Μητροπολίτου Μεσσηνίας : «Προς τους Διακόνους του Αναλογίου» 2010

#1
Λίγο πριν τις εκλογές ο μητροπολίτης Μεσσηνίας κ.κ. Χρυσόστομος
εξέδωσε αυτό προς τους ιεροψάλτες.
Το βρήκα από γνωστό μου που πήγε και ψήφισε κάτω στην Καλαμάτα και δίδεται δωρεάν όπως μου είπε στους ιεροψάλτες της μητρόπολης μεσσηνίας.
 

Attachments

#2
1.Αντιγράφω από σελίδα 4: "το έργο του Ιεροψάλτη (είτε είναι έμμισθο είτε όχι)" και σκέφτομαι τί θα γινόταν αν το έργο του μητροπολίτη ήταν άμισθο...
2.Το κεφάλαιο "Ρυθμός και χρόνος" στη σελίδα 7 δεν έχει σχέση με τις μουσικές έννοιες των όρων αυτών, αλλά με το να τελειώνουμε γρήγορα γρήγορα τις ακολουθίες (πατρική συμβουλή συμμόρφωσης προς τους ιεροψάλτας που ορέγονται τα αργά μαθήματα)
Κατά τα άλλα κλασσικό κείμενο ποιμενάρχη, "πείθεσθαι τοις ηγουμένοις", υπακούετε στον επίσκοπο κλπ κλπ
 

teofilos3

Γεώργιος Παλιούρας
#3
Ωραία ερμηνεία δίνει ο Σεβασμιώτατος?????? ".....Από την πράξη της εκκλησίας προκύπτει ότι το έργο του ιεροψάλτου(είτε είναι έμμισθος είτε όχι)δεν είναι επαγγελματική απασχόληση.Είναι εκκλησιαστική διακονία ιερή.Γι΄αυτό και ονομάζεται ιεροψάλτης"
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
#4
Ωραία ερμηνεία δίνει ο Σεβασμιώτατος?????? ".....Από την πράξη της εκκλησίας προκύπτει ότι το έργο του ιεροψάλτου(είτε είναι έμμισθος είτε όχι)δεν είναι επαγγελματική απασχόληση.Είναι εκκλησιαστική διακονία ιερή.Γι΄αυτό και ονομάζεται ιεροψάλτης"
Νομιζω,πως και ο κος Νικος,εννοει το εξης:
Και η διακονια των κληρικων ειναι ιερη(επισκοποι,ιερεις) ομως τον μισθο τους,τον παιρνουν...
Aν σταματησουν οι κληρικοι να παιρνουν μισθο,θα σταματησουμε και εμεις;...Δεν νομιζω!...:wink: ή
Ποιος απο εμας,ενω μισθωνεται,θα σηκωθει αυριο το πρωι να πει: "Απο σημερα,σταματω να παιρνω χρηματα απο τη θεση μου σαν ιεροψαλτης!...''
Θα το κανει καποιος αυτο;...:rolleyes:
 

karastamatis ioannis

Ιωάννης Καρασταμάτης
#5
Λίγο πριν τις εκλογές ο μητροπολίτης Μεσσηνίας κ.κ. Χρυσόστομος
εξέδωσε αυτό προς τους ιεροψάλτες.
Το βρήκα από γνωστό μου που πήγε και ψήφισε κάτω στην Καλαμάτα και δίδεται δωρεάν όπως μου είπε στους ιεροψάλτες της μητρόπολης μεσσηνίας.
Το διαβασα με πολλη προσοχη. Ενα πραγμα θα ηθελα να σχολιασω. Το πανω κατω απο το αναλογιο για χειροφιληματα και τα λοιπα! Για μια ακομα φορα Ιεραρχης της Ελλαδικης Εκκλησιας απαιτει πραγματα που ουδολως συναδουν με την εκκλησιαστικη ταξη και αφιστανται της ταξεως και της παραδοσεως της Μητρος Εκκλησιας! Αυτος ειναι ο τροπος για να γινει η αρετη της υπακοης και ο σεβασμος εργαλεια καταδυναστευσης και εξευτελισμου!!!
 

