Η ειδική περίπτωση της ακολουθίας του Πάσχα

Status
Not open for further replies.

outierhs ouths

Νέο μέλος
Η ειδική περίπτωση της ακολουθίας του Πάσχα - Ανάσταση και Σκάνδαλο.

Φωταψία σε βαθμό που σε τυφλώνει, απότομα ουρλιαχτά που διακόπτουν έναν δαιμονιώδη αγχωτικό Ρυθμό. Ακαταλαβίστικα επιφωνήματα που θυμίζουν λέξεις αντηχούν με έναν περίεργο τρόπο στα αυτιά μου. Μερικές φορές μπορώ να διακρίνω, όχι πολύ καθαρά, την λέξη "Χριστός". Δεν μπορώ όμως να καταλάβω ποια σχέση έχει ο Χριστός με όλο αυτό. Τα μάτια μου βαραίνουν. Βλέπω θολά φιγούρες με φανταχτερή αμφίεση να περιφέρονται και σχεδόν να τρέχουν λες και συμβαίνει κάτι πολύ κακό. Άγχος, ταχυπαλμία, απέχθεια, παραίτηση. Πνίγομαι από ένα σωρό κακά συναισθήματα. Προσπαθώ να συνέλθω και να ξεχαστώ ρίχνοντας το βλέμμα μου σε παιδικές λαμπαδίτσες προσέχοντας τις λεπτομέρειες από τα παιχνίδια που ειναι κρεμασμένα πάνω τους... Ο χρόνος είναι σύντομος αλλά κυλάει αργά μέσα μου. Κάποια στιγμή το μαρτύριο θα τελειώσει...

Η αλήθεια είναι ότι σπάνια βλέπεις τέτοιο θέαμα. Τα λατρευτικά γεγονότα και κυρίως η ψαλμωδία εξελίσσονται τόσο γρήγορα που αυτομάτως το μυαλό μου με οδηγεί στην σύγκριση με τον γνωστό ράπερ Eminem στο κομμάτι "Rap God".

Πραγματικά, αν ήμουν ένας άνθρωπος που πήγαινε τρεις-τέσσερις φορές το χρόνο στην εκκλησία το όλο σκηνικό θα μου προκαλούσε έκπληξη και ανάλογα με την αίσθηση του χιούμορ θα έκανα τις κατάλληλες συγκρίσεις με νεοελληνικές τηλεοπτικές σειρές.
Το γεγονός ότι πάω συχνά στην εκκλησία και ακόμα περισσότερο το ότι είμαι ψάλτης μου δημιουργεί συναισθήματα που ανέφερα στην αρχή.

Αν πας από νωρίς στην εκκλησία και προλάβεις την Παννυχίδα θα δεις να εξελίσσεται η απόλυτη αντίφαση. Για την ακρίβεια αν κάποιος θέλει να κατανοήσει την έννοια της αντίφασης αρκεί να πάει να παρακολουθήσει την ακολουθία της Παννυχίδος και την ακολουθία της Αναστάσεως αμέσως μετά. Από τον Κανόνα του Μ. Σαββάτου σε πολύ αργή χρονική αγωγή στην απίστευτα γρήγορη και κωμική ταχύτητα των αναστασιμων ύμνων.

Είμαστε η εκκλησία όπου τα εγκώμια "Η ζωή εν τάφω" και "Άξιον εστίν" έχουν μεγαλύτερη αξία από το τροπάρια "Αναστάσεως ημέρα" ή το "Φωτίζου Φωτίζου η νέα Ιερουσαλήμ" . Για να το πω διαφορετικά γιορτάζουμε την ταφή περισσότερο από την Ανάσταση. Το επιτηδευμένο συγκινησιακό κλίμα την Μ. Παρασκευής έχει μεγαλύτερη αξία από την χαρά της Αναστάσεως. Στο πρώτο θα κλάψει ο κόσμος, στο δεύτερο θα πρέπει να πάει σπίτι γιατί έχει κουραστεί από την Μ. Εβδομάδα. Αυτό το διακρίνουμε ακόμα και από τον χρόνο των ακολουθιών. Μ. Παρασκευή με πολλά "events" και διάφορα "shows" μπορεί να διαρκέσει έως και πέντε ώρες. Η ακολουθία της Αναστάσεως (δίχως την Παννυχίδα) που οι ιερείς σχεδόν τρέχουν με το Άγιο ποτήριο κατά τη μεγάλη είσοδο, από μία έως το πολύ μιάμιση ώρα.

