Το Πέμπτο από τα Εωθινά Δοξαστικά όπως αναγράφονται στο Αναστασιματάριο του Πέτρου Εφεσίου. Στο τέλος του συγκεκριμένου, ο συγγραφέας τοποθετεί οριστική κατάληξη (αυτή που γίνεται πριν από ιερατική εκφώνηση), κάτι σίγουρα άστοχο, οπότε και αναγκάστηκα να την αλλάξω...
Υ.Γ. 1. Υπάρχει κάποια μαρτυρία που να υποδεικνύει τον Πέτρο Λαμπαδάριο ως συνθέτη αυτών των Δοξαστικών και όχι τον Πέτρο Εφέσιο; Το σίγουρο είναι, ότι δεν μοιάζουν με τα αντίστοιχα που υπάρχουν στο Αναστασιματάριο της μουσικής βιβλιοθήκης. Από την άλλη έχει γραφτεί, ότι ο Πέτρος Λαμπαδάριος δεν συνέθεσε ένα μόνο αναστασιματάριο, αλλά δύο . Αυτή η Τουρκοκρατία έκανε σίγουρα απίστευτη ζημιά στην παράδοση μας...
Υ.Γ. 2. Θα ανεβάσω στο εγγύς μέλλον και τα υπόλοιπα δοξαστικά (αντικαθιστώντας και αυτά που έχω ήδη ξαναγράψει σε προηγούμενα μηνύματά μου με το παλιό πρόγραμμα που χρησιμοποιούσα) ώστε να υπάρχουν όλα με τον Μελωδό σε ένα αρχείο με μία συγκεκριμένη αισθητική φιλοσοφία.
Ευχαριστουμε για την εργασία που κάνεις αγαπητέ συνάδελφε.Τώρα όσον αφορά τον συνθέτη των Εωθινών Δοξαστικών,σαφώς και είναι του Πέτρου του Λαμπαδαρίου.Και αυτό καταδεικνύεται από τον πρόλογο που έχει ο Πέτρος-Εφέσιος στο Α αναστασιματάριο εκδόσεως 1820 στο Βουκουρέστι,όπου προς το τέλος του τονίζει
<<Το πρώτον τούτο βιβλίον περιέχει και τα απολυτίκια,τα καθίσματα,τας οκτώ Υπακοάς,τους Αναβαθμούς,τους Μακαρισμούς και τα Εξαποστειλάρια,τα οποία είχε μεν αφήσει ατόνιστα ο αοίδιμος διδάσκαλος Πέτρος Πελ/νησιος ο Λαμπαδάριος,ετόνισαν δε και επρόσθεσαν εις το Αναστασιματάριον οι μουσικολογιώτατοι διδάσκαλοι,οι εφευρέται του νέου συστήματος.....>>.Αν είχαν τονίσει και τα Εωθινά θα το ανέφερε.Εξ'άλλου,μέσα στο Αναστασιματάριο,όπου κάποιο μέλος π.χ κεκραγάριο δεν είναι του Πέτρου,το λέει στην αρχή π.χ Πέτρου του Πρωτοψάλτου.Οσον αφορά τις διαφορές με τις εκδόσεις της μουσικής βιβλιοθήκης.Πράγματι υπάρχουν πολλές.Μάλλον χρησιμοποίησαν τότε το Αναστασιματάριο εκδ.1832,του Χουρμουζίου,παρά το πρώτο εκδοθέν.Και πιστεύω ότι οι της μουσικής επιτροπής,έβαλαν πολύ ''χέρι''στα αρχικά μέλη.Ισως γιατί απουσίαζε ο Γρηγόριος.
Και κάτι ακόμη.Στον τίτλο που χρησιμοποιείται π.χ Ε' ΕΩΘΙΝΟΝ-Πέτρου Εφεσίου,νομίζω ορθότερον θα ήταν να αναγράφεται Ε'ΕΩΘΙΝΟΝ εκ του Αναστ/ριου εκδ.Εφεσίου.
Τελος και κάτι άσχετο.Ξαναδιαβάζοντας μετά από χρόνια αυτόν τον πρόλογο,με την τότε ωραία γλώσσα,παρατήρησα ότι όλους τους μεγάλους μελουργούς,τους αναφέρει ως ΔΙΔΑΣΚΑΛΟΥΣ.Τι ωραία λέξη.Και τι περιεχομένου.Και εκείνοι ήταν πραγματικοί οφικιάλοι-άρχοντες.Ομως το ''Διδάσκαλος'' έχει άλλη χάρη.Οχι σήμερα που πήξαμε στους Αρχοντες.Σας ευχαριστώ και καλή συνέχεια στο θεάρεστο και χρήσιμο έργο σας. Π.ΤΖ