Greekψαλτης

Ψαλῶ τῶ Θεῶ μου, ἕως ὑπάρχω.
#6
Ως επι το πλειστον αναφερει ο συγκεκριμενος ιεραρχης πραγματα γνωστα. Ως προς τα χειροφιληματα θα περιοριστω λεγοντας μονο (γιατι πολλα θα μπορουσαν να ειπωθουν) πως ο σεβασμος κερδιζεται...:cool: Θα ηθελα ομως να μεινω στο θεμα του χρονου των ακολουθιων κατι το οποιο παρα πολλες φορες εχουμε ακουσει και διαβασει. 1ον: Αυτοι που ερχονται και στηνονται απο το πρωι παρακολουθωντας π.χ ολη την Κυριακη ακολουθια ειναι το 1% του συνολου των πιστων κατα το τελος της ακολουθιας, ισως και λιγοτερο.
2ον: Μηπως εμεις οι ιεροψαλτες ειμαστε τιποτα μηχανικα οντα τα οποια δεν κουραζονται?? Δεν καταλαβα δηλ?? Ολο γινεται λογος για το κοσμο, συντριπτικο μερος του οποιου παρακολουθει 1,5 ωρα της Κυριακης ακολουθιας κατα μεσο ορο ισως και λιγοτερο. Εμεις στηνομαστε απο τις 7παρα στην εκκλησια. Μηπως νομιζουν καποιοι πως τα αναλογια ειναι σαλονια πολυτελειας με αυτονομο κλιματισμο και θερμανση? Το καλοκαιρι στους περισσοτερους ναους υποφερουμε απο τη ζεστη μη μπορωντας να βγουμε να παρουμε αερα και να ξαναμπουμε αλλα ουτε και κανα μπαρ με δροσιστικα αφεψιματα υπαρχει. Συγγνωμη που γινομαι κυνικος αλλα σε ολα αυτα συνυπολογιστε και τους ηλικιωμενους ιεροψαλτες σε αντιδιαστολη με τους ηλικιωμενους πιστους στους οποιους γινεται συνεχη αναφορα.
Και απαντωντας στο φιλο Ilia Nektario να πω πως οι ιερεις παιρνουν μισθο δημοσιου υπαλληλου εχοντας συγχρονως την ασφαλεια που τους παρεχει το δημοσιο. Το εργασιακο καθεστως του ιεροψαλτου καμμια σχεση δεν εχει με αυτο.
 
Last edited:

Johnsteff

Στεφούλης Ιωάννης
#7
Και για να μην κάνουμε "γκρίζα διαφήμιση" στον εν λόγω Ιεράρχη -σε αυτό συντελεί και η φωτογραφία του-
γνωρίζουμε όλοι πολλών ιεραρχών ανάλογες εγκυκλίους.
Ας επεκταθούμε λοιπόν και ας σχολιάσουμε -με την καλή έννοια βέβαια!- και εκείνα.
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
#8
Και για να μην κάνουμε "γκρίζα διαφήμιση" στον εν λόγω Ιεράρχη -σε αυτό συντελεί και η φωτογραφία του-
γνωρίζουμε όλοι πολλών ιεραρχών ανάλογες εγκυκλίους.
Ας επεκταθούμε λοιπόν και ας σχολιάσουμε -με την καλή έννοια βέβαια!- και εκείνα.
Παιδιά εμένα δεν μου φάνηκε τραβηγμένη εγκύκλιος γενικά. Έχω δει πολύ χειρότερες στην περιφέρεια της Αττικής, ας μην πούμε συγκεκριμένα τώρα, εφόσον δεν έχει αναρτηθεί προς το παρόν εδώ κάποια άλλη... Θα πρέπει να μάθουμε να δεχόμαστε και τις αυτονόητες παρατηρήσεις, όπως το απαράδεκτο των ομιλιών, η σωστή μας στάση κλπ., αρκεί αυτές να μη γίνονται με εμπάθεια. Προσωπικά δεν διέκρινα κάποια εμπάθεια στο κείμενο αυτό. Το μόνο λίγο που με ξένισε ήταν η "απαίτηση" να μην πηγαίνει ο ένας ψάλτης στο αναλόγιο του άλλου για συνεννόηση. Δέχομαι ότι θα πρέπει να γίνεται διακριτικά, αλλά δυστυχώς, αν δεν υπάρχουν άλλα άτομα στο ψαλτήρι να τα στείλεις και θα πρέπει να συνεννοηθείς π.χ. για το Δύναμις ή για καμιά αργή δοξολογία, θα πας ο ίδιος, τι να κάνουμε, δεν γίνεται αλλιώς.