Το "τυπικό" αυτής της ακολουθίας ποικίλει ανάλογα με την ώρα λήξης που έχει θέσει ο προϊστάμενος ή την πείνα του ψάλτη της ενορίας.

Υπάρχει ένα εύρος στην ώρα λήξης από τη 01:00-01:30 το αργότερο, που καθορίζει το "τυπικό" της ημέρας. Αυτο που παραμένει σχεδόν πάντα ίδιο είναι η χρονική αγωγή. Είναι η μόνη μέρα στον χρόνο που σχεδόν όλοι οι ψάλτες έχουν τον ίδιο Ρυθμό. Αυτό που μερικοί Ιερείς και ψάλτες τον ονομάζουν "πανηγυρικό ρυθμό". Πραγματικά δεν θέλω να το σχολιάσω περισσότερο γιατί μπορεί να γίνω προσβλητικός. Θα πω όμως ότι με την μουσική έννοια του όρου, "πανηγυρικός ρυθμός" σημαίνει το ακριβώς αντίθετο από αυτό που συμβαίνει ανήμερα της Αναστάσεως και υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις ότι ο Ρυθμός ήταν ιδιαίτερα αργός ανήμερα το Πάσχα.

Αξίζει να δούμε όμως μερικές λεπτομέρειες από αυτό το ιδιόμορφο "τυπικό":

Ο κανόνας θα πρέπει να ειπωθεί το πολύ σε 15 λεπτά (μαζί με το Συναξάρι). Είναι προφανές ότι η κάθε ωδή θα έχει από 3 εως 4 τροπάρια. Απαγορεύεται ρητά να διπλασιασεις τον Ειρμό ακόμα και αν η ωδή έχει 1 ειρμό και 2 τροπάρια. Η χρονική αγωγή των ύμνων είναι τόσο γρήγορη που προσωπικά μου κάνει εντύπωση πως κάποιοι ψάλτες καταφέρνουν να πουν υποτυπωδώς σωστά την μελωδία. Δεν το συζητώ πως οι λέξεις και τα νοήματα προφανώς δεν έχουν καμία σημασία. Καταβασία εννοείται στον ίδιο Ρυθμό με τον κανόνα.
Παρεμπιπτόντως έμαθα από συνάδελφο πως στην Ιερά Μητρόπολη Γλυφάδας δόθηκε εγκύκλιος πέρυσι (η οποία στάλθηκε ακριβώς η ίδια και φέτος) να λένε μόνο ένα Χριστός Ανέστη μετά από κάθε ωδή.
Ανάλογα με τον προϊστάμενο ή την Μητρόπολη η μικρά συναπτή με την εκφώνηση μπορεί να παραληφθεί. Αλλά ακόμα και αν δεν παραληφθεί η αίτηση θα διακόπτει το ήδη ταλαιπωρημένο ψαλσιμο λίγο μετά την έναρξη του "Αναστάς ο Ιησούς"
Εννοείται πως κατά τη διάρκεια του κανόνα οι ιερείς θα διακόπτουν κολλώντας το μικρόφωνο στο στόμα ουρλιάζοντας "Χριστός Ανέστη".
Στο Συναξάρι εννοείται θα πεις μια φορά το "Ανάστασιν Χριστού" και μια φορά το "Αναστάς ο Ιησούς".
Στην θ ωδή τέσσερα τροπάρια μετά των Μεγαλυναρίων αρκούν.
Μια φορά το Εξαποστειλάριο.
Στους Αίνους όλα πολύ σύντομα στον ίδιο αγχωτικό Ρυθμό με τον κανόνα (σε κάποιες εκκλησίες κόβουν και δύο Αινους από τους τέσσερις). Τα απόστιχα και το Δοξαστικό σε Ρυθμό ρεκόρ.
Ένα Χριστός Ανέστη και αμέσως "Ευλογημένη η βασιλεία".
Από εδώ και πέρα υπάρχουν κάποιες διαφορές γενικά.
Η πιο σύντομη εκδοχή είναι να πεις ένα Χριστός Ανέστη. Φτάνει μέχρι και τα τρία σε κάποιες περιπτώσεις.
Επίσης στην σύντομη εκδοχή της ακολουθίας από ένα αντιφωνο σε κάθε στάση.
Όσοι εις Χριστόν τρεις φορές (ακόμα και αν έχει Συλλειτουργο). Δύναμις σύντομο με τον ίδιο Ρυθμό.
Απόστολος και Ευαγγέλιο που δεν καταλαβαίνεις λέξη.
Αμέσως χερουβικό το πολύ 2:30 λεπτά. Αν αργήσει λίγο παραπάνω ο ψάλτης, θα τον κόψουν χωρίς πολλά πολλά.
Μεγάλη είσοδος με βήμα γοργό (το βήμα που θα μπορούσε να γίνει και joking)
"Ταις αγγελικαίς" σε ένα λεπτό.
Λειτουργικά και θ' ωδή σε πέντε λεπτά.
Μετά την θ' κόβονται πολλές ευχές και σε πέντε λεπτά ξεκινάει το κοινωνικό. Δύο λεπτά μετά την έναρξη του κοινωνικού βγαίνει η θεία κοινωνία και αμέσως απόλυση.

