[Ανακοίνωση] Νέα έκδοση του ΙΒΜ: Οι Χοροί Ψαλτών κατά την Βυζαντινή Παράδοση

gr_anastasiou

Παλαιό Μέλος
#1
Αγαπητοί φίλοι, σας ενημερώνω ότι κυκλοφόρησε ήδη από το Ίδρυμα Βυζαντινής Μουσικολογίας, στη σειρά "Μελέται 14", η μελέτη της Ευαγγελίας Σπυράκου, Οι Χοροί Ψαλτών κατά την Βυζαντινή Παράδοση, Αθήνα 2008.
http://www.ibyzmusic.gr/index.php/ekdosis/meletes

 
Last edited by a moderator:

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
#3


Στὴν διδακτορικὴ αὐτὴ διατριβὴ ἐπιχειρεῖται ἡ παρουσίαση μιᾶς ἀντιπροσωπευτικῆς εἰκόνας τοῦ βυζαντινοῦ χορωδιακοῦ συστήματος μὲ τὴν διανομὴ τῶν ρόλλων ἀνάμεσα στὸν χορό, τὸν χοράρχη-δομέστικο καὶ τὸν μονοφωνάρη καὶ ὄχι τὴν ὑποκατάσταση τῶν χορῶν ἀπὸ ἕνα πρόσωπο τῆς νεώτερης πατριαρχικῆς παράδοσης (ἀπὸ τὴν λαμπαδαρία Π. Χαλάτζογλου 1721 καὶ ἑξῆς).
Σημαντικὴ ἐπίσης εἶναι ἡ συμβολὴ τῆς ἐν λόγῳ διατριβῆς στὴν ἔρευνα τοῦ τυπικοῦ μὲ τὴν συγκέντρωση-παράθεση ὅλων τῶν παραλαγῶν κάθε διάταξης διαχρονικὰ τόσο γιὰ τὸ κοσμικό-ἀσματικό, ὅσο καὶ γιὰ τὸ μοναχικὸ τυπικὸ μέσα ἀπὸ ἕνα εὐρὺ φάσμα πηγῶν. Ἔτσι δίδεται ἡ δυνατότητα προσεκτικότερης παρατήρησης, σύγκρισης καὶ παρακολούθησης τῆς ἐξέλίξης κάθε διάταξης στὰ μουσικὰ καὶ λειτουργικὰ χφφ.
 

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
#4
Στὴν διδακτορικὴ αὐτὴ διατριβὴ ἐπιχειρεῖται ἡ παρουσίαση μιᾶς ἀντιπροσωπευτικῆς εἰκόνας τοῦ βυζαντινοῦ χορωδιακοῦ συστήματος μὲ τὴν διανομὴ τῶν ρόλλων ἀνάμεσα στὸν χορό, τὸν χοράρχη-δομέστικο καὶ τὸν μονοφωνάρη καὶ ὄχι τὴν ὑποκατάσταση τῶν χορῶν ἀπὸ ἕνα πρόσωπο τῆς νεώτερης πατριαρχικῆς παράδοσης (ἀπὸ τὴν λαμπαδαρία Π. Χαλάτζογλου 1721 καὶ ἑξῆς).
Πολύ καλό, συγχαρητήρια.

Καλό θα ήταν επίσης οι διατριβές που αναδυκνείουν, ξεσκεπάζουν και αποδυκνείουν τόσο σημαντικές πτυχές της μουσικής μας να προνοούν και για την πρακτική εφαρμογή των ιδιαίτερα σημαντικών πορισμάτων τους συνοδευόμενες από κάποιο υπόμνημα προς το Πατριαρχείο, την Εκκλησία της Ελλάδος και όπου αλλού τέλος πάντων.

Τι να το κάνω αν μάθω ότι ο χορός στο Βυζάντιο είχε 12 ή 14 ή 16 ή 22 άτομα αν δεν εφαρμόζεται αν όχι το ίδιο, έστω κάτι υποτυπώδες γενικώς στους ναούς μας;

Με οφελεί στην ψαλτική (πρακτικά) το ίδιο με το να μάθω αν ο τρούλος της Εκκλησίας ήταν με κεραμίδι ή με χυτό μολύβι...

Γράφω αυτά επειδή έχουν περάσει χρόνια από τις πρώτες διατριβές που έχουν περάσει την πόρτα της 7μελούς και έχουν πάρει το ΟΚ αλλά επί το έργον ελάχιστα από τα σημαντικά ευρύματά τους έχουν εφαρμοσθεί...
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#5
Σχετική εισήγηση (στα Ελληνικά) στο 1ο διεθνές συνέδριο του ASBMH

[FONT=Hiragino Kaku Gothic Pro,Osaka,MS PGothic,sans-serif]Ευαγγελία Σπυράκου
[/FONT] [FONT=Hiragino Kaku Gothic Pro,Osaka,MS PGothic,sans-serif] The Byzantine choral system until 1204[/FONT] [FONT=Hiragino Kaku Gothic Pro,Osaka,MS PGothic,sans-serif] [/FONT]
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#6

Πάντα εἶχα τήν ἀπορία τί σημαίνει «τούς ὀρφανούς» πού διάβαζα σέ κάποιες πηγές παρατιθέμενες κυρίως στά ἔργα τοῦ μακαριστοῦ Τρεμπέλα «ψάλλειν τούς ὀρφανούς» καί κάπως ἔτσι. Καί εἶχα ρωτήσει καί ἄλλους.

Τό ἔργο αὐτό ἐνισχύει τήν ὀρθή θέση ὅτι ἡ ἐκκλησιαστική μας μουσική εἶναι χορική/χορωδιακή, θέση πού παρεπιπτόντως εἶχα χρησιμοποιήσει σέ ἐκπομπή πού μέ εἶχε καλέσει τό καλοκαίρι ὁ κ. Λιναρδάκης, ἡ δέ ἐπικράτηση τοῦ σολίστα - ψάλτη εἶναι συνέπεια τῆς πτώσεως τῆς Βασιλευούσης μέ τήν κατάργηση τῶν χορῶν λόγῳ δυσμενῶν συνθηκῶν, κάτι πού ἐπισημαίνει καί ὁ κ. Μπαλαγεῶργος στή διατριβή του (καί ἔχουμε ξαναμνημονεύσει) καί ἀπό τήν ὁποία «πτώση» δέν μποροῦμε νά ἀναστηθοῦμε.

Μακάρι νά ἐνισχύωνται οἱ προσπάθειες καταρτήσεως χορῶν, κάτι πού γίνεται καί εἶναι παρήγορο. Ἡ λειψανδρία ὅμως, ἐπίσης εἶναι ἕνα πρόβλημα γι᾿ αὐτή τήν ἀποκατάσταση, ἐκτός βέβαια τῆς παγιωθείσης νοοτροπίας.


 

tourick

Κούρλιος Αναστάσιος
#8
Υπάρχει η διδακτορική διατριβή της Ευαγγελίας Σπυράκου με τίτλο "Οι Χοροί των Ψαλτών κατά την Βυζαντινή Παράδοση" από το Ίδρυμα Βυζαντινής Μουσικολογίας.. Υπάρχουν μέσα αναλυτικοί πίνακες με όλες τις μεταβολές των Τυπικών!!! Πληροφορίες που πάρθηκαν από χειρόγραφα Αγίου Όρους και Ιεροσολύμων.. Καταπληκτικό βιβλίο!!!!!!!!!!!!
 
Top