Λειτουργικά πλ. β΄ ήχου Θεοφάνους Βατοπαιδινού

#2
Χωρίς να θέλω να σχολιάσω τη χρήση των παλαιών σημαδοφώνων τα οποία οι πατριαρχικοί δάσκαλοι τα εκτελούν και χωρίς να είναι γραμμένα, λόγω προφορικής παράδοσης, έχω μόνο μία απορία: Στο δεύτερο Κύριε Ελέησον στο πρώτο "ε" έχετε γράψει από πάνω και εντός παρενθέσεως τρίγραμμμη (sic) δίεση. Δηλαδή σε διάστημα ΔΙ-ΓΑ 4 μορίων, θα βάλετε σημείο αλλοιώσεως 8 μορίων! Τί αλχημείες είναι αυτές; Νομίζετε ότι είναι μαγκιά να γράφετε παλαιά σημαδόφωνα(τα οποία θεωρείτε ότι τα ξέρετε μόνο εσείς) και να παρασημαίνετε εντελώς λάθος τις έλξεις; Έλεος πια! Μετά από τόσο υλικό στο Ψαλτολόγιο, τόσες έρευνες, ακόμη και σεμινάρια γιατί εμμένετε στα λάθη της σχολής σας;
 

EIRYK EMNOSHELE

Qu'est-ce que je ferais sans toi?
#3
Νικόλαε εν μέρει σωστή η παρατήρησή σου. Δηλαδή λες πως γίνεται σε ένα διάστημα που είναι 6 ή 6 και 1/2 να εμφανίζεται δίεση οκτώ τμημάτων! :confused:

Πάντως δεν πρόσεξες πως το ίδιο συνεχίζεται σε πολλά παρόμοια σημεία και όχι μόνο σε αυτό το ΓΑ-ΔΙ που αναφέρεσαιq; Προσωπικά δε ξέρω... τι εννοούσε ο συγγραφέας :) Δε τον ξέρω τον Πέτρο γιατί δεν ήμουν και συχνά εδώ το τελευταίο διάστημα και αν για παράδειγμα είναι ένας νέος και έκανε την πρώτη του καταγραφή όχι μόνο δικαιολογείται αλλά του αξίζουν και πολλά συγχαρητήρια.
Όμως Νικόλαε να σου πω κάτι άλλο; Το βλέπεις σωστό με ένα κείμενο που θα ανεβάσει ο οποιοσδήποτε να τον θεωρείς αμέσως ως εκπρόσωπο μιας σχολής και να την κρίνεις; Εγώ δηλαδή αν ανεβάσω και ψάλλω ακόμα κάτι από το συχωρεμένο Σίμωνα Καρά, και το πω λάθος. Τι πρέπει να γίνει; Επειδή το είπα εγώ λάθος είναι και ο αείμνηστος και όλη η θεωρία του λάθος; Μήπως η θεωρία ήταν σωστή αλλά η δική μου εκτέλεση ελλιπής; Τι λες;

Τέλος φίλε μου Νικόλαε, υπάρχει μια εκδοχή που εντάξει δεν συναντάται πουθενά, αλλά έτσι για μάθηση σε ένα απλό χειρόγραφο μπορεί κάποιος να το έκανε, να τοποθετήθηκε εκεί δηλαδή η δίεση οκτώ τμημάτων για να δηλώσει το διάστημα ΓΑ-ΔΙ πως προέρχεται από τη σκληρή χρόα του πλαγίου πρώτου αν βάλουμε μια δίεση έξι τμημάτων και μετά προσθέτουμε και μια απλή 2 τμημάτων αφού ψάλλουμε πλάγιο του δευτέρου και έτσι δημιουργείται αυτή η τριπλή. Δηλαδή εξήγηση υπάρχει.
Ωστόσο επειδή δεν το θεωρούν τα περισσότερα ενεργά μέλη ορθόν πως ο πλάγιος του δευτέρου παράγεται με τέτοιο τρόπο...ας το αφήσουμε εδώ το θέμα. Δεν υπάρχει λόγος για περαιτέρω διαφωνίες. Σεβαστή η άποψή σου. Μπορεί να είναι και σωστή. Απλά εδώ προσπάθησα Νικόλαε να δώσω έτσι μια εξήγηση. Να είσαι πάντα καλά.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#4
Κατανοώντας αμφότερους τους προβληματισμούς, νομίζω ότι όταν ένας ήχος έχει αρκτική μαρτυρία και φθορά, η παραγωγή της κλίμακάς του έχει ήδη γίνει και δεν παράγεται μέσα στο κείμενο με υφεσοδιέσεις. Αυτό εννοούν οι φθορές εξάλλου.

