Κυριακή Τελώνου και Φαρισαίου και μεθέορτα Υπαπαντής (εις τους αίνους)

Timos Prattas

Νέο μέλος
#1
Καλό Τριώδιο σε όλους,

Γιατί η εορτή της Υπαπαντής θεωρείτε "θεομητορική εορτή" και όχι Δεσποτική; Ο Κύριος είναι το κεντρικό πρόσωπο της εορτής, όχι η Παναγία μας. Ενώ το απολυτίκιο υπάρχει και λέμε τα καθίσματα της εορτής αντί για το Θεοτοκίον του ήχου, πως και δεν υπάρχει κάτι στους αίνους; 3 του ήχου, 3 της εορτής, 2 του Τριωδίου;
Είδα ότι η τυπική διάταξη είναι μόνο 4 του ήχου και 4 του Τριωδίου - ή 5 και 3 - στο καθιερωμένο "Τυπικό"...αλλά ρωτώ για τους λόγους γιατί υπάρχει η διάταξη, και όχι αν υπάρχει.

Και πάλι, Καλό Τριώδιο και Καλή Δύναμη σε όλους, κληρικούς και ιεροψάλτες του Υψίστου! :)
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#2
Καλό Τριώδιο σε όλους,

Γιατί η εορτή της Υπαπαντής θεωρείτε "θεομητορική εορτή" και όχι Δεσποτική; Ο Κύριος είναι το κεντρικό πρόσωπο της εορτής, όχι η Παναγία μας. Ενώ το απολυτίκιο υπάρχει και λέμε τα καθίσματα της εορτής αντί για το Θεοτοκίον του ήχου, πως και δεν υπάρχει κάτι στους αίνους; 3 του ήχου, 3 της εορτής, 2 του Τριωδίου;
Είδα ότι η τυπική διάταξη είναι μόνο 4 του ήχου και 4 του Τριωδίου - ή 5 και 3 - στο καθιερωμένο "Τυπικό"...αλλά ρωτώ για τους λόγους γιατί υπάρχει η διάταξη, και όχι αν υπάρχει.

Και πάλι, Καλό Τριώδιο και Καλή Δύναμη σε όλους, κληρικούς και ιεροψάλτες του Υψίστου! :)
Τυπικά ως θεομητορική λαμβάνεται για αυτό εάν συμπέσει Κυριακή ψάλλονται και τα Αναστάσιμα τα οποία και προηγούνται.
Μόνο το Τυπικόν Ευεργέτιδος, από όσο γνωρίζω την αναβιβάζει σε Δεσποτική εορτή. Αυτή η εορτή μαζί με του Ευαγγελισμού θα λέγαμε ότι μετέχουν και των Δεσποτικών Εορτών αν και επαναλαμβάνω ότι Τυπικά ως Θεομητορικές λαμβάνονται. Σχετικά με την ψαλμωδία των Αίνων:
Δείτε τί γίνεται την μεθέορτη Κυριακή της Αναλήψεως αντίστοιχα.
Σχετικό μήνυμα: http://analogion.com/forum/showpost.php?p=27399&postcount=7
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#3
Είδα ότι η τυπική διάταξη είναι μόνο 4 του ήχου και 4 του Τριωδίου - ή 5 και 3 - στο καθιερωμένο "Τυπικό"...αλλά ρωτώ για τους λόγους γιατί υπάρχει η διάταξη, και όχι αν υπάρχει.
Ἡ ὑπό Ἀποστόλου Παπαχρήστου (Τυπική Διάταξις 2012, σ. 84) «Εἴδησις. Εἰ βούλει συμφώνως μέ τά παλαιά τυπικά εἰς τούς αἴνους ψάλλε ἀναστάσιμα 4, τοῦ Τριῳδίου 3 καί τῆς ἑορτῆς 3» κρίνεται παντελῶς ἀβάσιμος.
Παράδοξος καί ἡ ὑπό ΤΓΡ διάταξις (σ. 478) «Εἰς τούς αἴνους, ἀναστάσιμα δ΄ καί τῆς ἑορτῆς δ΄» καταλιμπανομένων τῶν ἰδιομέλων τῆς Κυριακῆς.

