[Ερώτηση] Καθημερινές Πανηγύρεις...

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#1
Στον ένα εκ των δύο Ναών που υπηρετώ, λόγω πληθώρας ακολουθιών και φυλλάδων στην βιβλιοθήκη, κάθε δύο με τρεις καθημερινούς εσπερινούς, ψάλλουμε τις ακολουθίες αυτές, αλλά παραλείπωντας τα αναγνώσματα, καθώς και το εωθινό Ευαγγέλιο. Θεωρήται ορθό αυτό; Δεν αναφέρομαι μόνο στις παραλείψεις, αλλά και στην όλη λογική του να ψάλλονται συνεχώς ασματικές ακολουθίες σε ένα Ναό. Στον συγκεκριμένο υπάρχει και το θέμα του ραδιοφώνου σε κάθε εσπερινό, χωρίς αυτό να αποτελεί φυσικά στοιχείο για οτιδήποτε...

Θέλω να πω, δεν είναι αρκετή η αναφορά των εσπερίων και των αποστίχων ενδεχομένως του Αγίου, κρατώντας όμως την ακολουθία στην "καθημερινότητά" της μη ψάλλοντας μέγα δοξαστικό με και νυν Δογματικό, παρά ένα απλό Θεοτοκίο του Μηναίου (εάν υπάρχει) ή της Παρακλητικής;

Υ.Γ. Τα παραπάνω αποτελούν ερώτηση, δεν έχω άποψη επί του θέματος, ούτε επιθυμώ να "ψαρέψω" την λανθασμένη άποψη κανενός, για δημιουργία διαξιφισμών...
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
#2
Στον ένα εκ των δύο Ναών που υπηρετώ, λόγω πληθώρας ακολουθιών και φυλλάδων στην βιβλιοθήκη, κάθε δύο με τρεις καθημερινούς εσπερινούς, ψάλλουμε τις ακολουθίες αυτές, αλλά παραλείπωντας τα αναγνώσματα, καθώς και το εωθινό Ευαγγέλιο. Θεωρήται ορθό αυτό; Δεν αναφέρομαι μόνο στις παραλείψεις, αλλά και στην όλη λογική του να ψάλλονται συνεχώς ασματικές ακολουθίες σε ένα Ναό. Στον συγκεκριμένο υπάρχει και το θέμα του ραδιοφώνου σε κάθε εσπερινό, χωρίς αυτό να αποτελεί φυσικά στοιχείο για οτιδήποτε...

Θέλω να πω, δεν είναι αρκετή η αναφορά των εσπερίων και των αποστίχων ενδεχομένως του Αγίου, κρατώντας όμως την ακολουθία στην "καθημερινότητά" της μη ψάλλοντας μέγα δοξαστικό με και νυν Δογματικό, παρά ένα απλό Θεοτοκίο του Μηναίου (εάν υπάρχει) ή της Παρακλητικής;

Υ.Γ. Τα παραπάνω αποτελούν ερώτηση, δεν έχω άποψη επί του θέματος, ούτε επιθυμώ να "ψαρέψω" την λανθασμένη άποψη κανενός, για δημιουργία διαξιφισμών...
Η Ακολουθία της Αγίας Παρασκευής όπως υπάρχει στο Μηναίο του Ιουλίου είναι ενδεικτική της εορτασίμου μεν ακολουθίας αλλά χωρίς αναγνώσματα εσπερινού και εωθινό ευαγγέλιο.

Νομίζω ότι η αναβάθμιση των καθημερινών ακολουθιών σε εορτάσιμες έχει διάφορες αιτίες:
α) άγνοια σωστής τυπικής διάταξης των καθημερινών ακολουθιών
β) κακώς εννοούμενη "αγιοκεντρική" ευλάβεια.

Δε θέλω να πω ότι είμαι εναντίον του "πανηγυρισμού" της μνήμης των αγίων δεδομένου ότι πλέον των 2000 τέτοιων ακολουθιών βρίσκονται στη βιβλιοθήκη μου και εγώ ο ίδιος έχω συντάξει κάποιες προς τιμήν των προσχισματικών Δυτικών Αγίων για χρήση από όσους τους τιμούν. Ωστόσο νομίζω ότι πρέπει να γίνεται διακριτική χρήση αυτών εάν πχ ο Ναός έχει λείψανο του αγίου κλπ.
 

ixadin

Ηχάδιν
#3
Αγαπητε φίλε όλα εξαρτώνται από τον ιερέα. Και εξηγούμαι:

