Κοινωνικό του α΄ ήχου του Θ. Φωκαέως

Γιώργος Μ.

Παλαιόν μέλος
#1
Ανεβάζω ενδεικτικά το κοινωνικό του α΄ ήχου του Θ. Φωκαέως (+1851) από το cd ΜΝΗΜΕΙΑ / Οκτάηχα / Κοινωνικά Φωκάεως 1 (Μ.Χατζηγιακουμής).

Παραθέτω και ένα σχετικό κείμενο του Μ. Χατζηγιακουμή στο οποίο βέβαια σχολιάζεται η ερμηνεία ύμνων της Μεγάλης Εβδομάδος, αλλά ισχύει γενικότερα για το ύφος του π. Γεωργίου Τσέτση (βλ. http://www.i-m-patron.gr/news2/symmeikta_010228.html).

[ ....] οι εκτελέσεις του πατρός Γεωργίου Τσέτση στηρίζονται παράλληλα, και κυρίως, στην ανεπανάληπτη ζωντανή εμπειρία του πατριαρχικού μουσικού βιώματος. Ακόμη, στην προσωπική ερμηνευτική αντίληψη και στο ιδιοπρόσωπο φωνητικό τάλαντο (τονικότητα, εύρος φωνής, ηχόχρωμα). Έτσι, οι ερμηνείες στα μέλη αυτά, από τα ωραιότερα της εκκλησιαστικής ψαλμωδίας, ηχούν ως μία καινότροπη πνευματική απόλαυση. Το στιβαρό ύφος, η αυτοκυρίαρχη μελωδική εκφορά, το κατανυκτικό, ηγεμονικό, αλλά ταυτόχρονα λιτό και απέριττο, παραπέμπουν σταθερά στο κατά παράδοση ψαλτικό πατριαρχικό ήθος. Ιδιαίτερα πρέπει να εξαρθεί η απόδοση των μελών της Μ. Εβδομάδας σε ήπιους μελωδικούς τόνους, χαμηλές βάσεις, χωρίς περίτεχνη έμφαση και άλλα ψιμύθια, με ευρυθμία και κυρίαρχο το στοιχείο της κατάνυξης και της πνευματικότητας. Σ' αυτό συνεργεί και η ορθή απόδοση (όπου πρέπει και όπως πρέπει) των ποιοτικών εκφραστικών χαρακτήρων, χωρίς ιδιάζουσα έξαρση, υποταγμένων φυσιολογικά μέσα στη γενική ροή του όλου ερμηνευτικού σχήματος. Έτσι, οι ερμηνείες στα μέλη αυτά αποτελούν ταυτόχρονα εμπειρία και δίδαγμα. Επιπλέον, ζωντανή δραστική μαρτυρία του σύγχρονου ψαλτικού πατριαρχικού τρόπου και ύφους.
 

Attachments

simos

Η μεγαλύτερη φωνή της σύγχρονης Βυζαντινής Μουσική
#2
Ανεβάζω ενδεικτικά το κοινωνικό του α΄ ήχου του Θ. Φωκαέως (+1851) από το cd ΜΝΗΜΕΙΑ / Οκτάηχα / Κοινωνικά Φωκάεως 1 (Μ.Χατζηγιακουμής).

Παραθέτω και ένα σχετικό κείμενο του Μ. Χατζηγιακουμή στο οποίο βέβαια σχολιάζεται η ερμηνεία ύμνων της Μεγάλης Εβδομάδος, αλλά ισχύει γενικότερα για το ύφος του π. Γεωργίου Τσέτση (βλ. http://www.i-m-patron.gr/news2/symmeikta_010228.html).