Σίγουρα θα μου έχουν διαφύγει και άλλα τραγελαφικά περιστατικά.

Σε όλο αυτό είμαστε υπεύθυνοι ολοι. Από τους Μητροπολίτες τους ιερείς και τους ψάλτες μέχρι και τους απλούς πιστούς. Ο καθένας έχει την ευθύνη του σε όλο αυτό.
Η αιτιολόγηση που συνοδεύει όλο αυτό το πανδαιμόνιο που κάποιο το ονομάζουν ακολουθία, είναι εντελώς αστεία. Το μόνο που καταφέρνουμε είναι να βγαίνουν οι πιστοί σκανδαλισμένοι. Και δεν είναι θέμα ψαλσίματος αλλά ακόμα πιο ουσιαστικό: Χάνεται η λατρεία. Δεν μπορώ να διανοηθώ ότι η μεγαλύτερη εορτή της χριστιανοσύνης έχει φτάσει να διαρκεί λιγότερο από ακολουθία καθημερινής χωρίς εορταζόμενο Άγιο.

Αν δεν κάνουμε κάτι σαν ψαλτική κοινότητα ως προς αυτό το ζήτημα, στο τέλος θα βγαίνουν οι ιερείς με τη Θεία Κοινωνία (από άλλη ακολουθία) αμέσως μετά τις 12:00 χωρίς καν να τελείται η λειτουργία.

Συγγνώμη για το έντονα φορτισμένο κείμενο. Περιμένω να ακούσω τις σκέψεις σας.
Χρόνια πολλά και Χριστός Ανέστη!
 

Deacon

Παλαιό Μέλος
Αληθώς ανέστη!
Έχετε απόλυτο δίκιο, υφίστανται όλα αυτά αλλά όχι παντού. Δοξάζω τον Θεό που στην δική μας Μητρόπολη (Μεσογαίας και Λαυρεωτικής) επικρατεί τελείως διαφορετικό κλίμα. Φέτος μάλιστα εδόθη ρητή εντολή κανένας ναός να μην τελειώσει πριν τις 2:15. Εμείς φέτος τα είπαμε σχετικά πιό σύντομα και τελειώσαμε 2:35. Άλλες φορές τελειώνουμε 2:45. Κανείς δεν φεύγει μετά τις 12:10. Όσοι μείνουν, μένουν μέχρι τέλους. Σχεδόν όλοι κοινωνούν. Ο κανόνας εις 6, αργές καταβασίες και δεν παραλείπεται τίποτα. Και δύναμις Όσοι εις Χριστόν του Πρίγγου παρακαλώ!