 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#4
Δεν ξέρω από που αντλεί αυτές τις πληροφορίες ο κ. Παπαχρήστου. Καλό είναι να υπάρχουν παραπομπές στα 'παλαιά τυπικά' και να μη καθόμαστε να ψάχνουμε και ούτε να δίνουμε λανθασμένες πληροφορίες. Πουθενά δεν είδα την διάταξη 4- 3- 3. Άρα τηρητέα αφόβως η αρχαιοπρεπής διάταξη του Τ.Μ.Ε.
 
Last edited:

Λεωνίδας

Λεωνίδας Γαρουφαλῆς
#5
Ἀπαντώ στόν π.Μάξιμο καί Δημήτρη Καλπακίδη ὅτι πιθανόν νά ὑπάρχει σέ παλαιά τυπικά κάποια διάταξη, ὥστε νά ψάλλονται ἄνω τῶν ὀκτώ τροπαρίων στούς αἴνους.
Πάντως συνήθεια τέτοια συναντᾶται. Εἴχα ἀκούσει ἀπό παλαιό ἱεροψάλτη ὅτι πῆγε σέ ναό ἐκτός τῆς ἑνορίας του γιά μνημόσυνο καί ὁ ἐκεῖ ψάλτης τοῦ ὑπέδειξε κι ἔψαλλαν δώδεκα τροπάρια στούς αἴνους, ἤτοι τά ὀκτώ ἀναστάσιμα καί τέσσερα τοῦ ἁγίου (ἤ ἑορτῆς).
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#6
Ἀπαντώ στόν π.Μάξιμο καί Δημήτρη Καλπακίδη ὅτι πιθανόν νά ὑπάρχει σέ παλαιά τυπικά κάποια διάταξη, ὥστε νά ψάλλονται ἄνω τῶν ὀκτώ τροπαρίων στούς αἴνους.
Πάντως συνήθεια τέτοια συναντᾶται. Εἴχα ἀκούσει ἀπό παλαιό ἱεροψάλτη ὅτι πῆγε σέ ναό ἐκτός τῆς ἑνορίας του γιά μνημόσυνο καί ὁ ἐκεῖ ψάλτης τοῦ ὑπέδειξε κι ἔψαλλαν δώδεκα τροπάρια στούς αἴνους, ἤτοι τά ὀκτώ ἀναστάσιμα καί τέσσερα τοῦ ἁγίου (ἤ ἑορτῆς).
Πιθανόν μπορεῖ νὰ εἶναι.

Τὰ παλαιὰ τυπικὰ ποιὰ εἶναι ὅμως; Καὶ πόσο παλιά;
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
#7


Δὲν ἔχω δεῖ νὰ ὑπάρχει ἡ περίπτωση αὐτὴ σὲ παλαιὰ τυπικά (πρὸ τοῦ ιζ' αἰῶνος).
 

Panagiotis

Γενικός συντονιστής
#8
Το εν χρήσει τυπικό του Πατριαρχείου Μόσχας αυτό προβλέπει για Κυριακή τελώνου και φαρισαίου σε μεθέορτα Υπαπαντής: δ΄ αναστάσιμα και δ' της εορτής. Θα επανέλθω για λεπτομέρειες.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#9
Το εν χρήσει τυπικό του Πατριαρχείου Μόσχας αυτό προβλέπει για Κυριακή τελώνου και φαρισαίου σε μεθέορτα Υπαπαντής: δ΄ αναστάσιμα και δ' της εορτής. Θα επανέλθω για λεπτομέρειες.
Μάλιστα. Λησμόνησα νά γράψω ὅτι τό ΤΓΡ προβλέπει τά ἰδιόμελα στή λιτή τοῦ ἑσπερινοῦ. Βέβαια αὐτό εἶναι μιά μοναστική τάξη. Παρομοίως κάπου πρέπει νά τά τοποθετεῖ καί τό Τυπικό Μόσχας.

