίμα να χρησιμοποιούμε την ονομασία που μας χρεώνουν οι "εχθροί" του πολιτισμού μας. Θα πρότεινα ,λοιπόν, αν θέλετε να χρησιμοποιούμε τις λέξεις "ημετέρα", "εκκλησιαστική" ή "ρωμαίϊκη".
Ευχαριστώ
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#2
Νομίζω ότι την σήμερον ημέρα , μετά από τόσα που έχουν ειπωθεί περί "Βυζαντίου", τουλάχιστον εμείς οι ψάλτες , δεν πρέπει να ονομάζουμε την μουσική μας "βυζαντινή". Όπως λέει ο π.Ιωάννης Ρωμανίδης (βλ. βιογραφικό http://tiny.cc/lx7fz) την ονομασία "βυζαντινή αυτοκρατορία" την ευφηύραν οι Φράγκοι για να μας αποκόψουν από το ΡΩΜΑΪΚΟ-ΡΩΜΑΙΪΚΟ παρελθόν μας. Ως γνωστόν, οι Φράγκοι από την εποχή του Καρλομάγνου, οπότε κατέκτησαν την Ρώμη, ήθελαν να λέγονται αυτοί Ρωμαιο-φράγκοι και εμάς άρχισαν να μας αποκαλούν Γραικούς-Greeks και όχι Ρωμαίους-Ρωμιούς, όπως και είμαστε .Οι ίδιοι οι Φράγκοι ευφηύραν και την φάλτσα συγκερασμένη κλίμακα την οποία επίσης θέλησαν διαχρονικά να επιβάλουν αντί της φυσικής (που χρησιμοποιούμε ακόμα και σήμερα εμείς σε πείσμα του φραγκικού πολιτισμικού επεκτατισμού και φασισμού).Είναι κρίμα να χρησιμοποιούμε την ονομασία που μας χρεώνουν οι "εχθροί" του πολιτισμού μας. Θα πρότεινα ,λοιπόν, αν θέλετε να χρησιμοποιούμε τις λέξεις "ημετέρα", "εκκλησιαστική" ή "ρωμαίϊκη".
Ευχαριστώ
Ο όρος Ψαλτική Τέχνη δε σας καλύπτει?
πάντως στο θέμα της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας [και κατ' επέκτασιν Βυζαντινής Μουσικής (κοσμική μουσική δεν είχαν; έψαλλαν μόνο; )] συμφωνώ με τον συλλογισμό σας.

(καλώς ορίσατε!)
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#4
Νομίζω ότι την σήμερον ημέρα , μετά από τόσα που έχουν ειπωθεί περί "Βυζαντίου", τουλάχιστον εμείς οι ψάλτες , δεν πρέπει να ονομάζουμε την μουσική μας "βυζαντινή". Όπως λέει ο π.Ιωάννης Ρωμανίδης (βλ. βιογραφικό http://tiny.cc/lx7fz) την ονομασία "βυζαντινή αυτοκρατορία" την ευφηύραν οι Φράγκοι για να μας αποκόψουν από το ΡΩΜΑΪΚΟ-ΡΩΜΑΙΪΚΟ παρελθόν μας. Ως γνωστόν, οι Φράγκοι από την εποχή του Καρλομάγνου, οπότε κατέκτησαν την Ρώμη, ήθελαν να λέγονται αυτοί Ρωμαιο-φράγκοι και εμάς άρχισαν να μας αποκαλούν Γραικούς-Greeks και όχι Ρωμαίους-Ρωμιούς, όπως και είμαστε .Οι ίδιοι οι Φράγκοι ευφηύραν και την φάλτσα συγκερασμένη κλίμακα την οποία επίσης θέλησαν διαχρονικά να επιβάλουν αντί της φυσικής (που χρησιμοποιούμε ακόμα και σήμερα εμείς σε πείσμα του φραγκικού πολιτισμικού επεκτατισμού και φασισμού).Είναι κρίμα να χρησιμοποιούμε την ονομασία που μας χρεώνουν οι "εχθροί" του πολιτισμού μας. Θα πρότεινα ,λοιπόν, αν θέλετε να χρησιμοποιούμε τις λέξεις "ημετέρα", "εκκλησιαστική" ή "ρωμαίϊκη".
Ευχαριστώ
Συνάδελφε,
Ἡ ΘΕΩΡΙΑ τοῦ π. Ρωμανίδη εἶναι γνωστή ἀλλὰ σὲ πάρα πολλὰ σημεία χρήζει τεκμηρίωσης καὶ ἀπὸ ἀρχαιολογικῆς καὶ ἀπὸ ἱστορικῆς πλευρᾶς.
Μπορεῖ νὰ μᾶς ἀρέσουν καὶ βολεύουν αὐτὰ ποὺ γράφει ἀλλὰ χρειάζεται πολλὴ προσοχὴ καὶ καθαρὸ μυαλὸ στὸ διάβασμά τους.
 