Έχουν μεγάλη ευθύνη οι Αρχιερείς (θυμάμαι μάλιστα που ένας Μητροπολίτης με έδρα κοντά στην Αττική καμωνόταν ότι τελείωσε μια χρονιά στις 1:15!!!) και οι Ιερείς, αλλά είναι και πολλοί Ψάλτες αυτής της νοοτροπίας γενικώς.

Θυμάμαι όταν πρωτοπήγα στην ενορία που υπηρετώ τί μου είπε ο δεξιός μας Ψάλτης (έχει κοιμηθεί τώρα, πολύ καλός πρακτικός Ψάλτης με μεγάλη εμπειρία). "Παπούλη, απόψε θα τα πούμε κρις-κραφτ"! Μου έκανε και υποδείξεις πώς θα πούμε τα ιερατικά μας για να συντομεύσουμε. Φυσικά του έκοψα τον βήχα. Του εξήγησα ότι είναι η σημαντικότερη ακολουθία όλου του χρόνου και κανένας δεν πρόκειται να μας χαλάσει την χαρά της Αναστάσεως με βιασύνες. Όποιος θέλει η πόρτα είναι ανοιχτή. Θα συνεχίσει μόνος του ο αριστερός. Κοκκίνισε και συμβιβάστηκε αναγκαστικά και ποτέ δεν μας ξανα-ενόχλησε.

Είναι δυστυχώς ένα από τα πολλά σημάδια εκκοσμικεύσεως της Εκκλησίας αυτή η κατάσταση. Είναι μια πραγματική αρρώστια. Απώλεια πλήρης του νοήματος της μεγάλης πανηγύρεως. Και μπορώ να πω και ασέβεια. Πως είναι δυνατόν να τελεσθεί η λειτουργία σε λιγότερο από 1 ώρα;

Ο καθένας από το μετερίζι του ας εργαστεί να αντιστραφεί αυτό το κλίμα. Έχουμε ευθύνη κυρίως εμείς οι Κληρικοί, αλλά και εσείς οι Ψάλτες έχετε δύναμη. Μην αφήνετε κανέναν να σας καταπιέζει στο θέμα αυτό. Και το ότι κουράζονται οι πιστοί είναι πρόφαση 100%. Οι Ιερείς και οι Ψάλτες βιάζονται, όχι ο κόσμος από κάτω.
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Τὶ νὰ σοῦ πῶ; Τὰ 'χουμε πεῖ πολλὲς φορές.

Πάντως προσωπικὰ ἐγὼ κινοῦμαι ταχέως, ὅσο μοῦ ἐπιτρέπουν, ΟΛΕΣ τὶς μέρες τῆς Μεγ. Ἑβδομάδος. Δὲν κάνω ἐξαίρεση τὴν Ἀνάσταση. Καὶ τὸν ὑπόλοιπο ἑνιαυτό τὸ ἴδιο πλέον.

Μερικὲς παρατηρήσεις.
Ἡ ὥρα τῆς Ἀνάστασης εἶναι προχωρημένη σὲ σχέση μὲ τὶς ἄλλες μέρες καὶ νυστάζω, ὄντας πολὺ κουρασμένος καὶ γὼ καὶ ἡ φωνή μου ψάλλοντας συνεχόμενα βράδυ πρωί ἀπὸ Σάββατο Λαζάρου. Ἄμα τελειώσουμε 3 τὰ ξημερώματα, θὰ 'χω τελειώσει και γὼ καὶ ἡ φωνή μου.
Ἄν ἐσὺ δὲν νυστάζεις, κανένα πρόβλημα. Πήγαινε στὸ Ὄρος μὲ 15 ὧρες ἀγρυπνία. Ἀλλὰ κι ἐκεῖ οἱ ψάλτες ἐναλλάσσονται, πᾶνε ἔρχονται καὶ ξεκουράζονται. Παίρνουν καὶ κανένα ὑπνάκο στὸ στασίδι.

