Η Μεγάλη Συμφωνία Βυζ. Μουσικής στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών Μάρτιος 1999

P

PANROUST

Guest
#1
Με υμνους τριωδιου και Μεγαλης Εβδομαδας.
Για το Ιωβηλαιον Τεσσαρακονταετιας 1959-1999 του Πρωτοψαλτου και Χοραρχου Θ.βασιλικου.
Αμην!
1ομέρος:
 

Attachments

Last edited by a moderator:

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#3
Με αφορμή τον τίτλο: "Μεγάλη Συμφωνία".

Πως πέρασε αυτός ο όρος στην δική μας μουσική;

Εγώ ήξερα ότι όταν ήθελαν οι παλαιοί να γράψουν "σκέτη" (ο όρος καταχρηστικά-έως και λάθος...) μουσική, έγραφαν ένα κράτημα, ένα καλοφωνικό ειρμό, ένα μάθημα, ένα επιφώνημα κάτι τέτοιο τέλος πάντων...

Αλλά συμφωνία; Ορατόριο; Από που κι ως που;

Απλά απορία εκφράζω...

Υ.Γ.
Ναι ξέρω, είναι "πιασάδικο" το όνομα και παραπέμπει σε κάτι σοβαρό και μεγάλο, αλλά να, το σκεφτόμουν και το είπα...
 

Αντωνης Μιχελουδακης

παλαιόν στρουθίον μονάζον
#4
Και μία εικόνα απο την χορωδία
Ευχαριστώ Παναγιώτη για τις ωραίες ηχογραφήσεις της χορωδίας.Πάντοτε θαύμαζα την απόλυτη συνταυτιση των ήχων που πετύχαινε ο Βασιλικός στην χορωδία του προσδίδοντας ένα λαμπρό άκουσμα και ας είναι μετροφωνικό
 
P

PANROUST

Guest
#5
Με αφορμή τον τίτλο: "Μεγάλη Συμφωνία".

Πως πέρασε αυτός ο όρος στην δική μας μουσική;

Εγώ ήξερα ότι όταν ήθελαν οι παλαιοί να γράψουν "σκέτη" (ο όρος καταχρηστικά-έως και λάθος...) μουσική, έγραφαν ένα κράτημα, ένα καλοφωνικό ειρμό, ένα μάθημα, ένα επιφώνημα κάτι τέτοιο τέλος πάντων...

Αλλά συμφωνία; Ορατόριο; Από που κι ως που;

Απλά απορία εκφράζω...

Υ.Γ.
Ναι ξέρω, είναι "πιασάδικο" το όνομα και παραπέμπει σε κάτι σοβαρό και μεγάλο, αλλά να, το σκεφτόμουν και το είπα...
Φίλε Βασίλη κολάμε μερικές φορές σε κάτι πράγματα "χαζά"!Και δεν είναι δικός μου ο τίτλος.
 
P

PANROUST

Guest
#6
Ευχαριστώ Παναγιώτη για τις ωραίες ηχογραφήσεις της χορωδίας.Πάντοτε θαύμαζα την απόλυτη συνταυτιση των ήχων που πετύχαινε ο Βασιλικός στην χορωδία του προσδίδοντας ένα λαμπρό άκουσμα και ας είναι μετροφωνικό
Για μένα οι καλύτερες χορωδίες είναι του Στανίτσα Σ.Μ.Κ. και του Βασιλικού.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
#7
Με αφορμή τον τίτλο: "Μεγάλη Συμφωνία".

Πως πέρασε αυτός ο όρος στην δική μας μουσική;

Εγώ ήξερα ότι όταν ήθελαν οι παλαιοί να γράψουν "σκέτη" (ο όρος καταχρηστικά-έως και λάθος...) μουσική, έγραφαν ένα κράτημα, ένα καλοφωνικό ειρμό, ένα μάθημα, ένα επιφώνημα κάτι τέτοιο τέλος πάντων...