E

emakris

Guest
#5
Όντως, στο θέμα που αναφέρει ο κ. Τσακίρογλου έγινε μια πολύ ωραία συζήτηση, η οποία κάποια στιγμή εξετράπη (κατά τα ειωθότα) και αναγκάστηκα να αποχωρήσω. Εν συνεχεία όμως επενέβη σωτήρια ο κ. Διαχειριστής (στον οποίο εύχομαι ολόκαρδα καλή ανάρρωση!), μετά από αυτό υπήρξαν και κάποιες ωραίες τοποθετήσεις από προηγουμένως "εκτραπέντα" μέλη και αποφάσισα να επανέλθω. Σε εκείνη τη συζήτηση είχα κάνει και κάποια σχόλια περί "συγκερασμού" κλπ., τα οποία δεν θα ήθελα τώρα να επαναλάβω. Ο ενδιαφερόμενος ας τα διαβάσει εκεί.
Η αλήθεια είναι, βέβαια, ότι συζητήσαμε το περιεχόμενο του όρου "βυζαντινή μουσική" και όχι την καταλληλότητα του ίδιου του όρου. Πάνω σε αυτό θα επισημάνω καταρχήν ότι ο όρος δεν επεβλήθη στον ελληνικό χώρο από τους ξένους (μολονότι και εκείνοι τον αποδέχονται), αλλά από Έλληνες λογίους περί τα τέλη του 19ου ή τις αρχές του 20ού αιώνος, ως αντίδραση προς τη μόδα της τετραφωνίας. Ήθελαν με αυτό τον τρόπο να τονίσουν την αρχαία καταγωγή της παραδοσιακής εκκλησιαστικής μουσικής, σε αντιδιαστολή προς τη νεοεισαχθείσα ευρωπαϊκή. Μέχρι τότε δεν υπήρχε τέτοιο ζήτημα, αφού ο όρος "εκκλησιαστική μουσική" αρκούσε, μη υπαρχούσης ουσιαστικά άλλης εκκλησιαστικής μουσικής για το μεγαλύτερο κομμάτι της ελληνόφωνης Ορθοδοξίας. Τελικά ο όρος επεκράτησε μέχρι σήμερα.
Σε αυτό το σημείο θα τονίσω κάτι που έχω πει και άλλες φορές: Παλαιότερα πίστευα, όπως κάποιοι ερευνητές πιστεύουν ακόμα, ότι μετά την Άλωση ξεκινάει κάτι καινούργιο, μία "νεοελληνική", ας πούμε, εκκλησιαστική μουσική. Τώρα πια έχω συνειδητοποιήσει ότι, παρά τις αλλαγές που υπήρξαν (και είναι βαθιές, αντίθετα με ό,τι διακήρυττε ο Ψάχος και άλλοι λόγιοι, αλλά έγιναν με ομαλό τρόπο), η παράδοση δεν διακόπηκε ποτέ. Το ποτάμι τρέχει, αλλά είναι το ίδιο ποτάμι, με τις ίδιες πηγές. Συνεπώς χρειαζόμαστε έναν όρο που να υποδηλώνει ακριβώς αυτή τη διαχρονική πορεία.
Ο μόνος κατάλληλος είναι ο όρος "Βυζαντινή Μουσική", παράλληλα με το "Ψαλτική Τέχνη". Όπως εξήγησα και σε εκείνο το θέμα, κάθε ένας περιγράφει απλώς μια διαφορετική οπτική γωνία, καλύπτοντας ένα ελαφρώς διαφορετικό πεδίο αυτής της τέχνης. Ανάλογα με το τι θέλουμε να πούμε, χρησιμοποιούμε τον έναν ή τον άλλο. Άλλοι προτεινόμενοι όροι είναι ανεπαρκείς. Το "εκκλησιαστική μουσική" π.χ. μπορεί να υποδηλώνει ο,τιδήποτε, ακόμα και τον Σακελλαρίδη ή τον Πολυκράτη. Το "ρωμαΐικη" (ή "ημετέρα" κ.τ.ό.) περιλαμβάνει και το δημοτικό τραγούδι, το ρεμπέτικο, το νεώτερο λαϊκό τραγούδι, πιθανόν δε και άλλα είδη. Ποιος μπορεί να ισχυριστεί, π.χ., ότι το "Τραγούδι της ξενιτιάς" του Θεοδωράκη δεν είναι 150% ρωμαΐικη μουσική; Μήπως επειδή είναι... συγκερασμένο; (Ας απαλλαγούμε επιτέλους από αυτά τα ψευδοϊδεολογήματα). Δεν είναι όμως βυζαντινή μουσική ή ψαλτική.
Και μη μου πείτε να αρχίσουμε να χρησιμοποιούμε περιφραστικούς όρους, όπως "ημετέρα εκκλησιαστική μουσική" κλπ., γιατί δεν θα έχουμε τελειωμό. Οι όροι υπάρχουν και είναι μια χαρά. Και είναι και διεθνώς κατανοητοί και καθιερωμένοι. Ας μη στραφούμε σε έναν μουσικό αυτισμό, βλέποντας παντού "εχθρούς" της παράδοσης. "Εχθροί" της παράδοσης είμαστε εμείς οι ίδιοι, όταν εξευτελίζουμε με τις επιλογές μας είτε την ψαλτική, είτε τη λαϊκή μουσική παράδοση. Και το κάνουμε πολύ συχνά, δυστυχώς.
 
