Ξαναζωντάνεμα παλαιών παραδόσεων

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#1
Τα τελευταία χρόνια κάποιοι ιεροψάλτες επαναφέρουν στην ενοριακή πράξη "ξεχασμένες" ή ξεθωριασμένες" από πολλούς συγχρόνους ιεροψάλτες παλαιές ή ακριβέστερες παραδόσεις όπως π.χ. η ολοκληρωμένη τάξη του Αποστόλου και του Ευαγγελίου, η ακολουθία της Τριθέκτης, η ψαλμώδηση αργών στιχηραρικών δοξαστικών και αρχαίων απηχημάτων, η επαναφορά στο ενεργό ρεπερτόριο παλαιών (π.χ. "αρχαίων") μαθημάτων και κρατημάτων, η ψαλμώδηση όλων των κανόνων της ημέρας, η Πατριαρχική τάξη του κέλευσον, των χορών και άλλα. Ποιά η γνώμη σας για αυτές τις πρωτοβουλίες;

Δημήτρης
 

Magdalene

Μαγδαληνή Κουμπαρούλη
#2
Τα τελευταία χρόνια κάποιοι ιεροψάλτες επαναφέρουν στην ενοριακή πράξη "ξεχασμένες" ή ξεθωριασμένες" από πολλούς συγχρόνους ιεροψάλτες παλαιές ή ακριβέστερες παραδόσεις όπως π.χ. η ολοκληρωμένη τάξη του Αποστόλου και του Ευαγγελίου, η ακολουθία της Τριθέκτης, η ψαλμώδηση αργών στιχηραρικών δοξαστικών και αρχαίων απηχημάτων, η επαναφορά στο ενεργό ρεπερτόριο παλαιών (π.χ. "αρχαίων") μαθημάτων και κρατημάτων, η ψαλμώδηση όλων των κανόνων της ημέρας, η Πατριαρχική τάξη του κέλευσον, των χορών και άλλα. Ποιά η γνώμη σας για αυτές τις πρωτοβουλίες;

Δημήτρης
Μήπως πρέπει να αντιστραφεί η ερώτηση και να γίνει :
Πριν από κάποια χρόνια καταργήθηκαν κάποιες παραδόσεις όπως (...).Ποιά η γνώμη σας για αυτές τις πρωτοβουλίες?
 

antonios

Αετόπουλος Αντώνιος
#3
Μήπως πρέπει να αντιστραφεί η ερώτηση και να γίνει :
Πριν από κάποια χρόνια καταργήθηκαν κάποιες παραδόσεις όπως (...).Ποιά η γνώμη σας για αυτές τις πρωτοβουλίες?
Πότε κάτι θεωρείται παραδοσιακό και συνεπώς είναι ανάγκη επαναφοράς του, και πότε απαρχαιομένο και απλά μελετάται ως ιστορία; Το "Τυπικό" άλλαξε και αλλάζει με το πέρασμα του χρόνου πολλές φορές. Ακόμα και κατά τόπους παραδόσεις διαφοροποιούν το τυπικό. Ποιό είναι αυτό το κριτήριο που θα μας οδηγήσει να πούμε τί χρειάζεται και τί όχι. Π.χ. κάποτε το Κοντάκιο (εννοώ ολόκληρο το κοντάκιο, όχι το προοίμιο) το ψάλανε, αλλά τώρα κανένας δεν θεωρεί αναγκαία την επαναφορά μιάς τόσο παλαιάς πρακτικής. Αυτό γιατί όχι και η Τριθέκτη ,για παράδειγμα, ναι;
 
