Μουσική γραφή καθ' υπαγόρευση

patsalos

Νέο μέλος
#1
Καλησπέρα σας.
Θα ήθελα να ρωτήσω τη γνώμη σας σχετικά με το τρόπο εκμάθησης γραφής μουσικών κειμένων.
Εννοώ βέβαια, αυτό που ακούω να μπορώ να το γράψω μουσικά!!

Αυτό που θέλω είναι να μπορώ να γράφω αυτό που ακούω δηλ. να αναγνωρίζω ποια είναι η οξύτητα της κάθε νότας.
Διαβάζω άνετα τα μουσικά κείμενα, αλλά δεν μπορώ αν το ακούσω από άλλον να το γράψω σε χαρτί.
Δεν νομίζω ότι όσοι γνωρίζουν βυζαντινή μουσική μπορούν να γράψουν αυτό που ακούνε. Ας έχουν πάρει ακόμα και δίπλωμα. Θεωρώ ότι αυτό είναι ένα στάδιο ακόμα πιο πάνω.

Ευχαριστώ.
 
Last edited by a moderator:

Pappous43

Παλαιό Μέλος
#2
Καλησπέρα σας.
Θα ήθελα να ρωτήσω τη γνώμη σας σχετικά με το τρόπο εκμάθησης γραφής μουσικών κειμένων.
Εννοώ βέβαια, αυτό που ακούω να μπορώ να το γράψω μουσικά!!

Αυτό που θέλω είναι να μπορώ να γράφω αυτό που ακούω δηλ. να αναγνωρίζω ποια είναι η οξύτητα της κάθε νότας.
Διαβάζω άνετα τα μουσικά κείμενα, αλλά δεν μπορώ αν το ακούσω από άλλον να το γράψω σε χαρτί.
Δεν νομίζω ότι όσοι γνωρίζουν βυζαντινή μουσική μπορούν να γράψουν αυτό που ακούνε. Ας έχουν πάρει ακόμα και δίπλωμα. Θεωρώ ότι αυτό είναι ένα στάδιο ακόμα πιο πάνω.

Ευχαριστώ.
Ἀναλόγως τοῦ ταλέντου τοῦ καθενός, χρειάζεται προφανῶς πολυετής τριβή & ἐμπειρία.
Ἐάν θέλετε, μπορῶ νά συνεισφέρω ἕνα μικρό πετραδάκι πῶς νά βοηθήσητε & ἐπισπεύσητε τήν διαδικασίαν.

1) Δοκιμή παρτιτούρας.
Στό πρόγραμμα Pandouris γράψτε δοκιμαστικῶς ἕνα κομμάτι Β.Μ. πού (ὅπως νομίζετε) ὅτι ἀποδίδει τό ἠχητικόν πού ἔχετε στό μυαλό σας.
Ἐάν θέλετε, προσθέτετε καί ἰσοκρατήματα.
Ἀποθηκεύσατέ το μέ ὄνομα π.χ. Test.pan
2) Δοκιμή ἠχητικοῦ.
Στό πρόγραμμα BZQ είσάγετε(import) τό Test.pan καί άκοῦστε τί ἠχητικόν προκύπτει. (βασικόν ηχητικόν, ὄχι καλλιτεχνικόν, αλλά μαθηματικῆς ἀκριβείας
ὅσον ᾶφορᾶ ὀξύτητα & χρονικήν ἀγωγήν, καί ἐπίσης μία μέσην ίδέαν διά τήν ποιοτικήν άνάλυσιν π.χ. πεταστῆς κτλ)
3) Ἀλλαγή.
Ἐάν τό ήχητικόν δέν σᾶς άκούεται σωστόν, έπαναλάβετε άπό τό βῆμα 1), διορθώνοντας & ἀποθηκεύοντας τήν παρτιτούρα σας καί ἐντός δευτερολέπτων μέ τό F6 άκοῦστε το πάλιν στό BZQ.
4) Ὀρθογραφία.
Ὁταν τελειώσετε καί τό ἠχητικόν εἶναι σωστόν, τότε στό BZQ,
κάνετε ἔλεγχον τῆς ὀρθογραφίας. Διορθῶστε τυχόντα ὀρθογραφικά λάθη, ἐπαναλάβατε τό βῆμα 1) διά τελικόν ἐλεγχον.