Αλλά συμφωνία; Ορατόριο; Από που κι ως που;

Απλά απορία εκφράζω...

Υ.Γ.
Ναι ξέρω, είναι "πιασάδικο" το όνομα και παραπέμπει σε κάτι σοβαρό και μεγάλο, αλλά να, το σκεφτόμουν και το είπα...
Ο όρος "συμφωνία" δεν αναφέρεται σε μουσική σύνθεση, αλλά σε συναυλία. Είναι ορολογία που χρησιμοποιείται συχνά για συναυλίες, όπως και το "κονσέρτο". Με αυτή την έννοια χρησιμοποιείται κι εδώ. Τα μέλη είναι ως επί το πλείστον κλασσικά και αποδίδονται σοβαρότατα από την χορωδία του Βασιλικού, που χαρακτηρίζεται από τέλεια οργάνωση, δέσιμο και ομοφωνία.
 
Last edited:
P

PANROUST

Guest
#8
Και αν δεν κάνω λάθος ήταν η τελευταία συναυλία που είχε κάνει.
 

aposto

Παλαιό Μέλος
#9
Αγαπητε κ.Ρουστεμη δεν ειναι η τελευταια συναυλια που εκανε ο κ.Βασιλικος με την χορωδια του,ακολουθησαν πολλες αργοτερα τις οποιες εχω στο αρχειο μου παλι χορωδιακα απο πολλα σημεια της Ευρωπης μαζι κ με αυτην που αναφερατε.πραγματι οπως ανεφερε ο κ.Μπουλμπουτζης ειναι κλασικα κομματια ερμηνευμενα αψογα απο την χορωδια κ θα προσεξετε κ την τελειομανια που εχει καταστησει ο ιδιος ο κ.Βασιλικος στην χορωδια του.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
#10
Εγώ, παρ' ότι δεν είμαι φιλοβασιλικός, όπως έγραψα και παραπάνω εντυπωσιάζομαι από τη χορωδία του! Μπορεί σε κάποια ισοκρατήματα και κάποια κοψίματα να μη συμφωνώ, αλλά το άκουσμα είναι σοβαρότατο και επιβλητικότατο.

Μήπως, μια που πράγματι εδώ μαζεύτηκαν πολλοί φιλοβασιλικοί, είναι ο κατάλληλος χώρος να επαναλάβω αυτή την ερώτηση; Μια που εκεί που είναι δεν πολυφαίνεται...
 

