Κυριακή της Ορθοδοξίας 1957

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#21
ΧΡΗ;66945 said:
Σταμάτης Παπαμανωλάκης.Ηταν μάλιστα παρών στον εσπερινό
Ευχαριστίες. Υπάρχει εξήγηση γιατί να λείπει ο τότε Άρχων Λαμπαδάριος Θρ. Στανίτσας;

Δ.
 

Johnsteff

Στεφούλης Ιωάννης
#23
Μια ερώτηση. Γιατί λένε πρωί άργά ευλογητάρια; Συνηθίζονταν τα αργά ευλογητάρια στον πατριαρχικό ναό, ή τα είπαν λόγω της ημέρας (Κυριακή Ορθοδοξίας);
Ευχαριστώ.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
#24
Μια ερώτηση. Γιατί λένε πρωί άργά ευλογητάρια; Συνηθίζονταν τα αργά ευλογητάρια στον πατριαρχικό ναό, ή τα είπαν λόγω της ημέρας (Κυριακή Ορθοδοξίας);
Ευχαριστώ.
Συνηθίζονταν να ψάλλονται κάθε Κυριακή.
 
#25
Το περίεργο είναι γιατί ΄ψάλλονται από τους επικεφαλής των χορών. Κάπου είχα διαβάσει ότι ο Πρωτοψάλτης και ο Λαμπαδάιος ανέρχονται στα στασίδια τους ψαλλομένου του Δόξα των Ευλογηταρίων. Νομίζω ότι το ίδιο είχα διαπιστώσει κι εγώ την τελευταία φορά που εκκλησι΄΄αστικα στον π. Πατριαρχικό Ναό.
 

ΧΡΗ

Νέο μέλος
#26
Το περίεργο είναι γιατί ΄ψάλλονται από τους επικεφαλής των χορών. Κάπου είχα διαβάσει ότι ο Πρωτοψάλτης και ο Λαμπαδάιος ανέρχονται στα στασίδια τους ψαλλομένου του Δόξα των Ευλογηταρίων. Νομίζω ότι το ίδιο είχα διαπιστώσει κι εγώ την τελευταία φορά που εκκλησι΄΄αστικα στον π. Πατριαρχικό Ναό.
Τα ευλογητάρια τα λέει ο Δανιηλίδης και απαντάει ο Στανίτσας πιθανώς λόγω ελλείψεως δομεστίχου εκείνη την περίοδο.Ο Πρίγγος λέει από το Δόξα των ευλογηταρίων και μετά.
 

Johnsteff

Στεφούλης Ιωάννης
#27
Ενδιαφέρουσα μαρτυρία:
Σε συνέντευξή του στον κ.Αγγελόπουλο, λίγο πριν το 1980, ο Καρακάσης είπε ότι στην Πόλη έλεγαν τις Κυριακές μόνον τα Αργά Ευλογητάρια εκ του Πα, επειδή τα θεωρούσαν πανηγυρικά και χαρμόσυνα στο μέλος. Τα σύντομα τα απέφευγαν και τα αποκαλούσαν "νεκρώσιμα", προφανώς λόγω της ομοιότητας του μέλους με των νεκρωσίμων. Γ' αυτό λοιπόν και ο Καραμάνης τα θέτει πρώτα-πρώτα στον Όρθρο του.
 

Johnsteff

Στεφούλης Ιωάννης
#28
Σε συνέχεια των προηγουμένων, έχω να προσθέσω το προφανές: ο χρόνος των αργών ευλογηταρίων (όπως παρατηρούμε στις δυο εγγραφές του 1957 και του 1963 αλλά και στις σωζόμενες μεγαλοβδομαδιάτικες εγγραφές του Πατριαρχείου με Στανίτσα και σε κάποιες λίγες φορές που ο μακαριστός άρχοντας τα έψαλε στην Αθήνα, ακολουθώντας την πολίτικη συνήθειά του) είναι συνεπτυγμένος, όχι απλώς ταχύς. Δεν ξέρω αν το συνηδειτοποιούσαν. Δυστυχώς, πολλοί ψάλτες δε γνωρίζουν πώς να ψάλλουν ευρύθμως τα αργά ευλογητάρια.

