Μεγάλη Εβδομάδα Γεωργίου Ραιδεστηνού

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#21
Στη σελ. 16, υποσημείωση (1) λέει οτι η δική του καταγραφή της ζώσας πατριαρχικής παράδοσης του καιρού του "ουδεμίαν δύναται να έχει σχέση" με την έκδοση του Ραιδεστηνού ώς "περιέχουσαν ώς επί το πλείστον μέλη κατ'επεξεργασίαν και καλλωπισμόν κατά την γραφήν και κατά το μέλος υπό του εκδότου". Αυτά τα σχόλια τα εξέλαβα προσωπικά σαν επίκριση εκείνης της εκδόσεως. Εάν δεν ήταν επίκριση θα ήταν μιά έμμεση παραδοχή οτι η πατριαρχική παράδοση άλλαξε αρκετά από το Ραιδεστηνό μέχρι το Ναυπλιώτη, κάτι που ο Βουδούρης δεν παραδέχεται. Πώς το καταλαβαίνετε εσείς;
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#22
Ξανακοίταξα το βιβλίο του Ραιδεστηνού και δεν αναφέρει οτι τα μέλη είναι καθώς ψάλλονται εν τη ΜΧΕ (από μία γρήγορη ματιά που έριξα, ίσως το λέει κάπου και μου διέφυγε). Αντιθέτως λέει οτι τα μέλη είναι αποτέλεσμα εξήγησης από την παλαιά γραφή μετά από μελέτη αρχαίων θεωρητικών συγγραμμάτων και χειρογράφων καθώς και δικές του νέες γραμμές. Άρα ίσως "επίκριση" ήταν τραβηγμένη έκφραση από μένα. Ποιό βιβλίο λοιπόν εξέφραζε την Πατριαρχική παράδοση της Μ. Εβδομάδος πρό του Βουδούρη;
 

Dionysios

Διονύσιος Ἀνατολικιώτης, «γηράσκω ἀεὶ διορθούμενο
#23
Στη σελ. 16, υποσημείωση (1) λέει οτι η δική του καταγραφή της ζώσας πατριαρχικής παράδοσης του καιρού του "ουδεμίαν δύναται να έχει σχέση" με την έκδοση του Ραιδεστηνού ώς "περιέχουσαν ώς επί το πλείστον μέλη κατ'επεξεργασίαν και καλλωπισμόν κατά την γραφήν και κατά το μέλος υπό του εκδότου". Αυτά τα σχόλια τα εξέλαβα προσωπικά σαν επίκριση εκείνης της εκδόσεως. Εάν δεν ήταν επίκριση θα ήταν μιά έμμεση παραδοχή οτι η πατριαρχική παράδοση άλλαξε αρκετά από το Ραιδεστηνό μέχρι το Ναυπλιώτη, κάτι που ο Βουδούρης δεν παραδέχεται. Πώς το καταλαβαίνετε εσείς;
Ξανακοίταξα το βιβλίο του Ραιδεστηνού και δεν αναφέρει οτι τα μέλη είναι καθώς ψάλλονται εν τη ΜΧΕ (από μία γρήγορη ματιά που έριξα, ίσως το λέει κάπου και μου διέφυγε). Αντιθέτως λέει οτι τα μέλη είναι αποτέλεσμα εξήγησης από την παλαιά γραφή μετά από μελέτη αρχαίων θεωρητικών συγγραμμάτων και χειρογράφων καθώς και δικές του νέες γραμμές. Άρα ίσως "επίκριση" ήταν τραβηγμένη έκφραση από μένα...
http://www.symbole.gr/forum/viewtopic.php?f=153&t=84#p2312

...Ποιό βιβλίο λοιπόν εξέφραζε την Πατριαρχική παράδοση της Μ. Εβδομάδος πρό του Βουδούρη;
http://www.symbole.gr/forum/viewtopic.php?f=153&t=84#p2313
 
Last edited:

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#24
Δὲν κατανοῶ διατί ὑπάρχει αὐτὴ ἡ ἀπορία. οἱ ὕμνοι τῆς μεγάλης ἑβδομάδος οἱ περιεχόμενοι εἰς τὸ δοξαστάριον τοῦ Πέτρου Πελοποννησίου κατ᾿ ἐξήγησιν μάλιστα Γρηγορίου Λευίτου, ἀμφοτέρων ψαλτῶν τοῦ πατριαρχικοῦ ναοῦ, καὶ τὰ λοιπὰ μέλη τοῦ Πέτρου καὶ τοῦ Γρηγορίου εἰς τὴν ἀκολουθίαν τῆς μεγάλης ῾Εβδομάδος τὴν εὑρισκομένην εἰς τὸ Εἱρμολόγιον ποίαν παράδοσιν ἐκφράζουν;
᾿Επίσης ἡ «μουσικὴ κυψέλη» τοῦ Στεφάνου, λαμπαδαρίου ὄντος πρωτοψαλτεύοντος τοῦ Κωνσταντινου, ἀμφοτέρων ἐπίσης πατριαρχικῶν ψαλτῶν, ποίαν παράδοσιν ἐκφράζει;
Η ερώτησή μου ήταν κάπως ρητορική, καθώς μου φαίνεται οτι επικρατεί η άποψη οτι η επικρατούσα [1] "κλασσική/πατριαρχική" Μεγάλη Εβδομάδα είναι αυτή του Ραιδεστηνού. Συμφωνώ οτι το Δοξαστάριο/Ειρμολόγιο του Πέτρου και η Κυψέλη (που σε γενικές γραμμές φαίνεται να συμβαδίζει) εκφράζουν την παλαιότερη Πατριαρχική παράδοση, η οποία φαίνεται να άλλαξε σε μερικά πράγματα συν τω χρόνω όπως είναι άλλωστε φυσικό. Θα είχε ενδιαφέρον εάν κάποιος έκανε μία μικρή σύγκριση γνωστών μελών της Μ. Εβδομάδος στα πιό κάτω βιβλία τουλάχιστον:

