Κοινωνικόν «Ποτήριον σωτηρίου λήψομαι...» - Ήχος Δ' (δεύτερο στον Δ'-άγια) - Πέτρου Λαμπαδαρίου [ερμηνεία: Ευάγγελος Σολδάτος]

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#1
Από τον ΟΦΕΛΠ​

Αναρτούμε το κοινωνικόν των Θεομητορικών εορτών "Ποτήριον Σωτηρίου....",σε ήχο Δ' [αγια] και μέλος του Διδασκάλου Πέτρου.
Πρόκειται γιά το δεύτερο στον Δ'-άγια ήχο μελοποιηθέν από τον Πέτρο.Το πρώτο στον ίδιο ήχο έχει πλέον καθιερωθεί με την ονομασία της εβδομάδος και συγκεκριμένα της Τετάρτης και το είχαμε παλαιότερα αναρτήσει στον σχετικό κύκλο.
Το ερμηνεύει με απόλυτη ακρίβεια τόσο στα διαστήματα όσο και στην χρονική αγωγή,ο φίλος του ΟΦΕΛΠ και ανήσυχος ερευνητής της μουσικής γενικότερα κ.Ευάγγελος Σολδάτος.
Τον ευχαριστούμε ιδιαιτέρως.
ΟΦΕΛΠ

Σημείωση (α) διαχειριστού Παναγιώτη Τζανάκου:
Οφείλω να ...ομολογήσω ό,τι το ανωτέρω κοινωνικό δεν το είχα προσέξει και μελετήσει,ούτε ψάλλει μέχρι σήμερα.Και ούτε μάλλον έχει ηχογραφηθεί και κυκλοφορηθεί από κάποιον.Τώρα κατά την επεξεργασία της ανάρτησης το πρόσεξα.Πρόκειται γιά ένα περίτεχνο μέλος,αρκετά δύσκολο και μπορώ να πώ λίγο έξω από τα συνήθη μέλη του Διδασκάλου.Ομως θα προτιμούσα να παραθέσω εδώ αυτούσια την ακριβέστατη μορφολογική ανάλυση που έγραψε ο Ευάγγελος μετά την ηχογράφηση γιά το εν λόγω κοινωνικό:


<<Παναγιώτη,μου βάζεις κομμάτια γερά!!Αυτά είναι τα αριστουργήματα του Πέτρου,τα οποία έχουν μείνει αδίκως στο ράφι λόγω της ταχύτητας και τσαπατσουλιάς της εποχής.Αξιόλογο κοινωνικό που δείχνει την ευφυϊα και το ταλέντο του Πέτρου.Εχει έξυπνες τεχνικές αλλαγές στον δεύτερο με αγια και "παίζει" εναλλαγές αγια-νενανώ από όλες τις χορδές.Χαρακτηριστικό κομμάτι θα έλεγα που φανερώνει την άμεση σχέση,έως και ταύτιση πολλές φορές,του δευτέρου με τον τέταρτο ήχο.Ευχαριστώ κι εγώ και σαν ακροατής,αλλά και σαν συμμετέχων σε αυτή την πρωτοβουλία στο blog του ΟΦΕΛΠ>>

Εγώ απλά τον ευχαριστώ και προσωπικά και επισημαίνω πώς λίγοι,πολύ λίγοι,θα κατάφερναν ισάξια με τον Ευάγγελο,να αποδώσουν το Πέτρειον αυτό μέλος.
Π.Τζ
 
Last edited:

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#5
Θα παρατηρήσετε όπως ο φίλος Ηλίας ότι σε κάποια σημεία ίσως δεν είμαι 100% συνεπής με τις φθορές .
Πέραν του γεγονότος ότι είμαι λίγο έως πολύ αφηρημένος.. :rolleyes: :D, είμαι και της άποψης ότι η φθορά δεν λειτουργεί όπως ο οπλισμός σε μια μετατροπία στο πεντάγραμμο αλλά προσαρμόζεται και αυτή στο ύφος του αρχικού ήχου αλλάζοντας του την κατεύθυνση με γλυκό τρόπο.

Δημοσίευσα προχθές την εισήγηση του κυρίου Αθανασίου Παϊβανά, στην οποία μας παρουσίασε σημαντικές παρατηρήσεις του διδασκάλου του, άρχοντα πρωτοψάλτη Θρασίβουλου Στανίτσα. Το έκανα αυτό γιατί είδα ότι ο άρχοντας παρατηρεί πολλά φαινόμενα των ήχων τα οποία έχω υποψιαστεί κι εγώ μέσα από την ερμηνεία που κάνω στην Σοφοτάτη Παραλλαγή του Πλουσιαδηνού.
Μέσα σε αυτά αλλάζει μια θέση νενανώ που "δεν του καθότανε" διορθώνει βάζοντας φθορά και την εκτελεί διατονικά.

Ακούγοντας κι άλλους ψάλτες όπως ο Διανύσιος Φιρφιρής ο Πρίγγος και άλλοι διαπιστώνουμε ότι λειτουργούν περισσότερο με το μέλος κι όχι κατά γράμμα την δέση ή λύση της φθοράς. Έτσι θέσεις που ταιριάζει το χρώμα τις χρωματίζουν και το αντίθετο.

Ο Δεύτερος και ο Τέταρτος είναι ήχοι όχι πρώτα ξαδέλφια αλλά αδέλφια! έχουν κοινούς δεσπόζοντες φθόγγους κοινά τρίχορδα και κοινή βάση. Μας το μαρτυρεί και ο Ιωάννης Πλουσιαδηνός:
«ο δε δεύτερος εν αναβάσει δίφωνον έχει τον τέταρτον εν δε καταβάσει πλάγιον του τετάρτου ούτος εστίν ο νέανες ούτως: νε α νε [μουσική φράσει με δίφωνη συνεχή κατάβαση] όστις και μέσος δεύτερος λέγεται»
 
Top