Και μια προσθήκη στο προηγούμενο post μου: ο Πρωγάκης παραθέτει μια σειρά αργοσυντόμων ευλογηταρίων εκ του Πα του αειμνήστου τυφλού μουσικού Ηλία Τανταλίδη, εκ του Πα, που είναι δεξιοτεχνικά και ομοιάζουν με τα αργά. Προφανώς απευθύνονται σε όσους ψάλτες βιάζονταν και δεν ήθελαν να πούν τα αργά.
 
#29
Σε συνέχεια των προηγουμένων, έχω να προσθέσω το προφανές: ο χρόνος των αργών ευλογηταρίων (όπως παρατηρούμε στις δυο εγγραφές του 1957 και του 1963 αλλά και στις σωζόμενες μεγαλοβδομαδιάτικες εγγραφές του Πατριαρχείου με Στανίτσα και σε κάποιες λίγες φορές που ο μακαριστός άρχοντας τα έψαλε στην Αθήνα, ακολουθώντας την πολίτικη συνήθειά του) είναι συνεπτυγμένος, όχι απλώς ταχύς.
Ενδιαφέρουσα παρατήρηση. Και σε μένα έκανε ιδιαίτερη εντύπωση η ταχύτητα. Πιστεύετε ότι αυτός ο χρόνος είναι κατάλληλος και για τη Μεγάλη Παρασκευή ή μόνο για Κυριακές; Μου φάνηκε πολύ σύντομος.
 

Lakedaimonios

Ευάγγελος Θεοδώρου
#30
Γιώργος Μ.;67098 said:
Ενδιαφέρουσα παρατήρηση. Και σε μένα έκανε ιδιαίτερη εντύπωση η ταχύτητα. Πιστεύετε ότι αυτός ο χρόνος είναι κατάλληλος και για τη Μεγάλη Παρασκευή ή μόνο για Κυριακές; Μου φάνηκε πολύ σύντομος.
Νομίζω ότι και για τη Μεγάλη Παρασκευή καλός είναι αυτός ο χρόνος. Σε ενορία, με τον κόσμο πολύ, με την κούραση συσσωρευμένη σε ψάλτες και ιερείς μάλλον αργές εκτελέσεις δε χωράνε. Δε ξέρω και οι άλλοι τι λέτε αλλά εμένα μου φαίνεται πως στον Πατριαρχικό ναό ο χρόνος και σε αυτή την περίπτωση είναι υποδειγματικός. Δεν έχω πρόχειρη για να ακούσω, αλλά νομίζω πως στις ηχογραφήσεις απο τη Μεγάλη εβδομάδα είναι μια ιδέα πιο αργή η εκτέλεση, πάντως πάνω - κατω σε αυτό το μοτίβο.

Υ.Γ. Ενδιαφέρον θα είχε να ακούσουμε και τη συνέχεια της ακουλουθίας για να δούμε πως δένει χρονικά και το υπόλοιπο :D
 

