Μουσικά κείμενα Παρακλήσεων της Θεοτόκου (Μικράς και Μεγάλης)

#41
Χαιρετιζω τους συναδελφους.
Σας παραθετω την ακολουθια του μικρου και μεγαλου παρακλητικου κανονα της Θεοτοκου , οπως την εγραψα για αναγκες των μαθητων μου. Το μουσικο κειμενο ειναι βασισμενο στη παρακληση του αναστασιματαριου υπο διασκευη Ιωαννου, αλλα και σε ηχογραφησεις απο Ιακωβο Ναυπλιωτη και Στανιτσα. Σκοπος ηταν να βγει ενα κειμενο που να ρεει και να ειναι οσο το δυνατον πιο κοντα στην παραδοση . Αναμενω διορθωσεις και κριτικες.
 

Attachments

Last edited by a moderator:
#42
Χαιρετιζω τους συναδελφους.
Σας παραθετω την ακολουθια του μικρου και μεγαλου παρακλητικου κανονα της Θεοτοκου , οπως την εγραψα για αναγκες των μαθητων μου. Το μουσικο κειμενο ειναι βασισμενο στη παρακληση του αναστασιματαριου υπο διασκευη Ιωαννου, αλλα και σε ηχογραφησεις απο Ιακωβο Ναυπλιωτη και Στανιτσα. Σκοπος ηταν να βγει ενα κειμενο που να ρεει και να ειναι οσο το δυνατον πιο κοντα στην παραδοση . Αναμενω διορθωσεις και κριτικες.
Ξεχασα να αναφερω πως η συγγραφη εγινε με το προγραμμα ''Μουσικα κειμενα" του κ. Παπαδοπουλου Δημητρη , τον οποιον και ευχαριστουμε θερμα.
 
Last edited by a moderator:
#43
Καλησπέρα αδελφές/αδελφοί εν Χριστώ!

Άλλη μια καταγραφή των παρακλητικών κανόνων. Αφενός, με βάση τους αντιστοίχους ειρμούς, εις τους οποίους στηρίζονται τα προσόμοια κάθε ωδής, από το Ειρμολόγιον του Ιωάννου. Αφετέρου, με βάση κάποιες ιδιαιτερότητες τοπικές της ορεινής Θεσσαλίας, όπου και ψάλλω τους παρακλητικούς την τελευταία πενταετία (εις τον Ι.Ν. Κοιμήσεως Θεοτόκου Γαρδικίου Τρικάλων).

Παρακαλώ στην εμπειρία σας και τις γνώσεις σας, για διορθώσεις, γνώμες, κριτικές επί του μουσικού κειμένου!

Η συγγραφή έγινε με τον Βυζαντινογράφο (σε συνεργασία με WORD '97)
Απίθανη δουλειά συνάδελφε. μπράβο !!!!!!
 
#44
Το βιβλίο είναι το πλήρες Αναστασιματάριον του Πέτρου σε διασκευή Ιωάννου Πρωτοψάλτου, με το ενδιαφέρον παράρτημά του, που εκτός των άλλων εμπεριέχει και Κανόνα του Ακαθίστου, το Τον ήλιον κρύψαντα σε σύνθεση Εμ. Καραλλή Τηνίου, και τις αργές καταβασίες Ανοίξω το στόμα μου σε χρόνο διπλό ως ψάλλονται εν τη Μ. Εκκλησία. Κυκλοφορούσε παλιότερα από τον μακαριστό Ανδρέα Μοναχό Θεοφιλόπουλο, και από τις εκδόσεις Πολυχρονάκη. Εσχάτως ο εκδότικος οίκος Πολυχρονάκη επανεξέδωσε με νέα στοιχειοθεσία το βιβλίο.
Υπάρχει ηλεκτρονικά αν και με προβλήματα εδώ

Προέλευση
Λείπουν οι σελίδες από 555 - 600 !
(σελ. 564-545 του pdf).
Αυτό εννοούσατε λέγοντας: "... αν και με προβλήματα" ;
Σ'αυτές βρίσκονται οι Παρακλητικοί, διότι δεν κατάφερα να τους βρω στις υπόλοιπες;
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#45
Λείπουν οι σελίδες από 555 - 600 !
(σελ. 564-545 του pdf).
Αυτό εννοούσατε λέγοντας: "... αν και με προβλήματα" ;
Σ'αυτές βρίσκονται οι Παρακλητικοί, διότι δεν κατάφερα να τους βρω στις υπόλοιπες;
Ναι, οι σελίδες που εντοπίσατε -δυστυχώς- λείπουν...
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#46
Λείπουν οι σελίδες από 555 - 600 !
(σελ. 564-545 του pdf).
Αυτό εννοούσατε λέγοντας: "... αν και με προβλήματα" ;
Σ'αυτές βρίσκονται οι Παρακλητικοί, διότι δεν κατάφερα να τους βρω στις υπόλοιπες;
Τό πρό 7ετίας μήνυμα τοῦ Δ. Σκρέκα πού παραθέτετε, ἁπλῶς ἐξηγεῖ στό προηγούμενο μήνυμα τοῦ Ν. Γιάννου ἀπό ποιό βιβλίο εἶναι οἱ σελίδες. Ἐν τῷ μεταξὐ ὁλόκληρο τό Ἀναστασιματάριον (χωρίς τίς ἐλλείπουσες σελίδες) ὑπάρχει ἐδῶ (κι ἐδῶ).