Γα το θέμα του σεβασμού: κερδίζεται μεν, αλλά χρέος μας είναι να σεβόμαστε τον προϊστάμενο ιερέα, όποιος κι αν είναι και ό,τι κι αν κάνει. Δεν μας νοιάζουν ούτε οι αντιλήψεις του ούτε τι κάνει στη ζωή του. Εφόσον είναι προϊστάμενος του ναού τον σεβόμαστε. Τέλος.

Για το θέμα του χρόνου, δεν νομίζω ότι είναι υπερβολική απαίτηση να πει ο ιερέας να τελειώσει η εκκλησία έναν ορισμένο χρόνο. Αρκεί αυτός να νοείται χοντρικά και όχι με χρονόμετρο. Και να πάμε 10 λεπτά πιο μετά ή πιο πριν, δε χάλασε ο κόσμος, δεν είμαστε υπολογιστές να μπαίνουμε 8.30 στη λειτουργία "νταν" ή να τελειώνουμε 10 "νταν" ίσα ίσα για να το καυχιόμαστε... Και φυσικά δεν θα πρέπει να υπάρχει παρέμβαση του ιερέα στον τρόπο αξιοποίησης του χρόνου. Αν θα προτιμήσει π.χ. ο ψάλτης να πει κάτι πιο αργά και μετά κάτι πιο σύντομα, αυτό είναι δική του δουλειά, δεν έχει νομίζω ότι έχει λόγο ο ιερέας σ' αυτό, καθότι άπτεται των μουσικών γνώσεων του ψάλτη και της εξοικείωσης που έχει με τα διάφορα μαθήματα. Ο ιερέας μπορεί να του πει, ξέρω 'γω, ότι "θέλω να τελειώσουμε περίπου την τάδε ώρα, κανόνισε εσύ το χρόνο". Έτσι συνεννοούνται οι άνθρωποι.

Το θέμα του μισθού ιερέα και ψάλτη δεν νομίζω επίσης ότι θα πρέπει να εξισώνεται: οι περισσότεροι ιερείς δεν έχουν άλλη δουλειά και άλλο μισθό, ενώ εμείς έχουμε. Ε, και οι υποχρεώσεις του ιερέα είναι περισσότερες, όπως και να το κάνουμε. Από την άλλη, η "απαίτηση" να μην... πληρώνονται οι ψάλτες (δεν υπάρχει στην παρούσα εγκύκλιο αλλά έχει γίνει κι αυτό!) είναι τουλάχιστον εξωφρενική, ας μην πω περισσότερα, τα έχουν πει άλλοι πολύ καλύτερα.
 

chanendes

Ιωάννης Π. Αχιλλιάς
#10
Παιδιά εμένα δεν μου φάνηκε τραβηγμένη εγκύκλιος γενικά. Έχω δει πολύ χειρότερες στην περιφέρεια της Αττικής, ας μην πούμε συγκεκριμένα τώρα, εφόσον δεν έχει αναρτηθεί προς το παρόν εδώ κάποια άλλη... Θα πρέπει να μάθουμε να δεχόμαστε και τις αυτονόητες παρατηρήσεις, όπως το απαράδεκτο των ομιλιών, η σωστή μας στάση κλπ., αρκεί αυτές να μη γίνονται με εμπάθεια. Προσωπικά δεν διέκρινα κάποια εμπάθεια στο κείμενο αυτό. Το μόνο λίγο που με ξένισε ήταν η "απαίτηση" να μην πηγαίνει ο ένας ψάλτης στο αναλόγιο του άλλου για συνεννόηση. Δέχομαι ότι θα πρέπει να γίνεται διακριτικά, αλλά δυστυχώς, αν δεν υπάρχουν άλλα άτομα στο ψαλτήρι να τα στείλεις και θα πρέπει να συνεννοηθείς π.χ. για το Δύναμις ή για καμιά αργή δοξολογία, θα πας ο ίδιος, τι να κάνουμε, δεν γίνεται αλλιώς.

Γα το θέμα του σεβασμού: κερδίζεται μεν, αλλά χρέος μας είναι να σεβόμαστε τον προϊστάμενο ιερέα, όποιος κι αν είναι και ό,τι κι αν κάνει. Δεν μας νοιάζουν ούτε οι αντιλήψεις του ούτε τι κάνει στη ζωή του. Εφόσον είναι προϊστάμενος του ναού τον σεβόμαστε. Τέλος.

