Μουσικά Ακολουθίας Εγκαινίων Ναού

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#1
Έχει κάποιος μελοποιήσει την εν λόγω ακολουθία; Εάν υπάρχει τρόπος, καλό θα ήταν να ανέβει εις κοινόν όφελος.

Υ.Γ. Έχω ακούσει για μία εργασία του καθηγητού κ. Γ. Στάθη...
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#2

Ἔχω·
ΑΣΤΕΡΙΟΥ Κ. ΔΕΒΡΕΛΗ
Πηδάλιον
Βυζαντινῆς Μουσικῆς
ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΝΑΟΥ

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
1998

ΠΕΡΕΧΕΙ​
Ἅπαντα τά ψαλλόμενα εἰς τήν ἀκολουθίαν Ἐγκαινίων Ναοῦ τό πρῶτον μελοποιηθέντα παρά τοῦ Ἐκδότου κατά τό γνήσιον Βυζαντινόν ὕφος.

Προστίθενται διάφορα ἐκλεκτά μαθήματα τῶν ἀοιδίμων Μουσικοδιδασκάλων καί Μελοποιῶν· Θεμιστ. Γεωργιάδου, Ἰακώβου Ναυπλιώτου, Κων. Πρίγγου, Βασ. Νικολαΐδου καί Ἀθαν. Παναγιωτίδη.


ΥΓ. 1) Σελ. 205 2) Δέν νομίζω ὅτι ἀνεβαίνει...


 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#5
Ὑπάρχει καὶ ἡ «Μελοποιημένη Ἀκολουθία Ἐγκαινίων Ἱεροῦ Ναοῦ» ἀπὸ τὸν κ. Ἀθανάσιο Βουρλῆ.

Βλ.κι ἐδῶ.
 

ATHAN

Αθανάσιος Μπακαλούδης
#6
Έχει κάποιος μελοποιήσει την εν λόγω ακολουθία; Εάν υπάρχει τρόπος, καλό θα ήταν να ανέβει εις κοινόν όφελος.

Υ.Γ. Έχω ακούσει για μία εργασία του καθηγητού κ. Γ. Στάθη...
Εξαίρετο βιβλίο επίσης του κ. Σπύρου Γεωργακοπούλου, περί λόγος εγένετο προσφάτως.
Τίτλος βιβλίου :
Η ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΤΩΝ ΕΓΚΑΙΝΙΩΝ

Σπύρου Χ. Γεωργακοπούλου
Τσερτίδου 138- Τ.Κ. 26335 - Πάτρα- τηλ. 2610 324746
 
#7
Ο τίτλος του βιβλίου του κ. Στάθη είναι:
Γρ. Θ. Στάθη Ἐγκαίνια, ἤτοι τάξις καί Ἀκολουθία εἰς ἐγκαίνια ναοῦ κατά τό Βυζαντινό Τυπικό
Εκδοση Ιδρύματος Βυαντινής Μουσικολογίας, σειρά Λατρειολογήματα 3 , Αθήνα 2004
 

Νίκος Κ.

Παλαιό Μέλος
#8
Έχει κάποιος μελοποιήσει την εν λόγω ακολουθία; Εάν υπάρχει τρόπος, καλό θα ήταν να ανέβει εις κοινόν όφελος.

Υ.Γ. Έχω ακούσει για μία εργασία του καθηγητού κ. Γ. Στάθη...
Εξεδόθη στις 30 Μαρτίου 2008 (Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως) από τον κ. Βουρλή.Περιέχει:

Α. ΥΜΝΟΥΣ ΕΠΙ ΘΕΜΕΛΙΩ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
Β. ΥΜΝΟΥΣ ΚΑΤΑΜΕΡΙΣΜΟΥ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΛΕΙΨΑΝΩΝ
Γ. ΥΜΝΟΥΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΕΓΚΑΙΝΙΩΝ
Δ. ΥΜΝΟΥΣ ΟΡΘΡΟΥ ΕΓΚΑΙΝΙΩΝ
Ε. ΥΜΝΟΥΣ ΤΩΝ ΕΓΚΑΙΝΙΩΝ

Το βιβλίο αποτελείται από 123 σελίδες. Για περισσότερες πληροφορίες όποιος θέλει μπορεί να μου στείλει π.μ.
 

stapaman

Εφησυχάζων & ενίοτε προξενών αλγεινάς εντυπώσεις δ
#10
Ανάλογη εργασία έχει πραγματοποιήσει σε ειδικό τεύχος & ο Άρχων Πρωτοψάλτης κυρ-Λυκούργος Πετρίδης. Μάλιστα στην έκδοση που έχω συμπεριλαμβάνονται και Χερουβικά του Θρ. Στανίτσα, ένα αργό και ένα σύντομο σε κάθε Ήχο.
 