#7
Κατά την γνώμη μου η πραγματική ονομασία δεν είναι Βυζαντινή Μουσική αλλά " Ελληνική Παραδοσιακή Μουσική " Σε άλλη φάση θα το τεκμηριώσω , λανθασμένα έχει επικρατήσει " Βυζαντινή Μουσική "
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
#8
Οι ίδιοι οι Φράγκοι ευφηύραν και την φάλτσα συγκερασμένη κλίμακα την οποία επίσης θέλησαν διαχρονικά να επιβάλουν αντί της φυσικής (που χρησιμοποιούμε ακόμα και σήμερα εμείς σε πείσμα του φραγκικού πολιτισμικού επεκτατισμού και φασισμού).
Όχι, δεν χρησιμοποιούμε σήμερα τη "φυσική" κλίμακα ως βασική στη μουσική μας. Με την ονομασία "φυσική" κλίμακα έχει επικρατήσει να δηλώνεται η κλίμακα που πρότεινε ο Zarlino τον 16ο αι., με διαστήματα τετραχόρδου όχι τα γνωστά 12-12-6 της σημερινής δυτικής μουσικής (τόνος-τόνος-ημιτόνιο) αλλά 12-11-7. Η μετάβαση δηλ. είναι κάπως πιο μαλακή, γι' αυτό και μερικοί αποκαλούν το γένος αυτό ως το μαλακό διάτονο της ευρωπαϊκής μουσικής. Τα διαστήματα δεν είναι δυτική ανακάλυψη, τα πρωτοσυναντάμε ως λόγους (9/8 - 10/9 - 16/15 αντίστοιχα) το 1ο μ.Χ. αι. στο Δίδυμο τον Αλεξανδρέα, γι' αυτό λέγονται και "διδυμικά", και λίγο αργότερα στον Πτολεμαίο, εξ ου και "πτολεμαϊκά", λόγω των πτολεμαϊκών ή επιμορίων λόγων που χρησιμοποιούνται. Περισσότερα έχω γράψει εδώ.

