Ευχαριστία μετά τη Θεία Μετάληψη

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#1
Ένα άλλο παρεξηγημένο (; ) ζήτημα είναι αυτό της ακολουθίας της ευχαριστίας μετά τη Θεία Μετάληψη. Το κείμενο (και μετάφραση) είναι εδώ από τη σελίδα το Νεκτάριου Μαμαλούγκου.

Στις περισσότερες ενορίες που έχω πάει δεν διαβάζεται από τους ψάλτες/αναγνώστες εις επήκοον όλων αλλά διαβάζεται (παντού; ) μέσα στο Άγιο Βήμα όταν καταλύει ο ιερεύς.

Σε κάποιες ενορίες όμως (και κυρίως σε μοναστηριακούς ναούς) διαβάζεται δυνατά μετά τη διανομή του αντιδώρου και ο κόσμος δεν φεύγει μέχρι να τελειώσει και η ευχαριστία, άσχετα εάν κοινώνησαν ή όχι.

Ποιά η τάξη σε αυτή την περίπτωση;
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#2
Ένα άλλο παρεξηγημένο (; ) ζήτημα είναι αυτό της ακολουθίας της ευχαριστίας μετά τη Θεία Μετάληψη. Το κείμενο (και μετάφραση) είναι εδώ από τη σελίδα το Νεκτάριου Μαμαλούγκου.

Στις περισσότερες ενορίες που έχω πάει δεν διαβάζεται από τους ψάλτες/αναγνώστες εις επήκοον όλων αλλά διαβάζεται (παντού; ) μέσα στο Άγιο Βήμα όταν καταλύει ο ιερεύς.

Σε κάποιες ενορίες όμως (και κυρίως σε μοναστηριακούς ναούς) διαβάζεται δυνατά μετά τη διανομή του αντιδώρου και ο κόσμος δεν φεύγει μέχρι να τελειώσει και η ευχαριστία, άσχετα εάν κοινώνησαν ή όχι.

Ποιά η τάξη σε αυτή την περίπτωση;
Η Θεία Λειτουργία πάντως έχει δική της Ευχαριστία. Μετά από αυτή και την αρχαική απόλυση "Εν ειρήνη προέλθωμεν" έχουμε κι άλλη απόλυση μάλλον μοναχικής προελεύσεως. Δεν νομίζω ότι είναι σωστό να μεταβάλλουμε αυτήν την ιδιωτική προσευχή σε δημόσια λατρεία και να φορτώνουμε τον λαό με βάρη τα οποία ούτε οι ίδιοι δεν μπορούμε να κρατήσουμε.
Το ΤΥΠΙΚΟΝ και εδώ είναι ο κατάλληλος οδηγός.
 
#4
Συμφωνώ και εγώ με τον Δημήτρη Καλπακίδη. Ωστόσο, λέγεται σε αρκετούς ναούς και αν θυμάμαι καλά υπάρχει και στο ευχολόγιο Goar μία τάξη ανάγνωσης αυτής. Στην ενορία μου, μετά την ανάγνωση των ευχών, το Νῦν ἀπολύεις, το τρισάγιο και την ψαλμωδία του απολυτικίου και κοντακίου του Χρυσοστόμου (ή του Βασιλείου του Μεγάλου) και του μαρτυρικού Τῇ πρεσβείᾳ... (ή του απολυτικίου της εορτής) γίνεται απόλυση και ψάλλονται το κοντάκιο των εγκαινίων Οὐρανὸς πολύφωτος... και ο ειρμός Τὸ στερέωμα τῶν ἐπὶ σοὶ πεποιθότων... Τέλος, το Δι’ εὐχῶν.

Τα δύο τελευταία τροπάρια ψάλλονται αλλού; Αν ναι, γνωρίζει κανείς πού έγκειται αυτή η παράδοση;
 
Last edited:
#5
Και η προετοιμασια για την Θεια κοινωνια ειναι προσωπικη υποθεση και το ευχαριστω για την αξιωση στη Θεια κοινωνια ομοιως. Κατα την Πασχαλιο περιοδο ομως τι γινεται ; αλλαζει η ακολουθια της Θειας Μεταληψεως και Ευχαριστιας κατα το οτι εχουμε την Πασχαλιο Ημερονυκτιο Ακολουθια (αντι Μεσονυκτικου, ωρων , αποδειπνου ) .
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#6
Κατα την Πασχαλιο περιοδο ομως τι γινεται ; αλλαζει η ακολουθια της Θειας Μεταληψεως και Ευχαριστιας κατα το οτι εχουμε την Πασχαλιο Ημερονυκτιο Ακολουθια (αντι Μεσονυκτικου, ωρων , αποδειπνου ) .
Κατά τήν Διακαινήσιμο Ἑβδομάδα: «Ἀντικαθίσταται μέ τριπλή ἐπανάληψη τῆς Πασχαλίου Ἡμερονυκτίου Ἀκολουθίας διά τήν Μετάληψιν καί ἅπαξ διά τήν Εὐχαριστίαν».
http://analogion.com/forum/showthread.php?p=8881#post8881

 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
#7


Ἡ ἀκολουθία τῆς θείας μεταλήψεως τῶν σημερινῶν ὡρολογίων εἶναι γραμμένη σὲ ἑνικὸ ἀριθμό, ἄρα εἶναι ἰδιωτικὴ καὶ ὄχι ἐκκλησιαστικὴ ἀκολουθία (Ἰ. Φουντούλη Ἀπαντήσεις τ. 4 σ. 158). «Στὴ θεία λειτουργία βγαίνομε ἀπὸ τὸ ἄτομό μας καὶ ἐρχόμαστε ἱεραρχικὰ συντεταγμένοι σὲ σῶμα Χριστοῦ» (ὅπ. πρ. σ. 159) προσφέροντας «τὴν ἁγίαν ἀναφορὰν» καὶ τὴν Κυριακὴ προσευχὴ σὲ πληθυντικὸ ἀριθμό. Ἀνεπίτρεπτη δὲ εἶναι ἡ παρεμβολὴ τῆς ἀτομικῆς κατανυκτικῆς αὐτῆς ἀκολουθίας κατὰ τὴν ἐκκλησιαστικὴ ἀκολουθία τῆς ἀναστάσεως («ἐφάνη γὰρ ἡ κοινὴ βασιλεία», «ἐν χαρᾷ ἀλλήλους περιπτυξώμεθα») καὶ τῆς διακαινησίμου ἑβδομάδας.
 
Top