Johnsteff

Στεφούλης Ιωάννης
#31
Ενδιαφέρουσα παρατήρηση. Και σε μένα έκανε ιδιαίτερη εντύπωση η ταχύτητα. Πιστεύετε ότι αυτός ο χρόνος είναι κατάλληλος και για τη Μεγάλη Παρασκευή ή μόνο για Κυριακές; Μου φάνηκε πολύ σύντομος.
Υπό τις σημερινές συνθήκες για την Κυριακή είναι νομίζω αναγκαίο. Και πάλι πολλοί ιερείς θα δημιουργήσουν πρόβλημα, όπως δημιουργούν πρόβλημα και για τα αργά καθίσματα της Μ. Εβδομάδος, για αργές καταβασίες των κανόνων της κλπ. Για τη Μ. Παρασκευή, συνήθως πάλι πιέζει ο χρόνος. Τις πιο πολλές φορές έχει καθυστερήσει ο κανόνας, που πρέπει να είναι μεν αργότερος κατά τη χρονική αγωγή από τους λοιπούς κανόνες αλλά όχι και "ως ο υπνών"... Έχουν επίσης καθυστερήσει και τα πρακτικώς ψαλλόμενα υπό αυτοσχεδίων χορωδιών εγκώμια. Επίκεινται οι αργοί στιχηραρικοί Αίνοι. Πιέζει ο χρόνος για να γίνει στις 9 η Έξοδος του Επιταφίου. Έτσι έχει αρχίσει η συνήθεια να την πληρώνουν τα αργά ευλογητάρια και να ψάλλονται τα σύντομα. Ποιός είναι λοιπόν ο χρόνος ψαλμωδίας που διασώζει τα αργά; (ο.ε.δ.)
 

ΧΡΗ

Νέο μέλος
#32
Δεν έχω πρόχειρη για να ακούσω, αλλά νομίζω πως στις ηχογραφήσεις απο τη Μεγάλη εβδομάδα είναι μια ιδέα πιο αργή η εκτέλεση, πάντως πάνω - κατω σε αυτό το μοτίβο.
Ακριβώς όπως το είπατε.Τη Μ.Παρασκευή είναι κατά τι πιο αργός ο χρόνος.Τις Κυριακές όπως το ακούμε εδώ από τους άρχοντες.
 

Johnsteff

Στεφούλης Ιωάννης
#33
Αν θυμάμαι καλά, και στις ηχογραφήσεις της Μ. Παρασκευής με Στανίτσα από το Πατριαρχείο η χρονική αγωγή είναι το ίδιο ταχεία. Εκεί μάλιστα είχαν, χάριν συντομίας υποθέτω, υιοθετήσει μια πιο συντετμημένη και απλουστευμένη μορφή του μέλους, που προσωπικά δε θα την προτιμούσα.
Και μια άλλη πληροφορία: Από τα παλιά βιβλία και μαρτυρίες φαίνεται ότι ευλογητάρια Κυριακών ήταν τα εκ του Πα ενώ Μ. Παρασκευής τα αργά εκ του Κε -Πέτρου αμφότερα. Αυτά ψάλλονται σήμερα στο Όρος κάποιες φορές. Τα έχουν αποδώσει και επί δίσκου ο μακαριστός πρώην Πατρών κυρός Νικόδημος Βαλληνδράς και ο αείμνηστος διακο-Διονύσιος Φιρφιρής. Να σας εξομολογηθώ κάτι: έχω αρχίσει να τα προτιμώ, αν και δύσκολο να ψαλλούν στις σημερινές συνθήκες των πόλεων. Αυτών η χρονική αγωγή είναι κατ' ανάγκην βραδεία, τα αργά μέλη εκ του Κε ψάλλονται βραδέως. Ομοίως έξοχοι είναι οι αργοί μελωδικοί τύποι των Εγκωμίων, χαμένοι συνήθως κι αυτοί. Κάτι άλλο που δυστυχώς καταλιμπάνεται τη μοναδική αυτή ακολουθιακά βραδιά είναι οι στίχοι των Εγκωμίων, ήτοι ο 118ος Ψαλμός -ο Άμωμος.
 
Last edited:

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
#34
Για αντιπαραβολή ανεβάζω και τα υπόλοιπα δείγματα της εποχής που ανέβηκαν.

Μ. Παρασκευή 1961 (Laura Boulton):
View attachment 12 ARGA EYLOGHTARIA, HX. PL. A'.mp3
(ελαφρώς αργότερος ο χρόνος στα δύο πρώτα, όμως, στο «Λίαν πρωί» ο Στανίτσα προσπαθεί να επαναφέρει το νεύρο και το σύντομο χρόνο.