GPA

Νέο μέλος
#11
Αγαπητοί φίλοι, ουδείς μπορεί να στερήσει τη γνώμη και την άποψη, απέναντι στην τέχνη. Που αποτελεί, κατά μέγιστο βαθμό, ένα υποκειμενικό ζήτημα. Ο ίδιος, όπως αλλού αναφέρω, υπήρξα για πολλά έτη μαθητής του ΘΒ. Ετσι, πιθανώς και εγώ, να εκφράζω εντελώς υποκειμενική άποψη. Ομως, υπάρχουν συγκεκριμένοι φίλοι, που με τα μηνύματά των, μάλλον βγάζουν μια πικρία ή και ειρωνία. Σχολιάσθηκε ακόμη και το πόσα μικρόφωνα υπήρχαν μπροστά στο ΘΒ στο ψαλτήρι, από κάποιο φίλο. Επειδή λοιπόν ο Αγ. Θωμάς είναι μια τεράστια εκκλησία, που πολλές φορές γέμιζε ασφυκτικά από κόσμο, καταλαβαίνετε πως υπήρχε εξαιρετική ανάγκη καλύψεως του ήχου, διότι διαφορετικά αυτός θα χανόταν. Ιδιαίτερα δε τα ισοκρατήματα. Ετσι λοιπόν υπήρχαν δύο για το ΘΒ και από ένα για τους δεξιά και αριστερά ευρισκόμενους χορωδούς και ισοκράτες. Είναι αυτό τόσο τραγικό ή προκλητικό; Και σας διαβεβαιώ, πως πολλές φορές ΔΕΝ επαρκούσαν (π.χ. Μεγάλη Τρίτη με το δοξαστικό αποστίχων της Κασσιανής). Το αν ο ΘΒ και η χορωδία του προσέφεραν ή όχι στη μουσική μας παράδοση, το έχει κρίνει ο κόσμος ήδη, οπότε παρέλκει οποιαδήποτε διαμάχη. Ο ίδιος αν και θα μπορούσα, σας διαβεβαιώ, δεν κατέστην ιεροψάλτης, αλλά επέλεξα άλλη επαγγελματική σταδιοδρομία. Δεν παύω ομως να λατρεύω τη μουσική μας και όταν μπορώ την ερμηνεύω, με αγάπη και μεράκι. Οπως με έμαθαν δηλαδή. Οσοι φίλοι θέλετε να ακούσετε τη συναυλία στο Βατικανό ή τη νεκρώσιμη ακολουθία στο Παρίσι, μπορείτε να βρείτε το τηλέφωνο του πρωτοψάλτη στην ιστοσελίδα του www.theodorosvassilikos.gr και να έλθετε κατ' ευθείαν σε επαφή μαζί του. Θα προσπαθήσω και εγώ να βρω τις κασέτες μου της εποχής και αν είναι σε καλή κατάσταση θα σας ανεβάσω αρκετά κομμάτια.
 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
#12
Αγαπητοι Φιλοι
Δεν συνηθιζω να κανω κριτικη σε ιεροψαλτες παλαιους ή σημερινους , αλλα θα καμω μια εξαιρεση για να πω μερικα παραγματα για τον πρωτοψαλτη Θεοδωρο Βασιλικο .
Τον Θοδωρα τον γνωρισα γυρω στο 1971 , οταν ανελαβε πρωτοψαλτης στο Ιερο Μητροπολιτικο Ναο Του Αγιου Μηνα Ηρακλειου Κρητης . Καναμε πολυ παρεα (και οικογενειακη) εκτος εκκλησιας . Μαλιστα εδω (Ηρακλειο) γεννηθηκε και η κορη του . Τοτε πρωτοακουσα το Αξιον Εστιν του Φιλανθιδη σε δευτεροπρωτο , στην δικια του διασκευη και εκτελεση , σαφως πιο δυσκολη απο το πρωτοτυπο και απο τοτε το ψαλλω και εγω . Ψαλματα του Βασιλικου στον Αγιο Μηνα , θα βρειτε στο ακολουθο λινγκ (για οσους δεν το εχουν δει) :
http://www.analogion.com/forum/showpost.php?p=25523&postcount=101

Απο τοτε (χωρις να ειναι ακομα αυτος που εγινε μετα) ο Θ.Β. ειχε δειξει πολλα στοιχεια του πλουσιου φωνητικου του ταλεντου . Φωνη βελουδο , καθαρη και με μεγαλα υψη . Λαιμος φοβερα ευλυγιστος . Εκανε οτι ηθελε . Γνωσεις (τοτε) Β.Μ. οχι πολλες , αλλα αργωτερα οποσδηποτε αυτο βελτιωθηκε σημαντικα . Αυτη την φωνη , συν την εξαιρετικη χρηση του μικροφωνου και τις εξαιρετικες δημοσιες σχεσεις του , εκμεταλευθηκε (με την
καλη εννοια) στην συνεχεια ο Θ.Β. και απεκτησε την φημη που απεκτησε και
πουλησε χιλιαδες κασετες κλπ (ηταν καταπληκτικος εμπορας της φωνης του) .
Βεβαια σαν καθε καταξιωμενος καλλιτεχνης (για μενα το ψαλλειν ειναι πανω απο ολα τεχνη και ο ψαλτης καλιτεχνης) , απεκτησε φανατικους φιλους (θαυμαστες) αλλα και φανατικους εχθρους (πολεμιους του τροπου που εψαλλε) .[Κανω μια παρενθεση εδω για να πω οτι πολλοι εχωντας τον προτυπο , προσπαθησαν και προσπαθουν να του μοιασουν στο ψαλσιμο , να κανουν οτι εκανε αυτος . Μεγα λαθος και οικτρο το αποτελεσμα . Για να ψαλλεις σαν τον Θ.Β. πρεπει να εχεις τη φωνη του . Αλλοιως ...] .