[ ....] οι εκτελέσεις του πατρός Γεωργίου Τσέτση στηρίζονται παράλληλα, και κυρίως, στην ανεπανάληπτη ζωντανή εμπειρία του πατριαρχικού μουσικού βιώματος. Ακόμη, στην προσωπική ερμηνευτική αντίληψη και στο ιδιοπρόσωπο φωνητικό τάλαντο (τονικότητα, εύρος φωνής, ηχόχρωμα). Έτσι, οι ερμηνείες στα μέλη αυτά, από τα ωραιότερα της εκκλησιαστικής ψαλμωδίας, ηχούν ως μία καινότροπη πνευματική απόλαυση. Το στιβαρό ύφος, η αυτοκυρίαρχη μελωδική εκφορά, το κατανυκτικό, ηγεμονικό, αλλά ταυτόχρονα λιτό και απέριττο, παραπέμπουν σταθερά στο κατά παράδοση ψαλτικό πατριαρχικό ήθος. Ιδιαίτερα πρέπει να εξαρθεί η απόδοση των μελών της Μ. Εβδομάδας σε ήπιους μελωδικούς τόνους, χαμηλές βάσεις, χωρίς περίτεχνη έμφαση και άλλα ψιμύθια, με ευρυθμία και κυρίαρχο το στοιχείο της κατάνυξης και της πνευματικότητας. Σ' αυτό συνεργεί και η ορθή απόδοση (όπου πρέπει και όπως πρέπει) των ποιοτικών εκφραστικών χαρακτήρων, χωρίς ιδιάζουσα έξαρση, υποταγμένων φυσιολογικά μέσα στη γενική ροή του όλου ερμηνευτικού σχήματος. Έτσι, οι ερμηνείες στα μέλη αυτά αποτελούν ταυτόχρονα εμπειρία και δίδαγμα. Επιπλέον, ζωντανή δραστική μαρτυρία του σύγχρονου ψαλτικού πατριαρχικού τρόπου και ύφους.
Ωραία φωνή, ωραία εκτέλεση, αλλά κάτι κάνει λάθος ο π. Γεώργιος με το θέμα των συμπροσευχών με τους αιρετικούς, όπως φαίνεται από την επιστολή-απάντηση από τον π. Αναστάσιο Γκοτσοπούλου, εφημερίου στην Πάτρα, σε σχετική αλληλογραφία που είχε με τον Αιδεσ. π. Γεώργιο Τσέτση, Μ. Πρωτοπρ. του Οικουμενιμού Θρόνου. Για την αρτιότερη πληροφόρηση και κατανόηση του κειμένου παρακαλώ διαβάστε εδώ
 

basiliosn

βασιλης νικολοπουλος
#3
Ωραία φωνή, ωραία εκτέλεση, αλλά κάτι κάνει λάθος ο π. Γεώργιος με το θέμα των συμπροσευχών με τους αιρετικούς, όπως φαίνεται από την επιστολή-απάντηση από τον π. Αναστάσιο Γκοτσοπούλου, εφημερίου στην Πάτρα, σε σχετική αλληλογραφία που είχε με τον Αιδεσ. π. Γεώργιο Τσέτση, Μ. Πρωτοπρ. του Οικουμενιμού Θρόνου. Για την αρτιότερη πληροφόρηση και κατανόηση του κειμένου παρακαλώ διαβάστε εδώ

Ας μεινουμε στα ΜΟΥΣΙΚΑ !
 

simos

Η μεγαλύτερη φωνή της σύγχρονης Βυζαντινής Μουσική
#4
Ας μεινουμε στα ΜΟΥΣΙΚΑ !
Εγώ ένα δεν μπορώ να καταλάβω με μερικούς! Δεν μας αρέσει ο νεωτερισμός στην Βυζαντινή μουσική, ακολουθούμε φανατικά το πατριαρχικό ύφος κτλ, αλλά όταν ερχόμαστε στο εξίσου και μπορώ να πώ προσωπικά, σημαντικότερο θέμα της πίστης ή της θεολογικής πλευράς της μουσικής, σφυρίζουμε κλέφτικα όλοι!!! Τι πάει να πει ας μείνουμε στα μουσικά! Η Μουσική είναι ανεξάρτητη της λατρείας γενικότερα? Γίνετε στο ένα να είμαστε κολλημένοι και στο άλλο να σφυρίζουμε κλέφτικα ή να πετάμε αετό? Πρέπει και επιβάλετε να έχουμε σαν ψάλτες άποψη και στο θέμα της λατρείας και στο θέμα της μουσικής που υπάρχει λόγω της λατρείας!
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#5
[Σημείωμα συντονιστή] Συμεών, το θέμα αυτό συζητήθηκε ήδη και ξεκαθαρίσαμε τη θέση των συντονιστών. Έχουμε όλοι οι ψάλτες άποψη για πολλά θέματα πίστεως και θεολογίας και δεν θέλουμε να μειώσουμε την αξία τους και τον προβληματισμό τους. Εδώ όμως στο Ψαλτολόγιον δεν θέλουμε συζητήσεις και αντιπαραθέσεις περί αυτών των θεμάτων όπως διευκρίνησα σε προηγούμενο θέμα. Σε άλλο χώρο κατάλληλο μπορούν να συζητηθούν αυτά και να εκφράσει ο καθένας την άποψή του και να συζητήσει. Σε παρακαλώ να μην επανέλθεις επ'αυτού του ζητήματος πλέον και παρακαλώ όλους να μην συνεχιστεί αυτή η "παραχορδή" σε τούτο το θέμα. Αρκετά ώς εδώ.
 