Τάσος Μπόκος

Παλαιό Μέλος
#11
(...μάλλον το γνωρίζετε αλλά) υπάρχει και η έκδοση του Ιδρύματος Βυζαντινής Μουσικολογίας σε επιμέλεια κ.Γρ.Στάθη στη σειρά "Λατρειολογήματα" Νο 3 με τίτλο: "ΕΓΚΑΙΝΙΑ ήτοι Τάξις και Ακολουθία εις εγκαίνια ναού κατά το Βυζαντινό Τυπικό. Εκτός από την τυπική διάταξη υπάρχουν και τα ψαλλόμενα μέλη. Οι ψαλμικοί στίχοι των εγκαινίων σε μελοποίηση του κ.Στάθη. Εκτός αυτών όμως περιέχει και κάποια παλαιά όπως το αντί Χερουβικού "Κύριε ηγάπησα ευπρέπειαν" Νικηφόρου του Ηθικού, Κοινωνικό του Μπερεκέτη αλλά και το καλοφωνικό ποίημα του Νικηφόρου Ηθικού "Άρατε πύλας" σε α' ήχο. Η έκδοση είναι του 2004.
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#12
Τὸ ἔχω προμηθευθεῖ, εἶναι ἐξαιρετικὰ προσεγμένη ἔκδοση καὶ πολὺ ἐνδιαφέρουσα.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#13
Διαβάζοντας τὸ πόνημα τοῦ κ. Στάθη, ποὺ διακρίνεται ἀπὸ ἰδιαίτερα ἐμβριθῆ εἰσαγωγή, διαπίστωσα κάποια σημεία ποὺ μὲ δυσκολεύουν προσωπικά. Στὴ σελ. 86 ἀναφέρεται ὅτι ὁ ψαλμὸς ρμδ΄ «ἐμελίσθη εἰς τροχαϊκὴν διποδίαν, μετ᾿ ἐξαιρέσεων». Ἐπειδὴ στὴν Φιλοσοφικὴ ὅταν παρακολουθοῦσα μαθήματα κλασικῆς φιλολογίας παρέλειψα τὸ μάθημα τῆς Μετρικῆς, ἄς μὲ διαφωτίσει κάποιος περὶ τίνος πρόκειται .

Ἀμέσως μετὰ ἀναφέρεται ὁ ἦχος τῆς μελοποίησης «ἦχος α ἔσω, Νάος» μὲ ἀπήχημα ανανες ποὺ καταλήγει σὲ ΓΑ μὲ σπάθη. Ἐρώτηση στοὺς ἀρχαιομαθεῖς τοῦ forum γιὰ κάποια πρακτικὴ συμβουλὴ στὴν ἐκτέλεση τοῦ ἤχου.

Καὶ μιὰ τελευταία παρατήρηση. Τὸ μουσικὸ κείμενο χωρίζεται μὲ διπλὲς διαστολὲς καὶ σημειώνονται οἱ ἀριθμοὶ 9 καὶ 6. Ἀπὸ πρόσφατες συζητήσεις στὸ forum καταλαβαίνω ὅτι πρόκειται γιὰ ἑννεάσημους καὶ ἐξάσημους. Ἐγώ μέχρι τώρα διαβάζοντας ἀπὸ τὶς παλαιὲς ἐκδόσεις δὲν γνωρίζω αὐτοὺς τοὺς χρόνους πὼς ἐκτελοῦνται καὶ πῶς σχετίζονται μὲ αὐτοὺς ποὺ ἔχω μάθει (2-3-4σημο). Ὑπάρχουν κάποιες πρακτικὲς συμβουλὲς γιὰ νὰ μελετήσω τὴν σύνθεση; Δηλώνω τὴν ἄγνοιά μου γιὰ ὅλα τὰ παραπάνω, καλῶς ἤ κακῶς.

Νὰ σημειώσω ὅτι τὴν ἴδια σήμανση παρατηρῶ καὶ στὴν σελ. 106. Ὅλα τὰ ὑπόλοιπα μουσικὰ κείμενα ἀποδίδονται μὲ τὴν καθιερωμένη σημειογραφία καὶ δὲν ἀντιμετώπισα προβλήματα.