Κατα την αποψη μου η αληθεια βρισκετε καπου στην μεση . Οταν ηθελε να ψαλλει σοβαρα ηταν αλλος Βασιλικος και οταν ''εκμεταλευοταν'' τις πλουσιες φωνητικες του δυνατοτητες ηταν αλλος . Οτι πολλες φορες ''τραγουδουσε'' , οτι ηταν εξω απο το παραδοσιακο ψαλσιμο , ειναι αληθεια . Ομως αυτο αρεσε
στον πολυ κοσμο και αυτο πουλουσε (ειπαμε , ειναι πολυ καλος ''εμπορας'' της φωνης του) . Και ποιος δεν θα το εκανε αν ειχε τις δικες του φωνητικες δυνατοτητες ; Ο Στανιτσας τον εβαζε να κανει διαφορα σολο σε συναυλιες , ακριβως διοτι ειχε αντιληφθει τις τεραστιες φωνητικες του δυνατοτητες . Βεβαια στα σολο αυτα ο Θ.Β. εψαλλε υπο την καθοδηγηση του Στανιτσα και δεν εκανε τις φωνητικες ακροτητες και φιοριτουρες που εκανε οταν εψαλλε στην εκλλησια του ή αλλου .
Οι συναυλιες του Θ.Β. , οταν εψαλλε χορος ψαλτων , ειναι οντες πολυ αξιολογες . Παντα πολυ καλα οργανωμενες και παντα πολυ καλα ακουσματα .
Παντα ζητουσε το τελειο και στην παραμικρη λεπτομερεια . Γραφει σε καποιο πιο πανω μηνυμα του ο αγαπητος Γιαννης Μπουλμπουτζής , για τα κοψιματα και τα ισα . Με τα κοψιματα συμφωνω . Πολλες φορες γινονται πολυ αποτομα
και το ακουσμα δεν ειναι οτι καλλιτερο . Για τα ισα διαφωνω , ισως γιατι και εγω ειμαι της σχολης των ''πλουσιων'' ισοκρατηματων (ετσι τα εμαθα και τα συνηθισα απο 7 ετων παιδι , πανω στο αναλογιο του αειμνηστου Αρχωντα Ιωαννη Βουτσινα) .
Αυτα λοιπον για τον Θ.Β. και βεβαια οτι εγραψα παραπανω ειναι καθαρα προσωπικες μου αποψεις .
Τελειωνω με το εξης : Μου αρεσει ο Βασιλικος (και οποιος αλλος ψαλτης) ; Τον ακουω . Δεν μου αρεσει ; Απλα αλλαζω καναλι .
 

chriskont

Παλαιό Μέλος
#13
Στην κοπη της πιττας της ομοσπονδιας ιεροψαλτων Ελλαδος συναντησα τον κ Βασιλικο στο ξενοδοχειο Κανιγγος και συμβουλευει γενικως να αποφεύγονται οι απομιμησεις φωνών. Ο καθένας έχει τη δικη του φωνη. Όσο για ηχογραφήσεις προσωπικές του κ Βασιλικου έχω αρκετες απ τον Αγ. Θωμα προ εικοσαετίας και θα τις ανεβάσω σιγα σιγα μιας και βρισκομουν στο αναλογιο μαζι του επι διετία. Κι όσο αφορά τη σχολαστικότητά του στη χορωδία έχετε δίκαιο. Έτυχε να βρεθώ σε studio για ηχογράφηση κασσέτας επί 4 ωρες. Τελικά την κασσέτα δεν την κυκλοφόρησε γιατι δεν του άρεσε το αποτέλεσμα.
 