simos

Η μεγαλύτερη φωνή της σύγχρονης Βυζαντινής Μουσική
#6
[Σημείωμα συντονιστή] Συμεών, το θέμα αυτό συζητήθηκε ήδη και ξεκαθαρίσαμε τη θέση των συντονιστών. Έχουμε όλοι οι ψάλτες άποψη για πολλά θέματα πίστεως και θεολογίας και δεν θέλουμε να μειώσουμε την αξία τους και τον προβληματισμό τους. Εδώ όμως στο Ψαλτολόγιον δεν θέλουμε συζητήσεις και αντιπαραθέσεις περί αυτών των θεμάτων όπως διευκρίνησα σε προηγούμενο θέμα. Σε άλλο χώρο κατάλληλο μπορούν να συζητηθούν αυτά και να εκφράσει ο καθένας την άποψή του και να συζητήσει. Σε παρακαλώ να μην επανέλθεις επ'αυτού του ζητήματος πλέον και παρακαλώ όλους να μην συνεχιστεί αυτή η "παραχορδή" σε τούτο το θέμα. Αρκετά ώς εδώ.

Δημήτρη, στο φόρουμ υπάρχουν και άσχετα σχόλια όπως αυτό. Πολύ ευαισθησία βλέπω σε θέματα που κανονικά έπρεπε να συζητούνται επειδή έχουν σχέση με την μουσική μας. Εκτός εάν θεωρείτε ότι το γεγονός του εάν αλλιώνουμε την πίστη μας δεν έχει σχέση με την μουσική. Εμείς θα αρχίσουμε δηλαδή να φωνάζουμε μόνο όταν βάλουμε το πιανάκι στην εκκλησία? Δεν θέλω να βλέπω όμως αντιπαραθέσεις για τον Σακελαρίδη και εάν αυτός έγραφε ευρωπαϊκίζουσα μουσική για την εκκλησία μας.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#7
... στο εξίσου και μπορώ να πώ προσωπικά, σημαντικότερο θέμα της πίστης ή της θεολογικής πλευράς της μουσικής ...
Μα αγαπητέ Συμεών, αυτός ακριβώς είναι ο λόγος που δεν είναι συνετό να καταπιαστούμε με τέτοια θέματα εδώ στο «Ψαλτολόγιον», το ότι είναι τόσο σημαντικά για τη ζωή μας, πράγμα που δεν συμβαίνει με τα μουσικά. Ήδη ο αποσπασματικός και εκ του μακρόθεν τρόπος συζήτησης εδώ, δίνει πολλές φορές, όπως αποδείχτηκε, λαβές για παρεξηγήσεις, και μάλιστα σοβαρές, που κάποιες απ' αυτέ λύθηκαν αργότερα με την κατά πρόσωπο συνάντηση. Και το χειρότερο που θα μπορούσε κανείς να πει για τον άλλον θα ήταν «άμουσος», «άσχετος», «φανατικός» και τα όμοια. Μπορεί κανείς εύκολα να τα αγνοήσει. Τι θα γίνει όμως εάν διαφωνήσουμε στα της πίστεως, (που πάλι θα οφείλεται εν πολλοίς σε παρεξηγήσεις, λόγω του τρόπου επικοινωνίας) και αρχίσει να κατηγορεί ο ένας το άλλον για «αιρετικό» από τη μια «ταλιμπάν» από την άλλη (υπαρκτά παραδείγματα από παρόμοιες συζητήσεις αλλού). Μπορούμε να τα αγνοήσουμε κι αυτά;
Η αλήθεια σε πολλά θέματα, ακόμη και αν άπτονται της πίστεώς μας, δεν είναι πάντα άσπρη ή μαύρη, όχι γιατί η αλήθεια είναι γκρίζα αλλά γιατί εμείς οι άνθρωποι, «ως σάρκα φορούντες και το κόσμο οικούντες» άλλα λέμε, άλλα εννοούμε και άλλα καταλαβαίνουμε, μερικές φορές. Ακόμη και την Αγία Γρφαή και τους πατέρες να φέρουμε στη μέση προς επίρρωση των θέσεών μας, πάλι η σύμφυτη μονομέρειά μας, μπορεί να μας οδηγήσει σε διαφωνίες.
Θα ήταν ευχής έργο να βρισκόμασταν από κοντά, και τότε θα μπορούσαμε μα πούμε πολλά πράγματα. Όμως εδώ στο «Ψαλτολόγιον», ας αφήσουμε καλύτερα τα πολύ σοβαρά, γιατί ακριβώς είναι πολύ σοβαρα και τους αξίζει καλύτερη μεταχείρηση απ' ότι μπορεί να έχουν σε ένα ιντερνετικό φόρουμ.