#4
Αντώνη αυτό που έχω να πώ είναι το εξείς . Για να αλάξει το Τυπικόν της Εκκλησίας αρμόδια είναι η Εκκλησία και μόνο και αυτό γίνεται φαντάζομαι κατόπιν συνενοήσεως και όχι απο την μία ημέρα στην άλλη ,σαν πληροφορίες πως ήταν το τυπικό είναι καλό να το γνωρίζουμε σαν καθιέρωση είναι άσχημο . Για να έρθει στην σημερινή του μορφή δεν είρθε τυχαία . Οφείλουμε αυτό που γράφει το Τυπικόν του Ενιαυτού αυτό και να λέμε .
 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
#5
οσον αφορά ολόκληρες ακολουθίες οπως η τριθέκτη συμφωνώ.
Αν κάποιος όμως θέλει και μπορεί και προλαβαίνει να πει όλο τον κανόνα ή ένα αργό δοξαστικό, γιατί όχι? δεν απαγορεύεται άλλωστε... ίσα ίσα... μακάρι να το έκαναν όλοι...
Ένας ιερέας φίλος μου, αρχίζει την κυριακή ακολουθία στις 4.30 το πρωί και τα λέει όλα... όλα όμως... και τελειώνει κανονικά 10. Κι όποιος θέλει πάει ότι ώρα θέλει...
 

dimitrios_32

Δημήτριος Αναστασιάδης
#6
Φυσικα κ πρεπει να επαναφερθουν ολες αυτες οι λειτουργικες παραδοσεις.Δεν ειναι καθολου αναχρονιστικο,γιατι ο σκοπός του Χριστιανού είναι το "αδιαλείπτως προσεύχεσθε",όχι το να κοιτάμε συνεχώς το ρολόι.Προσωπικά,προτιμώ χίλιες φορές τη σωστή τήρηση τυ τυπικού και να λέγονται όλα σύντομα,παρά να κόβουμε ύμνους για να κάνουμε επείδιξη των γνώσεών μας ή των φωνητικών μας ικανοτήτων.
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#7
Φυσικα κ πρεπει να επαναφερθουν ολες αυτες οι λειτουργικες παραδοσεις.Δεν ειναι καθολου αναχρονιστικο,γιατι ο σκοπός του Χριστιανού είναι το "αδιαλείπτως προσεύχεσθε",όχι το να κοιτάμε συνεχώς το ρολόι.Προσωπικά,προτιμώ χίλιες φορές τη σωστή τήρηση τυ τυπικού και να λέγονται όλα σύντομα,παρά να κόβουμε ύμνους για να κάνουμε επείδιξη των γνώσεών μας ή των φωνητικών μας ικανοτήτων.
+1
Υ.Γ
Αν θες μας λες και το όνομά σου...
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#8
...προτιμώ χίλιες φορές τη σωστή τήρηση τυ τυπικού και να λέγονται όλα σύντομα...
Συμφωνώ και εγώ γενικά, αλλά πολλές φορές το σωστό Τυπικό λέει "αργά και μετά μέλους" και όχι σύντομα, πρέπει να υπάρχει αυτή η εναλλαγή αργού και σύντομου στη λατρεία. Και το θέμα εδώ αναφέρεται και σε ξαναζωντάνεμα παραδόσεων "εκτός Τυπικού" π.χ. Τριθέκτη, Παννυχίς, διατάξεις από παλαιότερα Τυπικά (Κωνσταντίνου, Αγ. Σάβα), μοναστηριακές διατάξεις κτλ. Ποιό είναι το "σωστό Τυπικό" και η "σωστή τήρησή του" είναι μεγάλο θέμα για το οποίο δεν νομίζω να συμφωνούν όλοι. Αυτό ας το συζητήσουμε σε άλλο thread όμως στο θέμα του Τυπικού αυτό.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#9
η ψαλμώδηση όλων των κανόνων της ημέρας...
Δημήτρης
Πάντως ακόμα και το ΤΜΕ προβλέπει "περισσότερο" κανόνα από την συνηθισμένη σύγχρονη πράξη. Οπότε αυτό θεωρείται "ξαναζωντάνεμα παλαιάς παράδοσης;" ή εφαρμογή του ΤΜΕ; :wink:
 

Nikolaos Giannoukakis

Παλαιό Μέλος
#10
Όπως εννοεί ο Κ. Μπουσδέκης (άνω),

Απαιτεί ιερείς και ψάλτες που λειτουργούν τον Κύριο.

Ας αρχήσει η ακολουθία νωρίτερα, να ψαλλούν όλα όπως απαιτεί το Τυπικό το οποίο ακολουθούν, και όσοι πιστοί.