Τώρα, στὴν σελ. 82 τὸ ἀπολυτίκιο τῶν ἐγκαινίων ἀναφέρεται ὅτι ψάλλεται σὲ «ἦχο λέγετο, μαλακὸ χρωματικό». Στὴν σελ. 112 μελοποιεῖται ὁ ψαλμὸς ν΄(50) σὲ «ἦχο λέγετο ἤτοι πλ. Β διατονικός». Στὴ σελ. 55 ὁ ἦχος τοῦ κανόνα ἀναφέρεται «ἦχος λέγετος» σκέτος. Ἔχω μπερδευτεῖ. Οἱ γνώσεις μου εἶναι ἑνὸς ἁπλοῦ ψάλτη χωρὶς ἰδιαίτερη θεωρητικὴ κατάρτιση. Παρατηρῶ ὄμως, ὅτι πρώτη φορὰ διαπιστώνω δυσκολία στὴν μελέτη μουσικοῦ κειμένου καὶ συμπεραίνω πὼς πιθανῶς αὐτὰ ποὺ γνώριζα δὲν εἶναι ἀρκετὰ γιὰ νὰ διαβάσω καὶ κατόπιν νὰ ἀποδώσω τὸ κείμενο.

Ὅλα τὰ παραπάνω τὰ ἔχω δεῖ σὲ συζητήσεις κατὰ καιροὺς ἀλλὰ θεωροῦσα ὅτι ἀνήκουν στὴν σφαίρα τῆς ἔρευνας καὶ ὅτι παραμένουν σὲ ἐπίπεδο θεωρητικῆς ἀναζήτησης. Μᾶλλον ἔκανα λάθος καὶ πρέπει νὰ ξαναδιαβάσω θεωρία ὄχι πλέον γιὰ θεωρητικὴ γνώση ἀλλὰ καὶ γιὰ νὰ μπορῶ νὰ ἀποδώσω στὸ ἀναλόγιο.

Εὐχαριστῶ.
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
#14
Στὴ σελ. 86 ἀναφέρεται ὅτι ὁ ψαλμὸς ρμδ΄ «ἐμελίσθη εἰς τροχαϊκὴν διποδίαν, μετ᾿ ἐξαιρέσεων». Ἐπειδὴ στὴν Φιλοσοφικὴ ὅταν παρακολουθοῦσα μαθήματα κλασικῆς φιλολογίας παρέλειψα τὸ μάθημα τῆς Μετρικῆς, ἄς μὲ διαφωτίσει κάποιος περὶ τίνος πρόκειται .
Τις τελευταίες δεκαετίες στην παράδοση του Αγίου όρους (και δη αυτή των Καρυών) συναντούμε κάποια μέλη τα οποία ψάλλονται σε εξάσημο ρυθμό όπως τα "Θου Κύριε" τα πασαπνοάρια του εωθινού ευαγγελίου, κάποια Κύριε ελέησον κ.α. Όπως φαίνεται από τον τονισμό των λέξεων δεν πρόκειται για τρίσημο ρυθμό αλλά για εξάσημο ρυθμό. Πρόκειται για τον "διτρόχαιο δακτυλικό" της αρχαίας Ελληνικής μουσικής σύμφωνα με το θεωρητικό του Χρυσάνθου αλλά ακόμα και των νεωτέρων όπως αυτά του Σ.Καρά και του Α.Ευθυμιάδου. "Διτρόχαιος δακτυλικός" λέγεται ο εξάσημος ο οποίος έχει χρονική αύξηση στο 1 και στο 4...υπάρχουν και 'αλλες παραλαγές αλλά αυτή η μορφή χρησιμοποιήθηκε στην ψαλτική...το "μετ εξαιρέσεων" σημαίνει ότι συναντάται (στην συγκεκριμένη σύνθεση) και εννεάσημος ρυθμός...Υπάρχει η προφορική πράδοση στο Όρος ότι αυτός που τα εισήγαγε πρώτος είναι ο Συνέσιος Σταυρονικητιανός, ο οποίος ήταν και ο δάσκολος του διακο Διονύση Φιρφιρή.

Ἀμέσως μετὰ ἀναφέρεται ὁ ἦχος τῆς μελοποίησης «ἦχος α ἔσω, Νάος» μὲ ἀπήχημα ανανες ποὺ καταλήγει σὲ ΓΑ μὲ σπάθη. Ἐρώτηση στοὺς ἀρχαιομαθεῖς τοῦ forum γιὰ κάποια πρακτικὴ συμβουλὴ στὴν ἐκτέλεση τοῦ ἤχου.
"Αρχαιομαθής" δεν είμαι:rolleyes: αλλά θα απαντήσω ότι τον τελευταίο καιρό έχει γίνει ολόκληρη συζήτηση για τον κλάδο αυτόν του α' ήχου, όπου ανέβηκαν διάφορα επιχειρήματα από την χειρόγραφη παράδοση...πάντως ο κ.Στάθης δεν νομίζω να θέτει Σπάθη για να δηλώσει τον κλάδο αυτόν αλλά Θέμα απλούν, ένα σημάδι δανεισμένο από την παλαιότερη γραφή.

