ΟΜ.ΣΙ.Ε

Nikolaos Giannoukakis

Παλαιό Μέλος
#1
Αγαπητοί φίλοι,

Διαβάζοντας τις σκέψεις του νέου προέδρου της Ομοσπονδίας (http://www.omsie.gr/) και παρακολουθόντας τις εξελίξεις γύρω απο την ΒΜ όχι μόνο ως λατρευτική έκφραση, αλλα και εθνικού παράγοντα, προσφέρω τις δικές μου σκέψεις έστω απο την μακρινή για πολλούς Αμερική.

1) Η προβολή της εκκλησιαστικής μουσικής των Ρωμαιοκαθολικών, τον Διαματυρουμένων, των Εβραίων, των Ινδών και των Μουσουλμάνων έχει φθάσει ένα ζηλευτό επίπεδο στο εξωτερικό ενώ η ΒΜ ακόμα αγνοήται.

2) Τα κέντρα που προοθούν ιδιαιτέρως την μουσική των Λατίνων (Γρηγοριανό Άσμα) μάχονται έντονα ό,τι έχει σχέση με την ΒΜ ως μουσική των Χριστιανών.

3) Οι φίλοι μας εξ ανατολής (Τουρκία κυρίως) προωθούν έναν νέο-Οθωμανισμό εκμετταλεύοντας την Οθωμανική Μουσική, εις βάρος της πηγής της μουσικής αυτής, με πολύ οργανωμένο τρόπο.

4) Παράγοντες έδρων μουσικής στο εξωτερικό παραποιούν στοιχεία της ΒΜ και προβάλλουν δυτικότροπες παραλλαγές της ΒΜ ως εκκλησιαστική μουσική του Βυζαντίου (μάλιστα και μουσική του Κουκουζέλη!).

5) Ιδιοτικές πρωτοβουλίες στην Ελλάδα απο χορωδίες, μουσικολόγους, ακόμα και γνωστούς Πρωτοψάλτες, έχουν νοθεύσει ο,τι έχει σχέση με την προφορική παράδοση (τουλάχιστον των τελευταίων 60 με 70 ετών) της ΒΜ με αποτέλεσμα να κυκλοφορούν θεωρητικά, ηχητικά, ψηφειακά κ.α. τα οποία να θέτουν σε αμφισβήτηση ΤΙ ΗΤΑΝ και ΤΙ ΕΙΝΑΙ η ΒΜ.

Οι σκέψεις του διακεκριμένου γιατρού και ονομαστού Πρωτοψάλτου κ. Ναούμ, με προβλημάτισαν με το τί θα λέγουν οι μελετητές, οι μουσικοί, οι λαογράφοι, ακόμα και οι ψάλτες (εφ όσον δεν έχουν αντικατασταθεί απο mp3 εν ώρα της ακολουθείας.....) 100 και πλέον χρόνια απο τώρα. Φανταστείτε την σύγχηση που θα επικρατεί τότε διότι δεν φρόντισε η γενιά μας να ομαλοποιήσει, να ξεκαθαρίσει και να προβάλει επι ασάλευτης και τεκμηριωμένης βάσης την ΒΜ στο ΚΟΙΝΟ όχι σαν μουσειακό έκθεμα αλλά σαν πολιτιστικό παράγοντα και θα πρόσθετα και μέρος της ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ.

Γνωρίζω τις επιφυλάξεις, τις καχυποψίες και τα αρνητικά σχόλια για την ΟΜ.ΣΙ.Ε του παρελθόντος. Πιστεύω όμως πως αξίζει να ΣΥΜΠΑΡΑΣΤΑΘΕΙΤΕ ΟΛΟΙ οι φίλοι μουσικοί, μουσικολόγοι, καθηγητές, ιεροψάλτες στο νέο προεδρείο και έτσι, δια μέσου αυτού του παράγοντα να προβληματισθείτε κοινώς και να ομαλοποιήσετε και, ακόμα να λύσετε τουλάχιστον τα θέματα πάνω στα οποία συμφωνείτε όλοι.

