Οκτάηχο «Θεοτόκε Παρθένε» Πέτρου Μπερεκέτη

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#1
Υπάρχουν μαρτυρίες, ότι το μέλος αυτό δεν αποτελεί όχι μόνο παρθενογένεση, αλλά ότι δεν είναι καν του Μπερεκέτη (κατά μία έννοια τουλάχιστον). Στα λίγα βιογραφικά που αναφέρει ο Φίλιππος Οικονόμου για τον Δαμιανό Βατοπαδινό (17ος-18ος αιώνας) λέει και για κάποιο οκτάηχο "Άξιον εστίν" δίχορο μετά κρατημάτων, το οποίο μιμήθηκε ο Πέτρος ο Μπερεκέτης για το "Θεοτόκε Παρθένε". Υπάρχει κάπου η σύνθεση αυτή του Δαμιανού; Εξηγήθηκε στη νέα γραφή; Έχω ακούσει μεταξύ άλλων, ότι δεν μιλάμε απλώς για μίμηση, αλλά για αλλαγή μόνο των φράσεων του κειμένου πάνω στην αυτούσια μουσική του Δαμιανού. Εάν κάποιος έχει το κείμενο (και δει στη νέα γραφή, εάν έγινε μεταγραφή) θα ήταν ευδόκιμο να γίνει κάποια σύγκριση. Για όσους είναι γνώστες της παλαιάς, εννοείται το αυτό ;).
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#2
Υπάρχουν μαρτυρίες, ότι το μέλος αυτό δεν αποτελεί όχι μόνο παρθενογένεση, αλλά ότι δεν είναι καν του Μπερεκέτη (κατά μία έννοια τουλάχιστον). Στα λίγα βιογραφικά που αναφέρει ο Φίλιππος Οικονόμου για τον Δαμιανό Βατοπαδινό (17ος-18ος αιώνας) λέει και για κάποιο οκτάηχο "Άξιον εστίν" δίχορο μετά κρατημάτων, το οποίο μιμήθηκε ο Πέτρος ο Μπερεκέτης για το "Θεοτόκε Παρθένε".
Μιμήθηκε ως προς την οκτάηχη μελοποίηση.
Υπάρχει κάπου η σύνθεση αυτή του Δαμιανού; Εξηγήθηκε στη νέα γραφή;
Ναι έχει εξηγηθεί. Υπάρχει στην Πανδέκτη. (κοίτα την επισύναψη)
Έχω ακούσει μεταξύ άλλων, ότι δεν μιλάμε απλώς για μίμηση, αλλά για αλλαγή μόνο των φράσεων του κειμένου πάνω στην αυτούσια μουσική του Δαμιανού. Εάν κάποιος έχει το κείμενο (και δει στη νέα γραφή, εάν έγινε μεταγραφή) θα ήταν ευδόκιμο να γίνει κάποια σύγκριση. Για όσους είναι γνώστες της παλαιάς, εννοείται το αυτό ;).
Όχι δεν ισχύει! Κοίτα κι από μόνος σου.

Τον Δαμιανό μάλλον εκ παραδρομής η Πανδέκτη τον αναφέρει ως Δαμασκηνό, αλλά πρόκειται για τον Δαμιανό τον Βατοπαιδινό "και διδάσκαλο των πολιτών μουσικών". Ο χαρακτηρισμός του κομματιού ως "Τιμιωτέρες κατ' ήχον", όπως μπορεί ο καθένας να δει δεν ισχύει.
 