Ὅταν βλέπεις τόν κόσμο νὰ φεύγει μέσα σε 15' ἀπὸ τὸ Χριστὸς Ἀνέστη, ἀπογοητεύεσαι ἐντελῶς καὶ κυττᾶς νὰ τελειώνεις καὶ νὰ φύγεις. Ἄλλωστε τὸ πρωί θὰ ξαναπᾶς γιὰ τὸν ἑσπερινὸ τῆς Ἀγάπης καὶ τὴν Δευτέρα-Τρίτη τοῦ Πάσχα πάλι ἔχεις ἀκολουθία ἀπνευστί.

Ναὶ συνάδελφε, ἔχω ψοφήσει καὶ δὲν γουστάρω οὕτε γώ οὕτε ὁ κόσμος οὕτε οἱ ἱερείς. So what?

Αὐτὴ εἶναι ἡ πραγματικὴ πραγματικότητα. Take it or leave it.

Διαφορετικὰ ἄς τοποθετήσουν τὸν ὄρθρο καὶ τὴν Θ. Λειτουργία τῆς Ἀναστάσεως νὰ τελοῦνται φυσιολογικὰ τὴν Κυριακὴ τοῦ Πάσχα πρωί καὶ τότε θὰ εἶναι καλύτερα. Ὅσο δὲν τὸ κάνουν καλύτερα νὰ ἀφήσουν τὸν ὄρθρο τελείως καὶ νὰ βάλουν κατ' εὐθείαν Εὐλογημένη. Τιμιότερο.

Ἄλλωστε πλήν τοῦ Χριστὸς Ἀνέστη, τὶ καταλαβαίνουν οἱ ἀπὸ κάτω ἀλλὰ καὶ μεῖς οἱ ἴδιοι; Ἐγὼ ξέρω καλὰ ἀρχαία καὶ δὲν ἔχω πρόβλημα, οἱ ὑπόλοιποι;

Μὴ ζητᾶς συγγνώμη γιὰ τὸ «φορτισμένο» σου κείμενο καὶ λίγα εἶπες. Ἁπλὰ αὐτὰ ποὺ περιέγραψες εἶναι τὸ σύμπτωμα, ἡ ἀρρώστια εἶναι βαθύτερη.

Προτιμῶ περισσότερο τὴν μάζωξη στὸ οἰκογενειακὸ τραπέζι μετά, παρὰ νὰ ψάλλω μία ὧρα παραπάνω.

Καὶ γιὰ ὅσους στὸ λεκανοπέδιο διδάσκουν τὰ «σωστά», ἄς βγοῦν καὶ παραέξω νὰ δοῦνε τὶ παίζει στοὺς ναοὺς μὲ ἕναν ψάλτη, μὲ ὑπερήλικες ἐπιτρόπους, χωρὶς καμιὰ εἰκοσαριὰ ἐθελοντὲς νὰ παραστέκουν τὸν παπᾶ καὶ τοὺς ψάλτες καὶ μετὰ νὰ μιλοῦν γιὰ ἀντιστροφὴ κλίματος.

Τὸ κλίμα εἶναι ὄχι μόνο ἀντεστραμμένο κοινῶς στραβό, τὸ 'χει φάει κι ὁ γάιδαρος καὶ δὲν ἄφησε φύλλο γιὰ δείγμα, τόσο ποὺ χρειάζεται ... σόδα γιὰ νὰ ... χωνέψει τὸ ... κλήμα ...
itan-stravo-to-klima-to-fage-ki-o-gaidaros.jpg
 