Η επίσημη εκκλησία θα έρθει και θα επισφραγίσει την κοινή απόφαση, αλλά η αρχή και τ αποτελέσματα εξαρτώνται απο σας (και μάς στο εξωτερικό που μοιραζόμασται μερικά απο τα προβλήματά σας) δια μέσου μιάς κοινής οργάνωσης η οποία αυτή τη στιγμή λέγεται ΟΜ.ΣΙ.Ε.

ΝΓ
 

kxkaragounis

Παλαιό Μέλος
#2
Αγαπητοί συνάδελφοι,

στα πλαίσια του νέου αυτού τόπου που παραχωρήθηκε από το Ψαλτολόγιο στην ΟΜΣΙΕ, και ξεκινώντας την ενημέρωση των φίλων συναδέλφων για τη δράση του νέου Δ.Σ., σημειώνουμε εδώ τη σύσταση του Συμβουλίου μας.

Πρόεδρος, Ναούμ Γεώργιος (Αθήνα)
Αντιπρόεδρος Α, Μπλάνας Πέτρος (Βόλος)
Αντιπρόεδρος Β, Ερσωτέλος Θεολόγος (Αθήνα)
Αντιπρόεδρος Γ, Τζινευράκης Χαράλαμπος (Θεσσαλονίκη)
Γεν. Γραμματεύς, Καραγκούνης Κων/νος (Βόλος)
Ταμίας, Πατρας Πέτρος (Αθήνα)
ΈΦορος, Ναούμ Κυριάκος (Χαλκίδα)
Μέλη, Γιαλούρης Ιωάννης (Αθήνα), Μακρυγιάννης Γεώργιος (Πάτρα), Τσίτσικας Γεώργιος (Άρτα), Παπαδάκης Κων/νος (Ηράκλειο)

Στην ιστοσελίδα της ΟΜ.Σ.Ι.Ε. (http://www.omsie.gr/index.html) μπορείτε να δείτε ένα σημαντικό κείμενο του Προέδρου μας με τις προσωπικές του απόψεις για τη θέση της Ψαλτικής Τέχνης σήμερα και τις προοπτικές της στο μέλλον.
Εδώ, προς το παρόν, κοινοποιώ το έγγραφο με τις προτάσεις που υπέβαλε το Δ.Σ. στον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών κατά την πρώτη μας επίσκεψή μας στην Μακαριότητά του.

Φιλικά
ΚΧΚ


View attachment Page0003.jpg

View attachment Page0004.jpg

View attachment Page0005.jpg

View attachment Page0006.jpg

View attachment Page0007.jpg
 

Greekψαλτης

Ψαλῶ τῶ Θεῶ μου, ἕως ὑπάρχω.
#3
Αγαπητοί φίλοι,

Διαβάζοντας τις σκέψεις του νέου προέδρου της Ομοσπονδίας
Τα γραφομενα του προεδρου κ. Ναουμ δεν αποτελουν προσωπικες του σκεψεις, μακαρι να ηταν ετσι. Ειναι η περιγραφη μιας δυσαρεστης πραγματικοτητας την οποια ενω εν μερει ολοι γνωριζουμε, προσωπικα προβληματιστηκα ακομη περισσοτερο με αυτα που διαβασα.
 

Nikolaos Giannoukakis

Παλαιό Μέλος
#4
Ενδιαφέρουσα θα είναι η θέση του νέου ΟΜ.ΣΙ.Ε στην απόφαση της Ιεράς Συνόδου (κάτωθι). Θα πειθαρχήσουν τα μέλη της ΟΜ.ΣΙ.Ε στις γνωματεύσεις της Ιεράς Συνόδου (διότι η μουσική έκφραση της Ορθόδοξης λατρείας είναι πέραν του καλλιτεχνικού και επιστημονικού και ΚΑΝΟΝΙΚΟ ΘΕΜΑ) ;

Οι μουσικολόγοι ερευνιτές μπορούν να προβάλλουν όποιες θεωρίες για επιστημονική αξιολόγηση και κριτική, αλλά οι επ αναλογίου ιεροψάλτες έχουν υποχρέωση ΠΕΙΘΑΡΧΙΑΣ στις συνοδικες γνωματεύσεις και αποφάσεις. Μάλλον....