Στό τέλος θά ἔχετε (ὅσον σᾶς εἶναι δυνατόν) μἰαν ὀρθογραφημένην παρτιτούραν,
ἡ ὁποία θά σᾶς δίδῃ τό ἐπιθυμητόν (μέσον, σταστιστικόν) ἄκουσμα ἑνός ψάλτου "μέσου" ὕφους.
Συγχρόνως, θά αύξηθῆ ἡ πεῖρα σας.

Λεπτομέρειες διά Pandouris & BZQ θά εὕρητε
- είς τό παρόν φόρουμ,
- καί κυρίως είς τόν κατωτέρω σύνδεσμον.
 
Last edited:

παντ

Νέο μέλος
#3
Αυτό το καταφέρνει με μεγάλη άνεση ο πρωτοψάλτης του ιερού ναού Αγ. Χρυσοστόμου Νικαίας, κ. Ιωάννης Νέγρης.
 

patsalos

Νέο μέλος
#4
Ἀναλόγως τοῦ ταλέντου τοῦ καθενός, χρειάζεται προφανῶς πολυετής τριβή & ἐμπειρία.
Ἐάν θέλετε, μπορῶ νά συνεισφέρω ἕνα μικρό πετραδάκι πῶς νά βοηθήσητε & ἐπισπεύσητε τήν διαδικασίαν.

1) Δοκιμή παρτιτούρας.
Στό πρόγραμμα Pandouris γράψτε δοκιμαστικῶς ἕνα κομμάτι Β.Μ. πού (ὅπως νομίζετε) ὅτι ἀποδίδει τό ἠχητικόν πού ἔχετε στό μυαλό σας.
Ἐάν θέλετε, προσθέτετε καί ἰσοκρατήματα.
Ἀποθηκεύσατέ το μέ ὄνομα π.χ. Test.pan
2) Δοκιμή ἠχητικοῦ.
Στό πρόγραμμα BZQ είσάγετε(import) τό Test.pan καί άκοῦστε τί ἠχητικόν προκύπτει. (βασικόν ηχητικόν, ὄχι καλλιτεχνικόν, αλλά μαθηματικῆς ἀκριβείας
ὅσον ᾶφορᾶ ὀξύτητα & χρονικήν ἀγωγήν, καί ἐπίσης μία μέσην ίδέαν διά τήν ποιοτικήν άνάλυσιν π.χ. πεταστῆς κτλ)
3) Ἀλλαγή.
Ἐάν τό ήχητικόν δέν σᾶς άκούεται σωστόν, έπαναλάβετε άπό τό βῆμα 1), διορθώνοντας & ἀποθηκεύοντας τήν παρτιτούρα σας καί ἐντός δευτερολέπτων μέ τό F6 άκοῦστε το πάλιν στό BZQ.
4) Ὀρθογραφία.
Ὁταν τελειώσετε καί τό ἠχητικόν εἶναι σωστόν, τότε στό BZQ,
κάνετε ἔλεγχον τῆς ὀρθογραφίας. Διορθῶστε τυχόντα ὀρθογραφικά λάθη, ἐπαναλάβατε τό βῆμα 1) διά τελικόν ἐλεγχον.

Στό τέλος θά ἔχετε (ὅσον σᾶς εἶναι δυνατόν) μἰαν ὀρθογραφημένην παρτιτούραν,
ἡ ὁποία θά σᾶς δίδῃ τό ἐπιθυμητόν (μέσον, σταστιστικόν) ἄκουσμα ἑνός ψάλτου "μέσου" ὕφους.
Συγχρόνως, θά αύξηθῆ ἡ πεῖρα σας.

Λεπτομέρειες διά Pandouris & BZQ θά εὕρητε
- είς τό παρόν φόρουμ,
- καί κυρίως είς τόν κατωτέρω σύνδεσμον.
Καλημέρα.
Τώρα μόλις διάβασα τις συμβουλές σας.
Ευχαριστώ πολύ.
 
#5
Και άλλη μία πρόταση. Μέθοδος εξαιρετικά βαρετή και κουραστική, πλην λίαν αποτελεσματική. Πάρε μουσικά βιβλία και άρχισε να τα αντιγράφεις. Σιγά σιγά θα μάθεις να αναγνωρίζεις γρήγορα τις θέσεις και οπτικά και ακουστικά και θα μπορείς να τις καταγράφεις, μόλις τις ακούς.
 

