Μουσική Κυψέλη Στεφάνου - Διορθωμένη έκδοσις Ι.Μ.Γρηγορίου

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
#1
Σήμερα, δόξα τω Θεώ, προμηθεύτηκα επιτέλους και τον δεύτερο τόμο της Μουσικής Κυψέλης Στεφάνου Λαμπαδαρίου που εκδίδει επιμελώς η Ι.Μ.Γρηγορίου.

Ιδιαίτερα ευανάγνωστο, καλαίσθητο και πλούσιο (όπως και ο πρώτος τόμος) καθώς αποτελεί ΣΥΜΠΤΥΞΗ των δύο τόμων των εορτών του Ενιαυτού της αρχικής Μουσικής Κυψέλης ώστε τελικά να περιέχει τα μέλη τόσο των "γνωστών" όσο και των "αγνώστων" εορτών.

Παρόλο μεγάλο σε μέγεθος (σχεδόν Α4), είναι ιδιαίτερα συμπαθές σαν βιβλίο.

Συνιστώ ανεπιφύλακτα :)
 

teofilos3

Γεώργιος Παλιούρας
#2
Σήμερα, δόξα τω Θεώ, προμηθεύτηκα επιτέλους και τον δεύτερο τόμο της Μουσικής Κυψέλης Στεφάνου Λαμπαδαρίου που εκδίδει επιμελώς η Ι.Μ.Γρηγορίου.

Ιδιαίτερα ευανάγνωστο, καλαίσθητο και πλούσιο (όπως και ο πρώτος τόμος) καθώς αποτελεί ΣΥΜΠΤΥΞΗ των δύο τόμων των εορτών του Ενιαυτού της αρχικής Μουσικής Κυψέλης ώστε τελικά να περιέχει τα μέλη τόσο των "γνωστών" όσο και των "αγνώστων" εορτών.

Παρόλο μεγάλο σε μέγεθος (σχεδόν Α4), είναι ιδιαίτερα συμπαθές σαν βιβλίο.

Συνιστώ ανεπιφύλακτα :)
Απο που μπορούμε να το το προμηθευτούμε.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#4
Ευθύμιε, εγώ έχω την έκδοση του Πολυχρονάκη, η οποία έχει πέρα από πολύ μικρά και δυσανάγνωστα στοιχεία, και πολλά λάθη στα κείμενα (μουσικής και λόγου), αλλά το χρησιμοποιώ σχεδόν καθημερινά. Λόγω του ότι τα δοξαστικά που μελοποιεί, δεν έχουν καταγραφεί από άλλους πριν από αυτόν (απ' όσο μπορώ να ξέρω τουλάχιστον) στο συγκεκριμένο βιβλίο "πρωτοτυπεί". Τι γνώμη έχεις για τις συνθέσεις του;

Προσωπικά τις βρίσκω λίγο στριφνές σε κάποια σημεία όπου προσπαθεί να ξεφύγει από τις παραδοσιακές μουσικές φράσεις. Δεν είμαι καθόλου εναντίον του να εφευρήσκει κανείς νέα μοτίβα, αρκεί να μην γίνεται άτσαλα. Δεν σου κρύβω ότι ψάλλοντας μέλη του, κάποιες στιγμές αναγκάστικα να προβώ σε "τροποποιήσεις", κάτι που δεν με τρελαίνει ιδιαίτερα.

Υ.Γ. Φυσικά, αναφέρομαι σε εξαιρέσεις τις οποίες κρίνω εντελώς υποκειμενικά, ο Στέφανος θεωρήται ένας εκ των κλασικών συγγραφέων και τίποτε δεν μπορεί να το αναιρέσει αυτό! Πιστεύω δε, ότι η πληρότητα του έργου του όσον αφορά το Δοξαστάριο, ίσως κατοχύρωσε τα βιβλία του ως επίσημη ύλη των σχολών και όχι άλλα δοξαστάρια όπως του Πέτρου ή του Κωνσταντίνου κλπ. Ορθώς ή όχι, αυτό ίσως το κουβεντιάσουμε κάπου αλλού κάποια άλλη στιγμή...
 

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
#5
Τι γνώμη έχεις για τις συνθέσεις του;
Η αλήθεια είναι ότι χωρίς να έχει ίδιον ύφος μελοποιεί σε ίδιον δρόμον. Δηλαδή κλασικός μένει, η γραμμή του όμως κατά τον δρόμο που οδεύει παρουσιάζει λίγο πολύ ασυνήθιστες (μέχρι να τις συνηθίσεις) "μικροθέσεις" ας μου επιτραπεί ο όρος.