Αναμένουμε (οι ψάλτες του εξωτερικού της "παλαιάς" [sic] ψαλτικής) την σαφή θέση της ΟΜ.ΣΙ.Ε, τόσο την γνωμάτευση του νέου ΔΣ, όσο και κοινό έγγραφο της ολομέλειας στο πλαίσιο της ως κάτω γνωμάτευσης.

ΝΓ

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
Η ΙΕΡΑ ΣΥΝΟΔΟΣ
ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
ΙΩΑΝΝΟΥ ΓΕΝΝΑΔΙΟΥ 14 (115 21)
ΠΡΩΤ. 63
ΑΡΙΘΜ. ΑΘΗΝΗΣΙ ΤΗ 9η Ιανουαρίου 2004
ΔΙΕΚΠ. 27

Προς
Τον Άξιότιμον
κ. Χρήστον Χατζηνικολάου.
Πρόεδρον της Ομοσπονδίας Συλλόγων Ιεροψαλτών Ελλάδος
και του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ιεροψαλτών
«Ρωμανός ο Μελωδός και Ιωάννης ο Δαμασκηνός».

Ενταύθα.
Αξιότιμε,
Εκ Συνοδικής Αποφάσεως ληφθείσης εν τη Συνεδρία της Διαρ¬κούς Ιεράς Συνόδου της 5ης μηνός Φεβρουαρίου π.ε. και εις απάντησιν της υπ' αριθμ. 91/5.9.2001 υμετέρας επιστολής περί του λεγομένου «μουσικολογικού ζητήματος», γνωρίζομεν υμίν δτι η Διαρκής Ιερά Σύνοδος εν τη ρηθείση Αυτής Συνεδρία ενέκρινε την υπ' αριθμ. 2/13.1.2003 εισήγησιν της Συνοδικής Επιτροπής Εκκλησιαστικής Τέχνης και Μουσικής, συνωδά τη οποία εμμένομεν εις την Απόφασιν του Οικουμενικού Πατρι¬αρχείου και εις την μεθοδολογίαν των τριών Διδασκάλων, ήτοι του Μη¬τροπολίτου Μαδύτων Χρύσανθου, του Γρηγορίου Πρωτοψάλτου και του Χουρμουζίου Χαρτοφύλακας, καθ' όσον δεν υπάρχουν λόγοι αλλα¬γής των παραδεδομένων εις την Βυζαντινήν Εκκλησιαστικήν Τέχνην και Μουσικήν.
Εντολή της Ιεράς Συνόδου


Ο Αρχιγραμματεύς

Αρχιμ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΣΚΛΗΦΑΣ

(Σφραγίς – Υπογραφή)

Κοινοποίησις:
Συνοδικήν Επιτροπήν
Εκκλησιαστικής Τέχνης και Μουσικής.
Παρ? ημίν.
 

Βεροιεύς

Παλαιό Μέλος
#5
Μπλά μπλά μπλά μπλά μπλά...
Συγνώμη αλλά τόσα χρόνια λόγια,λόγια λόγια.Ανακοινώσεις επι ανακοινώσεων,εγκύκλιοι επι εγκυκλίων και δεν παλεύεται πλέον.Ουσία 0(μηδεν).
 

kxkaragounis

Παλαιό Μέλος
#6
Καλή η προσπάθεια... όσων επιτυγχάνουν να αποσπούν αποφάσεις της Ιεράς Συνόδου, θυμίζω όμως απλά ότι το σύστημα των Τριών Διδασκάλων έχει αναθεωρηθεί πολλάκις, κυρίως από την Επιτροπή του 1881 και όλες τις μεταγενέστερες.