Deacon

Παλαιό Μέλος
Καὶ γιὰ ὅσους στὸ λεκανοπέδιο διδάσκουν τὰ «σωστά», ἄς βγοῦν καὶ παραέξω νὰ δοῦνε τὶ παίζει στοὺς ναοὺς μὲ ἕναν ψάλτη, μὲ ὑπερήλικες ἐπιτρόπους, χωρὶς καμιὰ εἰκοσαριὰ ἐθελοντὲς νὰ παραστέκουν τὸν παπᾶ καὶ τοὺς ψάλτες καὶ μετὰ νὰ μιλοῦν γιὰ ἀντιστροφὴ κλίματος.
Έχουμε βγεί και παραέξω κύριε @domesticus και ξέρουμε τί παίζει και στην επαρχία. Έχω βγάλει και Μ. Εβδομάδα μόνος μου ως ψάλτης σε ακριτικό νησί, αλλά ο παπάς ήταν ευλαβής άνθρωπος και δεν βιαζόταν και οι πιστοί ακολουθούν τον ποιμένα, ειδικά αν είναι ευλαβής και πιστεύει αυτό που κάνει. Συνεπώς δεν ισχύει αυτό που λέτε. Και γνωρίζω και άλλες περιπτώσεις φυσικά. Δεν είναι η μόνη.
Δεν είχα σκοπό να διδάξω τα "σωστά" σε κανέναν. Απλά αναφέρω ότι υπάρχει και άλλη κατάσταση, όχι μόνο αυτή που αναφέρθηκε στο πρώτο μήνυμα.

Τώρα, την ειρωνεία σας για το κλίμα απλά θα την προσπεράσω μέρες που είναι. Απλά είναι λυπηρό το ύφος σας, εξ ού και η αντίδραση από κάτω (που δεν την συνηθίζω).

Χριστός Ανέστη.
 
Last edited:

outierhs ouths

Νέο μέλος
Αλήθεια δεν ξέρω τι να πρωτοαπαντήσω. Θα πω όμως πως όταν εμείς οι ίδιοι υποτιμούμε (με τον τρόπο του ο καθένας βεβαίως) το λειτούργημα που υπηρετούμε, δεν έχουμε το δικαίωμα να διαμαρτυθούμε ούτε να υπερασπιστούμε τους εαυτούς ούτε στα ψαλτικά ούτε στα εργασιακά. Αλήθεια ποιος μπορεί να μας πάρει στα σοβαρά?
 

dimitris_29

dimitris_29
Έχουμε βγεί και παραέξω κύριε @domesticus και ξέρουμε τί παίζει και στην επαρχία. Έχω βγάλει και βγάλει Μ. Εβδομάδα μόνος μου ως ψάλτης σε ακριτικό νησί, αλλά ο παπάς ήταν ευλαβής άνθρωπος και δεν βιαζόταν και οι πιστοί ακολουθούν τον ποιμένα, ειδικά αν είναι ευλαβής και πιστεύει αυτό που κάνει. Συνεπώς δεν ισχύει αυτό που λέτε. Και γνωρίζω και άλλες περιπτώσεις φυσικά. Δεν είναι η μόνη.
Δεν είχα σκοπό να διδάξω τα "σωστά" σε κανέναν. Απλά αναφέρω ότι υπάρχει και άλλη κατάσταση, όχι μόνο αυτή που αναφέρθηκε στο πρώτο μήνυμα.

Τώρα, την ειρωνεία σας για το κλίμα απλά θα την προσπεράσω μέρες που είναι. Απλά είναι λυπηρό το ύφος σας, εξ ού και η αντίδραση από κάτω (που δεν την συνηθίζω).

Χριστός Ανέστη.
Αληθώς Ανέστη.ο παπάς ήταν ευλαβής και δεν βιαζόταν δλδ οι παπάδες που βιάζονται τι έχουν να κάνουν μετά να πάνε στην φάμπρικα η στο εργοστάσιο να δουλέψουν 8ωρο η 10ωρο? Να φτιάχνω τα ωράρια μου τα ρεπό να κάνω ένα τμήμα να μην πω καλύτερα,και να έχω τον παπά να μου λέει βιασου βλέπεις διανυουμε τις ποιο ωραίες μέρες του χρόνου και δεν θέλω να πω κάτι άσχημο.
 
