Μυσταγωγικές αναδιφήσεις από τον Αγιο Χαράλαμπο Ραχών

#1
Διακονώντας το Ιερό Αναλόγιο του Ι.Ν Αγίου Χαραλάμπους Ραχών Λαμίας από 17ετίας,αλλά και χρόνια νωρίτερα,αξιολογούσα σαν ευλογία θεού την κατά έτος σχεδόν παρουσία του Άρχοντα στην πανήγυρη της 10ης Φεβρουαρίου.Ένα γεγονός που προετοιμάζεται ακόμα και σήμερα με πάνδημη συμμετοχή προσκυνητών από την περιοχή και ευρύτερα.Να σημειωθεί οτι ο λαός των Ραχών ιδιαίτερα ευσεβής και φιλόμουσος,έχει κάνει τον Αρχοντα "δικό του άνθρωπο" αφού με ελάχιστες απουσίες τιμά την πανήγυρη εδω και 40 χρόνια,ψάλλοντας με καταπληκτική διάθεση,υπερβάλλοντας πολλές φορές και τον...εαυτό του.
Ανεβάζω από δική μου εγγραφή την ακολουθία του 1998,επαυξημένη σε σχέση με αυτη που έχει ανεβεί στο φόρουμ,διατηρώντας τα μέλη του αριστερού (Τάκης Παπαγεωργίου),αλλά και τις καταπληκτικές εκφωνήσεις του και νυν Πρωτοπρεσβυτέρου π.Αθαν.Μιναχείλη.Αν ο όγκος των αρχείων το επιτρέπει θα ανεβάσω και την αντίστοιχη του 1999 με τον Άγγελο Γκάγκο στο αριστερο αναλόγιο και ανάλογα με τη ...ζήτηση και μεταγενέστερες.Παρόλη την ταυτοσημία των κατά έτος ακολουθιών της πανηγύρεως,το ακουστικό αποτέλεσμα έχει κάθε φορά την ιδιαιτερότητα της αποδόσεως από τον πραγματικά "Μέγα" Χαρίλαιο Ταλιαδώρο.
 

Attachments

#4
Συνέχεια από την πανήγυρη του 1999.Ο Χαρίλαος (με το μικρό όνομά του αποκαλείται στην περιοχή)πλαισιώνεται από 4-5 από τους καλύτερους μαθητές του-όχι κατα κανόνα από "πρόσφατους"- σε ρόλο ισοκρατών και έναν Πρωτοψάλτη-εφέτος τον Άγγελο Γκάγκο-που ψάλλει αριστερά μέχρι και την δοξολογία.Εν συνεχεία τα πάντα αποδίδονται από ένα χορό που έχω την τύχη να συμμετέχω ισοκρατώντας.Η διεύθυνση του χορού και η απόδοση του ,κυριολεκτικά κρέμονται από τα χέρια του Άρχοντα που παρά τας "ανοικτάς διφθέρας",ψάλλει το οτιδήποτε επακριβώς "απέξω",δίνει τις αλλαγές των ισοκρατημάτων,σχολιάζει,"κοντρολάρει"με απίθανη ευελιξία τη φωνή του και το καταπληκτικό είναι οτι παρά το ύψος του μέλους,δεν συσπάται κανένας μυς του προσώπου του.Μια αδιόρατη κίνηση των χειλιών και αυτή είναι η ουρανομήκης φωνή,τόσο ζεστή,μυστικιστική και καλλιεργημένη.Προφανώς τα στοιχεία αυτά έχουν δημιουργήσει ολόκληρη "Σχολή" διαχρονικά,με ανθρώπους μουσικά καταρτισμένους και με το ύφος που προσιδιάζει στις εκτελέσεις του Ταλιαδώρου.Στις εγγραφές που ανεβάζω ενδεχομένως να ενοχλεί το έντονο "κάτω"ισοκράτημα,που οφείλεται στην γειτνίαση του μαγνητοφώνου εγγραφής με το στόμα του ισοκρατούντος,χωρίς να διαχέεται με την ένταση αυτή στο Ναό.
 

