Η επιρροή της τεχνολογίας στο τρόπο του ψάλλειν

Diogenes

Νέο μέλος
Η Αναστασία Γεωργάκη, Αν. Καθηγήτρια, Αντιπρόεδρος Τμήματος Μουσικών Σπουδών ΕΚΠΑ, Δ/ντρια Εργαστηρίου Μουσικής Ακουστικής και Τεχνολογίας μιλάει στην Πεμπτουσία για την επιρροή της τεχνολογίας στο τρόπο του ψάλλειν μέσα από την καταγραφή της ψαλτικής και τη χρήση γενικότερα της τεχνολογίας στην ψαλτική τέχνη.
https://www.pemptousia.gr/video/i-epirroi-tis-technologias-sto-tropo-tou-psallin/
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Από 10:17 ... !!!
Πολύ σωστά, να μη υπάρχουν μικρόφωνα! όπως είπε και η κ. Γεωργάκη ο χώρος της εκκλησίας έχει τα κατάλληλα αντηχεία ώστε να ακουστεί φυσικά η φωνή.
Ο κάθε ναός λοιπόν έχει την κατάλληλη αρχιτεκτονική ώστε να λειτουργεί ως αντηχείο, όταν όμως τα αναλόγια είναι στην σωστή παλιά τους θέση!!! προ του 1990.. Η σωστή θέση είναι μπροστά και κάτω από τον τρούλο κι όχι κολλημένα στον τοίχο όπως τα έχουν μεταφέρει σήμερα. Τα αναλόγια αντικατέστησαν τον άμβωνα, ο οποίος βρισκόταν στην ίδια θέση για τον ίδιο ακριβώς λόγο. Ποιος είχε την ιδέα να κολλήσει τα αναλόγια στον τοίχο; δεν ξέρω ακριβώς, ίσως πάτερ Μάξιμε γνωρίζετε καλύτερα. Πριν το 1990 μπορούσες να ψάλλεις χωρίς μικρόφωνο. Τώρα εκεί πίσω που είναι οι ψάλτες δεν ακούγονται, ούτε οι ίδιοι ακούν τον εαυτόν τους. Αν μάλιστα δεν είναι καλή η τοποθέτηση των ηχείων - και monitors αναγκάζονται να φωνάζουν με αποτέλεσμα ένα πολύ άσχημο ηχητικό αποτέλεσμα. Τα τόξα του διαδρόμου, που έχουν τοποθετήσει σήμερα τα αναλόγια, λειτουργούν σαν κόφτες της φωνής, για να περιορίζονται οι τυχόν ομιλίες και θόρυβοι των πιστών.
Ας το καταλάβουν λοιπόν οι υπεύθυνοι κι ας επιστρέψουν στην σωστή θέση και χώρο τον ψάλτη, στο κέντρο του ναού, δίπλα από το δεσποτικό κάτω από τον τρούλο.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Μικρόφωνα χώρου (ένα σε κάθε αναλόγιο), ένα ωραία πύλη, ένα στην Αγία Τράπεζα.
Ηχεία από την πηγή προς το λαό (ίσως σε δυο κίονες του ναού κοντά στο τέμπλο) κι όχι κάλυψη όλου του ναού περιφερειακά.
Η εφαρμογή είναι ίσως πιο δαπανηρή και θέλει επαγγελματίες ηχολήπτες.
 