Doukellis

Ιωάννης Δουκέλλης
#6
Και άλλη μία πρόταση. Μέθοδος εξαιρετικά βαρετή και κουραστική, πλην λίαν αποτελεσματική. Πάρε μουσικά βιβλία και άρχισε να τα αντιγράφεις. Σιγά σιγά θα μάθεις να αναγνωρίζεις γρήγορα τις θέσεις και οπτικά και ακουστικά και θα μπορείς να τις καταγράφεις, μόλις τις ακούς.
Έχετε απόλυτο δίκιο. Λίαν αποτελεσματική.
Όταν κάποια στιγμή ρώτησα τον κ. Γεω. Αγγελινάρα "Δάσκαλε πως μπορείς αμέσως μολις ακούς κάτι να το γράφεις και πως έμαθες ορθογραφία Βυζαντινής Μουσικής", μου απάντησε: "Γιάννη εμείς δεν είχαμε φωτοτυπικά και ούτε δυνατότητα εύκολης πρόσβασης σε πολλά βιβλία όπως σήμερα. Ότι θέλαμε να πάρουμε απο το Δάσκαλό μας για να το διαβάσουμε, πέρα από το βιβλίο που έιχαμε, έπρεπε να το αντιγράψουμε."
 

patsalos

Νέο μέλος
#7
Και άλλη μία πρόταση. Μέθοδος εξαιρετικά βαρετή και κουραστική, πλην λίαν αποτελεσματική. Πάρε μουσικά βιβλία και άρχισε να τα αντιγράφεις. Σιγά σιγά θα μάθεις να αναγνωρίζεις γρήγορα τις θέσεις και οπτικά και ακουστικά και θα μπορείς να τις καταγράφεις, μόλις τις ακούς.
Ευχαριστώ, αυτό δεν το είχα σκεφτεί.
 

patsalos

Νέο μέλος
#8
Έχετε απόλυτο δίκιο. Λίαν αποτελεσματική.
Όταν κάποια στιγμή ρώτησα τον κ. Γεω. Αγγελινάρα "Δάσκαλε πως μπορείς αμέσως μολις ακούς κάτι να το γράφεις και πως έμαθες ορθογραφία Βυζαντινής Μουσικής", μου απάντησε: "Γιάννη εμείς δεν είχαμε φωτοτυπικά και ούτε δυνατότητα εύκολης πρόσβασης σε πολλά βιβλία όπως σήμερα. Ότι θέλαμε να πάρουμε απο το Δάσκαλό μας για να το διαβάσουμε, πέρα από το βιβλίο που έιχαμε, έπρεπε να το αντιγράψουμε."
Και ο παππούς μου το ίδιο έκανε για τους ίδιους λόγους, στο ίδιο νησί με του κ. Αγγελινάρα. Δεν ήξερα όμως ότι βοηθά και στο να μάθεις να γράφεις αυτό που ακούς.
Μάλλον πατριώτης θα είσαι κι εσύ!!!
 

Doukellis

Ιωάννης Δουκέλλης
#9
Και ο παππούς μου το ίδιο έκανε για τους ίδιους λόγους, στο ίδιο νησί με του κ. Αγγελινάρα. Δεν ήξερα όμως ότι βοηθά και στο να μάθεις να γράφεις αυτό που ακούς.
Μάλλον πατριώτης θα είσαι κι εσύ!!!
Τελικά βοηθά και μάλιστα πάρα πολύ. Όντως από το ίδιο νησί είμαι και εγώ!!!:D:D
 

