Κων/νος Βαγενάς
Κωνσταντίνος
Σκεφτόμουνα από καιρό να ανοίξω ένα θέμα το οποίο με απασχολεί αρκετά.
Γνωρίζουμε κάποια πράγματα - όχι λίγα - για την Ψαλτική τέχνη κατά τη Βυζαντινή περίοδο, τα δύο λειτουργικά περιβάλλοντα, δηλ. το ασματικό και μοναχικό τυπικό, την τάξη των χορών κ.λπ. από διάφορες πηγές, και συνεχώς γράφονται ενδιαφέρουσες μελέτες πάνω σ' αυτά τα θέματα με καινούρια στοιχεία.
Η συντριπτική πλειοψηφία, όμως, απ' τις πηγές αυτές (αν όχι όλες) αναφέρεται στις ακολουθίες που λάμβαναν χώρα είτε στην Αγία Σοφία, είτε στις μονές. Τί γινόταν όμως στις επαρχίες; Πώς επανδρώνονταν οι εκκλησίες εκεί; Τί περιλάμβανε στο ψαλτικό της κομμάτι κάθε ακολουθία; Ήξεραν (καλή) μουσική, κι αν ναι, είχαν πρόσβαση στις χειρόγραφες μουσικές συνθέσεις;
Είναι νομίζω ενδιαφέρον θέμα, μιας και το να ξέρουμε για την τάξη των ακολουθιών στην Αγ. Σοφία αντικατοπτρίζει ένα σημαντικό μεν, αλλά ελάχιστο σε ποσοστό δείγμα του τί συνέβαινε και πώς λειτουργούσαν οι Εκκλησίες στις απομακρυσμένες (και αποκομμένες, ενίοτε) επαρχίες.
Γνωρίζουμε κάποια πράγματα - όχι λίγα - για την Ψαλτική τέχνη κατά τη Βυζαντινή περίοδο, τα δύο λειτουργικά περιβάλλοντα, δηλ. το ασματικό και μοναχικό τυπικό, την τάξη των χορών κ.λπ. από διάφορες πηγές, και συνεχώς γράφονται ενδιαφέρουσες μελέτες πάνω σ' αυτά τα θέματα με καινούρια στοιχεία.
Η συντριπτική πλειοψηφία, όμως, απ' τις πηγές αυτές (αν όχι όλες) αναφέρεται στις ακολουθίες που λάμβαναν χώρα είτε στην Αγία Σοφία, είτε στις μονές. Τί γινόταν όμως στις επαρχίες; Πώς επανδρώνονταν οι εκκλησίες εκεί; Τί περιλάμβανε στο ψαλτικό της κομμάτι κάθε ακολουθία; Ήξεραν (καλή) μουσική, κι αν ναι, είχαν πρόσβαση στις χειρόγραφες μουσικές συνθέσεις;
Είναι νομίζω ενδιαφέρον θέμα, μιας και το να ξέρουμε για την τάξη των ακολουθιών στην Αγ. Σοφία αντικατοπτρίζει ένα σημαντικό μεν, αλλά ελάχιστο σε ποσοστό δείγμα του τί συνέβαινε και πώς λειτουργούσαν οι Εκκλησίες στις απομακρυσμένες (και αποκομμένες, ενίοτε) επαρχίες.