Αυτό ακολουθούμε όλοι.
Τούτο το ξεχνάμε;
Συνειδητά ή ασυνείδητα;

ΚΧΚ
 

Greekψαλτης

Ψαλῶ τῶ Θεῶ μου, ἕως ὑπάρχω.
#7
Επισυναπτω ενα σχετικο λινκ οπου φαινονται συνοπτικα ποιες διαδικασιες ακολουθηθηκαν καθως και οι εισηγησεις των μετεχοντων στην επιτροπη περι του μουσικολογικου ζητηματος που εγινε εντονοτερο απο το 2000 και μετα. http://www.ecclesia.gr/greek/holysynod/commitees/art/art_mysic.htm
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
#8
Καλή η προσπάθεια... όσων επιτυγχάνουν να αποσπούν αποφάσεις της Ιεράς Συνόδου, θυμίζω όμως απλά ότι το σύστημα των Τριών Διδασκάλων έχει αναθεωρηθεί πολλάκις, κυρίως από την Επιτροπή του 1881 και όλες τις μεταγενέστερες.

Αυτό ακολουθούμε όλοι.
Τούτο το ξεχνάμε;
Συνειδητά ή ασυνείδητα;

ΚΧΚ
Εάν είναι δυνατόν, θα επιθυμούσα μία διευκρίνηση επ' αυτού: αναφέρεστε στο αναλυτικό σύστημα γραφής ή στη θεωρία; Εάν αναφέρεστε στο δεύτερο, συμφωνώ εν μέρει: σημεία της θεωρία που έπρεπε να διορθωθούν διορθώθηκαν με την Επιτροπή του 1881 (όπως η άστοχη 68άρα κλίμακα), δεν έχω υπόψη μου όμως καμία "μεταγενέστερη" Επιτροπή. Εάν αναφέρεστε στο σύστημα γραφής όμως, αυτό, ως γνωστόν, παρέμεινε το ίδιο από τους Τρεις Διδασκάλους έως την Επιτροπή και τις μέρες μας και νομίζω ότι σ' αυτό βασικά αναφέρεται η συνοδική απόφαση, οπότε, προσωπικά, μια χαρά τη βλέπω, αφού είναι σαφές ότι απορρίπτει την εισαγωγή περαιτέρω σημαδιών στη μουσική γραφή, όπως αυτών του Σίμωνα Καρά.

Επίσης: θεωρείτε ότι η απόφαση αυτή της Ι. Συνόδου ήταν προϊόν κάποιας προσπάθειας μεθόδευσής της από το τότε προεδρείο της ΟΜΣΙΕ (το οποίο δεν είναι αόριστο φυσικά, αλλά έχει συγκεκριμένα ονόματα); Γιατί αν αμφισβητήσουμε το κύρος μιας συνοδικής απόφασης, μετά από μακροχρόνιες συζητήσεις και εισηγήσεις τόσων πολλών και διαφόρων αξιόλογων ψαλτών και θεωρητικών (όπως του κ. Στάθη, του κ. Αγγελόπουλου, του κ. Ταλιαδώρου, του Μητροπολίτου Πατρών κ. Νικοδήμου κ. ά.), τότε είναι δύσκολος ο περαιτέρω διάλογος, αφού δεν μπορούμε να βρούμε ένα αρχικό τουλάχιστον σημείο επαφής...
 

kxkaragounis

Παλαιό Μέλος
#9
Αγαπητέ GREEKΨΑΛΤΗΣ
Ευχαριστώ πολύ για τον τόπο που μας έστειλες. Θα πρέπει να το διαβάσουμε όλοι. Θα ήταν καλό, βέβαια, να έχουμε και την εισήγηση του καθηγητού Γρ. Στάθη για να βγάλουμε καλύτερα συμπεράσματα. Ο κ. Νεραντζής με καλύπτει με τις θέσεις του.