ARGITAN

Παλαιό Μέλος
#10
Τελικά βοηθά και μάλιστα πάρα πολύ. Όντως από το ίδιο νησί είμαι και εγώ!!!:D:D
Το να μπορεί να ακούει κανείς κάτι και να το γράφει (εύκολα ή δύσκολα δεν έχει σημασία)είναι βασικό προαπαιτούμενο εκείνου του ψάλτη που θέλει να λέει ότι γνωρίζει τη βυζαντινή μουσική.Διαφορετικά,είνα,σαν να λέμε ότι ξέρουμε να μιλούμε δίχως να ξέρουμε να γράφουμε,δηλαδή ,με άλλα λόγια είμαστε αγράμματοι.Αλλο τώρα το ότι στη βυζαντινη΄μουσική μόλις συνήθως κάποιος μάθει να μικροψάλλει θεωρεί ότι κατέκτησε και το σύνολο της μουσικής γνώσης.Ασφαλώς είναι βαθειά νυχτωμένος,¨Ομωςσ'αυτό φταίνε και διάφοροι δάσκαλοι,που μπορεί και έκείνοι να είναι άμοιροι του αντικειμένου,μα και οι διάφορες μουσικές σχολές. Οποιος παίρνει δίπλωμα, απαραίτητα θα πρέπει να γνωρίζει να γράψει καθ' ύπαγόρευση,δηλαδή αυτό που λένε στην ευρωπαϊκή μουσική dikteε και είναι αυτονόητη γνώση και ικανότητα στο χώρο της.Στο χώρο της βυζαντινής μουσικής αυτό θεωρείται συνήθως εκτός και βίσκεται του διδακτικού πλαισίου.
Όσο δε για την εκμάθησή της ,θα πρέπει να αρχίζει από πολύ ενωρίς,γιατί εκτός από την απαραίτητη εξάσκηση του αυτιού, υπάρχουν και στην ορθογραφία πολλές δυσκολίες που θέλουν χρόνο και πείρα για να ξεπεραστούν.Απόδειξη το γεγονός, ότι συναντούμε σε πολλές εκδόσεις και μάλιστα μεγαλοσχημόνων ψαλτών ορθογραφικά λάθη που βγάζουν μάτι τα οποία σαφώς και αποτελούν τον αδιάψευστο καθρέπτη της μη καλής γνώσης τους.
Επομένως πολλή μελέτη στα κλασικά κείμενα έξάσκηση εκ μέρος του διδασκάλου στον μαθητή,ήδη θα έλεγα απ΄τη δευτέρα τάξη μουσικής σχολής (αυτό κάνω και εγώ) και βέβαια όχι προσκόληση σε τεχνικά μέσα,τα οποία δεν μας μαθαίνουν, αλλά απλά μας κάνουν να παπαγαλιζουμε κάτι, και μόλις βρούμε θέση διαφορετική να πελαγώνουμε.Ο μεγαλύτερος οδηγός μας,τέλος ,θα πρέπει να είναι το αυτί μας.Αυτό θα πρέπει να εξασκήσουμε,και με αυτό θα γράψουμε σωστά ό,τι ακούμε.
 
#11
Κανείς δεν έμαθε μουσική σε μια μέρα, η μουσική πρώτα θέλει να σε αρέσει να έχεις ταλέντο να σε εκφράζει να έχεις όρεξη να μελετάς να ψάχνεις να παίζεις ένα μουσικό όργανο να την μάθεις όσο το δυνατόν καλύτερα για να απολαύσεις το μεγαλείο αυτής της θείας τέχνης.. Φυσικά όταν θέλεις να γράψεις θα πρέπει να γνωρίζεις τους κανόνες ορθογραφίας θα πρέπει να είσαι χορτάτος από κλασικά και νεώτερα μαθήματα θα πρέπει να διατηρείς το βυζαντινό ύφος και να το εμπλουτίζεις αν θέλεις. Κατά την γνώμη μου αυτό που μετράει είναι η πολύ θέληση για μελέτη και το ταλέντο, να φθάσεις σε ένα σημείο να βλέπεις το ποιο δύσκολο μουσικό κείμενο και να το βγάζεις με την πρώτη, ακριβώς σε όλα.... Τότε μπορείς να πεις ότι έμαθες βυζαντινή μουσική......Υπάρχουν άνθρωποι που δεν γνωρίζουν βυζαντινή μουσική η έχουν λίγες γνώσεις όταν τους ακούς όμως να ψάλουν τους θαυμάζεις.....Είναι μερικές φορές να το έχεις και στο αίμα σου............
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#12
Κανείς δεν έμαθε μουσική σε μια μέρα, η μουσική πρώτα θέλει να σε αρέσει να έχεις ταλέντο να σε εκφράζει να έχεις όρεξη να μελετάς να ψάχνεις να παίζεις ένα μουσικό όργανο να την μάθεις όσο το δυνατόν καλύτερα για να απολαύσεις το μεγαλείο αυτής της θείας τέχνης.. Φυσικά όταν θέλεις να γράψεις θα πρέπει να γνωρίζεις τους κανόνες ορθογραφίας θα πρέπει να είσαι χορτάτος από κλασικά και νεώτερα μαθήματα θα πρέπει να διατηρείς το βυζαντινό ύφος και να το εμπλουτίζεις αν θέλεις. Κατά την γνώμη μου αυτό που μετράει είναι η πολύ θέληση για μελέτη και το ταλέντο, να φθάσεις σε ένα σημείο να βλέπεις το ποιο δύσκολο μουσικό κείμενο και να το βγάζεις με την πρώτη, ακριβώς σε όλα.... Τότε μπορείς να πεις ότι έμαθες βυζαντινή μουσική......Υπάρχουν άνθρωποι που δεν γνωρίζουν βυζαντινή μουσική η έχουν λίγες γνώσεις όταν τους ακούς όμως να ψάλουν τους θαυμάζεις.....Είναι μερικές φορές να το έχεις και στο αίμα σου............
Πολύ ὡραῖα αὐτά πού γράφεις, ἀλλά δέν εἶναι ἀκριβῶς ἐντός θέματος.