Καταλαβαίνω τι λες, το περιγράφω στο περίπου.

Εξακολουθώ να τον συνιστώ όμως, αυξάνει και τρόπον τινά την ψαλτική μας οξύτητα :)

Να είσαι καλά.
 

Βασίλης Κιαμηλίδης

Βασίλης Κιαμηλίδης
#6
Η αλήθεια είναι ότι χωρίς να έχει ίδιον ύφος μελοποιεί σε ίδιον δρόμον. Δηλαδή κλασικός μένει, η γραμμή του όμως κατά τον δρόμο που οδεύει παρουσιάζει λίγο πολύ ασυνήθιστες (μέχρι να τις συνηθίσεις) "μικροθέσεις" ας μου επιτραπεί ο όρος.

Καταλαβαίνω τι λες, το περιγράφω στο περίπου.

Εξακολουθώ να τον συνιστώ όμως, αυξάνει και τρόπον τινά την ψαλτική μας οξύτητα :)

Να είσαι καλά.
Ευθύμιε συμφωνώ απόλυτα με τα πιο πάνω, όμως έχω ένα μέγα πρόβλημα ως προς το μέγεθος του βιβλίου και της γραμματοσειράς.
Χρησιμοποιώ στον όρθρο κινητά φύλλα σε μέγεθος βιβλίου δηλ. 17*24 και όχι Α4 που είναι το μέγεθος του βιβλίου αυτού. Έτσι έχω μείωση του μεγέθους της γραμματοσειράς κατά 25%, με αποτέλεσμα να μην τα βλέπω καθαρά λόγω ηλικίας βέβαια.
Αυτός είναι ο βασικός λόγος αγόρασα μόνον τον Α΄τόμο, και προβληματίζομαι για τον 2ο τόμο.
 

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
#7
Ευθύμιε συμφωνώ απόλυτα με τα πιο πάνω, όμως έχω ένα μέγα πρόβλημα ως προς το μέγεθος του βιβλίου και της γραμματοσειράς.
Χρησιμοποιώ στον όρθρο κινητά φύλλα σε μέγεθος βιβλίου δηλ. 17*24 και όχι Α4 που είναι το μέγεθος του βιβλίου αυτού. Έτσι έχω μείωση του μεγέθους της γραμματοσειράς κατά 25%, με αποτέλεσμα να μην τα βλέπω καθαρά λόγω ηλικίας βέβαια.
Αυτός είναι ο βασικός λόγος αγόρασα μόνον τον Α΄τόμο, και προβληματίζομαι για τον 2ο τόμο.
Η αλήθεια είναι ότι είναι πυκνογραμμένο χωρίς να έχει πρόβλημα στο Α4, αν το μικρύνεις όμως... δύσκολα.

Δεν τα φωτοτυπείς σε Α4 καλύτερα; σε ένα φάκελο με διαφάνειες βάζε τα.
 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
#8
Υ.Γ. Φυσικά, αναφέρομαι σε εξαιρέσεις τις οποίες κρίνω εντελώς υποκειμενικά, ο Στέφανος θεωρήται ένας εκ των κλασικών συγγραφέων και τίποτε δεν μπορεί να το αναιρέσει αυτό! Πιστεύω δε, ότι η πληρότητα του έργου του όσον αφορά το Δοξαστάριο, ίσως κατοχύρωσε τα βιβλία του ως επίσημη ύλη των σχολών και όχι άλλα δοξαστάρια όπως του Πέτρου ή του Κωνσταντίνου κλπ. Ορθώς ή όχι, αυτό ίσως το κουβεντιάσουμε κάπου αλλού κάποια άλλη στιγμή...
εμείς πάντως στη σχολή χρησιμοποιούμε το δοξαστάριο του Πέτρου. Νομίζω για μάθημα είναι ό,τι πιο κλασικό......... του κων/νου μου αρέσει πάρα πολύ αλλά δεν είναι για μάθημα.
 

Bασίλης

Παλαιό Μέλος
#9
Μόνο στριφνά......