Αγαπητέ κε Θεοτοκάτο,
θα θέσω μερικά ερωτήματα και τα απευθύνω προς όλους τους συναδέλφους:

- Η χρήση της Κορώνας του Υφέν του Κόμματος ως σημείου αναπνοής (παρότι υπήρχε ο Σταυρός), τα οποία υπήρξαν δάνεια από την Ευρωπαϊκή Μουσική, αλλοίωσαν την έκφραση και το ύφος της Ψαλτικής ή το υποβοήθησαν;

- Το ύφος της Ψαλτικής κινδυνεύει από τα σύμβολα ή από την εκτέλεση;

- Τα μινοράκια, οι καντάδες, οι τρίφωνες και τετράφωνες λειτουργίες, γάμοι και κηδείες δεν το χαλάνε;

- Γιατί δε μας ενδιαφέρεουν αυτά;

- Επειδή, ίσως, όλοι οι "θεματοφύλακες της παραδόσεως" τα κονομάμε καλά κατ΄ αυτόν τον τρόπο;

- Οι αμανέδες δεν χαλάνε το ψαλτικό ύφος;

- Να συνεχίσω κι άλλο;

Κρατιέμαι προς το παρόν.

ΚΧΚ
 

Greekψαλτης

Ψαλῶ τῶ Θεῶ μου, ἕως ὑπάρχω.
#10
- ... οι τρίφωνες και τετράφωνες λειτουργίες, γάμοι και κηδείες δεν το χαλάνε;
Επιτρεψτε μου κ. Κωστα να πω ως προς τις τριφωνιες και τετραφωνιες πως εχετε φυσικα απολυτο δικιο! Ομως δεν ειναι πραγματα τα οποια εχουν περασει μεσα στη Β. Μουσικη αλλοιώνοντας την. Εννοω πως δεν βγηκε -απ'οσο μπορω να ξερω- καποιος ψαλτης και να ειπε πως αυτα ειναι μερος της Β.Μ. επειδη ο ιδιος τα χρησιμοποιει. Ειναι λανθασμενες πρακτικες και συνηθειες οι οποιες αλλοιωνουν (πραγμα εξισου σημαντικο) εξωτερικα το ακουσμα της Β. Μουσικης.

- Επειδή, ίσως, όλοι οι "θεματοφύλακες της παραδόσεως" τα κονομάμε καλά κατ΄ αυτόν τον τρόπο;
Εαν αναφερεστε με τη λεξη ''τροπο'' παλι σε διφωνιες τριφωνιες κτλ φταινε οντως οσοι εχουν μαθει το λαο να αρεσκεται σε τετοια ακουσματα με αποτελεσμα να συναινουν και οσοι εκ των υπολοιπων δεν θελουν να χασουν πελατεια.
 

Nikolaos Giannoukakis

Παλαιό Μέλος
#11
Στην εποχή μας όλα έχουν πέσει στην σχετικότητα, ακόμα και οι ιεροί κανόνες της εκκλησίας. Βλέποντας αυτή την κατάσταση, κληρικοί και λαικοί συμπεριφέρονται και δρούν ανάλογα με το γούστο τους, το οποίο περνούν ως παράδοση, νέα τάξη πραγμάτων, επιστήμη, μελέτη κτλ. σε ἀλλους.

Έτσι, υπομνήματα και συνοδικές αποφάσεις αγνοούνται.

Η ερώτησή είναι συγκεκριμένη.

Ο κ. Στάθης, Νερατζής και άλλοι έκαναν τις εισηγήσεις τους.

Σεβαστές.

Η Ιερά Σύνοδος όμως, ΑΠΕΦΑΝΘΗ (φαντάζομαι πως εξετάστηκαν σοβαρά οι εισηγήσεις τους απο την ολομέλεια της Συνόδου και της Επιτροπής Μουσικής και Εκκλησιαστικής Τέχνης) και παροτρύνει (να μην πω διατάζει) όπως οι ΕΠ ΑΝΑΛΟΓΙΩ ΨΑΛΤΕΣ μείνουν στην παράδοση των Τριών και το λεγόμενο Χρυσανθινό σύστημα εφ όσον δεν υπάρχουν λόγοι αλλαγής των παραδεδομένων εις την Βυζαντινήν Εκκλησιαστικήν Τέχνην και Μουσικήν.