Last edited:

pransot

Πράντζος Σωτήρης
Όλα αυτά που αναφέρεις δεν ακούγονται πρωτάκουστα, αλλά μου φαίνεται περίεργο να είναι τα επικρατέστερα. Κι εμένα μου αρέσει ο ταχύς Ρυθμός, ειδικά στους κανόνες, και θα προτιμούσα να πω τον κανόνα με περισσότερες επαναλήψεις στα τροπάρια, παρά από μια φορά και πιο αργά. Πάντως συμφωνώ απόλυτα με το γενικό φρόνημα, πως δεν μπορεί να τρέχουμε να τελειώσουμε όσο γρηγορότερα γίνεται στη "σημαντικότερη" ακολουθία του έτους. Μια φορά βρέθηκα σε ΠΟΛΥ άβολα θέση, όταν ως ψάλτης ξελειτουργησα παπά τόσο βιαστικό, που πραγματικά αναρωτιομοτν αν έκανε λειτουργία ή κάτι άλλο. Ευλογημένη... 12.15, Λήξη 12:43. Ένιωθα ότι συμμετέχω στη γελοιοποίηση του μυστηρίου. Και όλα αυτά για να καθίσει ο κόσμος... Σε τι να καθίσει;
Γενικά ο κόσμος είναι πολύ περισσότερος από ότι 30 χρόνια πριν. Ελάχιστοι τότε έμεναν στην αναστάσιμη λειτουργία. Τώρα και σε ενορίες που τελειώνουν μετά τις 2 ( εμείς τελειώσαμε 2:30) υπάρχει αρκετός κόσμος, σχεδόν σαν Κυριακή.
Βεβαίως από την άλλη αποτελεί ίσως έλλειψη διάκρισης να τα πεις όλα αργά και να τελειώσεις μετά τις 3. Το έχω ζήσει σε μοναστηριακό περιβάλλον (αστικό μετόχι), αλλά δεν μπορεί να είναι ο κανόνας της ενορίας. Υπάρχει η μέση οδός. Ούτε βιασύνη, ούτε αργητες.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Έχουμε βγεί και παραέξω κύριε @domesticus και ξέρουμε τί παίζει και στην επαρχία. Έχω βγάλει και Μ. Εβδομάδα μόνος μου ως ψάλτης σε ακριτικό νησί, αλλά ο παπάς ήταν ευλαβής άνθρωπος και δεν βιαζόταν και οι πιστοί ακολουθούν τον ποιμένα, ειδικά αν είναι ευλαβής και πιστεύει αυτό που κάνει. Συνεπώς δεν ισχύει αυτό που λέτε. Και γνωρίζω και άλλες περιπτώσεις φυσικά. Δεν είναι η μόνη.
Δεν είχα σκοπό να διδάξω τα "σωστά" σε κανέναν. Απλά αναφέρω ότι υπάρχει και άλλη κατάσταση, όχι μόνο αυτή που αναφέρθηκε στο πρώτο μήνυμα.

Τώρα, την ειρωνεία σας για το κλίμα απλά θα την προσπεράσω μέρες που είναι. Απλά είναι λυπηρό το ύφος σας, εξ ού και η αντίδραση από κάτω (που δεν την συνηθίζω).

Χριστός Ανέστη.

Ἀληθῶς Ἀνέστη.

Χαίρομαι ποὺ ξέρετε τὶ «παίζει» παραέξω. Χαίρομαι ποὺ γνωρίζετε εὐλαβείς ποιμένες.

Βέβαια κι ἐγὼ ξέρω τὶ «παίζει» στὶς ἀστικὲς περιοχές καὶ τὶς ἑνορίες τους καὶ δὲν γνωρίζω εὐλαβεὶς ποιμένες γενικῶς. Ὅσους θεωροῦσα εὐβλαβείς μὲ τὸ πέρασμα τοῦ χρόνου διαπιστώθηκε ἡ ... βλάβη καὶ τὸ βλάψιμο, μολονότι στὸ τυπικὸκαὶ τὰ ἐξωτερικὰ ἀπαιτοῦσαν ἀκρίβεια.
Βέβαια ἄν ἡ εὐλάβεια τοῦ ποιμένα καθορίζεται ἀπὸ τὴν ποσότητα τῶν κανόνων, ἄστα νὰ πᾶνε. Καὶ βέβαια οἱ εὐλαβείς ποιμένες ξεχνοῦν γρήγορα τὴν εὐλάβεια ὅταν κάποιος ... εὐλαβὴς ἐπίσκοπος βγάλει τὴν .... ψαλίδα στὴν διάρκεια τῆς ἀκολουθίας ...