Attachments

antonios

Αετόπουλος Αντώνιος
#3
Υπάρχουν μαρτυρίες, ότι το μέλος αυτό δεν αποτελεί όχι μόνο παρθενογένεση, αλλά ότι δεν είναι καν του Μπερεκέτη (κατά μία έννοια τουλάχιστον). Στα λίγα βιογραφικά που αναφέρει ο Φίλιππος Οικονόμου για τον Δαμιανό Βατοπαδινό (17ος-18ος αιώνας) λέει και για κάποιο οκτάηχο "Άξιον εστίν" δίχορο μετά κρατημάτων, το οποίο μιμήθηκε ο Πέτρος ο Μπερεκέτης για το "Θεοτόκε Παρθένε". Υπάρχει κάπου η σύνθεση αυτή του Δαμιανού; Εξηγήθηκε στη νέα γραφή; Έχω ακούσει μεταξύ άλλων, ότι δεν μιλάμε απλώς για μίμηση, αλλά για αλλαγή μόνο των φράσεων του κειμένου πάνω στην αυτούσια μουσική του Δαμιανού. Εάν κάποιος έχει το κείμενο (και δει στη νέα γραφή, εάν έγινε μεταγραφή) θα ήταν ευδόκιμο να γίνει κάποια σύγκριση. Για όσους είναι γνώστες της παλαιάς, εννοείται το αυτό ;).
Και του Κωνσταντίνου του εξ Αγχιάλου... (βλέπε σειρά Χατζηγιακουμή)
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
#4
Υπάρχουν μαρτυρίες, ότι το μέλος αυτό δεν αποτελεί όχι μόνο παρθενογένεση, αλλά ότι δεν είναι καν του Μπερεκέτη (κατά μία έννοια τουλάχιστον). Στα λίγα βιογραφικά που αναφέρει ο Φίλιππος Οικονόμου για τον Δαμιανό Βατοπαδινό (17ος-18ος αιώνας) λέει και για κάποιο οκτάηχο "Άξιον εστίν" δίχορο μετά κρατημάτων, το οποίο μιμήθηκε ο Πέτρος ο Μπερεκέτης για το "Θεοτόκε Παρθένε". Υπάρχει κάπου η σύνθεση αυτή του Δαμιανού; Εξηγήθηκε στη νέα γραφή; Έχω ακούσει μεταξύ άλλων, ότι δεν μιλάμε απλώς για μίμηση, αλλά για αλλαγή μόνο των φράσεων του κειμένου πάνω στην αυτούσια μουσική του Δαμιανού. Εάν κάποιος έχει το κείμενο (και δει στη νέα γραφή, εάν έγινε μεταγραφή) θα ήταν ευδόκιμο να γίνει κάποια σύγκριση. Για όσους είναι γνώστες της παλαιάς, εννοείται το αυτό ;).
Χρίστο η τιμιωτέρα του Δαμιανού υπάρχει ηχογραφημένη στα CD του Χατζηγιακουμη...όπως και η του Κωνσταντίνου Αγχιάλου...όπως σου είπε και ο Βασίλης δεν ισχύει η άποψη που ανέφερες....
Και χρόνια μας πολλά(κι ας μην γνωριζόμαστε)...:)
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#5
Χρίστο η τιμιωτέρα του Δαμιανού υπάρχει ηχογραφημένη στα CD του Χατζηγιακουμη...όπως και η του Κωνσταντίνου Αγχιάλου...όπως σου είπε και ο Βασίλης δεν ισχύει η άποψη που ανέφερες....
Και χρόνια μας πολλά(κι ας μην γνωριζόμαστε)...:)
Χρόνια μας πολλά σύνωμε και σ'ολο τον κόσμο.

Στο θέμα μας όμως. Όντως οι δύο συνθέσεις δεν έχουν απολύτως καμμία σχέση. Τι να πεις παιδί μου ψυθυριστές...

ΥΓ. Πολλές ηχογραφήσεις στο θέμα: Ανάλυση οκταήχου «Θεοτόκε Παρθένε» Πέτρου Μπερεκέτου και στη σελίδα του Διαχειριστή.
 
Last edited by a moderator:

Grazia

Νέο μέλος
#6
Γεια σας. Το πρώτο μου μήνυμα είναι αυτό εδώ.

