Κοινωνικά Κωνσταντίνου Πρίγγου

#1
Καλησπέρα σε όλους!

Η αιτία δημιουργίας του συγκεκριμένου θέματος αποτέλεσε η παρατήρηση ότι τα κοινωνικά "Αινείτε" του μακαριστού διδασκάλου σε ήχους πλ. β' και α', τα οποία έχουν αναρτηθεί από το Σύνδεσμο Ιεροψαλτών Χαλκιδικής, ταυτίζονται σε πολύ μεγάλο βαθμό με τα αντίστοιχα ομόηχα κοινωνικά Αινείτε που περιέχονται στη Θεία Λειτουργία του Χρύσανθου Θεοδοσόπουλου. Ενδεχομένως να παρατηρείται το ίδιο και στα κοινωνικά των υπόλοιπων ήχων. Παρόμοιο φαινόμενο είχε σημειωθεί και με το κοινωνικό "Ποτήριον" που περιέχεται στο προαναφερθέν βιβλίο και είχε συζητηθεί στο Ψαλτολόγιο.
Ταυτόχρονα, μελετώντας τη δίτομη Θεία Λειτουργία του Κωνσταντίνου Πρίγγου που είχε εκδοθεί από τον κ. Παπανδρέου, διαπιστώνω ότι πρόκειται για διαφορετικές συνθέσεις και σε αυτή την περίπτωση τα κοινωνικά είναι εν γένει σύντομα. Το ερώτημα μου είναι το εξής:
Τελικά, η Θεία Λειτουργία του Χρ. Θεοδοσόπουλου περιέχει σε μεγάλο βαθμό τα αργοσύντομα Κοινωνικά του Κ. Πρίγγου στην πρωταρχική τους μορφή; Υπάρχει κάποιο βιβλίο που να περιέχει τα αργά ή τα αργοσύντομα μαθήματα του Κ. Πρίγγου; Θα μπορούσε κάποιος να αναρτήσει το κοινωνικό "Αινείτε" του Κ. Πρίγγου σε ήχο πλ.β' ή α' που περιέχεται στη σειρά Πηδάλιον του κ. Δεβρελή και περιέχει ανέκδοτα μαθήματα της Θ. Λειτουργίας του Κ. Πρίγγου, εφόσον δεν υπάρχει πρόβλημα με πνευματικά δικαιώματα; Στο σημείο αυτό επισυνάπτω τα κοινωνικά "Αινείτε" που ανέφερα στην αρχή του μηνύματός μου.
Νομίζω ότι η μελέτη των παπαδικών μαθημάτων που έχουν μελοποιηθεί από τον Κ. Πρίγγο αποτελεί μια σπουδή στα ακούσματα της Πατριαρχικής Παράδοσης, όπως την παρέλαβε ο ίδιος από τον αοίδιμο Ιάκωβο Ναυπλιώτη.
 

Attachments

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#3
Του Α΄ήχου και σ' αυτό το θέμα, από το βιβλίο του κ. Παϊκόπουλου.
Το ίδιο και ένα ακόμη σε Α΄ήχο, επισυνάπτονται από το βιβλίο του Αστ. Δεβρελή. Δεν περιέχεται σ' αυτό κανένα του πλ.Β΄.
 

Attachments

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#4
Τελικά ἡ ἀναζήτηση μᾶς προδίδει κάποιες φορές...:)
Στό ἴδιο θέμα ὅλα τά κοινωνικά από τον δεύτερο τόμο της Θ. λειτουργίας της σειράς "Πατριαρχική Φόρμιγξ".


Σημ.: Τό παρόν θέμα μεταφέρθηκε (χωρίς ἀνακατεύθυνση ἀπό ἠχογραφήσεις Πρίγγου πού πρωτοτέθηκε) μέ μόνιμη ἀνακατεύθυνση ἀπό τά Κοινωνικά νεωτέρων μελοποιών (20ος αι. ως και σήμερα) ἐδῶ στήν ὑποενότητα τῶν βιβλίων Πρίγγου, πού παρουσιάζονται καί ἄλλα θέματα, πού συγκρίνουν μέλη ἀπό διάφορες ἐκδόσεις, καί ἄν καί ἔγινε παραπομπή σέ ἄλλο θέμα μέ τήν ἴδια σχεδόν ὀνομασία, ἐδῶ γίνεται ἀναφορά στά Κοινωνικά ὄχι μόνον τῶν Κυριακῶν. Ἡ ἀναφορά στό "Ποτήριον" ἐδῶ.