Για το θέμα του χρόνου, δεν νομίζω ότι είναι υπερβολική απαίτηση να πει ο ιερέας να τελειώσει η εκκλησία έναν ορισμένο χρόνο. Αρκεί αυτός να νοείται χοντρικά και όχι με χρονόμετρο. Και να πάμε 10 λεπτά πιο μετά ή πιο πριν, δε χάλασε ο κόσμος, δεν είμαστε υπολογιστές να μπαίνουμε 8.30 στη λειτουργία "νταν" ή να τελειώνουμε 10 "νταν" ίσα ίσα για να το καυχιόμαστε... Και φυσικά δεν θα πρέπει να υπάρχει παρέμβαση του ιερέα στον τρόπο αξιοποίησης του χρόνου. Αν θα προτιμήσει π.χ. ο ψάλτης να πει κάτι πιο αργά και μετά κάτι πιο σύντομα, αυτό είναι δική του δουλειά, δεν έχει νομίζω ότι έχει λόγο ο ιερέας σ' αυτό, καθότι άπτεται των μουσικών γνώσεων του ψάλτη και της εξοικείωσης που έχει με τα διάφορα μαθήματα. Ο ιερέας μπορεί να του πει, ξέρω 'γω, ότι "θέλω να τελειώσουμε περίπου την τάδε ώρα, κανόνισε εσύ το χρόνο". Έτσι συνεννοούνται οι άνθρωποι.

Το θέμα του μισθού ιερέα και ψάλτη δεν νομίζω επίσης ότι θα πρέπει να εξισώνεται: οι περισσότεροι ιερείς δεν έχουν άλλη δουλειά και άλλο μισθό, ενώ εμείς έχουμε. Ε, και οι υποχρεώσεις του ιερέα είναι περισσότερες, όπως και να το κάνουμε. Από την άλλη, η "απαίτηση" να μην... πληρώνονται οι ψάλτες (δεν υπάρχει στην παρούσα εγκύκλιο αλλά έχει γίνει κι αυτό!) είναι τουλάχιστον εξωφρενική, ας μην πω περισσότερα, τα έχουν πει άλλοι πολύ καλύτερα.
+10000000000000000000000000000000000000000000000000000000
 

koudounellis

Ευστράτιος Κουδουνέλλης
#11
Γα το θέμα του σεβασμού: κερδίζεται μεν, αλλά χρέος μας είναι να σεβόμαστε τον προϊστάμενο ιερέα, όποιος κι αν είναι και ό,τι κι αν κάνει. Δεν μας νοιάζουν ούτε οι αντιλήψεις του ούτε τι κάνει στη ζωή του. Εφόσον είναι προϊστάμενος του ναού τον σεβόμαστε. Τέλος.
Aυτός είναι ένας αγώνας που πολλούς από τους ψάλτες θα μας πάει σφαίρα στον παράδεισο.

Το θέμα ψαλτική στην στην Ελλάδα λειτουργεί μονο με το φιλότιμο.
 

Greekψαλτης

Ψαλῶ τῶ Θεῶ μου, ἕως ὑπάρχω.
#13
Γα το θέμα του σεβασμού: κερδίζεται μεν, αλλά χρέος μας είναι να σεβόμαστε τον προϊστάμενο ιερέα, όποιος κι αν είναι και ό,τι κι αν κάνει. Δεν μας νοιάζουν ούτε οι αντιλήψεις του ούτε τι κάνει στη ζωή του. Εφόσον είναι προϊστάμενος του ναού τον σεβόμαστε. Τέλος.
Σεβασμος πρεπει να υπαρχει προς τον ιερεα οπως και απεναντι σε καθε συνανθρωπο μας! Στον ιερεα βεβαια εχουμε μια σταση διαφορετικη λογω του λειτουργηματος που επιτελει. Δεν ειπε κανεις το αντιθετο! Ομως το χειροφιλημα δεν ειναι σωνει και καλα η μοναδικη ενδειξη σεβασμου και σε καμμια περιπτωση δεν μπορει καποιος ιερωμενος να το απαιτησει!! End of story...:cool:
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
#14
Αναρωτιέμαι αν έχει καμία σχέση η εμπάθεια που αποπνέει η εγκύκλιος αυτή με τα όσα αντικειμενικά παραθέτει η αντίστοιχη του Μητροπολίτη Μεσσηνίας.
 