Το τι προβάλλουν και παρουσιάζουν οι μουσικολόγοι και οι ερευνητές στα μουσικολογικά συνέδρια είναι δικό τους θέμα και αξιολογήται με τα κριτήρια των ειδικών επιτροπών των συνεδρίων, περιοδικών κτλ. Όμως, οι εργασίες και υποθέσεις που προβάλλουν οι μουσικολόγοι, καθηγητές και ιεροψάλτες στο πλαίσιο το ΑΚΑΔΗΜΑΙΚΟ και ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟ δεν έχουν καμμία σχέση με το τί ΨΑΛΛΕΤΑΙ ή τι ΕΠΙΤΡΠΕΤΑΙ ΝΑ ΨΑΛΛΕΙ στο ναό.

Η απόφαση της Ιεράς Συνόδου αφορά τα ΕΝΤΟΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙ ΤΟΥ ΑΝΑΛΟΓΙΟΥ. Επομένως, δεν έχει ΚΑΜΜΙΑ ΣΧΕΣΗ η έρευνα, η μελέτη της παλαιογραφίας και τα συναφή με το τι ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ να ψάλλεται στο αναλόγιο.

Οι θεωρίες οι νέες, οι ερμηνείες οι νέες, τα "νέα" σημαδόφωνα που επιβάλλουν νεωτερισμούς που δέν έχουν ακουστεί ΠΟΤΕ στα 60 και πλέον χρόνια ηχητικών στοιχείων πρέπει να καταδικαστούν με την ίδια ισχύ όπως και οι αμανέδες, οι καντάδες, οι πολυφωνίες, οι κορώνες, υφέν και
ό,τι νέο που δεν συναντάται στις κλασσικές και πλέον εκδόσεις. Για το τι επιτρέπεται να ψαλλεί εντός του ναού, θα επικυρώσει την απόφαση της Ιεράς Συνόδου η ΟΜ.ΣΙ.Ε, ή θα πλεύσει πρός άλλους ποταμούς ή ακόμα και ωκεανούς;

Η μουσική ΣΤΟ ΑΝΑΛΟΓΙΟ υπάγεται σε ΚΑΝΟΝΕΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟΥΣ, μας αρέσει/δεν μας αρέσει. Καταδικαστέοι οι αμανέδες και καταδικαστέα τα δυτικότροπα ακούσματα και καταδικαστέα τα σημάδια της Ευρωπαικής μουσικής. Αλλά, μόνο αυτά καταδικάζονται; Αυτά μόνο βλέπουμε, ή μας συμφέρει να κρατάμε σιγή (δηλ. να μήν ταράξουμε τα νερά) για τα άλλα ΜΕΓΑΛΑ ΘΕΜΑΤΑ (ΜΑΛΛΟΝ ΕΝΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΘΕΜΑ με συγκεκριμένη πηγή και εκτελεστικά όργανα), να μήν ταράξουμε τις ωδειακές, σχολικές, λυκιακές, πανεπηστιμιακές μας θέσεις, την χρηματοδότηση, την επιχορήγηση και τις δημόσιες σχέσεις (να προσθέσω και τις προσωπικές φιλοδοξίες για Οφφικιαλοαρχοντοπρωτοψαλτείες...).

