Θεοτοκάριον Ἰωάννου τοῦ Δαμασκηνοῦ ἔκδ. Κρυπτοφέρρης 1738

Πολύ ενδιαφέρον. Έχει καμία σχέση με το του Νικοδήμου;
 
Ὁ Νικόδημος δὲν τὸ γνώριζε (βλ. εἰσαγωγὴ Θεοτοκαρίου τοῦ Σωφρονίου Εὐστρατιάδου).
Στην ίδια εισαγωγή, ο πρ. Λεοντοπόλεως Σωφρόνιος Ευστρατιάδης τεκμηριώνει εκτενώς τη θέση του γιατί οι κανόνες του εν θέματι βιβλίου θα πρέπει μάλλον να αποδοθούν στον Ιωάννη Θηκαρά και όχι στον Άγ. Ιωάννη τον Δαμασκηνό. Επισυνάπτω τις σχετικές σελίδες (από εδώ).
 

Attachments

  • Σωφρόνιος Ευστρατιάδης - Περί Θεοτοκαρίου αποδιδομένου στον Ιωάννη Δαμασκηνό.pdf
    1.1 MB · Views: 39
Ἑτέρα ἄποψις:
Ναι, το διάβασα. Στον πρόλογο του Ευστρατιάδου, αν προσέξετε, γράφει κάτι για βιογραφία του Θηκαρά από κάποιον Θεόδουλο μοναχό. Νομίζω πως και ο Γεώργιος Παπαδόπουλος, στο βαθμό που τα ερεύνησε, παραδίδει ως υμνογράφο κάποιον Θεόδουλο Θηκαρά, προφανώς συγχέοντας το όνομα του βιογράφου-σχολιαστή με αυτό του κυρίως υμνογράφου. Δεν το 'χω ψάξει βαθύτερα, αλλά δεν πιστεύω και ότι επιστήμονες σαν τον Σκαλτσή και τον Πασχαλίδη θα έκαναν τέτοιο λάθος. Πολλές οι ενδείξεις για να πρόκειται για απλή παρεξήγηση, θα πρέπει εκτός των δύο καθηγητών να ξεγελάστηκαν και ο Όσ. Νικόδημος, ο Γεώργιος Παπαδόπουλος και Σωφρόνιος Ευστρατιάδης...
 
Last edited:
Στην ίδια εισαγωγή, ο πρ. Λεοντοπόλεως Σωφρόνιος Ευστρατιάδης τεκμηριώνει εκτενώς τη θέση του γιατί οι κανόνες του εν θέματι βιβλίου θα πρέπει μάλλον να αποδοθούν στον Ιωάννη Θηκαρά και όχι στον Άγ. Ιωάννη τον Δαμασκηνό. Επισυνάπτω τις σχετικές σελίδες (από εδώ).
Πάντως οἱ κανόνες τοῦ Θεοτοκαρίου τῆς Κρυπτοφέρρης δέν ἔχουν οὔτε κατά προσέγγιση στήν ἀκροστιχίδα τῶν ὠδῶν η΄ καί θ΄ τό ὄνομα «ἹωάννηςΘ» (οὔτε καί στά τελευταῖα τροπάρια τῶν ὠδῶν τοῦ α΄ ἤχου ὑπάρχει). Ἑπομένως, νομίζω ὅτι ὁ Εὐστρατιάδης δέν ἀκριβολογεῖ στό σημεῖο αὐτό· δέν πρόκειται δηλαδή γιά κανόνες τοῦ Ἰωάννη Θηκαρᾶ· μᾶλλον ἤθελε νά ἀναφερθεῖ γενικότερα στή σύγχυση πού ὑπάρχει μέ πολλούς κανόνες πού ἀποδίδονται στόν Ἅγιο Ἰωάννη τόν Δαμασκηνό ἐνῶ δέν εἶναι δικοί του. Πιθανόν τό ἐν λόγῳ Θεοτοκάριο νά εἶναι μία συλλογή κανόνων ἀπό διάφορους ὑμνογράφους (ἀνωνύμους καί γνωστούς), πράγμα σύνηθες νομίζω μεταξύ τῶν πολλῶν χειρογράφων Θεοτοκαρίων πού σώζονται στίς μοναστηριακές βιβλιοθῆκες. Ἄλλωστε, ἀπ᾿ ὅ,τι πρόλαβα νά δῶ, ἀρκετοί ἀπό τούς κανόνες του περιέχονται καί στήν Παρακλητική (π.χ. οἱ κανόνες τῆς Τετάρτης τῆς Παρακλητικῆς, τῶν τεσσάρων πρώτων ἤχων), ὅπου εἶναι ἀνώνυμοι, ἐνῶ ἄλλος ἕνας περιέχεται στό Θεοτοκάριο τοῦ Ἁγίου Νικοδήμου (γ΄ ἦχ.), ὅπου ἀποδίδεται στόν Θεόκτιστο τόν Στουδίτη.
 
Last edited:
Back
Top