#15
Αναρωτιέμαι αν έχει καμία σχέση η εμπάθεια που αποπνέει η εγκύκλιος αυτή με τα όσα αντικειμενικά παραθέτει η αντίστοιχη του Μητροπολίτη Μεσσηνίας.
Άρχισες καλά, αλλά τώρα αδικαιολόγητα μας τα χάλασες. Πού την είδες αγαπητέ Νίκο την εμπάθεια;
 
#17
Το ότι σε ένα κείμενο πολλά μπορούν να είναι καλύτερα δεν υπάρχει αντίρρηση, αν και έχω την αίσθηση ότι μερικές φορές υπάρχουν άνθρωποι "αρπαγμένοι" που με βάση την προαίρεσή τους κρίνουν και αυτή η προαίρεση δεν είναι πάντα αγαθή. Οπότε, στην περίπτωση αυτή, ακόμη και αν δώσεις το κείμενό σου σε δικηγόρο προτού το δημοσιεύσεις ώστε να το "χτενίσει" για να μην βρεθούν σημεία στα οποία θα "πατήσουν" κακοπροαίρετοι, τίποτα δεν θα πετύχεις, πάλι από κάπου θα πιαστούν, ακόμη και από τα κόμματα και τις τελείες.
Το ότι ο υποβιβασμός του κληρικού σε δημόσιο υπάλληλο με τον μηνιαίο μισθό του, έχει (όχι σε όλους βέβαια, αλλά σε πολλούς) από πλευράς πνευματικής αυτά τα "θαυμάσια αποτελέσματα" που βλέπουμε γύρω μας, και αυτό είναι γνωστό.
Το ότι ο ιεροψάλτης πρέπει να αμοίβεται καλύτερα και εάν είναι δυνατόν να είναι πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης -ανάλογα και με τα προσόντα του ασφαλώς-την συνειδητή χριστιανική του ζωή και το χάρισμά του το μουσικό- με καθημερινή παρουσία και δραστηριότητα στο ναό, και αυτό είναι επιθυμητό.
Το ότι ο Θεός κρίνει καλύτερα από εμάς αυτά που φαίνονται και αυτά που δεν φαίνονται στους ανθρώπους, αυτονόητο πρέπει να είναι. Και όσο το συνειδητοποιούμε (ανάλογα και με την πνευματική μας ηλικία) το σεβόμαστε και προσπαθούμε να κρατήσουμε την πρέπουσα στάση-και πάλι ο Θεός φωτίζει, δίνει δύναμη και τελικά θα είναι ο Κριτής. Ωστόσο, η κατάντια μας είναι πρόδηλη αν ψάλλουμε "τα τραγούδια του Θεού" τη ίδια στιγμή που αλληλομισούμαστε, αν καταφεύγουμε στα δικαστήρια για να εξουθενώσουμε τον διπλανό μας (ψάλτη, ιερέα, συνυποψήφιο, κ.λπ.) με κάθε τρόπο, αν έχουμε "καβαλήσει το καλάμι" και επιζητούμε τις προσφωνήσεις και τα τοιαύτα, αν ζούμε βίο καταφανώς απρεπή, αν προτάσουμε την τέχνη από την προσευχή ή και αν δεν υπάρχει καθόλου η δεύτερη, αν μαλώνουμε ή σχολιάζουμε φαρμακερά και μάλιστα εν ώρα λατρείας και τα παρόμοια. Η αναφορά αυτών σε μια συζήτηση ή σε μια εγκύκλιο, εμένα δεν μου φαίνεται για ηθικολογία. Εξαρτάται το πώς γίνεται, αλλά και το πώς το βλέπεις. Εάν γίνεται αφ᾿ υψηλού και με πνεύμα κριτικής των άλλων αλλά όχι του εαυτού μας, είναι φυσικά ηθικολογία. Εάν γίνεται με ταπείνωση, με την ευθύνη του ποιμένα που πρέπει να διδάξει, ως υπενθύμηση και επανατοποθέτηση άλλων μας στην Ευαγγελική θεώρηση των πραγμάτων, κάτω από το φως των λόγων του Κυρίου, καλώς να γίνει. Και ο καθένας κατά την προαίρεσή του.
Εμπάθεια θα υπήρχε στην εγκύκλιο αυτή, πρωτίστως εάν αυτά ή τα παρόμοια, λέγονταν μόνο προς τους ψάλτες, ενώ οι νεοκώροι, τα εκκλ. συμβούλια, οι ιερείς και κυρίως αυτός που τα έγραψε "έπεφταν στα μαλακά". Επειδή όμως τυχαίνει να γνωρίζω ότι δεν συμβαίνει αυτό, δεν μπορώ να δεχτώ τα περί εμπάθειας, που ούτως ή άλλως είναι πολύ βαριά λέξη.
Παραδείγματα σπουδαίων ιεροψαλτών που παράλληλα ήταν και υπόδειγμα χριστιανικής ζωής κάτι πρέπει να μας διδάξουν.
 