Μακάρι όλοι να έχουμε ζωηρό το ενδιαφέρον για την πίστη μας, και να προσευχόμαστε για την μεταξύ μας ενότητα και την σωτηρία όλου του κόσμου, όπως κάνει η Εκκλησία μας.
 

simos

Η μεγαλύτερη φωνή της σύγχρονης Βυζαντινής Μουσική
#8
Μα αγαπητέ Συμεών, αυτός ακριβώς είναι ο λόγος που δεν είναι συνετό να καταπιαστούμε με τέτοια θέματα εδώ στο «Ψαλτολόγιον», το ότι είναι τόσο σημαντικά για τη ζωή μας, πράγμα που δεν συμβαίνει με τα μουσικά. Ήδη ο αποσπασματικός και εκ του μακρόθεν τρόπος συζήτησης εδώ, δίνει πολλές φορές, όπως αποδείχτηκε, λαβές για παρεξηγήσεις, και μάλιστα σοβαρές, που κάποιες απ' αυτέ λύθηκαν αργότερα με την κατά πρόσωπο συνάντηση. Και το χειρότερο που θα μπορούσε κανείς να πει για τον άλλον θα ήταν «άμουσος», «άσχετος», «φανατικός» και τα όμοια. Μπορεί κανείς εύκολα να τα αγνοήσει. Τι θα γίνει όμως εάν διαφωνήσουμε στα της πίστεως, (που πάλι θα οφείλεται εν πολλοίς σε παρεξηγήσεις, λόγω του τρόπου επικοινωνίας) και αρχίσει να κατηγορεί ο ένας το άλλον για «αιρετικό» από τη μια «ταλιμπάν» από την άλλη (υπαρκτά παραδείγματα από παρόμοιες συζητήσεις αλλού). Μπορούμε να τα αγνοήσουμε κι αυτά;
Η αλήθεια σε πολλά θέματα, ακόμη και αν άπτονται της πίστεώς μας, δεν είναι πάντα άσπρη ή μαύρη, όχι γιατί η αλήθεια είναι γκρίζα αλλά γιατί εμείς οι άνθρωποι, «ως σάρκα φορούντες και το κόσμο οικούντες» άλλα λέμε, άλλα εννοούμε και άλλα καταλαβαίνουμε, μερικές φορές. Ακόμη και την Αγία Γρφαή και τους πατέρες να φέρουμε στη μέση προς επίρρωση των θέσεών μας, πάλι η σύμφυτη μονομέρειά μας, μπορεί να μας οδηγήσει σε διαφωνίες.
Θα ήταν ευχής έργο να βρισκόμασταν από κοντά, και τότε θα μπορούσαμε μα πούμε πολλά πράγματα. Όμως εδώ στο «Ψαλτολόγιον», ας αφήσουμε καλύτερα τα πολύ σοβαρά, γιατί ακριβώς είναι πολύ σοβαρα και τους αξίζει καλύτερη μεταχείρηση απ' ότι μπορεί να έχουν σε ένα ιντερνετικό φόρουμ.

Μακάρι όλοι να έχουμε ζωηρό το ενδιαφέρον για την πίστη μας, και να προσευχόμαστε για την μεταξύ μας ενότητα και την σωτηρία όλου του κόσμου, όπως κάνει η Εκκλησία μας.
Νεοκλή, δεν διαφωνώ, αλλά μία ενημερώση περί του τόσο σοβαρού θέματος, επιβάλετε να γίνετε εδώ, αφού όλοι είμαστε μέλη της εκκλησίας και άρα δεν πρέπει να ενδιαφερόμαστε μόνο για το θέμα της μουσικής. Αυτό είπα, τίποτε περισσότερο!
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#9
... μία ενημερώση ...
Δεν είναι δυνατόν να υπάρξει ενημέρωση «ουδέτερη». Κάθε λόγος κρύβει προθέσεις, αποκαλύπτει πεποιθήσεις, μερικές φορές και λανθασμένα. Και μετά αρχίζει ένα ατέλειωτο κουβάρι αντεγκλήσεων. Ας αναγνωρίσουμε την «αδυναμία» μας κι ας τ'αφήσουμε για ευθετώτερο τόπο και χρόνο, ώστε να μπορούσουμε εν τω μεταξύ να λύσουμε τις ψαλτικές μας διαφορές και «ανησυχίες».
Νάσαι πάντα καλά.
 