Ο Στέφανος ως μαθητής και εξηγητής του Κωνσταντίνου ( και δομέστιχος του) πρέπει να επηρεάστηκε έντονα από τον διδάσκαλο ο οποίος στην εποχή του πρέπει να επηρέασε πολύ εντονα τη τότε μουσική κοινότητα εν γένει.. Αυτό επιβεβαιώνει κάπου και ο Ραιδεστηνός ..... ότι αυτα που καταγραφει δεν ειναι τιποτε περισσότερο από αυτα πού έψαλλε ο Κωνσταντίνος....

Ναι όντως ΠΠ είναι ότι καλύτερο για διδασκαλία... αλλά τα δοξαστικά του Κωνσταντίνου μπορούν να γίνονται σέ ενα "δευτερο χρόνο" και να χρησιμοποιούνται ως προπαρασκευαστικά για τον Ιάκωβο....


Υ.Γ: Κάτι άλλο που έχω παρατηρήσει χωρίς ακόμα να το εξηγώ... είναι η ομοιότητα των εντελών και τελικών καταλήξεων στον φθόγγο Πα (χρωματικούς και διατονικούς) στα δοξαστικά Κωνσταντίνου και Φιλανθίδη........
 

Βασίλης Κιαμηλίδης

Βασίλης Κιαμηλίδης
#10
Η αλήθεια είναι ότι είναι πυκνογραμμένο χωρίς να έχει πρόβλημα στο Α4, αν το μικρύνεις όμως... δύσκολα.

Δεν τα φωτοτυπείς σε Α4 καλύτερα; σε ένα φάκελο με διαφάνειες βάζε τα.
Στον Εσπερινό & στον Όρθρο χρησιμοποιώ ''Αναλόγιο'' 2 ορόφων σε μέγεθος βιβλίου. Στον έναν έχω τα μουσικά κείμενα, και στον άλλον τα κείμενα, διότι συμψάλλουν και φίλοι οι οποίοι θέλουν τα κείμενα, εάν βάλω μέγεθος Α4, πάει ο ένας όροφος.
Η λύση αναμένεται σε έναν χρόνο περίπου, διότι ο κατασκευαστής του προγράμματος ''Μελωδός'' θα έχει βγάλει το και ''επαναστατικό '' πρόγραμμα με το οποίο θα σκανάρεις σε ανάλυση 300%, και θα παράγει το κείμενο σε μουσικές νότες του Μελωδού, κάτι αντίστοιχο που γίνεται σήμερα κατά το σκανάρισμα κειμένου για κείμενο της word, οπότε, και οι οποιεσδήποτε επιθυμητές αλλαγές είναι εφικτές.
Η άλλη ''επανάσταση'' θα είναι να ακροάται το πρόγραμμα μελωδία καθαρή μονωδία, και να καταγράφει ο Μελωδός σε παρασημαντική και κείμενο. Αυτό θα πάρει λίγο χρόνο παραπάνω.
Πάντως τελικά θα αγοράσω και τον δεύτερο τόμο.
Να είσαι πάντα καλά Ευθύμιε.
Βασίλης Κιαμηλίδης
 
Last edited:

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#11
εμείς πάντως στη σχολή χρησιμοποιούμε το δοξαστάριο του Πέτρου. Νομίζω για μάθημα είναι ό,τι πιο κλασικό..........
Όπως κατάλαβες Κώστα, αναφέρομαι στο ΦΕΚ του Υπουργείου που έχει να κάνει με την ύλη των Σχολών. Όσων αφορά στο πρακτικό μέρος, συμφωνώ και επαυξάνω, ο Πέτρος είναι σαφώς πιο βατός για το νέο μαθητή, καθώς και κάποιοι "Μαθητές της σχολής του" όπως ο Μανουήλ Πρωτοψάλτης. Δεν μπορώ να γνωρίζω κατά πόσο πιστός καταγραφέας της παράδοσης ήταν ο Πέτρος, αλλά σίγουρα τηρεί πιο πολύ από όλους το "παν μέτρον άριστον" :wink:.
 