Μήπως στο 5ο "Παράσχου Κύριε" έπρεπε να μπει μία διατονική φθορά στον Δι; Με την δίεση στον Κε αλλά και με την ομοιότητα των γραμμών του 4ου Κύριε ελέησον μάλλον διαφαίνεται η ίδια εισαγωγή του άγια.

Υπάρχουν φυσικά κάποια θεματάκια στην ορθογραφία, αλλά εάν πρόκειται για μία εκ των πρώτων συνθέσεων του συγγραφέα, αξίζουν συγχαρητήρια. Και μία συμβουλή (δωρεάν :D): Ξεκινώντας κανείς να γράφει, θα βοηθηθεί πάρα πολύ από τη μελέτη των κλασικών κειμένων και μάλιστα από τις κλασικές μουσικές συλλογές (Μουσική Πανδέκτη, Πρωγάκης, Αναστασιματάριο Ειρμολόγιο κλπ), ώστε να αποτυπωθούν οι μουσικές φράσεις και φωτογραφικά και ως μέρη μίας σύνθεσης.
 

karandreas lazaros

Π. Λάζαρος καρανδρέας
#5
Θα συμφωνήσω με το Χρήστο για το 5 ''παράσχου Κύριε''.
Στη συνέχεια κάποιες διορθώσεις για την οικοδομή όλων μας, στο συνημμένο που ακολουθεί.
Πολύ καλά λειτουργικά και συγχαρητήρια στον αδελφό που κοπίασε.
 

Attachments

petros

Παλαιό Μέλος
#6
Θα συμφωνήσω με το Χρήστο για το 5 ''παράσχου Κύριε''.
Στη συνέχεια κάποιες διορθώσεις για την οικοδομή όλων μας, στο συνημμένο που ακολουθεί.
Πολύ καλά λειτουργικά και συγχαρητήρια στον αδελφό που κοπίασε.
Μετά τις απαραίτητες και σωστές διορθώσεις καθώς και με καινούργιες προσθήκες και διορθώσεις (όσο τα ξανα ακούς τα λειτουργικα τόσο πιο ευκολα επισημαίνεις τα λάθη), τα ξανα ανεβάζω. :)
 

Attachments

petros

Παλαιό Μέλος
#9
Επεσήμαινα κατι παραλήψεις και το ανεβασα ξανα:)
 
Last edited:
#10
Η τρίγραμμη δίεση(αλλοίωση 8 μορίων) στο διάστημα ΔΙ-ΓΑ (διάστημα 4 μορίων) πώς εξηγείται; Είναι απαράδεκτη αυτή η εμμονή.
Έλα Χριστέ και Παναγία!
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
#11
Έλα τώρα...μάλλον εννοεί σε σχέση με το διατονικό ΓΑ-ΔΙ...
Λες να εννοεί στο χρωματικό ΓΑ-ΔΙ? Λάθος του αλλά μην το πάρουμε αυτό ως αφορμή για τα υπόλοιπα...
 
#12
Έλα τώρα...μάλλον εννοεί σε σχέση με το διατονικό ΓΑ-ΔΙ...
Λες να εννοεί στο χρωματικό ΓΑ-ΔΙ? Λάθος του αλλά μην το πάρουμε αυτό ως αφορμή για τα υπόλοιπα...
Δεν πέρνω καμμία αφορμή για τα υπόλοιπα. Ας βάλει όσα παλιά σημάδια θέλει πρόβλημά του. Αλλά να έχουμε το θάρρος να παραδεχόμαστε τουλάχιστον τα βασικά λάθη στα οποία όλοι συμφωνούμε. Δεν υπάρχει καμμία διατονική φθορά, άρα το διάστημα Γα-Δι είναι 4. Βάζει τρίγραμμη δίεση πράγμα άτοπο. Ας βάλει δύο ίσα, αφού αυτό εννοεί. Το εκνευριστικό δεν είναι το λάθος, αλλά η εμμονή...
 

