Ηχογραφήσεις Στυλιανού Τσολακίδη από το αρχείο Αθ. Καραμάνη

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#1
Σε πρόσφατο μήνυμα ο κ. Τζανάκος ανέφερε οτι ο Αθ. Καραμάνης ηχογράφησε εκτεταμένα τον Στυλιανό Τσολακίδη, πρωτοκανονάρχο του Ιακώβου Ναυπλιώτη. Αφού ευχαριστήσω θερμά τον κ. Τζανάκο για την πληροφορία, θα ήθελα να ρωτήσω εάν έχει κανείς πρόσβαση ή πληροφορίες για το ηχητικό αρχείο του άρχοντα Αθ. Καραμάνη και συγκεκριμένα τις ηχογραφήσεις του Τσολακίδη. Ευχαριστώ θερμά εκ των προτέρων. Και μόνο που μαθαίνουμε οτι υπάρχουν τέτοια ιστορικά αρχεία είναι σημαντικό! Συγχαρητήρια στον Αθ. Καραμάνη αξίζουν για την πρωτοβουλία του αυτή και όσους αναγνώρισαν και κατέγραψαν τον Τσολακίδη.
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#2
Υπενθυμίζω και αυτό το θέμα σε περίπτωση που κάποιοι δεν το είδαν και έχουν πρόσβαση στο αρχείο του άρχοντα Αθ. Καραμάνη.
 

Lakedaimonios

Ευάγγελος Θεοδώρου
#3
Καλημέρα. Είναι πολύ πιθανόν μέρος αυτού του αρχείου ή παρόμοιες ηχογραφήσεις να υπάρχουν στο αρχείο αείμνηστου πρωτοψάλτης της περιοχής μου.
Παίρνω αφορμή απο το σημερινό σας μήνυμα και θα προσπαθήσω να κάνω μια αυτοψία μέσα στις επόμενες ημέρες ελπίζοντας σε θετικά αποτελέσματα. Κάτι μου λέει πως σύντομα θα έχουμε να λέμε...
 
#4
Αφιέρωση του Τσολακίδη στον Καραμάνη.
Σύντομα κοντά σας και με άλλο μουσικό υλικό:wink:
Υ.Γ.Ευχαριστώ δημοσίως τον καλό μου φίλο Νεκτάριο για το υλικό που μου έδωσε και του εύχομαι υγεία και σε αυτόν και στην οικογένειά του. Να εύχεσθε υπέρ αυτού, σύντομα θα ανεβάσω ηχογραφήσεις.
 

Attachments

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
#6
Από Άγιο Σπυρίδωνα(Σπάρτης;Πειραιά;)
Σπάρτης (Λακεδαίμονος). Καθαρό πολίτικο ύφος (Ναυπλιωτικής απόχρωσης) !

ΠΑΝ.ΤΖΑΝΑΚΟΣ;41452 said:
...Εμαθα όμως ότι ο Καραμάνης,όταν ερχόταν στην Σπάρτη τότε,που εργαζόταν ο γυιός του,τον μαγνητοφωνούσε ατελείωτα. ...
 
Last edited:

Lakedaimonios

Ευάγγελος Θεοδώρου
#7
Καλησπέρα.

Καταρχήν, ευχαριστίες πολλές για την πολύτιμη ανάρτηση. Είναι συγκινητικό να ακούω ζωντανή ηχογράφηση απο ναο της πόλης μου με τον σπουδαίο πρωτοκανόναρχο του Ιάκωβου Ναυπλιώτη.

Δεύτερον. Δυστυχώς η δική μου έρευνα για την ανεύρεση πηγών δεν έχει ακόμα ευοδώσει. Πίσω όμως έχει η αχλάδα την ουρά! (που λεν' και στο χωρίο μου)

Τρίτον. Η αφιέρωση του αείμνηστου Τσολακίδη επιβεβαιώνει τις πληροφορίες του κ. Τζανάκου. Ο σπουδαίος Αθανάσιος Καραμάνης ζητά να ακούσει τη ζωντανή παράδοση του πατριαρχικού ναού που εκφράζεται μέσω της φωνής του Στέλιου! (Έτσι τον αναφέρουν οι γηραιότεροι ντόπιοι ψάλτες). Δυστυχώς στην εποχή του οι "φωστήρες" της ψαλτικής τέχνης τον είχαν στην απέξω διότι "αούτης" και "άσχετος". Οι μόνοι στην εποχή του που κατάλαβαν περι τίνος πρόκειτε ήταν ο Μαρκεζίνης (μουσικοδιδάσκαλος εκ Κων/πολεως) και το αείμνηστος πρωτοψάλτης κυρΓιώργος Σαραντάκος με τους οποίους συνδεόταν με στενή φιλία
 