simos

Η μεγαλύτερη φωνή της σύγχρονης Βυζαντινής Μουσική
#10
Δεν είναι δυνατόν να υπάρξει ενημέρωση «ουδέτερη». Κάθε λόγος κρύβει προθέσεις, αποκαλύπτει πεποιθήσεις, μερικές φορές και λανθασμένα. Και μετά αρχίζει ένα ατέλειωτο κουβάρι αντεγκλήσεων. Ας αναγνωρίσουμε την «αδυναμία» μας κι ας τ'αφήσουμε για ευθετώτερο τόπο και χρόνο, ώστε να μπορούσουμε εν τω μεταξύ να λύσουμε τις ψαλτικές μας διαφορές και «ανησυχίες».
Νάσαι πάντα καλά.
Η ενημέρωση μπορεί να είναι για τι συζητάμε με τους αιρετικούς και ποιοι λένε τί. Αυτό δεν αποκαλύπτει απολύτως τίποτε. Αυτό απλά δείχνει τις προθέσεις των αρχόντων της εκκλησίας μας και είμαστε υποχρεωμένοι να ξέρουμε!
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#11
Νομίζω ότι υποτιμάς τον κίνδυνο παρεκτροπής ενός θέματος, ή μιας συζήτησης. Λές
... κάτι κάνει λάθος ο π. Γεώργιος ...
Αυτό δεν είναι μόνο είδηση, είναι και κρίση. Αν (λέω ΑΝ) διαβάζοντας την παραπομπή κρίνω ότι δεν κάνει λάθος, τι να κάνω μετά; Να απαντήσω; Κι αν απαντήσω διαφωνώντας, δεν είναι λογικό ότι θα υπάρξει ανταπάντηση; και από κει παν κι άλλοι.
Εμείς όμως βρεθήκαμε εδώ για να συζητήσουμε αυτό που γράφεις :
Ωραία φωνή, ωραία εκτέλεση, ...
Βλέπεις, αυτό ήδη ξεχάστηκε στην ... προηγούμενη σελίδα. Ας το πιάσουμε από κει κι ας συνεχίσουμε.
 

simos

Η μεγαλύτερη φωνή της σύγχρονης Βυζαντινής Μουσική
#12
Νομίζω ότι υποτιμάς τον κίνδυνο παρεκτροπής ενός θέματος, ή μιας συζήτησης. Λές
Αυτό δεν είναι μόνο είδηση, είναι και κρίση. Αν (λέω ΑΝ) διαβάζοντας την παραπομπή κρίνω ότι δεν κάνει λάθος, τι να κάνω μετά; Να απαντήσω; Κι αν απαντήσω διαφωνώντας, δεν είναι λογικό ότι θα υπάρξει ανταπάντηση; και από κει παν κι άλλοι.
Εμείς όμως βρεθήκαμε εδώ για να συζητήσουμε αυτό που γράφεις : Βλέπεις, αυτό ήδη ξεχάστηκε στην ... προηγούμενη σελίδα. Ας το πιάσουμε από κει κι ας συνεχίσουμε.
εάν όμως είχαμε ένα ξεχωριστό φάκελο που να ασχολιόταν μόνο με αυτό το μεγάλο θέμα, τότε είμαι σίγουρος ότι θα βοηθούσε πολύ στο και να εκφέρουμε την γνώμη μας περί αυτού του θέματος, όσο και να δούμε τι συμβαίνει γύρω μας. Οι καιροί είναι επικίνδυνοι και πρέπει να οργανωνόμαστε σαν άνθρωποι που έχουν άμεση σχέση με την εκκλησία!
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#13
Ι.Ν.Υπαπαντής. Κάθε Κυριακή, Όρθρος-Θ.Λειτουργία 07:15-10:15. Έλα, θα συμψάλλουμε, και μετά την απόλυση, θα σε κεράσω ένα καφέ και θα τα πούμε, αν θέλεις.
 

simos

Η μεγαλύτερη φωνή της σύγχρονης Βυζαντινής Μουσική
#14
Ι.Ν.Υπαπαντής. Κάθε Κυριακή, Όρθρος-Θ.Λειτουργία 07:15-10:15. Έλα, θα συμψάλλουμε, και μετά την απόλυση, θα σε κεράσω ένα καφέ και θα τα πούμε, αν θέλεις.
θα ήθελα, αλλά δεν μένω Θεσσαλονίκη, είμαι στο εξωτερικό. Που ακριβώς είναι ο ναός? Εάν είναι όταν κατέβω να έρθω να τα πούμε.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#15
Οι δορυφόροι μας παρακολουθούν, και μας οδηγούν.
Εγνατία και Αγαπηνού γωνία, εδώ.
 
Top