 
Last edited:
#5
Πατέρα Μάξιμε και Νεοκλή σας ευχαριστώ για τις απαντήσεις-αναρτήσεις σας. Παράκληση προς τον Νεοκλή.
Θα ήταν εφικτό να αναρτηθεί και το κοινωνικό "Αινείτε" σε ήχο πλ.β' από το βιβλίο του κ. Δεβρελή; Επίσης, είναι δυνατή η ανάρτηση καταλόγου περιεχομένων από το εν λόγω βιβλίο;
(Νομίζω ότι δεν έχει αναρτηθεί κάτι τέτοιο στο Ψαλτολόγιο στη σχετική ενότητα παρουσίασης του παραπάνω πονήματος.)
Ευχαριστώ εκ των προτέρων!
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#6
Τα περιεχόμενα του βιβλίου, εδώ.
Όπως φαίνεται απ' αυτά και όπως έγραψα και πιο πάνω, "Αινείτε" σε πλ.Β΄δεν περιέχεται στο βιβλίο.
 

ioannis.k

Νέο μέλος
#7
Παραθέτω και εγώ ένα Κοινωνικό του Κωνσταντίνου Πρίγγου. Ἄρχοντος Πρωτοψάλτου τῆς Μ. Χ. Ἐ.
που είναι χειρόγραφο με ημερομηνία 13-1-1957
Το Κοινωνικό είναι σε ήχο Α΄ Αινείτε
Το χειρόγραφο είναι απόσπασμα συλλογής χειρόγραφων από λειτουργικά κείμενα της Θείας Λειτουργίας από Αθ. Καραμανη Χ.Ταλιαδόρο Κ. Πρίγγο
και Θ. Φωκαεως
Με Επιμέλεια Ματθαίου Ηλιάδου
 

Attachments

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
#8
Παραθέτω και εγώ ένα Κοινωνικό του Κωνσταντίνου Πρίγγου. Ἄρχοντος Πρωτοψάλτου τῆς Μ. Χ. Ἐ.
που είναι χειρόγραφο με ημερομηνία 13-1-1957
Το Κοινωνικό είναι σε ήχο Α΄ Αινείτε
Το χειρόγραφο είναι απόσπασμα συλλογής χειρόγραφων από λειτουργικά κείμενα της Θείας Λειτουργίας από Αθ. Καραμανη Χ.Ταλιαδόρο Κ. Πρίγγο
και Θ. Φωκαεως
Με Επιμέλεια Ματθαίου Ηλιάδου
Πολλές ευχαριστίες για την ανάρτηση! Έχει ενδιαφέρον από πολλές απόψεις! Κατ' αρχάς, οι κάποιες ανορθογραφίες πιστοποιούν ότι πρόκειται για την αρχική μορφή του μέλους. Έπειτα, είναι νομίζω η πρώτη φορά που το βλέπω με σημειώσεις περί εντάσεως, κάτι που αποδεικνύει ότι είναι γραμμένο για χορό. Και ο Δεβρελής, αντιγράφοντας τον Αθανάσιο Πολίτη στην έκδοση της Λειτουργίας που έκανε, το χαρακτηρίζει ως «χορωδιακό». Ακόμη, αφού διαδίδεται σχεδόν αποκλειστικά από Θεσσαλονικείς και όχι Κωνσταντινουπολίτες (πλην του Παϊκοπούλου, που όμως αντιγράφει τη μορφή του Χρυσάνθου), ίσως να σημαίνει ότι εδώ το πρωτοέψαλε εν χορώ. Πρέπει να αναζητήσουμε πληροφορίες σχετικά! Ο κ. Ηλιάδης που αναφέρετε, τον οποίο εγώ δεν γνωρίζω, είναι στη ζωή; Αν ναι, μπορείτε να τον ρωτήσετε για τις πηγές του και αν γνωρίζει σχετικά;
 