Last edited:
P

ptz

Guest
#8
-Κατ΄αρχήν θερμότατες ευχαριστίες γιά την νέα ηχητική ανάρτηση του ΠΡΩΤΟκανονάρχου του Ιακώβου.
-Οπως έγραψε και ο φίλος Λακεδαιμόνιος,έχουμε βάλει ''δόκανα'' γιά να βρούμε ηχογραφήσεις νέες,πολλές και καθαρές.Ακόμη τίποτα αλλά ελπίζω.
Δυστυχώς ακόμη υπάρχει μία νοοτροπία στους παλαιούς που ενώ έχουν λένε ότι δεν έχουν.......
Και τώρα το κυριώτερο και σημαίνον.Ολοι ξέρουμε ότι ο αείμνηστος Τσολακίδης ότι έμαθε,το έμαθε διά ζώσης από τον Ιάκωβο.Παιδιόθεν.Και αυτά που θυμόταν από παιδί-κανονάρχος μέσα στον Πάνσεπτο,τα διαφύλαξε και τα έψαλλε όταν του δινόταν η ευκαιρία μέχρι τα γεράματα.Αλλά με το Ιακώβειον δλδ. Πατριαρχικόν, Πολίτικον, ηγεμονικόν ύφος.Μέχρι τα γεράματά του.Και ποτέ από μουσικό κείμενο.Περί όλων αυτών με διαβεβαίωσαν πολλοί πού τον έζησαν γιά χρόνια εδώ στην Σπάρτη.
-Ε λοιπόν προσέξτε τι μετέφερε-χωρίς ίσως καν να το υποψιάζεται-αυτός ο άνθρωπος.
-Επαναναρτώ ηχητικά το εξαποστειλάριον[λίγο πιό καθαρό] ''Σαρκί υπνώσας'' και το στιχηρό του Πάσχα ''αι Μυροφόροι γυναίκες'',καθώς και σε μουσικό κείμενο από το πλέον γνήσιο Ειρμολόγιον του Διδασκάλου Πέτρου.
-Ακούστε τα αλλά βλέποντας το μουσικό κείμενο.Και αποδεικνύεται περίτρανα από που τα λέει,τι αναλύσεις κάνει,τι ύφος έχει,τι Κωνπολη μεταφέρει.Και ο νοών νοείτω.

-Και η παρούσα επισήμανση-νότα αφιερούται στον κ Διαχειριστή.Που δεν ξεχνά γιά τα περί Τσολακίδη.
 

Attachments

Lakedaimonios

Ευάγγελος Θεοδώρου
#9
Ο κ. Τζανάκος μου έδωσε αφορμή για ψάξιμο και με μια ματιά είδα το εξής.

Στους Αίνους εκτός του στιχηρού "Χαιρετε λαοί" όπου είναι χαρακτηριστικό πως δίνει μια εντελώς προσωπική ερμηνεία, στα υπόλοιπα ψάλλει σαν να έχει μπροστά του το Αναστασιματάριο του Πέτρου εκδόσεως Ιωάννου (1905). Και ας σημειωθεί πως όπως αναφέρει ο κ. Τζανάκος (και οι δικές μου πηγές το ίδιο λένε) ο Πρωτοκανόναρχος μετά τη φυγή του σε ηλικία 21 χρονών απο την Πόλη ουδέποτε μαθήτευσε σε άλλον δάσκαλο και ποτέ δεν ανέλαβε θέση μόνιμου ψάλτη. Όλα απο μνήμης πράγμα που για εμένα δικαιολογεί και την διαφοερτική γραμμή στο "Χαίρετε λαοί"
 
Last edited:
#11
Συμπληρώνω τις καταβασίες της Αναστάσεως που ήταν λειψές στην αρχή των ηχητικών του πιο πάνω μηνύματος.
Τα υπόλοιπα αύριο.
 

Attachments

P

ptz

Guest
#12
-Τα ευχαριστώ και στους δύο σας [Νικόλαε με πολλά ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ και Νεκτάριε] είναι λίγα γιά να εκφράσουν την αξία αυτών των αναρτήσεων.
-Οι πηγές της μουσικής μας-αυτή που αγαπάμε,είναι αυτοί οι Ανθρωποι.Κουβαλούσαν όλοι την παράδοση χωρίς κέρδος,μεγάλα λόγια κλπ.
-Ανεβάζω πάλι το ηχητικό με όλες τις αργές καταβασίες του Πάσχα που ενοποίησα.Αλλά μαζί και το μουσικό κείμενο του Πέτρου.
-Ειλικρινά σας προτρέπω όλους κάθε σχολής και ύφους.Ακούστε τες βλέποντας το κείμενο.Δείτε τι όμορφα αναλύει τις κλασικές γραμμές.Τι χρόνο έχει και τι ύφος.Ενα πλήρες μαθηματολόγιο περί ειρμολογικών μαθημάτων.Και μιλάμε γιά από μνήμης ερμηνεία και γέρων και με συνθήκες [αριστερού] όχι καλές.
-Και πάλι πολλά ευχαριστώ.
 