Καὶ μιὰ τελευταία παρατήρηση. Τὸ μουσικὸ κείμενο χωρίζεται μὲ διπλὲς διαστολὲς καὶ σημειώνονται οἱ ἀριθμοὶ 9 καὶ 6. Ἀπὸ πρόσφατες συζητήσεις στὸ forum καταλαβαίνω ὅτι πρόκειται γιὰ ἑννεάσημους καὶ ἐξάσημους. Ἐγώ μέχρι τώρα διαβάζοντας ἀπὸ τὶς παλαιὲς ἐκδόσεις δὲν γνωρίζω αὐτοὺς τοὺς χρόνους πὼς ἐκτελοῦνται καὶ πῶς σχετίζονται μὲ αὐτοὺς ποὺ ἔχω μάθει (2-3-4σημο). Ὑπάρχουν κάποιες πρακτικὲς συμβουλὲς γιὰ νὰ μελετήσω τὴν σύνθεση; Δηλώνω τὴν ἄγνοιά μου γιὰ ὅλα τὰ παραπάνω, καλῶς ἤ κακῶς.
Οι διαστολές λόγω του συνεπτυγμένου ρυθμού.



Τώρα, στὴν σελ. 82 τὸ ἀπολυτίκιο τῶν ἐγκαινίων ἀναφέρεται ὅτι ψάλλεται σὲ «ἦχο λέγετο, μαλακὸ χρωματικό». Στὴν σελ. 112 μελοποιεῖται ὁ ψαλμὸς ν΄(50) σὲ «ἦχο λέγετο ἤτοι πλ. Β διατονικός». Στὴ σελ. 55 ὁ ἦχος τοῦ κανόνα ἀναφέρεται «ἦχος λέγετος» σκέτος. Ἔχω μπερδευτεῖ. Οἱ γνώσεις μου εἶναι ἑνὸς ἁπλοῦ ψάλτη χωρὶς ἰδιαίτερη θεωρητικὴ κατάρτιση. Παρατηρῶ ὄμως, ὅτι πρώτη φορὰ διαπιστώνω δυσκολία στὴν μελέτη μουσικοῦ κειμένου καὶ συμπεραίνω πὼς πιθανῶς αὐτὰ ποὺ γνώριζα δὲν εἶναι ἀρκετὰ γιὰ νὰ διαβάσω καὶ κατόπιν νὰ ἀποδώσω τὸ κείμενο.
Έχουν συζητηθεί κατά καιρούς και αυτά τα θέματα περί πλ.β' διατονικού...ήταν και αυτή η ορόλογία σε χρήση στην χειρόγραφη παράδοση...

Ὅλα τὰ παραπάνω τὰ ἔχω δεῖ σὲ συζητήσεις κατὰ καιροὺς ἀλλὰ θεωροῦσα ὅτι ἀνήκουν στὴν σφαίρα τῆς ἔρευνας καὶ ὅτι παραμένουν σὲ ἐπίπεδο θεωρητικῆς ἀναζήτησης. Μᾶλλον ἔκανα λάθος καὶ πρέπει νὰ ξαναδιαβάσω θεωρία ὄχι πλέον γιὰ θεωρητικὴ γνώση ἀλλὰ καὶ γιὰ νὰ μπορῶ νὰ ἀποδώσω στὸ ἀναλόγιο.
Εὐχαριστῶ.
Εδώ μάλλον κάτι δεν κατάλαβα καλά...:rolleyes:

Υ.Γ.η ειρωνία θα είναι να σπεύσουν κάποιοι "γνωστοί άγνωστοι" και να χαρακτηρίσουν και τον κ.Στάθη Σιμωνοκαραϊκο" επειδή χρησιμοποιεί αυτές τις ορολογίες...ο άνθρωπος "έχει φάει τα χειρόγραφα με το κουτάλι" και έτσι είναι σε θέση να γνωρίζει ότι υπάρχουν αυτές οι ονομασίες και δεν τις εφεύρε ο Καράς όπως κάποιοι φαντάζονται αλλά προϋπήρχαν...:rolleyes:
 

antonios

Αετόπουλος Αντώνιος
#15
Διαβάζοντας τὸ πόνημα τοῦ κ. Στάθη, ποὺ διακρίνεται ἀπὸ ἰδιαίτερα ἐμβριθῆ εἰσαγωγή, διαπίστωσα κάποια σημεία ποὺ μὲ δυσκολεύουν προσωπικά. Στὴ σελ. 86 ἀναφέρεται ὅτι ὁ ψαλμὸς ρμδ΄ «ἐμελίσθη εἰς τροχαϊκὴν διποδίαν, μετ᾿ ἐξαιρέσεων». Ἐπειδὴ στὴν Φιλοσοφικὴ ὅταν παρακολουθοῦσα μαθήματα κλασικῆς φιλολογίας παρέλειψα τὸ μάθημα τῆς Μετρικῆς, ἄς μὲ διαφωτίσει κάποιος περὶ τίνος πρόκειται .