Σίγουρα στενοχωρήσα μερικούς φίλους. Αλλα τι να κάνουμε; Να πνίξουμε την αλήθεια;

Σχετικά με την επιστήμη, διότι ΠΟΛΛΟΙ ΑΣΧΕΤΟΙ μιλούν για επιστήμη χωρίς να ξέρουν τι εστί επιστήμη. Άλλοι, παράγουν κίβδυλα και άλλοι ΠΛΑΘΟΥΝ στοιχεία και άλλοι νοθεύουν στοιχεία για να περάσει η γραμμή, το γούστο και η φαντασίωση τους, ενώ άλλοι παράγουν ΨΕΥΔΕΠΙΣΤΗΜΗ για κονδύλια και χρηματοδοτήσεις:

Αγαπητοί μου φίλοι, η επιστήμη βασίζεται σε συγκεκριμένες μεθόδους, σε ΑΣΑΛΕΥΤΑ στοιχεία και σε ανιδιοτέλεια, και όχι σε φαντασίες και φαντασιώσεις ή ετσιθελικές επιβολές. Η επιστήμη έχει σχέση με, και τα αποτελέσματά της διαμορφώνονται εντός της σοβαρής μελέτης, στην αντικειμενική και ανεπιρρέαστη έρευνα. Τα αποτελέσματα της επιστήμης ανακοινώνωνται και προβάλλονται σε συνέδρια και δημοσιεύονται σε ειδικά περιοδικά και επιμέλειες. Αξιολογούνται και κρίνονται. Οι μουσικολογική έρευνα έχει πολλά προβλήματα που δέν έχουν οι άλλες επιστήμες (χημεία, βιολογία πχ) και έτσι χρειάζεται πολλή προσοχή. Οι μουσικολογική έρευνα, ελλείψη ηχητικών στοιχείων ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ και ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ να επιβληθεί στο αναλόγιο ως ΠΑΡΑΔΟΣΗ και μάλιστα παράδοση της εκκλησίας (δηλ. του ΟΛΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ, της ολομέλειας των πιστών, της Χριστεπωνύμου κοινότητας).

Ο επιστήμονας ΠΑΡΑΔΕΧΕΤΑΙ οτι τόσο η υπόθεσή του, όσο και η ερμηνεία των αποτελεσμάτων μπορεί ν αλλάξουν στο μέλλον εφ όσον νέα στοιχεία έρθουν στο φώς.

Για την Καλή Τέχνη: Εξυπακούεται πως ο ιεροψάλτης προσλαμβάνεται σε ναό πρωτίστος βάσει του κριτηρίου της καλλιφωνίας. Μας αρέσει δεν μας αρέσει. Όμως, άλλο η καλλιφωνία και άλλο η φωνητική επείδηξη παρερμηνεύουσα (να μην πούμε καταστρέφοντας) το κλασσικό κείμενο κατα το προσωπικό γούστο του ψάλτου. Οι αυτοσχεδιασμοί π.χ. ανήκουν στα Μέγαρα Μουσικής και στις συναυλίες.

Όπως και η αγιογραφία υπάγεται σε εκκλησιαστικούς κανόνες, έτσι και η ΨΑΛΤΙΚΗ ΤΟΥ ΑΝΑΛΟΓΙΟΥ πρέπει να μείνει σε συντηριτικό πλαίσιο. Ας το προσέξει αυτό το νέο ΔΣ. Και ας προσέξει, εφ όσον δηλώνει υποστηρικτής της επιστημονικής έρευνας και μελέτης, οτι η επιστήμη έχει νόμους, κανόνες και διαδικασίες συγκεκριμένες διεθνώς αποδεκτές και όχι....εξ ουρανού και Αγιοπνευματική εμπνεύσει ακούσματα και οράματα.

Ν.
 
Last edited:

apostolos

Απόστολος Κομπίτσης
#12
Εαν αναφερεστε με τη λεξη ''τροπο'' παλι σε διφωνιες τριφωνιες κτλ φταινε οντως οσοι εχουν μαθει το λαο να αρεσκεται σε τετοια ακουσματα με αποτελεσμα να συναινουν και οσοι εκ των υπολοιπων δεν θελουν να χασουν πελατεια.
Και ακριβώς αυτό έχει γίνει εδώ στην Αμερική. Μέχρι το σημείο που σου λένε, "Μα ΑΥΤΗ είναι η μουσική παράδοση της Εκκλησίας!"