Attachments

#7
Σωτήριον έτος 2003,με τον Άρχοντα πάντα στα κέφια του ,τον εξαίρετο Πρωτοψάλτη Πασχάλη Μάνο από αριστερά,σε ένα Ναό περικαλλέστατο και το πολυπληθές εκκλησίασμα να κρατάει και την αναπνοή του.Μου κάνει εντύπωση η προσήλωση χιλιάδων λαού στο μυσταγωγικό ύφος, που αποπνέει η παρουσία αυτού του μοναδικού χορού των" Θεσσαλονικέων" και η ενσωμάτωση στα ψαλτικά δρώμενα ανθρώπων,που πέραν της θρησκευτικής κατανύξεως,αισθάνονται την ώσμωση αυτής της καλλιεπούς λατρείας.Ιδιαίτερα γνωρίσματα της ακολουθίας,το "Θεοτόκε Παρθένε" του Μπερεκέτου που ειπώθηκε σχεδόν ολόκληρο,πρωτοφανές γεγονός για ακολουθία Εσπερινού.Στο "Θεοτόκε Παρθένε" της αρτοκλασίας και αλλαχού,η επιβλητική παρουσία του π.Αθαν.Μιναχείλη προς τον οποίον,άμα τη εκφωνήσει, ο Άρχοντας απευθύνει το επιδοκιμαστικό"....να μου ζήσεις",και η προσωπική μου περιπέτεια στη Δοξολογία,καθώς από το βάθος της αυτοεκτιμήσεως,αντιμετώπιζα συν τοις άλλοις και το "ύψος" της βάσης της.Εύχεστε και συγχωρείτε.
 

Attachments

#9
Αρτοκλασία και ακολουθεί το "Θεοτόκε Παρθένε"του Μπερεκέτου.Για την πλοήγηση:(00-11.26)min:Αρτοκλασία,(11.27-16.10): Ήχος α΄.,(16.11-20.50):Ήχος β΄.,(20.51-24.55):Ήχος γ΄.,(24.56-29.56):Ήχος δ΄.,(29.57-τέλος):Ήχος πλ. α΄.Παρά την καλή διάθεση του Άρχοντα και την επιθυμία του πληρώματος για 8 στα 8....δεν έκατσε.Οι λόγοι...ιδιαιτέρως..Και του χρόνου!
 

Attachments

#10
Στα 2009 ο...χορός καλά κρατεί.Φαινομενολογικά "υποτονθορίζων"-κατά Παπαδιαμάντεια ρήση-ο Άρχοντας με το απαράμιλλο τάλαντο της φωνής,αποδεικνύει το διαζύγιο της, με την πάροδο του χρόνου.Ο Πρωτοψάλτης Άγγελος Γκάγκος στο αριστερό αναλόγιο,δεν υπολείπεται σε ρεσιτάλ εκτελέσεως και ερμηνείας.
Αφήνω μονοκόμματες τις δύο ακολουθίες,Εσπερινού και Όρθρου-Θ.Λειτουργίας.
Πολλές φορές μου είναι ενοχλητικό, να παρεμβαίνω με "κλικ" για να ακούσω επιθυμητά κομμάτια,αλλά κι ενω το θέμα είναι "Χαρίλαος Ταλιαδώρος" πως να κάνεις cut στον Παπαθανάση που βγάζει όλη τη "Μικρασία και την Πόλη" που κρυβει μέσα του ,όταν εκφωνεί "τας θύρας,τας θύρας..." ή "Τα σα εκ των σων...",ή ψάλλει το"Θετόκε..." της αρτοκλασίας??
Απολαύστε λοιπόν , Δοξολοξία Ιακώβου α΄.,Δύναμις του Κορώνη,Λειτουργικά σε πλ.β΄,στο "Σε υμνούμεν" έκτακτη εμφάνιση ο Αμυγδαλιάς-φωνάρα-, και στον εσπερινό, 5 στα 8 από τον Μπερεκέτη ,έτσι για προθέρμανση,με τέλεια εκτέλεση στον πλ.δ΄.Ακούστε και την εμμελή απαγγελία του "Πιστεύω",όπως ακριβώς λέγεται και στο αναλόγιο της του Θεού Σοφίας.
Κι ενω μετα το " δι ευχών",είναι δεδομένη η οχλοβοή της ανταλλαγής ευχών,ο Αρχοντας απτόητος επισφραγίζει με το "Αλαλα τα χείλη...".Να τον έχει ο θεός πάντα καλά.
 