Attachments

karastamatis ioannis

Ιωάννης Καρασταμάτης
#13
-Τα ευχαριστώ και στους δύο σας [Νικόλαε με πολλά ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ και Νεκτάριε] είναι λίγα γιά να εκφράσουν την αξία αυτών των αναρτήσεων.
-Οι πηγές της μουσικής μας-αυτή που αγαπάμε,είναι αυτοί οι Ανθρωποι.Κουβαλούσαν όλοι την παράδοση χωρίς κέρδος,μεγάλα λόγια κλπ.
-Ανεβάζω πάλι το ηχητικό με όλες τις αργές καταβασίες του Πάσχα που ενοποίησα.Αλλά μαζί και το μουσικό κείμενο του Πέτρου.
-Ειλικρινά σας προτρέπω όλους κάθε σχολής και ύφους.Ακούστε τες βλέποντας το κείμενο.Δείτε τι όμορφα αναλύει τις κλασικές γραμμές.Τι χρόνο έχει και τι ύφος.Ενα πλήρες μαθηματολόγιο περί ειρμολογικών μαθημάτων.Και μιλάμε γιά από μνήμης ερμηνεία και γέρων και με συνθήκες [αριστερού] όχι καλές.
-Και πάλι πολλά ευχαριστώ.
Σας συγχαιρω και εχω να πω οτι η παρουσα καταχωρηση ερχεται να επιβεβαιωσει το οτι οι παλαιοι και σε ολες τις κλασσικες λεγομενες εκδοσεις επειδη κατειχαν την τεχνη και δεν τους μοιαζουμε [δυστυχως οι περισσοτεροι απο εμας] εγραφαν μονο τον κορμο των μαθηματων κυριως για λογους διατηρησης της μελωδικης πορειας στο χαρτι για να μπορουν να τημελετουν και μονο! Οχι για να κολλανε εκει πανω!!! και παλι σας ευχαριστω για την πραγματι σεμιναριακη και συγκινητικη καταχωρηση!!!
 

Lakedaimonios

Ευάγγελος Θεοδώρου
#14
Θερμές ευχαριστίες για την συμπληρωματική ανάρτηση, καθώς επίσης και στο μάθημα που μας έκανε ο κ. Τζανάκος.

Aπολαυστικός ο αείμνηστος κυρ Στέλιος... Σαν να ακούς ηχογράφηση απο τον Πατριαρχικο ναό ανεξαρτήτως ποιος ψάλλει. Ύφος, χρόνος, αναλύσεις. Και σε ηλικία προχωρημένη αρκετα...

Αιωνία του μνήμη.
 
#15
Από ζωντανή ηχογράφηση Β΄Κυριακής Νηστειών!
Φοβερός!
Υ.Γ.Έτσι είναι κ. Καρασταμάτη με τις αναλύσεις, πολύ σωστά τα λέτε, αυτό είναι το δεύτερο που πρέπει να έχουμε υπόψη μας . Και φυσικά το πρώτο και πιο σημαντικό:τα διαστήματα! Μακάρι να ξεστραβωθούμε όλοι μας
 

Attachments

Γιώργος Μ.

Παλαιόν μέλος
#17
Ευχαριστούμε πολύ για τις αναρτήσεις.

Μια ερώτηση-επισήμανση (πολύ λιγότερο ένσταση) μεθοδολογική στα λεγόμενα του κυρίου Τζανάκου:
Αυτό που μου φαίνεται ότι κάνει ο Τσολακίδης είναι να λέει αυτό που έχει μάθει (απομνημονεύσει) από Πέτρο εμπλουτισμένο με τη μαθητεία, την τέχνη και την πείρα του. (Αυτό φαίνεται κι από σημεία στα οποία η απόκλιση από το πρωτότυπο είναι μεγάλη, π.χ. προσοίσομεν τω δεσπότη).

Στην περίπτωση αυτή μπορούμε να αξιοποιήσουμε το άκουσμα για να εξαγάγουμε συμπεράσματα για την τότε μέθοδο ανάλυσης (= ανάλυσης των γραμμών ενός κειμένου που ο ίδιος δεν βλέπει); Ἠ αλλιώς: η έννοια της ανάλυσης δεν προϋποθέτει εξ ορισμού την έννοια ενός γραπτού κειμένου πάνω στο οποίο εφαρμόζεται;
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#18
Πολλά ευχαριστώ σε αυτούς που προνόησαν και τα έγραψαν τότε και αυτούς που τα προσέφεραν και προσφέρουν! Ότι και να προσθέσω είναι λίγο. Η καλύτερη ανταπόδoση είναι η μελέτη και η ωφέλεια της ψαλτικής κοινότητας από την εμπειρία των παλαιών διδασκάλων από τέτοια ντοκουμέντα. Και σε άλλα με το καλό!
 

karastamatis ioannis

Ιωάννης Καρασταμάτης
#19
Από ζωντανή ηχογράφηση Β΄Κυριακής Νηστειών!
Φοβερός!
Υ.Γ.Έτσι είναι κ. Καρασταμάτη με τις αναλύσεις, πολύ σωστά τα λέτε, αυτό είναι το δεύτερο που πρέπει να έχουμε υπόψη μας . Και φυσικά το πρώτο και πιο σημαντικό:τα διαστήματα! Μακάρι να ξεστραβωθούμε όλοι μας
Τα διαστηματα...!!! Μια πολυ σοβαρη και πονεμενη ιστορια...!!!:(
 
Top