Θα προσπαθήσω να γίνω κατανοητός εν συντομία.

Ξεκινώντας από τον ορισμό του Χρυσάνθου για τον ρυθμό:

View attachment Ρυθμός.bmp

Μικρό σχόλιο. Σύστημα σημαίνει πως αποτελείται από τουλάχιστον δύο στοιχεία, αλλιώς δεν μπορεί να αποτελεί σύστημα. (Διορθώστε με οι φιλόλογοι.)

Απαραίτητο στοιχείο του ρυθμού είναι οι πόδες :

View attachment Πούς.bmp

Ακόμα ένα μικρό σχόλιο. Εδώ ο Χρύσανθος λέει σαφώς πως ο μικρότερος πους είναι ο δίσημος (μία τουλάχιστον θέση και μία τουλάχιστον άρση).
Επίσης λέει πως ο κάθε πους είναι ΜΕΡΟΣ του όλου ρυθμού. Και παρακάτω:

View attachment Σύνθεση ρυθμού.bmp

Τρίτο μικρό σχόλιο. Αφού ο ρυθμός ΣΥΝΤΙΘΕΤΑΙ από πόδες (που ήδη ξέρουμε πως είναι τουλάχιστον δίσημοι), ο μικρότερος ρυθμός είναι ο τετράσημος (από τουλάχιστον δύο δισήμους αποτελούμενος.)

Αναφέρει δε και ποιοί είναι οι πόδες και μεταξύ άλλων:

View attachment Τροχαίος.bmp

Και για όσους δεν γνωρίζουν τί σημαίνουν τα Ο και 1 :

View attachment Σήμανση Χρόνων.bmp

Ο ρυθμός λοιπόν που αποτελείται από δύο Τροχαίους (πόδες) είναι η Τροχαϊκή διποδία. Οι εξαιρέσεις, όπου απαιτεί ο τονισμός, ο ρυθμός να αποτελείται από περισσότερους πόδες.

Για τα άλλα όταν ξαναβρώ χρόνο, εκτός και με προλάβουν άλλοι και με απαλλάξουν του κόπου.
 
#16
Αγαπητέ συνάδελφε tsac77 Η Ακολουθία των Εγκαινίων του καθηγ. Βυζ. Μουσικής κ. Σπ. Γεωργακόπουλου, Πάτρα είναι πολύ καλή και μάλιστα, τονισμένη κατά το ύφος του μακαριστού Μητροπολίτου Πατρών κυρού Νικοδήμου.
Το τηλέφωνο του συγγραφέως είναι 2610 324 746
Φώτης Τρικκαίος
 

petrosg

Petros Gonatas
#17
Καλημέρα.

Μήπως κάποιος έχει μουσικά τα κείμενα των Εγκαινίων σε pdf, Εσπερινού και Όρθρου; Το ερχόμενο Σαββατοκύριακο έχουμε εγκαίνια στο νέο Ιερό Ναό μας και θα ήταν ευπρόσδεκτη κάθε βοήθεια. Προσπαθώ αποσπασματικά να βρω κάτι αλλά λίγα πράγματα μέχρι τώρα.

Ευχαριστώ.
 
#18
Στην τελέτη των εγκαινίων έχει κάποιους ψαλμούς που ψάλλονται (ρμδ΄,κβ΄,πγ΄κλπ.). Αν κάποιος έχει τα μουσικά κείμενα όλων αυτών των ψαλμών και δεν υπάρχει πρόβλημα ας τα αναρτήσει.
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
#19
Στην τελέτη των εγκαινίων έχει κάποιους ψαλμούς που ψάλλονται (ρμδ΄,κβ΄,πγ΄κλπ.). Αν κάποιος έχει τα μουσικά κείμενα όλων αυτών των ψαλμών και δεν υπάρχει πρόβλημα ας τα αναρτήσει.
Ορίστε και συγγνώμη για τις επιδιορθώσεις (μουτζαλιές).
 

Attachments

Top