Λειτουργικά σε «Άγια» Χαράλαμπου Τσερκέζη

#1
Μήπως κάποιος μποροῦσε νά μᾶς βοηθήσει νά βροῦμε ΚΑΛΑ λειτουργικά σέ "Ἅγια"; Ἔχουμε δεῖ κάτι ἀλλά εἶναι σέ πολύ ἀργό μέλος, ὁπότε κουραστικό, εἰδικά γιά χρήση σέ ἀγρυπνίες...
 
Last edited:

Βασίλης Κιαμηλίδης

Βασίλης Κιαμηλίδης
#2
Μήπως κάποιος μποροῦσε νά μᾶς βοηθήσει νά βροῦμε ΚΑΛΑ λειτουργικά σέ "Ἅγια"; Ἔχουμε δεῖ κάτι ἀλλά εἶναι σέ πολύ ἀργό μέλος, ὁπότε κουραστικό, εἰδικά γιά χρήση σέ ἀγρυπνίες...
Στην Θεία Λειτουργία του κ. Χρήστου Τσακίρογλου υπάρχουν που νομίζω πως θα σας ικανοποιήσουν.
Για διευκόλυνσή σας τα επισυνάπτω, ενώ ευελπιστώ να μας υπενθυμήσει ο κ. Τσακίρογλου που ανέβασε την εκ 200 σελίδων περίπου Θεία Λειτουργία του.
 

Attachments

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#5
Ι. Μ. ΕΣΦΙΓΜΕΝΟΥ ΑΓ.ΟΡΟΥΣ;63521 said:
Μήπως κάποιος μποροῦσε νά μᾶς βοηθήσει νά βροῦμε ΚΑΛΑ λειτουργικά σέ "Ἅγια"; Ἔχουμε δεῖ κάτι ἀλλά εἶναι σέ πολύ ἀργό μέλος, ὁπότε κουραστικό, εἰδικά γιά χρήση σέ ἀγρυπνίες...
Γέροντα, είναι λογικό να έχουν κάποια επέκταση ως συνθέσεις, εφόσον ο ήχος χρησιμοποιείται κυρίως στο παπαδικό μέλος. Ότι πιο σύντομο έχουμε, είναι αργές δοξολογίες (αν κάνω λάθος, παρακαλώ διορθώστε με). Πάντα φυσικά, μιλάμε με γνώμονα ότι ήχος δεν είναι μόνο κλίμακα, αλλά και μελική συμπεριφορά. Όταν αυτοσχεδιάζουμε εκτός των εν χρήση μουσικών φράσεων του ήχου, όσο κι αν παραμένουμε σε αυτόν ως κλίμακα, το αποτέλεσμα είναι πάντα κάτι ξένο. Οι ύμνοι που είχε συνθέσει ο ομογάλακτος Χαράλαμπος Τσερκέζης και παραθέτω στη συλλογή, είναι φανερό ότι "μιμούνται" την δοξολογία του Πέτρου Λαμπαδαρίου.

Την ευχή σας.
 
Last edited:

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος
#6
Οι ύμνοι που είχε συνθέσει ο ομογάλακτος Χαράλαμπος Τσερκέζης και παραθέτω στη συλλογή, είναι φανερό ότι "μιμούνται" την δοξολογία του Πέτρου Λαμπαδαρίου.
Πολύ ωραία!:)
 
#7
Οι ύμνοι που είχε συνθέσει ο ομογάλακτος Χαράλαμπος Τσερκέζης και παραθέτω στη συλλογή, είναι φανερό ότι "μιμούνται" την δοξολογία του Πέτρου Λαμπαδαρίου.

Την ευχή σας.
:) Ἀκριβῶς τήν δοξολογία τοῦ Πέτρου ἤθελα νά ἀποφύγω ὅταν ζήτησα σύντομα λειτουργικά! Τῆς Παναγίας μας τήν εὐχή!
 
#8
Πολλούς μήνες αφότου αναρτήθηκε το παρόν θέμα, θα ήθελα να καταθέσω κάποιες σκέψεις μου.
Κατ' αρχάς ευχαριστώ θερμά όσους πρότειναν στην παρούσα ενότητα τα Λειτουργικά που είχα φτιάξει και πρώτα τον κ. Τσακίρογλου που τα δακτυλογράφησε (στα πέτρινα εκείνα χρόνια του Βυζαντινογράφου) και περιέλαβε κατόπιν στη Συλλογή του.

Τα παραπάνω λειτουργικά φτιάχτηκαν διότι ο ένας εκ των δυο ιερέων της ενορίας που ψάλλω, φιλόμουσος (αλλά όχι μουσικολογιώτατος, απλά έχει πολύ καλό "αυτί") τις Κυριακές του Δ΄ ήχου (όταν τύχει να προεξάρχει), εκφωνεί σε Άγια μετά το Χερουβικό. Και σε Άγια καλό, "αναντάμ παπαντάμ" που έλεγε και η αείμνηστη Γ. Βασιλειάδου!
Μη έχοντας λοιπόν άλλα εκτός από Λέγετο, έφτιαξα τα συγκεκριμένα Λειτουργικά απλώς και μόνο για να ανταποκρίνομαι στην κλίμακα του ήχου.