Τα βυζαντινά διαστήματα όμως που όλοι γνωρίζουμε δεν είναι αυτά, αλλά τα 12-10-8. Αν και έγιναν κατά καιρούς δεκτοί από κάποιους οι λόγοι της φυσικής κλίμακας, προκειμένου να δηλώσουν τη βασική διατονική κλίμακα της μουσικής μας (έχω αναφέρει σχετικά εδώ), εν τέλει δεν επικράτησαν, αφού τους ίδιους λόγους χρησιμοποιούσε και η δυτική μουσική κι αυτό "δεν έλεγε". Ο Χρύσανθος ήδη είναι ο πρώτος που διαφοροποιεί τα βυζαντινά διαστήματα από αυτά της φυσικής κλίμακας, κάνοντας και σύγκριση και επισημαίνοντας τις διαφορές στο κεφάλαιο του Μεγάλου Θεωρητικού "περί της εν φθόγγοις διαφοράς", αν θυμάμαι καλά. Αργότερα έκανε το ίδιο και η Επιτροπή, ενώ στον 20ο αι. επεσήμανε τη διαφορά και ο Καράς. Δυστυχώς όμως, όπως εξηγώ αναλυτικά εδώ (κοιτάξτε το 2ο μήνυμα), ο Ψάχος στις αρχές του αιώνα έκανε το λάθος να παραλληλίσει τους λόγους της φυσικής κλίμακας με τα βυζαντινά διαστήματα, δίνοντας αναλογίες που δεν είναι σωστές (αναφέρει λ.χ. ότι ο επιέννατος λόγος 10/9 δίνει 10 τμήματα, ενώ δίνει 11 -10 δίνει ο επιδέκατος 11/10-), με το παράδοξο αποτέλεσμα να αντιγράψουν το λάθος του πλείστα όσα θεωρητικά του 20 αι. (κοιτάξτε στο κείμενο που παρέπεμψα) και να γράφεται μέχρι σήμερα ότι οι λόγοι της φυσικής κλίμακας δίνουν το βυζαντινό τετράχορδο 12-10-8, όπερ εστί μέγα σφάλμα. Κι αυτό τη στιγμή που η διαφορά έχει επισημανθεί πολλάκις, όπως είπαμε! Το γιατί δεν διαβάζουν τη θεωρία της Επιτροπής, να δουν ποια κλίμακα χρησιμοποιείται στη μουσική μας, αλλά επιμένουν στη "φυσική" κλίμακα της παλαιάς δυτικής μουσικής, δεν το γνωρίζω. Ίσως επειδή η κλίμακα αυτή γίνεται δεκτή από την επιστήμη της ακουστικής, δεν ξέρω τι άλλο να υποθέσω.
Είναι κρίμα να χρησιμοποιούμε την ονομασία που μας χρεώνουν οι "εχθροί" του πολιτισμού μας. Θα πρότεινα ,λοιπόν, αν θέλετε να χρησιμοποιούμε τις λέξεις "ημετέρα", "εκκλησιαστική" ή "ρωμαίϊκη
Το "ημετέρα" το λέμε μεν εδώ μέσα, αναφερόμενοι στη μουσική που ψέλνουμε εμείς, οι ψάλτες ("η μουσική μας" λέμε), αλλά, εφόσον δεν αναφερόμαστε σε αμιγώς βυζαντινο-μουσικό κοινό, αλλά γενικώς σε Έλληνες, μπορεί να δηλώνει και άλλα είδη ελληνικής μουσικής. Από την άλλη, "εκκλησιαστική" μουσική είναι και η ρωσική, "ελληνική εκκλησιαστική" είναι και του Σακελλαρίδη, ενώ "ρωμαίικη" μπορεί να είναι και μη εκκλησιαστική, όπως και η "ελληνική παραδοσιακή", που παραπέμπει περισσότερο στη δημοτική μουσική με χρήση παραδοσιακών οργάνων. Άρα το "βυζαντινή", από τη στιγμή μάλιστα που έχει συνδεθεί στη συνείδηση του κόσμου με τα όσα ψάλουμε, το βρίσκω κι εγώ μια χαρά! Η ένσταση είναι ότι βυζαντινή δεν είναι μόνο η εκκλησιαστική. Δεκτό, αλλά αυτό λύνεται με την υιοθέτηση του όρου "κοσμική βυζαντινή μουσική", που χρησιμοποιείται κι αυτός. Δεν νομίζω επομένως ότι θα πρέπει να τεθεί θέμα ονομασίας και συμφωνώ κι εγώ με την ωραία τοποθέτηση του κ. Μακρή.
 
Last edited:

Αηδόνης

Παλαιό Μέλος
#9
Νίκος Θεοτοκάτος:
"Η ένσταση είναι ότι βυζαντινή δεν είναι μόνο η εκκλησιαστική."