Αγαπητοί συνάδελφοι αυτό το θέμα με τα μικρόφωνα είναι σοβαρό. Συμφωνώ σε όλα αυτά που ανέφερε ο Κύριος Σολδάτος , όσον αφορά την σωστή θέση που είχαν τα αναλόγια πριν μερικές δεκαετίες αλλά υπάρχει και άλλο πρόβλημα. Δεν έχουν όλοι οι ναοί τρούλο για να υπάρχει καλή και σωστή ακουστική. Έχω ψάλλει σε ναούς με τρούλο και χωρίς τρούλο και έχω δει την διαφορά όπως όλοι μας πιστεύω. Εάν ψάλλεις σε ναό χωρίς τρούλο και με κακή ακουστική και γεμίσει ο ναός δεν θα ακούς ούτε την φωνή σου ούτε το εκκλησίασμα θα ακούει τίποτα. Εάν υπάρχει και οχλαγωγία τα πράγματα δυσκολεύουν ακόμα περισσότερο. Επίσης δεν χρειάζονται μέσα στους ναούς ξεφωνήματα και τσιρίγματα από μας τους ψάλτες για να ακουστούμε από κάτω. Το μόνο που καταφέρνουμε με το να φωνάζουμε για να ακουστούμε είναι να κάνουμε ζημιά στην φωνή μας. Και το άκουσμα από κάτω δεν είναι ευχάριστο στο αυτί του πιστού. Άλλωστε το χριστεπώνυμο πλήρωμα θέλει να προσευχηθεί και όχι να ακούει τσιρίγματα και κραυγές. Όπως έλεγε και ένας μεγάλος δάσκαλος ( η ψαλτική θέλει ποιότητα φωνής και όχι ποσότητα). Το σωστό είναι αυτό που ανέφερε ο Κύριος Καλπακίδης. Να υπάρχουν από ένα μικρόφωνο στο κάθε αναλόγιο, ρυθμισμένο με την σωστή ένταση και να είναι σε απόσταση για να πιάνει όλο τον χορό. Όπως Ακριβώς και στον Πατριαρχικό Ναό. Έτσι θα κάνουμε χρήση και όχι κατάχρηση της τεχνολογίας. Όσον αφορά το οικονομικό κομμάτι για τον κάθε ναό.... Λεφτά για τούβλα, μάρμαρα και αγιογραφίες βρίσκονται...... πάντα βρίσκονται... Θα βρεθούνε και για μια σωστή ηχητική εγκατάσταση από κάποιον ηχολήπτη η΄ ειδικό πάνω σε αυτό το αντικείμενο.
 
Εάν υπάρχει και οχλαγωγία τα πράγματα δυσκολεύουν ακόμα περισσότερο.
Σκεφθήκατε όμως ότι η "οχλαγωγία" είναι εν μέρει και αποτέλεσμα της εντάσεως των ηχείων εντός του ναού;
Πώς γινόταν η ψαλμώδηση πριν την εποχή των ηλεκτρικών μέσων ενίσχυσης της ανθρώπινης φωνής;
Πώς γίνεται ακόμη και σήμερα στην Όπερα και στις αίθουσες των συναυλιών όπου δεν χρησιμοποιούνται μικρόφωνα;
Τόσο το κοινό των πάνω αιθουσών όσο και το χριστεπώνυμο πλήρωμα των ναών μας θα ήταν σαφώς πιο "ήσυχο" προκειμένου να μπορέσει να ακροασθεί τους τραγουδιστές ή τους ψάλτες, και το ψυχολογικό αποτέλεσμα θα ήταν παρασάγγας ανώτερο!
 

pransot

Πράντζος Σωτήρης
Καταλαβαίνουμε πως πριν το 1950 οι βοηθοί ήταν απαραίτητοι, ενώ σήμερα ίσως και ενοχλητικοί στον πρωτοψαλτη-μονωδο; Ειδικά σε μεγάλους ναους...
Σήμερα οι βοηθοί νιώθουν από περιττοί ως ενοχλητικοί. Αν βάλεις στην εξίσωση και τον ισοκράτη...
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Τὰ πράγματα εἶναι ἁπλά.

Σὲ μικροὺς ἐνοριακούς ναοὺς εἴτε μὲ τροῦλλο εἴτε χωρίς ἕνας ψάλτης δεξιὰ κι ἕνας ἄλλος ἀριστερὰ ἀκούγονται χωρὶς μικρόφωνο. Μὲ τὸν καιρὸ ἀνοίγει ἡ φωνὴ σὲ ἔνταση και μαθαίνεις νὰ κάνεις καὶ οἰκονομία ἐκεῖ ποὺ πρέπει.

Σὲ μεγἀλους ναοὺς ἄν δὲν ὑπάρχει χορωδία, ψαλτικὴ δὲν γίνεται χωρὶς μικρόφωνο. Σίγουρα.
Ἄλλωστε συνήθως ὁ ψάλτης διαβάζει κιόλας. Ἐξάψαλμος καὶ κανόνες. Δὲν εἶναι καὶ λίγο. Ἡ ἀνάγνωση κουράζει.

Γενικὰ ἡ σημερινὴ λειψανδρία ποτὲ δὲν θὰ καταργήσει τὸ μικρόφωνο.
 
Top