Last edited:

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
#18
Εμπάθεια θα υπήρχε στην εγκύκλιο αυτή, πρωτίστως εάν αυτά ή τα παρόμοια, λέγονταν μόνο προς τους ψάλτες, ενώ οι νεοκώροι, τα εκκλ. συμβούλια, οι ιερείς και κυρίως αυτός που τα έγραψε "έπεφταν στα μαλακά".
Θα διαφωνήσω αγαπητέ φίλε Μανώλη: το ότι κάποιος μπορεί κάλλιστα να πιστεύει τα ίδια και χειρότερα για τον εαυτό του, δεν εξαγιάζει αυτομάτως και τη συμπεριφορά του απέναντι στους άλλους. Εγώ δεν έκανα λόγο για το πρόσωπο κανενός Μητροπολίτη, δεν είναι αυτό το θέμα μας. Έκανα λόγο για το πνεύμα που οικοδομεί η εγκύκλιος και αναφέρθηκα συγκεκριμένα στα της εγκυκλίου της Μητρόπολης Μεσογαίας που μου φάνηκαν αδιανόητα. Ας τα επαναλάβω εν περιλήψει:

α. Αρχίζει ο Μητροπολίτης ονομάζοντας "προνόμιο" την ψαλτική και μπαίνοντας κατευθείαν στο θέμα με τις "εκ των ων ουκ άνευ" (κατ' αυτόν) υποχρεώσεις,ενώ ο άλλος αρχίζει βλέποντάς το καταρχήν ως καθήκον.
β. Παίρνει διατάξεις οικουμενικών συνόδων και θεωρεί πως πρέπει να επιβληθούν εν μιά νυκτί (εγκυκλίω), τη στιγμή που έχουν μείνει αδρανής και δεν τηρούνται για μεγάλη χρονική περίοδο, πράγμα φυσικά για το οποίο δεν είναι υπεύθυνοι οι ψάλτες, αλλά η Διοικούσα Εκκλησία... Άραγε αν έπιανε κανείς ανάλογες διατάξεις για ιερείς και Μητροπολίτες, τι θα έπρεπε να γίνει;; Από τους ψάλτες δηλαδή ξεκινάει το κακό;; Μήπως θα πρέπει να μη βγαίνουμε εκτός πραγματικότητας και να είμαστε λίγο συγκαταβατικοί στις περιπτώσεις αυτές της κατά γράμμα τήρησης των διατάξεων (όπως είμαστε και με τους ιερείς και τους μητροπολίτες άλλωστε);
γ. Ενώ είναι "τετράγωνος" στην ερμηνεία των εκκλησιαστικών διατάξεων, είναι αφαιρετικότατος στην ερμηνεία του νόμου! Θεωρεί στην ουσία ότι η Εκκλησία μπορεί να πληρώνει τους ψάλτες όποτε και αν θέλει και ο ψάλτης δεν θα πρέπει να διεκδικεί τον συμφωνηθέντα μισθό του (κι αν το κάνει είναι... "προφανώς ακατάλληλος" για ψάλτης!), τον οποίο μάλιστα μισθό θεωρεί ότι εξαρτάται από τη... "φιλότιμη κρίση" της εκκλησίας και όχι από κάποια συμφωνία!!
δ. Θεωρεί τις πάρτες, τα μικρόφωνα και τα απηχήματα συλλήβδην ότι... "καταστρέφουν την κατάνυξη και παρεμποδίζουν την προσευχή"!! (αν είχε παρευρεθεί σε αγρυπνίες που έχουν γίνει στην Αττική με πολλές πάρτες και μικρόφωνα και αγιορείτες ψάλτες να προεξάρχουν και να λένε και απηχήματα, δεν ξέρω αν θα έλεγε τα ίδια...)
ε. Αναφέρεται με τόσο μεγάλη ένταση στο θέμα της "ηθικής καθαρότητας" του ψάλτη (12 χαρακτηρισμοί σε μια παράγραφο! -αν αυτό δεν είναι ο ορισμός του ηθικισμού, τότε ποιος είναι άραγε;;), που φτάνει να θεωρεί ως... προϋπόθεση πρόσληψής του την... ταπείνωση (ποιος θα το κρίνει αυτό άραγε;;) και τη φιλακολουθία! (αυτό θα έλειπε να ελέγχει το εκκλησιαστικό συμβούλιο πόσες φορές πήγαινε ο ψάλτης στην εκκλησία πριν προσληφθεί...)
στ. Φτάνει στο σημείο να υποβιβάζει στην ουσία τους ψάλτες της Μητρόπολής του, προσλαμβάνοντας δικό του ψάλτη κατά τις ακολουθίες όπου παρίσταται, ο οποίος θα πάρει υποχρεωτικά τη θέση συναδέλφων!