 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#47
Οι Παρακλητικοί Κανόνες
εις την Υπεραγίαν Θεοτόκον

υπό Βασιλείου Τζανάκου, πρωτοψάλτου
Αθήνα 1994

(Ηχητικά εδώ).
 

Attachments

Last edited:

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#49

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#50
#51
Μικρός Παρακλητικός Κανών (Μικραγιαννανίτικος)

ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΤΟΥ ΜΙΚΡΟΥ ΠΑΡΑΚΛΗΤΙΚΟΥ ΚΑΝΟΝΟΣ εἰς τὴν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον
(Ὁ κανὼν καὶ τὰ μεγαλυνάρια κατ ̓ ἀπαγγελίαν Μικραγιαννανιτῶν πατέρων.)

του Κωνστ. Γράμπα
(porphyrios.gr)
Καλησπέρα σας θέλω να ρωτήσω αν υπάρχει κάτι αντίστοιχο και με τον Μ.παρακλητικο κανόνα;
 

John31

New member
#52
Καλησπέρα σας. Ψάχνω για το "Ελέησον ημάς Κύριε" και δεν το βρίσκω πουθενά. Μήπως ξέρετε που μπορώ να το βρω??
Ευχαριστώ πολύ εκ των προτέρων! Καλή Παναγιά!
 

Gerasimos monaxos

Ο Αγιορείτης κακοφωνίξ
#53
Καλησπέρα σας. Ψάχνω για το "Ελέησον ημάς Κύριε" και δεν το βρίσκω πουθενά. Μήπως ξέρετε που μπορώ να το βρω??
Ευχαριστώ πολύ εκ των προτέρων! Καλή Παναγιά!
Θα το βρείς εδώ στην σελίδα 82 του pdf "Παρακλητικοί Κανόνες" (στα Απολυτίκια της 2ας & 3ης Αυγούστου).
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#55
Καλησπέρα σας. Ψάχνω για το "Ελέησον ημάς Κύριε" και δεν το βρίσκω πουθενά. Μήπως ξέρετε που μπορώ να το βρω??
Ευχαριστώ πολύ εκ των προτέρων! Καλή Παναγιά!
Καλή ἐρώτηση.
Ὀρθή καί ἡ προηγούμενη παραπομπή· δέν γνωρίζω ἄν καί σέ ἄλλες ἐργασίες ἔχει προβλεφθεῖ.

Ἁπλούστερα ὅμως πηγαίνεις καί στά μουσικά τοῦ Μ. Ἀποδείπνου, ὅπως π.χ. ἐδῶ.
 

ψαλμός 50ός

Ελένη Ντόβα-Χατζή
#56
Καλησπέρα σας. Ψάχνω για το "Ελέησον ημάς Κύριε" και δεν το βρίσκω πουθενά. Μήπως ξέρετε που μπορώ να το βρω??
Ευχαριστώ πολύ εκ των προτέρων! Καλή Παναγιά!
Από το μηναίο του Αυγούστου του π. Κ. Παπαγιάννη
 

Attachments

petrosgrc

Γαλάνης Πέτρος
#57
Επιτρέψατέ μου να εκφέρω μία «αιρετική» άποψη. Θεωρώ ότι ο προσφορότερος τρόπος να ψαλεί ο οποιοσδήποτε κανόνας είναι μαθαίνοντας σωστά τους ειρμούς και εφαρμόζοντας τις μουσικές γραμμές στα τροπάρια. Αυτή θεωρώ ότι είναι η φιλοσοφία του κανόνα. Ειδικώτερα, οι Παρακλητικοί Κανόνες, λόγω και της ψαλμωδίας τους από γυναίκες έχουν κακοποιηθεί ίσως περισσότερο από κάθε άλλου είδους κανόνα με ελευθεριάζουσες ερμηνείες οι οποίες εμένα τουλάχιστον δεν με εκφράζουν. Επίσης, καθώς είναι κανόνας, προέχει η σωστή ερμηνεία με βάση το μέτρο του μέλος και όχι με βάση τη σύνταξη ή γραμματικά κόμματα και τελείες. Τα κείμενα της βυζαντινής υμνογραφίας είναι ποιήματα με μέτρο και όχι πεζές διδαχές.
 