Έλεος, πια!

Απόστολος
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
#13
Αγαπητέ κε Θεοτοκάτο,
θα θέσω μερικά ερωτήματα και τα απευθύνω προς όλους τους συναδέλφους:

- Η χρήση της Κορώνας του Υφέν του Κόμματος ως σημείου αναπνοής (παρότι υπήρχε ο Σταυρός), τα οποία υπήρξαν δάνεια από την Ευρωπαϊκή Μουσική, αλλοίωσαν την έκφραση και το ύφος της Ψαλτικής ή το υποβοήθησαν;
Για μένα το υποβοήθησαν. Όμως αυτά έχουν γίνει δεκτά εδώ και πολύ καιρό και όχι φυσικά από τον Καραμάνη, αλλά και πολύ παλαιότερα και μάλιστα όχι με τρόπο επιβολής "έτσι θέλω", αλά Καράς. Η χρήση τους έγινε πλέον τόσο συχνή που πέρασε φυσιολογικά στην ψαλτική παράδοση.
- Το ύφος της Ψαλτικής κινδυνεύει από τα σύμβολα ή από την εκτέλεση;
Σαφώς από την εκτέλεση. Όταν όμως τα σύμβολα τύπου οξείας, τρομικού, εκστρεπτού κλπ. οδηγούν στις εκτελέσεις της εν λόγω σχολής που όλοι γνωρίζουμε, είναι σαφές ότι φταίνε και αυτά, στο βαθμό που η γραφή τους έχει ερμηνευτεί από την εν λόγω σχολή με έναν συγκεκριμένο τρόπο εκτέλεσης έξω από την παράδοση, σε σημείο που, αν έλειπαν αυτά, ο εκτελεστής της εν λόγω σχολής θα έψελνε το μέλος πιο σωστά, αφού ό,τι φωνητικά γυρίσματα έκανε θα τα έκανε επειδή τα είχε ακούσει από κάποιο δάσκαλο και θα τα συνέδεε με τα εν χρήσει σύμβολα, που είναι υπεραρκετά.
- Τα μινοράκια, οι καντάδες, οι τρίφωνες και τετράφωνες λειτουργίες, γάμοι και κηδείες δεν το χαλάνε;
Εννοείται. Κανείς δεν είπε ότι το καραϊκό ύφος είναι η μόνη πληγή της μουσικής μας. Όμως αυτό έχει γίνει ολόκληρη σχολή, ενώ τα άλλα προέρχονται από τη γνωστή σε όλους μας μουσική, απλώς οφείλονται σε έλλειψη σωστής παιδείας.
- Γιατί δε μας ενδιαφέρεουν αυτά;
Μας ενδιαφέρουν και μας παραενδιαφέρουν και καταφερόμαστε και εναντίον όσων τα συντηρούν (εξαιρείται ο κ. Γενικός! :D)
- Επειδή, ίσως, όλοι οι "θεματοφύλακες της παραδόσεως" τα κονομάμε καλά κατ΄ αυτόν τον τρόπο;
Αυτό θα πρέπει κάποια στιγμή να πάψει από όσους το κάνουν, τα λέτε πολύ ωραία κι ο ίδιος αλλού, όπως σας έχω παρακολουθήσει και μπράβο σας!
- Οι αμανέδες δεν χαλάνε το ψαλτικό ύφος;
Σαφώς, ισχύει όμως η ίδια παρατήρηση με προηγουμένως σχετικά με την έλλειψη παιδείας.
- Να συνεχίσω κι άλλο;
Όχι, επείσθην και συμφωνώ απολύτως!
 

kxkaragounis

Παλαιό Μέλος
#14
Ιωάννη μου,
μόνο αυτό έχω να σου πω: ΔΙΥΛΙΣΙΣ ΚΩΝΩΠΟΣ...
ΚΧΚ

Υ.Γ.: Α... Μού 'ρθε και κάτι άλλο: ΤΑ ΚΑΛΑ ΚΑΙ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΑ...
 
Top