Last edited:

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
#12
Να ψάλετε ό,τι μπορείτε και ό,τι σας αναπαύει, στα πλαίσια της π α ρ ά δ ο σ η ς. Αυτό είναι το καλύτερο Δοξαστικάριον (η παλαιά ονομασία του Δοξαστάριον), το καλύτερο Ειρμολόγιον, το καλύτερο Στιχηράριον κ.ο.κ.
Καλή πρόοδο σε όλους :)
 

Giorgis

Νέο μέλος
#13
εμείς πάντως στη σχολή χρησιμοποιούμε το δοξαστάριο του Πέτρου. Νομίζω για μάθημα είναι ό,τι πιο κλασικό......... του κων/νου μου αρέσει πάρα πολύ αλλά δεν είναι για μάθημα.
Κατά τήν γνώμη μου εἶναι ὄχι μόνον ὅ,τι πιό κλασσικό, ἀλλά καί ἄφθαστο σέ ὀμορφιά. Κυρίως μέ ξετρελαίνει ἡ εὐρυθμία του, κάτι πού θεωρῶ ὅτι κεῖται πέρα ἀπό τόν οὕτως ἤ ἄλλως καταπληκτικό ρυθμό του. Χρησιμοποιῶ τόν ὅρο "εὐρυθμία" προσπαθῶντας νά ἐκφράσω τό μεγαλειῶδες ἄκουσμα πού δημιουργεῖ μιά "καλή" ἐκτέλεση καί ἡ ὁποία βεβαίως ἐξαρτᾶται ὁπωσδήποτε ἀπό τόν ρυθμό τοῦ μουσικοῦ κειμένου. Δυσκολεύομαι νά ἐκφράσω τόν θαυμασμό μου γιά τό Δοξαστάριο καί τό Εἱρμολόγιο τοῦ Πέτρου!



 

Giorgis

Νέο μέλος
#14
...Λόγω του ότι τα δοξαστικά που μελοποιεί, δεν έχουν καταγραφεί από άλλους πριν από αυτόν (απ' όσο μπορώ να ξέρω τουλάχιστον) στο συγκεκριμένο βιβλίο "πρωτοτυπεί".

Υ.Γ. ... ο Στέφανος θεωρήται ένας εκ των κλασικών συγγραφέων και τίποτε δεν μπορεί να το αναιρέσει αυτό! Πιστεύω δε, ότι η πληρότητα του έργου του όσον αφορά το Δοξαστάριο...
Ὑπάρχει καί τό "Στιχηράριον" τοῦ Μανουήλ Πρωτοψάλτου πού ἐξέδωσε ὁ Χουρμούζιος καί ἐπανεκδόθηκε ἀπό τόν Ρηγόπουλο (;) πού εἶναι συμπλήρωμα στό Δοξαστάριο τοῦ Πέτρου. Τό θεωρῶ συνέχεια τοῦ Πέτρου, ἄν καί δέν καταφέρνει νά φτάσει τό ἀπαράμιλλον ἐκείνου. Πάντως πιστεύω ὅτι εἶναι πολύ ἀνώτερο τοῦ Στεφάνου. Σέ σχέση λοιπόν μέ αὐτά τά δύο βιβλία, ἡ Κυψέλη ὑπερτερεῖ σέ πληρότητα μόνο ὡς πρός τά ἱδιόμελα τῆς Λιτῆς.
 

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
#15
...Σέ σχέση λοιπόν μέ αὐτά τά δύο βιβλία, ἡ Κυψέλη ὑπερτερεῖ σέ πληρότητα μόνο ὡς πρός τά ἱδιόμελα τῆς Λιτῆς.
Και σε ορισμένες εορτές επίσης που απλά δεν υπάρχουν καθόλου στα βιβλία αυτά.
 

master_yianni

Αργός και μετά μέλους
#16
.....εγώ έχω την έκδοση του Πολυχρονάκη, η οποία έχει πέρα από πολύ μικρά και δυσανάγνωστα στοιχεία, και πολλά λάθη στα κείμενα (μουσικής και λόγου), αλλά το χρησιμοποιώ σχεδόν καθημερινά. Λόγω του ότι τα δοξαστικά που μελοποιεί, δεν έχουν καταγραφεί από άλλους πριν από αυτόν (απ' όσο μπορώ να ξέρω τουλάχιστον) στο συγκεκριμένο βιβλίο "πρωτοτυπεί". Τι γνώμη έχεις για τις συνθέσεις του;...
Αυτο το Δοξασταριο χρησιμοποιουσα και γω στο αναλογιο. Ο Στεφανος λεει οτι κατεγραψε τα παντα συμφωνα με το Πατριαρχικο υφος, και μιας και περιεχει σχεδον ολα τα δοξαστικα που χρειαζομουν στο αναλογιο, ετσι κατεληξα να το αγορασω (εκδοση Πολυχρονακη). Το Δοξασταριο του Πριγγου ενω ειναι πιο βατο και στρωτο, ειναι ελλιπεστατο. Φυσικα μαρτυρησα να διαβαζω τον Στεφανο, αλλα.... τα πρωτα 100 χρονια ειναι δυσκολα, μετα συνηθιζεις.
Αυτο που ηθελα να ρωτησω ειναι, ποια Πατριαρχικη παραδοση κατεγραψε ο Στεφανος; Τι ακριβως ισχυει; Εγραψε τα δικα του, η κατεγραψε τα της εποχης του; Υπαρχει καποιος που να το εχει ψαξει;