Το θέμα λύνεται ως εξής:
Εκκλησιαστική Βυζαντινή Μουσική.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#10
Ο όρος Ψαλτική Τέχνη δε σας καλύπτει?
πάντως στο θέμα της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας [και κατ' επέκτασιν Βυζαντινής Μουσικής (κοσμική μουσική δεν είχαν; έψαλλαν μόνο; )] συμφωνώ με τον συλλογισμό σας.
(καλώς ορίσατε!)
Για να επανέλθω (και επειδή υπάρχει κίνδυνος να παρεξηγηθούν τα όσα γράφω).
Συμφωνώ με τον προβληματισμό (δεν έχω ξεκάθαρη άποψη) του νέου μέλους σχετικά με τον όρο Βυζαντινός ή Βυζαντινή κλπ.γενικά κι όχι μόνο για την Ψαλτική Τέχνη.
Αν δεχθούμε τον όρο Βυζαντινός- Βυζαντινή γενικά (για την περίοδο εκείνη) πάλι (προσωπικά) δεν με καλύπτει ο όρος για την Εκκλησιαστική Μουσική.
Προφανώς υπάρχει και κοσμική μουσική του Βυζαντίου (ή της Ανατολικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας).
Αλλά και το σημερινό ρεπερτόριο είναι της "Βυζαντινής" εποχής;...
Σε κάθε περίπτωση δε θα τα "χαλάσουμε" για τους όρους.
Έχουμε μια ροπή οι ψάλτες να τσακωνόμαστε...
Θα έχει ενδιαφέρον πάντως να βρούμε (τώρα δεν έχω χρόνο να ασχοληθώ προσωπικά) τους όρους που χρησιμοποιούνται για την μουσική της λατρείας μας τόσο παλαιά όσο και τα νεώτερα χρόνια. (Μπορούμε να φτιάξουμε δηλαδή και κατάλογο... )
 
Last edited:

ixadin

Ηχάδιν
#11
Συνάδελφε,
Ἡ ΘΕΩΡΙΑ τοῦ π. Ρωμανίδη εἶναι γνωστή ἀλλὰ σὲ πάρα πολλὰ σημεία χρήζει τεκμηρίωσης καὶ ἀπὸ ἀρχαιολογικῆς καὶ ἀπὸ ἱστορικῆς πλευρᾶς.
Μπορεῖ νὰ μᾶς ἀρέσουν καὶ βολεύουν αὐτὰ ποὺ γράφει ἀλλὰ χρειάζεται πολλὴ προσοχὴ καὶ καθαρὸ μυαλὸ στὸ διάβασμά τους.
Για λέγε, για λέγε:p
 

kikikons

Νέο μέλος
#12
Δεν θα ήθελα να επεκταθώ περισσότερο σχετικά με το ποια είναι η φυσική κλίμακα , γιατί είναι και εκτός θέματος. Ήθελα απλώς να δείξω την παράλληλη επίθεση που γίνεται διαχρονικά και στο τεχνικό μέρος (επιβολή συγκερασμένων διαστημάτων) και στο θεωρητικό μέρος (παραποίηση ονόματος με τον όρο "βυζάντιο") από την ίδια πηγή (Φράγκοι). Όπως ,λοιπόν, κάποια στιγμή ξυπνήσαμε στο τεχνικό μέρος και περιορίσαμε την διάδοση της συγκερασμένης κλίμακας, έτσι σκέφτομαι: Μήπως ήρθε η στιγμή να ξυπνήσουμε και να μην χρησιμοποιούμε ξενόφερτους όρους για ντόπια προϊόντα;
Όσο για το ποιός εφηύρε τον όρο "Βυζαντινή Αυτοκρατορία" μπορείτε να αντλήσετε στοιχεία στο παρακάτω link: http://www.enromiosini.gr/9A37EC2A.el.aspx
Υ.Γ. Επειδή η μετονομασία μας σε Βυζαντινούς οφείλεται εν πολλοίς στο μίσος που έθρεφαν για την Ορθοδοξία μας οι παπικοί, αξίζει τον κόπο να αναιρέσουμε στην πράξη αυτήν την ψευτιά τους!
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#13
Για λέγε, για λέγε:p

Εἶσαι σίγουρος; Ἤδη ἔχω χαρακτηρισθεῖ οἰκουμενιστής, ψυχοπαθής, ψυχικὰ διαταραγμένος, ζῶο, ρουβίτσα τοῦ Συμεωνίδη, κουραστικὸς τοῦ forum καὶ ἄλλα πολλὰ ποὺ μοῦ διαφεύγουν :cool:

Ἄν πῶ καὶ γιὰ τὴ θεωρία τῆς Ρωμανίας μᾶλλον πάω γιὰ κόλαση ἄναυλος, Highway to Hell, man :rolleyes:.
 

ixadin

Ηχάδιν
#14

Εἶσαι σίγουρος; Ἤδη ἔχω χαρακτηρισθεῖ οἰκουμενιστής, ψυχοπαθής, ψυχικὰ διαταραγμένος, ζῶο, ρουβίτσα τοῦ Συμεωνίδη, κουραστικὸς τοῦ forum καὶ ἄλλα πολλὰ ποὺ μοῦ διαφεύγουν :cool:

Ἄν πῶ καὶ γιὰ τὴ θεωρία τῆς Ρωμανίας μᾶλλον πάω γιὰ κόλαση ἄναυλος, Highway to Hell, man :rolleyes:.