Attachments

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#12

[Σημ. συντ.] Καταλαβαίνουμε τό σκεπτικό σας
Θα μου επιτραπεί η κατάχρηση του χώρου που αφορά τον Μέγα Χαρίλαο Ταλιαδώρο,για να παραθέσω μικρό δείγμα από την προαναφερθείσα εορτή,με ψάλλοντα τον Άρχοντα Μουσικοδιδάσκαλο Πασχάλη Μάνο.Θα ομολογήσω οτι χαρακτηρίζεται από το δικό του ύφος.Μετά τις ακολουθίες και κατά την επακολουθήσασα ευωχία,με την κιθάρα στα χέρια του και την μελωδικότατη φωνή του,ανακαλέσαμε μέσα από τα τραγούδια του,τις μνήμες που μας συνδέουν άρρηκτα με εποχές που κάποιοι θέλουν να ξεχάσουμε σαν γένος.Με την άδειά σας κάνω και αυτή την παράθεση.
ἀλλά ἀξίζει νά ἀνοιχθεῖ νέο θέμα γιά τον Άρχοντα Μουσικοδιδάσκαλο Πασχάλη Μάνο.
Ἡ συνέχεια στό σύνδεσμο:
Μάνος Πασχάλης > Ι.Ν. Αγίου Χαραλάμπους Ραχών Λαμίας –Πανήγυρις 2013
 
#13
Η Χάρις ...επέλαμψεν,και το σημερινό πρωινό του Σαββάτου αξιωθήκαμε την κατακόσμηση του αναλογίου που διακονούμε,από την παρουσία του Άρχοντα συμπαραστατούμενου εκ δεξιών και αριστερών με τον Άγγελο Γκάγκο και τον Πασχάλη Μάνο.Ένα 'ογκώδες' Βυζαντινό σχήμα,καθ΄ημάς το αυθεντικότερο της Σχολής των Θεσσαλονικέων μαϊστόρων,και οχι μόνο,με τον Άρχοντα σε μεγάλα ψαλτικά ΄κέφια΄,δεδομένου και του χαρακτήρα της ακολουθίας του Σαββάτου Γ΄,Νηστειών.
Είναι ο Ταλιαδώρος που τον έχουμε ακούσει ένα εκατομμύριο φορές αλλά κάθε επόμενη μοιάζει να ειναι η πρώτη.Με την ευκαιρία του μνημοσύνου είχα την τύχη να ακούσω δια ζώσης,όντως για πρώτη φορά,την εκτέλεση των σχετικών ύμνων με λιτότητα δωρική και απαράμιλλη γλυκύτητα.Στο αντίδωρο μάς χάρισε ΄Το όμμα της καρδίας μ(τ)ου΄,για να ευχόμαστε κι εμείς με τη σειρά μας να απολαμβάνουμε επί μακρόν τα δώρα της αγάπης του, που διαχέει πρός δόξαν θεού.
Οι ειδήμονες,ας με διευκολύνουν για τον τρόπο που θα ανεβάσω τα σχετικά βιντεάκια,τραβηγμένα από κινητό σε αρχεία mpeg4,γιατί δοκίμασα και απέτυχα.
Με θερμές ευχαριστίες
 
#14
Και μετα του πνευματος σου
Εχομεν προς τον κυριον
Αξιον και δικαιον
Αγιος αγιος
 
Last edited by a moderator:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#18
Top