ΝΓ
 

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
#11
Πάνω σε αυτό, έχω να πω ότι σιγά σιγά επιβάλλεται η παράδοση της ανάγνωσης και μη ψαλμώδησης των κανόνων. Πως σας φαίνεται;
Προσωπικά το σιχαίνομαι. Παραδέχομαι βέβαια ότι δεν είναι καλό να μη ξέρεις τους ειρμούς και να αυτοσχεδιάζεις. Όμως πως θα τους μάθεις παρά μόνο λίγο λίγο, αν ξέρεις ότι πρόκειται την άλλη μέρα να τους ψάλλεις, θα κάτσεις με το ειρμολόγιό σου να τους μάθεις.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#12
Πάνω σε αυτό, έχω να πω ότι σιγά σιγά επιβάλλεται η παράδοση της ανάγνωσης και μη ψαλμώδησης των κανόνων. Πως σας φαίνεται;
Προσωπικά το σιχαίνομαι. Παραδέχομαι βέβαια ότι δεν είναι καλό να μη ξέρεις τους ειρμούς και να αυτοσχεδιάζεις. Όμως πως θα τους μάθεις παρά μόνο λίγο λίγο, αν ξέρεις ότι πρόκειται την άλλη μέρα να τους ψάλλεις, θα κάτσεις με το ειρμολόγιό σου να τους μάθεις.
Αγαπητέ Μιχάλη Μαμάη ο κανόνας είναι για να τον ψάλλουμε.
Τώρα το τί γίνεται στην πράξη είναι άλλο θέμα. Βλέπουμε όμως πολλά πράγματα ότι φθείρονται στην λατρεία και μετά καθιερώνονται ως "παράδοση".
π.χ. ψαλμωδία του Προοιμιακού ψαλμού --> ανάγνωση.
Θυμάμαι όταν ήμουν μικρός είχα πάει για να ψάλλω σε ένα χωριό.
Όταν άρχισα το "Σου η τροπαιούχος δεξιά" ο παπάς πατάχθηκε από το Ιερό να με σταματήσει και μου είπε "μην εισάγεις κενά δαιμόνια". Σκέψου τι γίνεται...
Τώρα τίθεται ένα ερώτημα. Στιχολογία, τροπάρια εις (14*8)+8 καταβασίες=120 [ή κατά το ΤΜΕ συνήθως (8*8)+8=72] Αρκεί ο χρόνος της 1,5 ώρας που έχουμε για τον Όρθρο; ασφαλώς όχι. Απλά σκέφτομαι ότι ίσως θα ήταν καλό μελλοντικά να σκεφτόμασταν την θυσία ορισμένων τμημάτων των ακολουθιών (που συντηρούνται τυχαία ως σπουδαιότερα...) και την διατήρηση τμήματος της ψαλμωδίας του Κανόνος μετά της απαραίτητης Στιχολογίας του.

Δημήτριος.
 
Last edited:

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
#13
O κανόνας, ως τμήμα μιας ακολουθίας, είναι δύσκολος, δε σηκώνει θεατρινισμούς (τριααααααααααααααααααααααααδι) και θέλει πολλή μαστοριά για να έχεις ένα αποτέλεσμα απλά σωστό, και όχι εντυπωσιακό. Ίσως για αυτό παραγκωνίζεται.

Το Τριαααααααααααααααααδι από το Στανίτσα "περνάει".
 

master_yianni

Αργός και μετά μέλους
#14
Πάνω σε αυτό, έχω να πω ότι σιγά σιγά επιβάλλεται η παράδοση της ανάγνωσης και μη ψαλμώδησης των κανόνων.
Πασχουμε απο ρυθμο και χρονικη αγωγη, ανεξαιρετως ολοι μας! Αυτος ειναι και ο λογος που κοβουμε....

Στο Πατριαρχειο, ο Αστερης, γιατι δεν εχει τετοιο προβλημα και ψαλλει και κανονες ολοκληρους, και αινους και σωστα χερουβικα κτλ; Αν ειχαμε τον ρυθμο των Πατριαρχικων στασιδιων, και ο κοσμος θα ευχαριστιοταν καλυτερα, και ολα θα τα λεγαμε, και θα τελειωναμε και μια ωρα νωριτερα. (Και παρακαλω να μην παει η συζητηση στον συνεπτυγμενο γιατι δεν ειναι το ιδιο πραγμα).
 
Top