Εδώ όμως θα ήθελα να σταθώ λίγο. Όπως πολύ σωστά παρατήρησε πριν για τον Άγια ο κ. Τσακίρογλου:
...ο ήχος χρησιμοποιείται κυρίως στο παπαδικό μέλος. Ότι πιο σύντομο έχουμε, είναι αργές δοξολογίες. Πάντα φυσικά, μιλάμε με γνώμονα ότι ήχος δεν είναι μόνο κλίμακα, αλλά και μελική συμπεριφορά. Όταν αυτοσχεδιάζουμε εκτός των εν χρήσει μουσικών φράσεων του ήχου, όσο κι αν παραμένουμε σε αυτόν ως κλίμακα, το αποτέλεσμα είναι πάντα κάτι ξένο.
...δηλαδή λειτουργικά "σύντομα" σε κλίμακα Άγια απέχουν από τη μελική συμπεριφορά του εν λόγω ήχου, που είναι παπαδικός, αργός.
Τα Λειτουργικά όλοι ξέρουμε ότι είναι νεώτερο φαινόμενο. Είναι όμως παπαδικά ως προς το μέλος; Αν όχι, τότε δεν υφίστανται Λειτουργικά σε Άγια, ούτε τα δικά μου, ούτε κανενός άλλου.
Κρίνοντας αντικειμενικά και τη δική μου προσπάθεια, βάσει λογικής παπαδικού μέλους, στις ενδιάμεσες γραμμές εν πολλοίς τα "συντομεύω", αφήνοντας αργή μόνο την κατάληξη...και πάλι όμως έτσι είναι "μισή" η δουλειά, άσχετα αν μιμείται τον Πέτρο στην κατάληξη.
Παρόμοια λογική θα μπορούσε να παρατηρήσει κανείς σε πολλές νεώτερες συνθέσεις Λειτουργικών, "μεγάλων" η μη διδασκάλων.

Κατά τη γνώμη μου, μια σύνθεση δεν δικαιώνεται στο χρόνο από το όνομα του συνθέτη (είναι του τάδε), αλλά από τη συμφωνία της σε σχέση με το παραδεδομένο μέλος (όσο παλιότερο και κλασικότερο, τόσο το καλύτερο) στον ήχο που γράφεται.

Όσοι υποστηρίζουν την επαναφορά των αρχαίων λειτουργικών σε κλιτόν (προσωπικά τα χαίρομαι πάρα πολύ), δεν το λένε τυχαία. Η Λειτουργία είναι μυστήριο (των μυστηρίων μάλιστα) και το μυστήριο θέλει απλότητα.
Θυμηθείτε την πολύ σπουδαία για το θέμα μας μαρτυρία που μας κατέθεσε πριν ο γέροντας:

Νά φανταστῆτε ὅτι προλάβαμε στό Πρωτᾶτο πού τίς κυριακές ΔΕΝ ἔψαλλαν λειτουργικά, ἀλλά τά ἔλεγε "χῦμα" ὁ διαβαστῆς, ὅπως ἀκόμη κάνουμε στίς καθημερινές πού ψάλλουμε μόνον Χερουβικό, Ἄξιόν ἐστι καί Κοινωνικό.(Νά ἐξομολογηθῶ ὅτι τήν καθιέρωση τῶν ψαλτῶν "Κύριε ἐλέησον" τῆς μεγάλης Συναπτῆς τήν...καθιέρωσε στό Πρωτᾶτο ὁ γράφων,πρός καταισχύνην μου, οὐχί ἄνευ..... στραβοκοιτάγματος ἐκ τῶν γηραιοτέρων!)
Ας δοκιμάσει σήμερα κάποιος σε πανηγύρι να πει χύμα Κύριε ελέησον στη Μ. Συναπτή και τα αντίστοιχα λειτουργικά, να δείτε τι έχει να "ακούσει" από "ειδήμονες"...
Αλλά κι εμείς από τη μεριά μας τι υποστηρίζουμε; Πανηγύρι είναι, δεν είναι κατανυκτικός εσπερινός και ο κόσμος θέλει να ακούσει τραγουδάκια...δώστου λοιπόν!
Μην απορείτε μετά για το μέλλον της μουσικής μας.

Τα συμπεράσματα δικά σας.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#9
[Σημείωμα συντονιστή] Το θέμα αυτό που προ 5ετίας ξεκίνησε ως αναζήτηση συντομότερων λειτουργικών σε «Άγια», εξελίχθηκε σε μερική συλλογή διαφόρων, τα οποία ξεχωρίσθηκαν σε θέματα της ενότητας, και παρέμειναν εδώ τα λειτουργικά του Χαρ. Τσερκέζη (τελευταίο θέμα που ξεχωρίσθηκε: «Άξιον εστίν» του Κωνσταντίνου Κυριακού σε ήχο δ΄ άγια).
 
Top