Αν βλέπετε συνάδελφοι εσείς πνεύμα αγάπης και συνεργασίας σε όσα επεσήμανα -και ειδικά στο τελευταίο-, τι να πω... Δεν ξέρω ποιος συνάδελφος σκεπτόμενος λογικά θα μπορούσε να συμφωνήσει με ΟΛΑ αυτά τα πράγματα -και δεν εξετάζω είπαμε ούτε με ενδιαφέρει το ποιόν αυτού που τα λέει-. Η άλλη εγκύκλιος του Μεσσηνίας (από αυτήν θα έπρεπε να πάρει παράδειγμα...) ούτε θίγει συναδέλφους, ούτε απαιτεί υπακοές σε οικονομικά θέματα και τέτοια πράγματα. Μόνο σεβασμό και συνέπεια. Αυτά να τα δεχτώ, όχι όμως και τον υποβιβασμό του λειτουργήματος και των υπηρεσιών του ιεροψάλτη που αποπνέει η εγκύκλιος του Μεσογαίας.
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#19
Παρεμβαίνω στο διάλογο με το θάρρος τής φιλίας/γνωριμίας που με συνδέει τόσο με τον Μανώλη όσο και με τον Νίκο. Λίγα σημεία επιπλέον θέλουν προσοχή:
α) Ποιά τα κίνητρα του εκάστοτε Μητροπολίτη όταν συντάσσει και αποστέλλει μια εγκύκλιο;
β) Ποιές οι (ειδικές) γνώσεις του επί θεμάτων;
γ)ποιό το όλο πνεύμα μιας εγκυκλίου; Είναι Νόμος, Νομοσχέδιο, Συμβουλή ή Εντολή;
δ) Οι πιστοί, και εν προκειμένω οι ιεροψάλτες οφείλουν τυφλή συμμόρφωση προς όσα επιτάσσει η εγκύκλιος;
Και για να προχωρήσουμε περαιτέρω: πώς να αντιδράσει ένας ιεροψάλτης αν σε εγκύκλιο του απαγορεύεται ρητώς να ψάλλει κάτι συγκεκριμένο, γιατί για τους δικούς του λόγους ο Μητροπολίτης το θεωρεί απάδον; Πώς να αντιδράσει ένας ψάλτης αν πχ του απαγορεύεται να ψάλλει κρατήματα, ανοιξαντάρια, Θεοτόκε παρθένε, Π Μπερεκέτου (τα δύο τελευταία έχουν απαγορευθεί με Πατριαρχική Εγκύκλιο ήδη από τα τέλη του 1800 [1880]), κοινωνικά και προτιμώνται στίχοι από το Ψαλτήρι; Πώς θα/να αντιδράσει ένας ψάλτης αν άλλα προτείνει η Συνοδική Επιροπή Τυπικού και Λατρείας άλλα του ζητεί ο Μητροπολίτης;

Εν τέλει: ποιά τα όρια της εκκλησιαστικής δικαιοδοσίας ώστε να μην έχουμε δεσποτοκρατία, και ποιά τα όρια της ψαλτικής ελευθερίας ώστε να διασώζεται η ιδιοπροσωπία του καθενός, χωρίς όμως να έχουμε εκφυλιστικά φαινόμενα, ψαλτικής αναρχίας; Σε αυτά τα σημεία προσπαθούν να κομίσουν πρόταση, αλλά δεν απαντούν οι δύο εγκύκλιοι, φοβούμαι...

Απλές σκέψεις...

Δ.
 
Top