Καί ἐπειδή τό μόνο ἀκριβῶς ἐντός θέματος μήνυμα (τό ὁποῖο καί περιμέναμε) εἶναι τοῦ Ἄρχοντος Γ. Χατζηθεοδώρου, ἐπιτρέψτε μου νά τό ἐπικαιροποιήσουμε (ὅσοι δέν τό εἶδαν λόγω ἀλλαγῆς σελίδας): http://analogion.com/forum/showthread.php?p=206050#post206050

Το να μπορεί να ακούει κανείς κάτι και να το γράφει (εύκολα ή δύσκολα δεν έχει σημασία)είναι βασικό προαπαιτούμενο εκείνου του ψάλτη που θέλει να λέει ότι γνωρίζει τη βυζαντινή μουσική.Διαφορετικά,είνα,σαν να λέμε ότι ξέρουμε να μιλούμε δίχως να ξέρουμε να γράφουμε,δηλαδή ,με άλλα λόγια είμαστε αγράμματοι.Αλλο τώρα το ότι στη βυζαντινη΄μουσική μόλις συνήθως κάποιος μάθει να μικροψάλλει θεωρεί ότι κατέκτησε και το σύνολο της μουσικής γνώσης.Ασφαλώς είναι βαθειά νυχτωμένος,¨Ομωςσ'αυτό φταίνε και διάφοροι δάσκαλοι,που μπορεί και έκείνοι να είναι άμοιροι του αντικειμένου,μα και οι διάφορες μουσικές σχολές. Οποιος παίρνει δίπλωμα, απαραίτητα θα πρέπει να γνωρίζει να γράψει καθ' ύπαγόρευση,δηλαδή αυτό που λένε στην ευρωπαϊκή μουσική diktee και είναι αυτονόητη γνώση και ικανότητα στο χώρο της.Στο χώρο της βυζαντινής μουσικής αυτό θεωρείται συνήθως εκτός και βίσκεται του διδακτικού πλαισίου.
Όσο δε για την εκμάθησή της ,θα πρέπει να αρχίζει από πολύ ενωρίς,γιατί εκτός από την απαραίτητη εξάσκηση του αυτιού, υπάρχουν και στην ορθογραφία πολλές δυσκολίες που θέλουν χρόνο και πείρα για να ξεπεραστούν.Απόδειξη το γεγονός, ότι συναντούμε σε πολλές εκδόσεις και μάλιστα μεγαλοσχημόνων ψαλτών ορθογραφικά λάθη που βγάζουν μάτι τα οποία σαφώς και αποτελούν τον αδιάψευστο καθρέπτη της μη καλής γνώσης τους.
Επομένως πολλή μελέτη στα κλασικά κείμενα έξάσκηση εκ μέρος του διδασκάλου στον μαθητή,ήδη θα έλεγα απ΄τη δευτέρα τάξη μουσικής σχολής (αυτό κάνω και εγώ) και βέβαια όχι προσκόληση σε τεχνικά μέσα,τα οποία δεν μας μαθαίνουν, αλλά απλά μας κάνουν να παπαγαλιζουμε κάτι, και μόλις βρούμε θέση διαφορετική να πελαγώνουμε.Ο μεγαλύτερος οδηγός μας,τέλος ,θα πρέπει να είναι το αυτί μας.Αυτό θα πρέπει να εξασκήσουμε,και με αυτό θα γράψουμε σωστά ό,τι ακούμε.
Ὅλοι γνωρίζουμε ὅτι ἡ καθ᾿ ὑπαγόρευση γραφή / ἀκουστική ἱκανότητα εἶναι προαπαιτούμενο γιά τή λήψη διπλώματος. Τό τί γίνεται, εἶναι ἄλλο θέμα...

 
Top