Τὴν εἰρωνεία μου καλὰ κάνετε καὶ τὴν προσπερνᾶτε καὶ τὴν ἀντίδραση καλὰ κάνετε καὶ τὴν βάζετε κι ἄς μὴν τὸ συνηθίζετε. Ἐγὼ τὴν συνηθίζω ... Τὸ ὕφος φυσικὰ καὶ εἶναι λυπηρὸ ὅταν μιλοῦμε γιὰ λυπηρὰ πράγματα καὶ δὲν ἀρκούμαστε νὰ παραμένουμε στὸ ... σπήλαιο τῶν ἰδεῶν τοῦ Πλάτωνα.

Καὶ καλὰ κάνατε καὶ ἀναφέρατε τὴν ἄλλη κατάσταση μήπως καὶ πάρει θάρρος κάποιος νεότερος. Ἐγὼ παραεῖμαι κυνικὸς, κοινῶς κύνας μαύρος.

Ὑγεία καὶ δύναμη σὲ σᾶς καὶ τὴν οἰκογένειά σας.
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Η αλήθεια ήταν ότι, μέχρι και πέρυσι, τη βραδιά της Αναστάσεως την πηγαίναμε λίγο ''φυσώντας'' και ας είχα βοηθό..

Φέτος που ήμουν μόνος, μου λέει ο ιερέας πριν αρχίσουμε: ''Ηλία, σε παρακαλώ, ο χρόνος μας ας είναι κανονικός, όπως τις Κυριακές. Μη μου βγει η ψυχή για να διαβάσω τις ευχές.'' Λέω, εντάξει.
Εν τω μεταξύ ήμουν αρκετά καταπονημένος φωνητικά, όχι όμως σβραχνιασμένος (πράγμα που δεν έχει συμβεί ποτέ, Δόξα τω Θεώ)
Λέμε τα καθισματα με τον ιερέα... Προχωράμε στον κανόνα της Παννυχίδος... Η κούραση άρχισε και έβγαινε... ''Ωχ, σκαφτόμουνα... Θα τη βγάλω την βραδιά;...'' Ε, λοιπόν σας πληροφορώ, μετά το Χριστός Ανέστη, ξεκινάω τον Αναστασιμο κανόνα(μόνος). Λες και μου έβαλε κάποιος την κασέτα της Κυριακάτικης Θ. Λειτουργίας! Ο χρόνος ο κανονικός. Μ. Εβδομάδα σαν μην είχε περάσει από πάνω μου!
Οι Αινοί μετά, 2 φωνές επάνω(γα) και χωρίς ν' αλλάξω βάση συνέχισα τα Πάσχα ιερόν. Και μετά η Λειτουργία κύλησε κανονικότατα.
Δεν ξέρω, ίσως η ψυχολογική κατάσταση, ίσως το γεγονός ότι για 1η φορά κατά το Χριστός Ανέστη δεν έπεσε ούτε μια κροτίδα και επικράτησε απόλυτη ησυχία, τάξη και κατάνυξη;
Ηταν η 1η φορά που την ευχαριστήθηκα.
Όλα τα προηγούμενα χρόνια γινόταν φασαρία, όχι όμως το απόλυτο χάος που συμβαίνει σε άλλες ενορίες, όχι τόσο της Μητροπόλεώς μας, όσο των περισσότερων Μητροπόλεων.
Πέρα από όλα αυτά, μια αλλαγή ώρας, όπως ανέφερε ο Domesticus θα απέτρεπε, νομίζω, σε μεγάλο ποσοστό όλα αυτά τα φαινόμενα και από πλευράς πιστών(βεγγαλικά,κροτίδες,ατυχήματα,βιασύνη για τη μαγειρίτσα, κλπ) και από πλευράς ψαλτών-ιερέων(κούραση,βιασύνη,κλπ)
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
[Σημείωμα συντονιστή] Κατά πρῶτον περιορίστηκε ὁ τίτλος (ὡς σκανδαλίζων) καί κατά δεύτερον κλείνω τό θέμα, παραπέμπωντας σέ παρόμοια παλαιότερα:




 
Status
Not open for further replies.
Top