P

PANROUST

Guest
#14
Στην κοπη της πιττας της ομοσπονδιας ιεροψαλτων Ελλαδος συναντησα τον κ Βασιλικο στο ξενοδοχειο Κανιγγος και συμβουλευει γενικως να αποφεύγονται οι απομιμησεις φωνών. Ο καθένας έχει τη δικη του φωνη. Όσο για ηχογραφήσεις προσωπικές του κ Βασιλικου έχω αρκετες απ τον Αγ. Θωμα προ εικοσαετίας και θα τις ανεβάσω σιγα σιγα μιας και βρισκομουν στο αναλογιο μαζι του επι διετία. Κι όσο αφορά τη σχολαστικότητά του στη χορωδία έχετε δίκαιο. Έτυχε να βρεθώ σε studio για ηχογράφηση κασσέτας επί 4 ωρες. Τελικά την κασσέτα δεν την κυκλοφόρησε γιατι δεν του άρεσε το αποτέλεσμα.
Τον οποίον τημίσανε τον κ.Θ.Βασιλικο.Δυστυχώς δεν μπόρεσα να βρεθώ εκεί.Ο πρόεδρος κ.Ερσωτέλος Θέολόγος ειναι και δασκαλός μου.
 
Last edited:

chriskont

Παλαιό Μέλος
#15
ετιμηθη ο κ. Βασιλικος για την προσφορά του. Μεταξυ άλλων παροντες ήσαν οι κ Φορτομας,Ζοπας, Ναουμ. Εψάλλησαν υπό τη διεύθυνση του τιμωμένου τα σχετικά τροπάρια της πρωτης του έτους. Η εκδήλωση έγινε στις 28/1
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#16
Ο όρος "συμφωνία" δεν αναφέρεται σε μουσική σύνθεση, αλλά σε συναυλία. Είναι ορολογία που χρησιμοποιείται συχνά για συναυλίες, όπως και το "κονσέρτο". Με αυτή την έννοια χρησιμοποιείται κι εδώ.
Θα συμφωνήσω γενικά με το ότι ο όρος (κυρίως στον ελληνικό χώρο) χρησιμοποιείται και αντί του όρου συναυλία. Ο αρχικός όμως όρος σημαίνει μουσική σύνθεση.

Αντιγράφω από εδώ:

"H «συμφωνία» (αντιδάνειο από το ιταλικό «Sinfonia») είναι ένας όρος της δυτικής μουσικής που χρησιμοποιείται από τις αρχές του 17ου αιώνα για να περιγράψει ορχηστρικά έργα μεταβαλλόμενης μορφής, ανάλογα με την εποχή. Η επικρατέστερη σημασία του όρου σήμερα είναι αυτή της κλασικής σονάτας. Προς αποφυγή συγχύσεων, η προγενέστερη «συμφωνία» ως είδος οπερατικής εισαγωγής αποδίδεται στα ελληνικά με το ιταλικό της όνομα “Sinfonia” ή «Σινφόνια»."

Όταν λέμε περι της εννάτης συμφωνίας του Beethoven, δεν μιλάμε περι της 9ης συναυλίας που έκανε, αλλά για το μουσικό έργο.

Συμφωνώ όμως με αυτό που λέτε, για την χρησιμοποίηση του όρου ως συναυλία. Άλλο όμως ήταν αυτό που ήθελα να δείξω, και νομίζω ότι έγινε αντιληπτό.

Ευχαριστώ.
 