Γιατί εγώ πάω πίσω;:rolleyes:

Πέρα από το αστείο, ήδη έχει ξεκινήσει μια σχετική θεολογική συζήτηση για τις βιβλικές υπόβαθρο και τις αναλύσεις που προτείνει, (βλέπε πρόσφατο άρθρο του καθ. Βασιλειάδη για τον Αυγουστίνο ως ερμηνευτή του Παύλου
 
Last edited:
E

emakris

Guest
#15
Έχω την εντύπωση ότι κάνουμε παράλληλους μονολόγους. Αναλύουμε ορισμένα πράγματα (στην προκειμένη περίπτωση εγώ και ο κ. Θεοτοκάτος) και, αντί να γίνουν κάποια ουσιαστικά σχόλια επί των γραφομένων, κάποιοι φίλοι επανέρχονται σαν να μην έχει ειπωθεί τίποτε. Έτσι όμως δεν γίνεται δουλειά.
Εν πάση περιπτώσει, όσοι μας διαβάζουν ας βγάλουν τα συμπεράσματά τους.
 

Shota

Παλαιό Μέλος
#16
Νομίζω ότι την σήμερον ημέρα , μετά από τόσα που έχουν ειπωθεί περί "Βυζαντίου", τουλάχιστον εμείς οι ψάλτες , δεν πρέπει να ονομάζουμε την μουσική μας "βυζαντινή". Όπως λέει ο π.Ιωάννης Ρωμανίδης (βλ. βιογραφικό http://tiny.cc/lx7fz) την ονομασία "βυζαντινή αυτοκρατορία" την ευφηύραν οι Φράγκοι για να μας αποκόψουν από το ΡΩΜΑΪΚΟ-ΡΩΜΑΙΪΚΟ παρελθόν μας. Ως γνωστόν, οι Φράγκοι από την εποχή του Καρλομάγνου, οπότε κατέκτησαν την Ρώμη, ήθελαν να λέγονται αυτοί Ρωμαιο-φράγκοι και εμάς άρχισαν να μας αποκαλούν Γραικούς-Greeks και όχι Ρωμαίους-Ρωμιούς, όπως και είμαστε .Οι ίδιοι οι Φράγκοι ευφηύραν και την φάλτσα συγκερασμένη κλίμακα την οποία επίσης θέλησαν διαχρονικά να επιβάλουν αντί της φυσικής (που χρησιμοποιούμε ακόμα και σήμερα εμείς σε πείσμα του φραγκικού πολιτισμικού επεκτατισμού και φασισμού).Είναι κρίμα να χρησιμοποιούμε την ονομασία που μας χρεώνουν οι "εχθροί" του πολιτισμού μας. Θα πρότεινα ,λοιπόν, αν θέλετε να χρησιμοποιούμε τις λέξεις "ημετέρα", "εκκλησιαστική" ή "ρωμαίϊκη".
Ευχαριστώ
Έλεος, φίλε.

Αν και είναι εκτος θεματολογίας του φόρουμ, παραθέτω ένα μικρό απόσπασμα από ένα γνωστό λεξικό.
 

Attachments

#17
Έλεος, φίλε.

Αν και είναι εκτός θεματολογίας του φόρουμ, παραθέτω ένα μικρό απόσπασμα από ένα γνωστό λεξικό.
Γνωστή θέση δυτικόπληκτων διαφωτιστών τύπου Κοραή.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#19
Έχω την εντύπωση ότι κάνουμε παράλληλους μονολόγους. Αναλύουμε ορισμένα πράγματα (στην προκειμένη περίπτωση εγώ και ο κ. Θεοτοκάτος) και, αντί να γίνουν κάποια ουσιαστικά σχόλια επί των γραφομένων, κάποιοι φίλοι επανέρχονται σαν να μην έχει ειπωθεί τίποτε. Έτσι όμως δεν γίνεται δουλειά.
Εν πάση περιπτώσει, όσοι μας διαβάζουν ας βγάλουν τα συμπεράσματά τους.
Ὑπάρχουν καὶ ΠΜ.
 
Top