( Συστήνομαι:
Φοιτήτρια τμήματος μουσικών σπουδών -έχουμε και μαθήματα βυζαντινής μουσικής. Μέχρι πρότινος, εγώ παντελώς άσχετη. Αρχίζω και μελετώ, για το μάθημά μου. Άσχετη τελείως, δεν ήξερα απολύτως μα απολύτως τίποτα περί ψαλτικής. Δε φανταζόμουν πως θα με ενδιέφερε βυζαντινή μουσική, δε το φανταζόμουν ποτέ με τίποτα.
Μελετούσα τώρα αυτή τη στιγμή, και μπήκα youtube και google για να δω στίχους "τιμιωτέρα". Βρέθηκα εδώ σε αυτό το νήμα, το οποίο είναι σχετικό με αυτό που διάβαζα (βλ παράγραφο με μπλε γραμματοσειρά παρακάτω). Ψαλτολόγιο το ήξερα από πριν. Γράφτηκα μέλος στο φόρουμ για να δω τα pdf με το "Θεοτόκε Παρθένε" του Μπερεκέτη, και το αντίστοιχο του Δαμιανού Βατοπαιδινού. )

Ευχαριστώ πάρα πολύ Ψαλτολόγιο και μέλη Ψαλτολογίου.


Του Κωνσταντίνου Εξ' Αγχιάλου (γύρω στο 1600) το σπουδαιότερο έργο είναι η μελοποίηση της οκτάηχης και δίχορης τιμιωτέρας ("η πάνυ έντεχνος και δύσκολος"). Αυτό το έργο το ακολούθησαν πολλοί αργότερα -δανείζονται στοιχεία (Δαμιανός Βατοπαιδινός, Πέτρος Μπερεκέτης -Θεοτόκε Παρθένε).


[Σημ. συντ.] Το υπόλοιπο μήνυμα μετακινήθηκε εδώ.
 
Last edited by a moderator:

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#7
Έχουμε το «Θεοτόκε Παρθένε» του Μπερεκέτη δακτυλογραφημένο μήπως και χωρισμένο ώστε κάθε ήχος να μπορεί να αποσπαστεί (σελίδες) αυτόνομα μαζί με το κράτημά του; Αν όχι, μπορεί κανείς να το φτιάξει; Ευχαριστώ πολύ.
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#8
Έχουμε το «Θεοτόκε Παρθένε» του Μπερεκέτη δακτυλογραφημένο μήπως και χωρισμένο ώστε κάθε ήχος να μπορεί να αποσπαστεί (σελίδες) αυτόνομα μαζί με το κράτημά του; Αν όχι, μπορεί κανείς να το φτιάξει; Ευχαριστώ πολύ.
Υπενθυμίζω το αίτημα για όποιον θέλει και μπορεί. Ευχαριστώ.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#9
Για να μην κάνουμε πολλοί τον κόπο ταυτόχρονα, το αναλαμβάνω εγώ.
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#10
Και για να μην ζητάω μόνο, προσθέτω το ίδιο μέλος από το Μουσικό Θησαυρό. Αλλά θα ήταν χρήσιμο να το έχουμε και δακτυλογραφημένο/σελιδοποιημένο (Ευχαριστώ Χρήστο).
 

Attachments

EIRYK EMNOSHELE

Qu'est-ce que je ferais sans toi?
#11
Έχουμε το «Θεοτόκε Παρθένε» του Μπερεκέτη δακτυλογραφημένο μήπως και χωρισμένο ώστε κάθε ήχος να μπορεί να αποσπαστεί (σελίδες) αυτόνομα μαζί με το κράτημά του; Αν όχι, μπορεί κανείς να το φτιάξει; Ευχαριστώ πολύ.
Στο Αναστασιματάριο του Εσπερινού που έχει εκδώσει ο κύριος Παναγιώτης Παππάς και περιέχει τα κλασσικά γνωστά μαθήματα υπάρχει και το Θεοτόκε Παρθένε συνολικά δέκα σελίδες με το κράτημα του κάθε ήχου και χωρισμένο και με τις έλξεις του και άλλους βοηθητικούς χαρακτήρες. Το βιβλίο το είχα αγοράσει πριν καιρό από το βιβλιοπωλείο το Αποστολικής Διακονίας Της Εκκλησίας της Ελλάδος στην Αθήνα.
 

Attachments

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#12
Η δακτυλογράφηση έγινε με την λογική του δισέλιδου. Μόνη εξαίρεση ο πλάγιος του Δ΄, ο οποίος μαζί με την κατάληξη της σύνθεσης ξεπέρασαν το όριο αυτό. Ως πηγή χρησιμοποιήθηκε η Μουσική Συλλογή του Γ. Πρωγάκη σε διασταύρωση με την Μουσική Πανδέκτη, μεταξύ των οποίων παρατηρούνται κάποιες ορθογραφικοερμηνευτικές διαφορές.