Θά ἤθελα νά πῶ στόν Λεωνίδα «Εἷς οἰωνὸς ἄριστος, ἀμύνεσθαι περὶ πάτρης»... Βέβαια αὐτή ἡ ὑποσημείωση τοῦ Παπαχρήστου εἶναι τοῦ μακαριστοῦ Μπεκατώρου, ὅπως μοῦ εἶπε ὀ Διονύσιος, καί τήν εἶδα στήν Τάξι τοῦ 1990 (ὄχι μετέπειτα), ἀναφέροντας ἀορίστως «παλαιά τυπικά», χωρίς νά προσδιορίζει.

 
Last edited:

chriskont

Παλαιό Μέλος
#10
τα τυπικά της Μονής Διονυσίου, του Γ Ρηγα και ως συμπεραίνεται και από το τυπικό του Αγ Σάββα έχουν 4 αναστάσιμα και 4 της εορτής
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#11
τα τυπικά της Μονής Διονυσίου, του Γ Ρηγα και ως συμπεραίνεται και από το τυπικό του Αγ Σάββα έχουν 4 αναστάσιμα και 4 της εορτής
Ποῦ τό γράφει τό ΤΔ κ. Κονταξῆ; Στή σ. 204 γράφει: «Ἀναστάσιμα δ΄ καί τοῦ Τριῳδίου δ΄».
Γιά τό ΤΓΡ τό γράψαμε.
Γιά τό ΤΑΣ μπορεῖτε νά δώσετε παραπομπή;


 

chriskont

Παλαιό Μέλος
#12
Παραθέτω τις σελίδες των τριών τυπικών σε ένα αρχείο. Της Μονής Διονυσίου σελ 204 όπου στην τελευταία γραμμή άναφέρει 4 αναστάσιμα στους αίνους και 4 του τριωδίου(εκ παραδρομής ανέγραψα 4 της εορτής). Επίσης του τυπικου Αγ Σάββα περί μεθεόρτων Δεσποτικών εορτών όπου στη δεύτερη στήλη(ΞΕ κεφάλαιο) αναφέρει ότι ψάλλονται εκτός των αναστασίμων στους αίνους και δ΄της εορτής στην περίπτωση που δεν υπάρχουν τυχόν αγίου σε μεθέορτη Κυριακή. Και του τυπικού του Γ. Ρήγα όπου αναγράφει δ αναστάσιμα και δ της εορτής σελ 478
Κατά το ΤΑΣ η Υπαπαντή θεωρείται Δεσποτική εορτή.

Σε υποσημείωση του ΞΒ κεφαλαίου σελ 533 αναφέρει: ότι αι εορταί του Γενεσίου θεοτόκου, της Υπαπαντής και της Κοιμήσεως της Θεοτόκου καίτοι εορταί θεομητορικαί περιλαμβάνονται ενταύθα εις τας δεσποτικάς εορτάς ουχί εκ συγχύσεως, αλλ εκ του λόγου ότι αι αποδόσεις των θεομητορικών εορτών
ακολουθούσιν εν γενικαίς γραμμαίς ταις αποδόσεσι των δεσποτικών εορτών. Πρόσχες όμως ότι δεν υπάρχει σαφής διάκρισις μεταξύ δεσποτικών και θεομητορικών εορτών. Τινές εκ των δευτέρων θεωρούνται δεσποτικαί.
 

Attachments

Panagiotis

Γενικός συντονιστής
#13
Το εν χρήσει τυπικό του Πατριαρχείου Μόσχας αυτό προβλέπει για Κυριακή τελώνου και φαρισαίου σε μεθέορτα Υπαπαντής: δ΄ αναστάσιμα και δ' της εορτής. Θα επανέλθω για λεπτομέρειες.
Λοιπόν....