#58
Επιτρέψατέ μου να εκφέρω μία «αιρετική» άποψη. Θεωρώ ότι ο προσφορότερος τρόπος να ψαλεί ο οποιοσδήποτε κανόνας είναι μαθαίνοντας σωστά τους ειρμούς και εφαρμόζοντας τις μουσικές γραμμές στα τροπάρια. Αυτή θεωρώ ότι είναι η φιλοσοφία του κανόνα.
Συμφωνώ απόλυτα, αγαπητέ, σ αυτή σας την τοποθέτηση! Πιστεύω ότι είναι καλό να καταγράφονται και κάπου οι κανόνες, ώστε να υπάρχει κάποια αναφορά/ένας κοινός οδηγός για όλους τους ψάλλοντες. Όπως επίσης και σε μία χορωδιακή εκτέλεση θεωρώ σημαντική την ύπαρξη ενός μουσικού κειμένου ώστε να αποφεύγονται χασμωδίες (ειδικά αν ο χορός συσταθεί περιστασιακά)

Επίσης, καθώς είναι κανόνας, προέχει η σωστή ερμηνεία με βάση το μέτρο του μέλος και όχι με βάση τη σύνταξη ή γραμματικά κόμματα και τελείες.
Εδω όμως θα διαφωνούσα ελαφρώς. Έχω υπόψη μου κάποια σημεία που το μέλος κατακρεουργει τον λόγο! Και σε προσμόμοια και σε τροπάρια κανόνων ... Προσωπικά απορώ μ αυτούς που ισχυρίζονται ότι, πχ μια αργία, ή ενας διαφορετικος τονισμός του μέλους, τους χαλάει το άκουσμα ... βέβαια όλες αυτές οι διατυπωσεις είναι γενικές, αλλά ας μη ξεχνάμε το διδακτικό ρόλο του ψάλτη ... και αυτός διαφαίνεται και μέσα στον κανόνα και παντού!

Ελπίζω να μην απέχουμε παρασάγγας της θεματολογίας του thread ... Αδερφοι και πατέρες, ευχεσθε!
 

petrosgrc

Γαλάνης Πέτρος
#59
Το μέλος δεν κατακρεουργεί τον λόγο. Ο λόγος είναι ποιητικός και ο ποιητικός λόγος έχει τους κανόνες του οι οποίοι δεν ταυτίζονται πάντοτε με τους γραμματικούς/συντακτικούς κανόνες ποιητική αδεία. Σε αυτές τις περιπτώσεις, το μέλος συμμορφώνεται με τους ποιητικούς κανόνες οι οποίοι και ορίζουν τον τρόπο με τον οποίο ρέει το μέλος αβίαστα και όχι με τους κανόνες της γραμματικής ή του συντακτικού οι οποίοι αφορούν στα πεζά κείμενα και όχι τα ποιητικά.
 

petrosgrc

Γαλάνης Πέτρος
#60
Επίσης, στους κανόνες συγκεκριμένα φρονώ ότι η χορωδιακή συμψαλμωδία δεν ταιριάζει λόγω του μεγέθους των κομματιών αλλά και του σύντομου ρυθμού στον οποίον κανονικά πρέπει να λέγονται. Όταν οι κανόνες λέγονται χορωδιακά, συνήθως έχουμε τα δύο εξής φαινόμενα:
Το πρώτο είναι ο ρυθμός να είναι αρκετά αργός για κανόνα ή ο προεξάρχων να τον λέει γρήγορα και οι υπόλοιποι να ακούγονται σαν ουρά γιατί έχουν διαφορά φάσης. Νομίζω ότι στους κανόνες ταιριάζει ο καθένας να λέει από ένα τροπάριο απ' έξω βάσει του ειρμού ώστε να εξοικειώνονται όλοι με αυτόν τον τρόπο ψαλμωδίας. Αν τυχόν κάποιοι δεν μπορούν να πουν τα μέλη, ας κρατούν ισοκράτημα στον εκάστοτε ψάλλοντα ή σε κάποιες περιπτώσεις ας σιωπούν, δεν είναι ντροπή. Αυτό κατ' εμέ θα έπρεπε να ισχύει σε πολλά σύντομα μέλη όταν υπάρχει χορωδία, ιδίως όσα είναι προσόμοια.
 
Last edited:
Top