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
#9
... Έπειτα, είναι νομίζω η πρώτη φορά που το βλέπω με σημειώσεις περί εντάσεως, κάτι που αποδεικνύει ότι είναι γραμμένο για χορό. Και ο Δεβρελής, αντιγράφοντας τον Αθανάσιο Πολίτη στην έκδοση της Λειτουργίας που έκανε, το χαρακτηρίζει ως «χορωδιακό». ....
Αν εξαιρέσει κανείς ό,τι συνετέθη ή καταγράφηκε από τον Πρίγγο (και τους συνεργάτες του) επί τούτου για την Πατριαρχική Φόρμιγγα, η πλειοψηφία των συνθέσεών του, συμπεριλαμβανομένης της συλλογής Πολίτη, γράφτηκαν για χορωδιακή εκτέλεση ή κατόπιν αιτήσεως. Ως γνωστόν, ψάλτες και χοράρχες του διαμετρήματος Πρίγγου και Στανίτσα έψαλλαν (σχεδόν) τα πάντα από στήθους.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
#10
Αν εξαιρέσει κανείς ό,τι συνετέθη ή καταγράφηκε από τον Πρίγγο (και τους συνεργάτες του) επί τούτου για την Πατριαρχική Φόρμιγγα, η πλειοψηφία των συνθέσεών του, συμπεριλαμβανομένης της συλλογής Πολίτη, γράφτηκαν για χορωδιακή εκτέλεση ή κατόπιν αιτήσεως. Ως γνωστόν, ψάλτες και χοράρχες του διαμετρήματος Πρίγγου και Στανίτσα έψαλλαν (σχεδόν) τα πάντα από στήθους.
Δημήτρη, δεν το πιστεύω αυτό. Εν προκειμένω για τα παπαδικά του μαθήματα, ο Πρίγγος έγραφε πολλά στο πόδι, του ζητούσαν κι έγραφε. Κι ο Ταλιαδώρος λέει χαριτολογώντας επ' αυτού, "κι εγώ σου γράφω έτσι εκατό Χερουβικά". Ο Πολίτης τον πλήρωνε για να του γράφει αυτά που έψαλλε τις Κυριακές. Σε κάποια άλλα, όπως στη συλλογή Λασκαρίδη, δηλώνεται σαφώς ότι προέρχονται από το χέρι του. Ελάχιστα μέλη πιστεύω πως είχαν χορωδιακό προσανατολισμό και φαίνεται από τη δομή τους, καθώς έχουν σύντομες και απλές φράσεις, που μόνο σε αργό χρόνο και με χορό ακούγονται καλά, και τα περισσότερα - αν όχι όλα - είναι σε α' και πλ. α'. Πάντως, το "ό,τι συνετέθη" (δε μιλώ για καταγραφές) χρήζει αποδείξεως. Μέχρι τώρα έχω διασταυρώσει πολλά μέλη από εκεί, ή ατόφια εκτενή τμήματά τους, ώστε να μην αποκλείεται να υπάρχει αλλού το μέλος απαράλλακτο. Δες και την ταύτιση κάποιων Χερουβικών με τη έκδοση της συλλογής Πολίτη.
 
Last edited:

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
#11
Δημήτρη, δεν το πιστεύω αυτό. Εν προκειμένω για τα παπαδικά του μαθήματα, ο Πρίγγος έγραφε πολλά στο πόδι, του ζητούσαν κι έγραφε. Κι ο Ταλιαδώρος λέει χαριτολογώντας επ' αυτού, "κι εγώ σου γράφω έτσι εκατό Χερουβικά". Ο Πολίτης τον πλήρωνε για να του γράφει αυτά που έψαλλε τις Κυριακές. Σε κάποια άλλα, όπως στη συλλογή Λασκαρίδη, δηλώνεται σαφώς ότι προέρχονται από το χέρι του. Ελάχιστα μέλη πιστεύω πως είχαν χορωδιακό προσανατολισμό και φαίνεται από τη δομή τους, καθώς έχουν σύντομες και απλές φράσεις, που μόνο σε αργό χρόνο και με χορό ακούγονται καλά, και τα περισσότερα - αν όχι όλα - είναι σε α' και πλ. α'. Πάντως, το "ό,τι συνετέθη" (δε μιλώ για καταγραφές) χρήζει αποδείξεως. Μέχρι τώρα έχω διασταυρώσει πολλά μέλη από εκεί, ή ατόφια εκτενή τμήματά τους, ώστε να μην αποκλείεται να υπάρχει αλλού το μέλος απαράλλακτο. Δες και την ταύτιση κάποιων Χερουβικών με τη έκδοση της συλλογής Πολίτη.
Επαναλαμβάνω:
Αν εξαιρέσει κανείς ό,τι συνετέθη ή καταγράφηκε από τον Πρίγγο (και τους συνεργάτες του) επί τούτου για την Πατριαρχική Φόρμιγγα, η πλειοψηφία των συνθέσεών του, συμπεριλαμβανομένης της συλλογής Πολίτη, γράφτηκαν για χορωδιακή εκτέλεση ή κατόπιν αιτήσεως. ...
Και αυτό «αποδεικνύεται», δηλ. εξηγείται, από την έντονη χορωδιακή (εν ώρα ακολουθίας) και μελοποιητική δραστηριότητα του Κ. Πρίγγου τη δεκαετία του '30 και εντεύθεν.
 
Top