Last edited:

aposto

Παλαιό Μέλος
#17
Λοιπον θα συμφωνησω κ γω απολυτα με τον κ.Λιναρδακη.
Σε εμας που αρεσει ο κ.Βασιλικος θα τον ακουμε συνεχως.Σε εκεινους που βλεπουνε αρνητικα τον κ.Βασιλικο θα παρακαλεσω να μην κανουνε κριτικη που να υποδηλωνει κακια κ ειρωνια γιατι αυτο φαινεται.Σας ξαναλεω οποιος νομιζει οτι ειναι ανωτερος του κ.Βασιλικου ας το τολμησει να ψαλλει απεναντι του.εξω απο τον χορο πολλα τραγουδια λεγονται.Ας του πουμε ολοι ενα μεγαλο ευχαριστω γι αυτα τουλαχιστον που εχει προσφερει στην β.μουσικη μας με το τεραστιο κ αξιολογο εργο του τοσο σε αριθμο κασσετων κ cd καθως επισης κ με τις συναυλιες σε ολο τον κοσμο προβαλλοντας την εκκλησιαστικη μας μουσικη τεχνη,κ πιστεψτε με του οφειλουμε παρα πολλα εμεις οι νεοτεροι.Εμεις δεν πρεπει να πλησιαζουμε αυτους τους ογκολιθους ειναι απλησιαστοι σε αυτο που κανουνε κ δεν μιλαω μονο για τον κ.Βασιλικο αλλα κ για ολους τους υπολοιπους που εχουνε χαραξει την πορεια τους στην μουσικη μας.Ας κοιταξουμε λοιπον να διορθωνουμε τα δικα μας λαθη στον τροπο με τον οποιο ψαλλουμε κ οχι αυτων των μεγαλων πρωτοψαλτων που εχουνε προσφερει τα μεγιστα σε αυτο που τοσο καλα μονο αυτοι ξερουνε να κανουνε.Νομιζω τα ειπε ολα κ ο κ.Λιναρδακης με το μηνυμα του που απευθυνθηκε προς ολους κ κυριως συνιστω να το προσεξετε στο τελος.Ευχαριστω πολυ τον κ.Λιναρδακη γιατι με καλυψε απολυτα με τον επιλογο του μηνυματος του.Σαν μελος του forum αυτου δεν θα δεχτω ξανα τετοιες ειρωνιες κ σχολια κατα του κ.Βασιλικου που να βγαζουνε κακια.Εχει ο καθενας το δικαιωμα να κανει κριτικη μεχρι εκει που υπαρχουν τα ορια γιατι μετα απο αυτα δεν ειναι κριτικη παρα μονο ειρωνια κ κακια.Το μηνυμα μου προκαλει αυτην την στιγμη ομως σε οποιον δεν αρεσει αυτο κ ο κ.Βασιλικος μαζι ας αλλαξουνε καναλι κ σελιδα.Ας διορθωσουμε τους εαυτους μας πρωτα κ επειτα τους υπολοιπους.
 
Last edited:

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#19
.[Κανω μια παρενθεση εδω για να πω οτι πολλοι εχωντας τον προτυπο , προσπαθησαν και προσπαθουν να του μοιασουν στο ψαλσιμο , να κανουν οτι εκανε αυτος . Μεγα λαθος και οικτρο το αποτελεσμα.
Συμφωνώ απολύτως. Έχω ακουστική πείρα τέτοιων παραδειγμάτων...
Ομως αυτο αρεσε στον πολυ κοσμο και αυτο πουλουσε (ειπαμε , ειναι πολυ καλος ''εμπορας'' της φωνης του) . Και ποιος δεν θα το εκανε αν ειχε τις δικες του φωνητικες δυνατοτητες ;
Εγώ...
 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
#20
Απευθυνωμενος γενικα και οχι μονο στον Χρηστο , εχω να πω το εξης :
Αν καποιος δεν ειναι κατι αλλο απο αυτο που ειναι (καλλιτερο ή χειρωτερο) , σε ΟΠΟΙΟΔΗΠΟΤΕ χωρο , ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΣΙΓΟΥΡΟΣ για το το τι θα εκανε αν θα ηταν . Υποθεση μπορει να κανει (ισως εκφραζωντας και επιθυμια ή γουστα) , αλλα σιγουρος δεν μπορει να ειναι .
 
Top