Κυριακή της Ορθοδοξίας 1963:
View attachment Ευλογητάρια, Κυριακή Ορθοδοξίας 1963.mp3

Μ. Παρασκευή 1963:
View attachment 07 EYLOGHTARIA, PETROY LAMPADARIOY, HX. PL. A'.mp3

Άποψή μου πως η διαφορά στη χρονική αγωγή είναι αμελητέα και πως τον ίδιο τρόπο εκτέλεσης είχαν.
 
Last edited:

Johnsteff

Στεφούλης Ιωάννης
#35
Άποψή μου πως η διαφορά στη χρονική αγωγή είναι αμελητέα και πως τον ίδιο τρόπο εκτέλεσης είχαν.

Όπως το λέτε, κ.Μπουλμπουτζή. Η χρονική αγωγή είναι η αυτή.
Μόνος διαφέρων είναι ο Ιάκωβος Ναυπλιώτης, επί των δίσκων, όπου επιλέγει αργότερη, πλην εύρυθμη, ερμηνεία.
 
Last edited:

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
#36
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΛΑΜΠΡΟΥ;67047 said:
Το περίεργο είναι γιατί ΄ψάλλονται από τους επικεφαλής των χορών. Κάπου είχα διαβάσει ότι ο Πρωτοψάλτης και ο Λαμπαδάιος ανέρχονται στα στασίδια τους ψαλλομένου του Δόξα των Ευλογηταρίων. Νομίζω ότι το ίδιο είχα διαπιστώσει κι εγώ την τελευταία φορά που εκκλησι΄΄αστικα στον π. Πατριαρχικό Ναό.
Έτσι γίνεται, πλην των δέκα Κυριακών του έτους που λειτουργεί ο Πατριάρχης, οπότε είναι οι άρχοντες από το «Θεός Κύριος» στα αναλόγια. Η πληροφόρηση από τον Άρχοντα Α' Δομέστιχο κ. Μιλτιάδη Παππά.

ΥΓ: Στην ενορία που ψάλλουμε τα λέμε κάθε Κυριακή και ουδείς διαμαρτυρήθηκε για την καθυστέρηση.
 
#37
Ευχαριστούμε πραγματικά γι'αυτή την ηχογράφηση. Και ο Πρίγγος αλλά και ο Δανιηλίδης (η συμπάθειά μου προσωπικά) ψάλλουν με όλη την σημασία της λέξης. Επαυξάνω στα προαναφερθέντα περί ανοίγματος των σεντουκιών, γιατί είναι πραγματικά κρίμα να μην έχουμε τις ηχογραφήσεις αυτές στα χέρια μας. Όλοι προσπαθούμε να ψάλλουμε σωστά, αλλά μην ξεχνάμε ότι για να γίνει αυτό πρέπει πρώτα να ακούσουμε, και επειδή πολλοί από εμάς διαθέτουμε αυτή ως κύρια πηγή για το Πατριαρχικό ύφος, καλό θα ήταν να κυκλοφορήσουν και οι υπόλοιπες ηχογραφήσεις (αν υπάρχουν βέβαια).
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
#39
Γιατι στην ζ' ωδη των καταβασιων πεφτει το σημα του σταθμου??
Δεν υπαρχει η' και θ' ???
Διότι προέρχονται από ραδιοφωνική εκπομπή του Λυκούργου Αγγελόπουλου που έπαιξε μόνο τα συγκεκριμένα αποσπάσματα, τα οποία έφερε ο Χρήστος Τσιούνης με αφορμή τη συνέντευξή του.
 
#40
Διότι προέρχονται από ραδιοφωνική εκπομπή του Λυκούργου Αγγελόπουλου που έπαιξε μόνο τα συγκεκριμένα αποσπάσματα, τα οποία έφερε ο Χρήστος Τσιούνης με αφορμή τη συνέντευξή του.
Το καταλαβα,αυτο.ρωταω γιατι κοπηκαν οι καταβασιες στην μεση.Δεν εχουν σωθει οι υπολοιπες ωδες?
 
Top