Eάν τύχουν τα μεθέορτα της Υπαπαντής την Κυριακή του Φαρισαίου ή του Ασώτου ή της Απόκρεω
Εις τον μικρόν Εσπερινόν, εις το Κύριε εκέκραξα και εις τα απόστιχα στιχηρά της οκτωήχου ως έθος.
Εις τον μεγάλον Εσπερινόν εις το Κύριε εκέκραξα στιχηρά αναστάσιμα 4, του Τριωδίου 3 και της Εορτής 3 (αλλά εάν είναι Κυριακή της Απόκρεω στιχηρά αναστάσιμα 3, του Τριωδίου 4 και της Εορτής 3) Δόξα, του Τριωδίου. Και νυν, το α΄ Θεοτοκίον του ήχου. Εις την Λιτήν: Τα προοριζόμενα δια τα απόστιχα της ημέρας εκείνης μεθέορτα στιχηρά και τα εις τους αίνους στιχηρά του Τριωδίου.
Δόξα, του Τριωδίου. Και νυν, της εορτής. Απόστιχα τα αναστάσιμα στιχηρά. Δόξα, του Τριωδίου. Και νυν, της εορτής. Εις την ευλογίαν των άρτων: Θεοτόκε Παρθένε δις και της εορτής το τροπάριον άπαξ. Και τίθεται ανάγνωσις.
Εις τον όρθρον: Εις το Θεός Κύριος, απολυτίκιον αναστάσιμον δις, δόξα και νυν της εορτής. Καθίσματα αναστάσιμα μετά των θεοτοκίων αυτών. Μετά τον άμωμον τα ευλογητάρια (τη δε Κυριακή του Ασώτου ή της απόκρεω και τον ψαλμόν Επί των ποταμών Βαβυλώνος). Οι αναβαθμοί και το προκείμενον του ήχου. Η τάξις του Εωθινού ευαγγελίου κατά τα οριζόμενα δια τας Κυριακάς του Τριωδἰου. Ο αναστάσιμος κανών μετά των ειρμών εις δ΄, της Θεοτόκου εις β΄, του Τριωδίου εις δ΄ και της εορτής εις δ΄. Καταβασίαι της εορτής. (Τη δε Κυριακή της Απόκρεω Ο αναστάσιμος κανών μετά των ειρμών εις δ΄, του Τριωδίου εις στ΄ και της εορτής εις δ΄. Καταβασίαι του Τριωδίου).
Μετά την γ' ωδήν, Κοντάκιον και Οίκος της Εορτής. Δόξα, κάθισμα του Τριωδίου και νυν, της εορτής. Μετά την στ΄ ωδήν, κοντάκιον και οίκος του Τριωδίου. Στιχολογείται η τιμιωτέρα. Εξαποστειλάριον αναστάσιμον Δόξα, του Τριωδίου. Και νυν, της εορτής. Εις τους αίνους: δ΄ αναστάσιμα και δ' της εορτής μετά των στίχων αυτών. (Τη δε Κυριακή της Απόκρεω: λέγομεν στίχον "Ανάστηθι Κύριε" και το ιδιόμελον του Τριωδίου: Δανιήλ ο Προφήτης). Δόξα του Τριωδίου και νυν Υπερευλογημένη. Δοξολογία μεγάλη κλπ.

Αυτά και καλό ξημέρωμα! :)
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#14
Επίσης του τυπικου Αγ Σάββα περί μεθεόρτων Δεσποτικών εορτών όπου στη δεύτερη στήλη(ΞΕ κεφάλαιο) αναφέρει ότι ψάλλονται εκτός των αναστασίμων στους αίνους και δ΄της εορτής στην περίπτωση που δεν υπάρχουν τυχόν αγίου σε μεθέορτη Κυριακή. Και του τυπικού του Γ. Ρήγα όπου αναγράφει δ αναστάσιμα και δ της εορτής σελ 478
Κατά το ΤΑΣ η Υπαπαντή θεωρείται Δεσποτική εορτή.
Από μόνος σας δίνετε απάντηση:
Ότι το ΤΔ ρητώς προβλέπει 4 Αναστάσιμα και Τριωδίου 4.
Ότι το ΤΑΣ στο ΞΕ κεφάλαιο προβλέπει στις μεθέορτες ημέρες ψάλλονται 4 αναστάσιμα και 4 της εορτής στην περίπτωση που δεν υπάρχουν τυχόν αγίου σε μεθέορτη Κυριακή. Αυτό ερμηνεύοντάς το συμπεραίνω πως, εφόσον αυτό ισχύει για μνήμη ενός Αγίου, ισχύει σίγουρα για τα στιχηρά ιδιόμελα του Τριωδίου.

[Υπ. Οι διατάξεις του ΞΕ κεφαλαίο δεν προβλέπουν την περίπτωση μεθέορτης Κυριακής στο Τριώδιο]
 
Last edited:
Top