Emmanouil Giannopoulos

Emmanouil Giannopoulos
#13
Είδα αυτό το θέμα σήμερα και κατέβασα 1-2 από τα τελευταία αρχεία που ανέβηκαν. Πώς είναι δυνατόν να ανέβει ένα αρχείο τόσες φορές μετά από αλλεπάλληλες διορθώσεις, και παρόλα αυτά να έχει ακόμη τόσα λάθη; Πολύ περίεργος ο τρόπος καταγραφής των μελών, σίγουρα δεν στοιχίζεται με την κλασική μέθοδο καταγραφής των εκκλησιαστικών μελών, και δεν εννοώ μόνο τα σημάδια που προέρχονται από παλαιότερες μορφές της σημειογραφίας. Δεν διάβασα παρακάτω από το Αγαπήσω σε...
Το καλύτερο θα ήταν να ανεβούν από το χειρόγραφο του μελοποιού, ώστε να μην τον εκθέτουμε, και να καταγραφεί η δική του θέληση.
 

EIRYK EMNOSHELE

Qu'est-ce que je ferais sans toi?
#14
Το καλύτερο θα ήταν να ανεβούν από το χειρόγραφο του μελοποιού, ώστε να μην τον εκθέτουμε, και να καταγραφεί η δική του θέληση.
Σίγουρα θα ήταν καλύτερο αλλά γνωρίζει κανείς εάν η μονή Βατοπαιδίου έχει εκδώσει κάποιο βιβλίο με αυτά τα λειτουργικά του Θεοφάνους;
Ή που αλλού μπορεί κανείς να τα βρει;

Πάντως από το καθόλου, καλύτερα αυτή η προσπάθεια έστω και με τα επαναλαμβανόμενα λαθάκια. Πολλές ευχαριστίες σε όλους.
Στο "Σε Υμνούμεν" πρόσεξα ότι σε όλα τα αρχεία που ανέβηκαν υπάρχει ένα ακόμα λαθάκι. Χρειάζεται προφανώς διπλή κατάβαση (ελαφρόν) και όχι μονή (απόστροφος) στο και δεόμεθα μετά από το ολίγον κεντήματα γοργόν.
 

petros

Παλαιό Μέλος
#15
Σίγουρα θα ήταν καλύτερο αλλά γνωρίζει κανείς εάν η μονή Βατοπαιδίου έχει εκδώσει κάποιο βιβλίο με αυτά τα λειτουργικά του Θεοφάνους;
Ή που αλλού μπορεί κανείς να τα βρει;

Πάντως από το καθόλου, καλύτερα αυτή η προσπάθεια έστω και με τα επαναλαμβανόμενα λαθάκια. Πολλές ευχαριστίες σε όλους.
Στο "Σε Υμνούμεν" πρόσεξα ότι σε όλα τα αρχεία που ανέβηκαν υπάρχει ένα ακόμα λαθάκι. Χρειάζεται προφανώς διπλή κατάβαση (ελαφρόν) και όχι μονή (απόστροφος) στο και δεόμεθα μετά από το ολίγον κεντήματα γοργόν.
Τα είχα διορθώσει (δεν τα ανέβαζα για να μην θεωρηθώ εμοννικός στην συνεχεί ανάρτηση του ίδιου θέματος) από τα συνεχεί και επαναλαμβανόμενα ορθογραφικά λάθη αλλά τι να κάνεις όταν δεν ξέρεις ορθογραφία πόσο μάλλον το να ακούς και να καταγράφεις σωστά :eek:
Όσο για το αν κυκλοφορήσουν λειτουργικά το θεωρώ απίθανο (όχι ότι ξέρω κάτι παραπάνω) μάλλον θα δίνονται από χέρι χέρι. (και δικαίως)
Είχα ακούσει και λειτουργικά σε γ΄καθώς και λειτουργικά του Μ.Βασιλείου σε πλ.α.
Μια που επαναφέρεις το θέμα το ξανανεβάζω :wink:
 

Attachments

Top