Έχω την εντύπωση ότι τα αρνητικά σχόλια με τα οποία συμφωνώ όσον αφορά στον τρόπο καταγραφής των παρόντων, δεν έχουν να κάνουν με την διάθεση προσφοράς, αλλά αφενός με την προσβολή του προσώπου του αείμνηστου άρχοντα, εφόσον ο ίδιος ότι ήθελε να καταγράψει το κατέγραφε όπως αυτός θεωρούσε ότι ήταν σωστό, αφετέρου με την προσβολή της ίδιας της παρασημαντικής ως μέσω καταγραφής ψαλτικών ακουσμάτων. Από τότε που υπάρχει έγγραφη μορφή της μουσικής της ψαλμωδίας, καταγράφονται πέρα από εξ αρχής συνθέσεις και ακουστικές παραδόσεις. Σε όλες τις μορφές που πέρασε ο τρόπος γραφής μέχρι το σήμερα, πιστεύω ότι πάντα επικρατεί η λογική του ότι κάποια πράγματα γράφονται και κάποια λέγονται. Ίσως μία τέτοια εργασία να είχε κάποια σημαντικότητα εάν δεν μπορούσαμε να ακούσουμε τον αείμνηστο, αλλά σήμερα αυτό είναι αρκετά εφικτό. Έχοντας κάνει και προσωπικά παρόμοιες προσπάθειες στο παρελθόν, αυτό που έχω να συμβουλέψω τους αγαπητούς που κάνουν τον κόπο και τα μοιράζονται μαζί μας χωρίς να θέλω να τους αποθαρρύνω, είναι ότι ενώ απαιτήται πολύ και επίμονη εργασία, το αποτέλεσμα δεν έχει κάτι ουσιαστικό να προσφέρει, πέραν του ότι πολλές από τις θέσεις δεν αποτελούν διάσωση μίας ψαλτικής παράδοσης και δει πατριαρχικής. Οι αυτοσχεδιασμοί πολλές φορές, όποιος και όποτε τους εκτελεί, δεν είναι τίποτε παραπάνω από προσωπικό κτήμα του ερμηνευτή και τέτοιο ίσως θα έπρεπε να μείνει. Η αναλυτική καταγραφή όχι μόνο δεν βοηθάει, αλλά εμποδίζει και αυτού του είδους την "ιδιοκτησία".
Στην κλασική μουσική σε κονσέρτα καθώς και σε φωνητικές ερμηνείες υπάρχουν σημεία όπου προβλέπεται κάτι τέτοιο και υπάρχει η επιλογή είτε ο ερμηνευτής να επιλέξει κάποιο εκ των καταγεγραμένων αυτοσχεδιασμών, είτε να φτιάξει κάτι δικό του. Οι καταγραφές που υπάρχουν, δείχνουν τον κορμό της μελωδίας και ο ερμηνευτής ανάλογα τις αναπτύσσει. Ποτέ σε τέτοιες περιπτώσεις δεν γράφονται τα πάντα.
Εδώ από την γραφή του Πέτρου στη νέα απλά αφαιρέθηκαν πράγματα, διότι ούτως ή άλλως λέγονταν...
Εάν κάποιος θέλει να ψάλλει ακριβώς σαν τον αείμνηστο (δυστυχώς κατά την γνώμη μου, αλλά υπάρχουν και αρκετές τέτοιες περιπτώσεις έλλειψης προσωπικότητας), δεν έχει παρά να τον ακούσει.
Εν τέλει είναι αισιόδοξο το ότι υπάρχουν πολλοί που μπορούν να καταγράφουν ακούσματα σήμερα, διότι αυτό σημαίνει καλή γνώση του μέσου. Αυτό παράλληλα δεν θεωρώ ότι πρέπει να το χρησιμοποιούμε μόνο και μόνο για να δείξουμε ότι το κατέχουμε, αλλά εφόσον υπάρχει ουσιώδεις λόγος και καλύπτεται κάποια ανάγκη.
Φιλικά.