Εάν υπάρχουν αβλεψίες ή σφάλματα, παρακαλώ ενημερώστε με είτε δημόσια είτε με προσωπικό μήνυμα. Θα αφήσω να περάσουν κάποιες μέρες προτού προβώ σε διορθώσεις, ώστε να μαζέψω τις πιθανές παρατηρήσεις και η επεξεργασία να γίνει άπαξ και δια παντώς. Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων.

Υ.Γ. Δημήτρη, περί των κατά καιρούς προσωπικών σου αιτημάτων, τα έχουμε ξαναπεί. Εσύ μας δίνεις το σπίτι που μένουμε. Ε, αμαρτία δεν θα ήταν να μην πλένουμε και μεις κανένα πιάτο
πότε πότε;
 

Attachments

Last edited by a moderator:
#14
.
Υπάρχουν εκτελεσεις διαφορων πρωτοψαλτων σε ηλεκτρονικη μορφη;



Μιμήθηκε ως προς την οκτάηχη μελοποίησηΝαι έχει εξηγηθεί. Υπάρχει στην Πανδέκτη. (κοίτα την επισύναψη)
Όχι δεν ισχύει! Κοίτα κι από μόνος σου.

Τον Δαμιανό μάλλον εκ παραδρομής η Πανδέκτη τον αναφέρει ως Δαμασκηνό, αλλά πρόκειται για τον Δαμιανό τον Βατοπαιδινό "και διδάσκαλο των πολιτών μουσικών". Ο χαρακτηρισμός του κομματιού ως "Τιμιωτέρες κατ' ήχον", όπως μπορεί ο καθένας να δει δεν ισχύει.
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
#15


Ἡ ἰδιόχειρη ἐξήγηση τοῦ Χουρμουζίου στὸ χειρόγραφο Μετοχίου Παναγίου Τάφου (ΜΠΤ) 712. Ὁ δεύτερος πόδας «Χαῖρε κεχαριτωμένη» εἶναι χρωματικὸς β' ἦχος ἐκ τοῦ Βου, ὅπως καὶ στὸ Ταμεῖον Ἀνθολογίας Χουρμουζίου 1824 σ. 130. Ἰσοκρατήματα δικά μου.
 

Attachments

Last edited:

lagoudakis

Μιχαήλ Γ. Λαγουδάκης
#16


Ἡ ἰδιόχειρη ἐξήγηση τοῦ Χουρμουζίου στὸ χειρόγραφο Μετοχίου Παναγίου Τάφου (ΜΠΤ) 712. Ὁ δεύτερος πόδας «Χαῖρε κεχαριτωμένη» εἶναι χρωματικὸς β' ἦχος ἐκ τοῦ Βου, ὅπως καὶ στὸ Ταμεῖον Ἀνθολογίας Χουρμουζίου 1824 σ. 130. Ἰσοκρατήματα δικά μου.
Το αυτόν και εις Portable Document Format! Ευχαριστούμε Μανώλη!
 

Attachments

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
#17


Στὴν πρώτη σελίδα ἔκανα μιὰ διορθωτικὴ πρόταση στὴν 4η γραμμὴ τοῦ κειμένου καὶ ἄλλαξα κάποια ἰσοκρατήματα (κόκκινα) καθὼς πρόσεξα ἕνα ὀλίγον μετὰ τὴν μαρτυρία τῆς 7ης γραμμῆς.
 

lagoudakis

Μιχαήλ Γ. Λαγουδάκης
#18
Και σε κάπως βελτιωμένη εμφάνιση ...

Είναι ενδιαφέρον πάντως ότι το χειρόγραφο του Χουρμουζίου διαφέρει (στη γραφή) από αυτό που υπάρχει στα τυπωμένα βιβλία, ακόμη κι από αυτό που βρίσκεται στο Ταμείον Ανθολογίας του ίδιου του Χουρμουζίου!
 

Attachments

Top