Πολλα απο τα κειμενα του ειναι παρομοια με του Πριγγου, αλλα καποια αποκλινουν παρα πολυ (και αν λαβουμε υποψη οτι τα μαθηματα του Πατριαρχειου ειναι στανταρ, τοτε η στραβα ειναι ο γυαλος....κτλ). Και φυσικα, οπως ειπατε, υπαρχει μια στριφνοτητα στις μουσικες γραμμες που δυσκολα παρακαμπτεται. (συνηθως τα Πατριαρχικα μαθηματα ειναι απλα και στρωτα).
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#18
Φυσικα μαρτυρησα να διαβαζω τον Στεφανο, αλλα.... τα πρωτα 100 χρονια ειναι δυσκολα, μετα συνηθιζεις.
:) = Χαμόγελο συμπάσχοντος...
Πολλα απο τα κειμενα του ειναι παρομοια με του Πριγγου, αλλα καποια αποκλινουν παρα πολυ (και αν λαβουμε υποψη οτι τα μαθηματα του Πατριαρχειου ειναι στανταρ, τοτε η στραβα ειναι ο γυαλος....κτλ). Και φυσικα, οπως ειπατε, υπαρχει μια στριφνοτητα στις μουσικες γραμμες που δυσκολα παρακαμπτεται. (συνηθως τα Πατριαρχικα μαθηματα ειναι απλα και στρωτα).
Από μαρτυρίες Πατριαρχικών δομεστίκων και άλλων περί του Πατριαρχικού Ναού, γνωρίζω ότι το δοξαστάριο του Βιολάκη ήταν αυτό που χρησιμοποιούνταν ως κλασικό, ούτε καν του Πέτρου. Όλοι οι νεώτεροι πήραν πολλά από την κυψέλη του Στεφάνου και αν ο Πρίγγος έχει πάρει απλώς κάποια στοιχεία, παρατήρησε τον Καραμάνη :eek:. Πάντως καμμία μαρτυρία δεν έχω ακούσει που να βεβαιώνει ότι ψάλλονταν στον Πατριαρχικό Ναό η Κυψέλη ούτε γενικά τίποτε που να αφορά στιχηράριο της "του Κωνσταντίνου σχολής"... Στα παπαδικά μέλη δεν γνωρίζω, αλλά και προσωπικά δεν βρίσκω τίποτε ενδιαφέρον, από τα λίγα που έχω στα χέρια μου τουλάχιστον, αλλά και πάλι γούστα είναι αυτά...
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#19
Πάντως καμμία μαρτυρία δεν έχω ακούσει που να βεβαιώνει ότι ψάλλονταν στον Πατριαρχικό Ναό η Κυψέλη...
Ο Βουδούρης κάπου αναφέρει οτι η Κυψέλη χρησιμοποιούνταν αλλά όχι αποκλειστικά στο Πατριαρχείο. Δεν έχω την αναφορά εύκαιρη τώρα (ίσως στο άρθρο της Ορθοδοξίας;), έχει αναφερθεί και στο Ψαλτολόγιον παλαιότερα αν θυμάμαι καλά.
 

master_yianni

Αργός και μετά μέλους
#20
Ο Βουδούρης κάπου αναφέρει οτι η Κυψέλη χρησιμοποιούνταν αλλά όχι αποκλειστικά στο Πατριαρχείο. Δεν έχω την αναφορά εύκαιρη τώρα (ίσως στο άρθρο της Ορθοδοξίας;), έχει αναφερθεί και στο Ψαλτολόγιον παλαιότερα αν θυμάμαι καλά.
Δημητρη, υπαρχουν αντιγραφα απο τα διαφορα αρθρα του Βουδουρη; Τι ακριβως εννοεις;
:D
 
Top