- Δοξαστάριο/Ειρμολόγιο Πέτρου (Γρηγόριο)
- Κυψέλη (Κωνσταντίνο)
- Ραιδεστηνό
- Βουδούρη (Ναυπλιώτη)
- Πρίγγο

Έριξα μία σύντομη ματιά στο "Ερχόμενος ο Κύριος" και στη σύντομη "Κασσιανή" στα τρία παλαιότερα αυτά και είδα μικροδιαφορές στις γραμμές, περισσότερες στου Ραιδεστηνού. Φαίνεται επίσης οτι η σύντομη "Κασσιανή" που ακούμε σήμερα συνήθως είναι ποίημα του Ραιδεστηνού (υπάρχει στο βιβλίο του σαν "υπό του εκδότου" σε πολύ παρόμοια μορφή με τη σύγχρονη απόδοση) και διαφέρει αρκετά από την απλούστερη "Κασσιανή" του Πέτρου και της Κυψέλης. Αυτά τελείως επιφανειακά, θα είχε ενδιαφέρον να σχολιάσει κάποιος/α που έχει ασχοληθεί εκτενέστερα με τη σύγκριση αυτών των εκδόσεων.

Ευχαριστώ.

[1] αυτή που χρησιμοποιείται απόσο ξέρω πιό συχνά από αυτούς που θέλουν να ψάλλουν τη Μ. Εβδομάδα από συνοπτική γραφή.
 
#26
Αγαπητοί συνάδελφοι,

Μήπως υπάρχει το βιβλίο της Μεγάλης Εβδομάδος του Ραιδεστινού σε ψηφιακή μορφή; Πριν από δύο χρόνια έπεσε στα χέρια μου ένα γνήσιο αντίτυπο του βιβλίου (με την υπογραφή του Ραιδεστινού στην εσωτερική σελίδα που λέει ότι "παν γνήσιον αντίτυπον φέρει την υπογραφή μπλα μπλα μπλα..."). Είναι τόσο καλοπροφυλαγμένο, που ακόμα οι σελίδες ΔΕΝ ΚΟΠΗΚΑΝ στις άκρες για να μπορεί κανείς να ανοίξει το βιβλίο να το διαβάσει. Το έχω σε πλαστική σακούλα ως κειμήλιο και φυσικά δεν το χρησιμοποιώ.

Απόστολος
Απόστολε, με καθυστέρηση έξι μηνών και χωρίς να γνωρίζω εάν έχει ήδη δημοσιευτεί ο σύνδεσμος κάπου αλλού στο Ψαλτολόγιον, έχει δημοσιευτεί ηλεκτρονικά η "Αγία και Μεγάλη Εβδομάδα" του Γεωργίου Ραιδεστηνού, "περιέχουσα την κατά την εβδομάδα των Παθών του Σωτήρος ψαλλομένην μέχρι του Εσπερινού της Αναστάσεως του Πάσχα Ακολουθίαν μετά της τυπικής διατάξεως, συγκειμένην εκ μαθημάτων αργών τε και συντόμων των τριών μελών του τε Παπαδικού, Στιχηραρικού και Ειρμολογικού μέλους. Εν Κωνσταντινουπόλει: Τύποις Σ. Ι. Βουτυρά, 1884" από την Ανέμη εδώ.
 

George

Ιεροψάλτης
#27
Ευχαριστούμε πολύ για το μέλος του Νικ. Ηθικού. Όσο για τον Ραιδεστηνό, συμφωνώ μαζί σας. Αγάπησα το βιβλίο από την εποχή που μικρό παιδάκι, έβλεπα τον ιερέα του χωριού μας να το χρησιμποιεί την Μ. Εβδομάδα. Ήταν η 1η έκδοση του (τέλη 19 ου αι.) και δυστυχώς έχει φθαρεί και είναι αδύνατο να συντηρηθεί.
Δηστυχώς τον "χάσαμε" αυτόν τον Ιερέα Γιώργο, αν και γέροντας πάντα έψαλε μουσικά και ακολουθούσε όλους τους ήχους. :(
 
#28
Να πω κι εγώ τη γνώμη μου μια και μεγάλη βδομάδα έρχεται, οπότε είναι επίκαιρο. Όταν πήρα στα χέρια μου αυτό το βιβλίο ήμουν 16 χρονών. Ενθουσιασμένος που ήταν η πρώτη μου μεγάλη εβδομάδα πήγα να πω κομμάτια από κει κι έφαγα μια κρυάδα όταν είπα το Ερχόμενος ο Κύριος με τελείως ξενέρωτες γραμμές που καμιά σχέση δεν είχαν με αυτά που είχα ακούσει. Και δεύτερη κρυάδα όταν είδα πως το δεύτερο ήχο τον γράφει με βάση Κε και οι καταλήξεις του δευτέρου σε Βου είναι κατά το Ραιδεστηνό σε Γα. Και τρίτη κρυάδα όταν είδα πως λείπει μια ολόκληρη ακολουθία, νομίζω της μεγάλης Τετάρτης εσπέρας.

Με τόσα ωραία και περιποιημένα βιβλία που υπάρχουν σήμερα από μοντέρνους συνθέτες, δεν βρίσκω το λόγο γιατί να πρέπει κάποιος να ταλαιπωρείται και να κουράζει και τον κόσμο και τους βοηθούς του με αυτό το βιβλίο.
 
Top