Αν ο παπάς είναι αλιβάνιστος και αλειτούργητος, δηλ. κάνει λειτουργίες μόνο και μόνο για να φαίνεται ότι η ενορία λειτουργεί με ωράριο καθημερινών, τότε ό,τι και να του πεις δεν καταλαβαίνει τίπτα:) Δεν μπορώ να ξεχάσω μια φορά που το ένα Σάββατο του Πεντηκοσταρίου ο ιερέας (αλειτουργητος και αλιβάνιστος) ήθελε να πεί το τροπαριο του Αγ. Νικολάου του εν Βουνένοις, όταν το τυπικό δεν το προέβλεπε ούτε ψαλόταν η ακολουθία του. Ότι και να του έλεγα δεν καταλάβαινε τίπτα. Θυμούμαι την Κυριακή του Πάσχα, να αραδιάζει στην απόλυση ένα σωρό αγίους:mad:

Προσωπικά έιχα υπηρετήσει σε ναό, που ο παπάς προσπαθουσε να διαπαιδαγωγεί λειτουργικά τους ενορίτες του. Θυμούμαι ότι ειχε αρτήσει πινακίδα που έλεγε ότι την ώρα του Εξαψάλμου στον Όρθρο και του Προοιμιακού στον Εσπερινό δεν μετακινούμαστε.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#4

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#5
Αν και το θέμα έχει πιστεύω εξαντληθεί, θα ήθελα να προσκομίσω ένα ακόμη παράδειγμα που δείχνει πως τείνουν κάποια πράγματα να περάσουν στο περιθώριο...

Σήμερα 3 Φεβρουαρίου, στον Εσπερινό της 4ης υπήρχε η ακολουθία του Αγίου Νικολάου του Στουδίτου στο Κρητικόν Πανάγιον Τόμος Β΄. Εφόσον αποφασίστηκε να ψαλλεί η ακολουθία του, βλέπω ότι στον Εσπερινό δεν υπάρχουν στιχηρά της Εορτής, παρά έξι προσόμοια του Αγίου μόνο!!! Καλά, πάει η Παρακλητική, πάει και η Υπαπαντή; Τι να πω, μήπως άλλαξαν οι ιεραρχείες στον Παράδεισο και δεν μας ειδοποίησε κανείς; Δεν λέω, καλό και ευλογημένο το να εμπλουτίζεται ο ενιαυτός με ακολουθίες (κυρίως για να έχουν υλικό οι πανηγυρίζοντες Ναοί), αλλά αν ο εμπλουτισμός γίνεται με τέτοιο τρόπο τι να το κάνουμε;

Ευτυχώς, το Μηναίο είχε προσόμοια της Εορτής (πως ήταν δυνατόν να μην έχει άλλωστε) και ψάλλαμε από τρία. Συμπέρασμα, όπως και για εμάς, όποιος ανεβαίνει στο αναλόγιο δεν πάει να πει ότι είναι και Ψάλτης, έτσι και όποιος γράφει ακολουθίες δεν πάει να πει πως πρέπει να είναι Υμνογράφος.
 
Last edited:

andreas45

Νέο μέλος
#6
Αγαπητε φίλε όλα εξαρτώνται από τον ιερέα. Και εξηγούμαι:

Αν ο παπάς είναι αλιβάνιστος και αλειτούργητος, δηλ. κάνει λειτουργίες μόνο και μόνο για να φαίνεται ότι η ενορία λειτουργεί με ωράριο καθημερινών, τότε ό,τι και να του πεις δεν καταλαβαίνει τίπτα:) Δεν μπορώ να ξεχάσω μια φορά που το ένα Σάββατο του Πεντηκοσταρίου ο ιερέας (αλειτουργητος και αλιβάνιστος) ήθελε να πεί το τροπαριο του Αγ. Νικολάου του εν Βουνένοις, όταν το τυπικό δεν το προέβλεπε ούτε ψαλόταν η ακολουθία του. Ότι και να του έλεγα δεν καταλάβαινε τίπτα. Θυμούμαι την Κυριακή του Πάσχα, να αραδιάζει στην απόλυση ένα σωρό αγίους:mad:

Προσωπικά έιχα υπηρετήσει σε ναό, που ο παπάς προσπαθουσε να διαπαιδαγωγεί λειτουργικά τους ενορίτες του. Θυμούμαι ότι ειχε αρτήσει πινακίδα που έλεγε ότι την ώρα του Εξαψάλμου στον Όρθρο και του Προοιμιακού στον Εσπερινό δεν μετακινούμαστε.[/QUO
 
Top