Κοινωνικόν «Εις πάσαν την γην...» Κοσμά Μαδυτινού (πλ.δ΄)

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#1
Ένα σύντομο κοινωνικό «Εις πάσαν την γην...» του Κοσμά του εκ Μαδύτων μητροπολίτου Πελαγωνίας. σε ήχο πλ.δ΄, από το βιβλίο του «Ποιμενικός Αυλός»
 

Attachments

Last edited:

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#4
... Ο μακαριστός Μητροπολίτης Κοσμάς (...) ως μελοποιός απέτυχε.
Κι αυτό το συμπέρασμα βγαίνει από το μισής σελίδας κοινωνικό;
Και μόνο η γνωστή δοξολογία του αρκεί, για να του δώσει σημαντική θέση στην ιστορία της βυζαντινής μουσικής ως συνθέτη.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#6
#7
Καίτοι ειμαι λάτρης της ορθογραφίας και της γραφής των τριών διδασκάλων που τηρούνται στα αρχέτυπα (Δοξασταριο ,Αναστασιματάριο ,Ειρμολογιο ) δεν θα ηταν φρόνιμο να κρίνουμε αυστηρά και να μειώσουμε την προσφορά του .
Άλλωστε δεν ειναι ο μόνος που δεν ακολουθεί την πεπατημένη .
Π.χ. Νηλεας .
Και πολλοί άλλοι ...
 
#8
Κι αυτό το συμπέρασμα βγαίνει από το μισής σελίδας κοινωνικό;
Και μόνο η γνωστή δοξολογία του αρκεί, για να του δώσει σημαντική θέση στην ιστορία της βυζαντινής μουσικής ως συνθέτη.
Βεβαίως και ένα τέτοιο συμπέρασμα δεν βγαίνει από αυτό το μέλος μόνο. Τοποθετήθηκα έχοντας υπόψιν μου τον Ποιμενικό Αυλό.

Ο (κάθε) καλλιτέχνης κρίνεται από τα καλύτερα που έχει κάνει κι όχι από τα χειρότερα.
Κάθε καλλιτέχνης κρίνεται από το σύνολο του έργου του.

Καίτοι ειμαι λάτρης της ορθογραφίας και της γραφής των τριών διδασκάλων που τηρούνται στα αρχέτυπα (Δοξασταριο ,Αναστασιματάριο ,Ειρμολογιο ) δεν θα ηταν φρόνιμο να κρίνουμε αυστηρά και να μειώσουμε την προσφορά του .
Άλλωστε δεν ειναι ο μόνος που δεν ακολουθεί την πεπατημένη .
Π.χ. Νηλεας .
Και πολλοί άλλοι ...
Εδώ δεν μιλάμε για διαφορά στην καταγραφή (π.χ. γραφικό σύστημα Νηλέα), αλλά για εξόφθαλμη ανορθογραφία σε συνδυασμό με μη εκκλησιαστική μελοποίηση.

Η δε ένστασή μου είχε αφορμή την τοποθέτηση του παραπάνω μαθήματος στην κατηγορία "Κλασσικά κοινωνικά (από Δανιήλ ως και 19ος αι.)"

Ευχαριστώ για την ανοχή της γνώμης μου.
 
#9
Καλημέρα και καλά Χριστούγεννα!

Δεν είχα σκοπό να προκαλέσω αναστάτωση! Απλά έπεσα επάνω του και μου έκανε εντύπωση η ορθογραφία. Γιατί δεν είναι ένα χειρόγραφο που το βάζεις στο αναλόγιο σου και το λες κι όποιος το είδε, το είδε, αλλά είναι μια μουσική έκδοση από την οποία εκτίθεσαι.

Έγραφε γλαφυρότατα ο αείμνηστος Νικολαΐδης «Επικαλούμαι δε, την ευμενή κρίσιν των αγαπητών μου συναδέλφων ως και παντός φιλομούσου».

Και ερωτώμαι! Αν στις μέρες έβγαινε μια τέτοια έκδοση, τι θα γινόταν??
 
#11
Καλημέρα και καλά Χριστούγεννα!

Δεν είχα σκοπό να προκαλέσω αναστάτωση! Απλά έπεσα επάνω του και μου έκανε εντύπωση η ορθογραφία. Γιατί δεν είναι ένα χειρόγραφο που το βάζεις στο αναλόγιο σου και το λες κι όποιος το είδε, το είδε, αλλά είναι μια μουσική έκδοση από την οποία εκτίθεσαι.

Έγραφε γλαφυρότατα ο αείμνηστος Νικολαΐδης «Επικαλούμαι δε, την ευμενή κρίσιν των αγαπητών μου συναδέλφων ως και παντός φιλομούσου».

Και ερωτώμαι! Αν στις μέρες έβγαινε μια τέτοια έκδοση, τι θα γινόταν??
Χρήζει μεγάλης κουβέντας .
Ξανά λεω .
Κι εγω ειμαι "κολλημένος " με την ορθογραφία και αν ανατρέξει κανεις στο παρελθόν εχω γράψει πολλα περί ορθογραφίας και σχολίασα και ανορθόγραφα χειρόγραφα συναδέλφων που ανέβηκαν κατα καιρούς .
Η διαφορά ειναι ότι πλέον εμείς στην εποχή μας τα έχουμε ολα "στο πιάτο "
Δεν δικαιολογείται .
Στο μακρυνο παρελθόν ,άλλες οι συνθήκες .
Αν κάποιος δει τα χειρόγραφα του Διονυσιου Σολωμου ,βρίθουν ορθογραφικών λαθών .
Τι θα πει αυτο ;;;;
Τέλος παντων ...
 
Last edited:

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#12
....
Στο μακρυνο παρελθόν ,άλλες οι συνθήκες .
Αν κάποιος δει τα χειρόγραφα του Διονυσιου Σολωμου ,βρίθουν ορθογραφικών λαθών .
Τι θα πει αυτο ;;;; ...
Μήπως οι αγιογραφίες στους ναούς επί τουρκοκρατίας δεν βρίθουν ορθογραφικών λαθών;
Η ορθογραφία είναι το έλασσον, ενώ η μουσική σύνθεση είναι το μείζον. Και κατά την γνώμη μου η συγκεκριμένη σύνθεση είναι πολύ καλή γι' αυτό που είναι, δηλαδή ένα σύντομο κοινωνικό δύο λεπτών. Και κακώς γίνεται η σύγκριση με τα άλλα αργά κλασικά κοινωνικά.
 
Top